اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهکارهای تخیلی برای کاهش آلودگی هوا ؛ این یکی را هم بررسی کنید!



راهکارهای تخیلی برای کاهش آلودگی هوا ؛ این یکی را هم بررسی کنید!

 

عصر ایران –  اگر فردی برای درمان تومور مغزی  راهکار کچ گرفتن " قوزک پا "ی شما را پیشنهاد دهد لابد تصور می شود که قصد شوخی دارد و البته چه شوخی بی مزه ای خواهد بود!

 

به نظر می رسد قصه پر غصه آلودگی در حد انفجار تهران و برخی راهکارهای اعلام شده از سوی مسئولان برای کاهش آلودگی این ابر شهر هم مانند مثال "درمان تومور مغزی با گچ کردن قوزک پا " باشد.

دو روز پیش برخی مسئولان سخن از آب پاشی تهران با استفاده از هواپیماهای کوچک و هلی کوپترها برای کاهش آلودگی هوای تهران دادند . این خبر در نگاه اول  به قدری بهت آور و مایه حیرت بود که گمان بر طنز بودن آن رفت ، اما اظهارات بعدی برخی مسئولان درتشریح موضوع و نیز اظهارات برخی دیگر از مسئولان در تشریح  موانع  عدم اجرایی شدن این پروژه " شفا بخش "! ، به قول مرحوم جلال آل احمد " کلاه از سر کودک عقل " انداخت و تازه دانستیم که با موضوع طنز روبرو نیستیم بلکه این راهکار به طور جدی دارد از سوی مسوولان پیگیری می شود!

این موضوع سوال هایی جدی در ذهن شهروندان و رسانه ها باقی گذاشت :

1- یک ابهام و سوال اساسی که در ذهن ایجاد می شود این است که مسئولان محترم دخیل در موضوع چرا برای رفع آلودگی هوای تهران همت و عزم خود را به آزمودن راهکارهای عملی و واقعی حل بحران آلودگی نمی گذارند و در عوض ، وقت خود را صرف بررسی راهکارهایی می کنند که حتی به فرض موفقیت تنها می تواند تاثیری  بسیار ناچیز داشته باشد ؟ چرا برغم این که 10 سال از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا می گذرد ، هنوز بدان عمل نشده است؟! آیا مردم پول نفت و مالیات می دهند که آقایان طرح تصویب کنند و بایگانی اش کنند؟

2- همانطور که پیش از این نیز بارها اشاره شده است بیش از 70 درصد منبع آلودگی هوای تهران خودروها هستند ، در حالی که  این خودروها اغلب استانداردهای واقعی جهانی را ندارند ، چرا کسی " یقه " معدود شرکت های سازنده خودرو در کشور را نمی گیرد و آنها را موظف به تولید اتومبیل های استاندارد نمی کند ؟

شاید عده ای بگویند که تبعات هزینه ای موظف سازی شرکت های خودرو سازی برای رعایت استانداردهای تولید بسیار بالاست ، اما باید در جواب گفت که آیا تبعات هزینه ای آن از زیان روزانه 350 میلیارد تومانی تعطیلی یک روزه شهری چون تهران یا جان باختن بیش از 4 هزار نفر شهروند فقط درتهران ( و احتمالا بیش از این رقم در دیگر کلان شهرهای کشور) است ؟

آیا آلودگی هوای تهران و شهرهایی مانند اراک ، اصفهان ، اهواز ، تبریز و ... و احساس این آلودگی با پوست و گوشت و استخوان همه شهروندان ساکن در این شهرها  بهانه ای  مناسب را برای آغاز یک طرح  حساب شده ، مطالعه شده و با برنامه ریزی زمان بندی شده برای استاندارد سازی خودرو های تولید داخل به وجود نمی آورد ؟

و آیا مسئولان محترم و سازندگان و تولید کنندگان خودرو، خود و خانواده هایشان در همین هوای آلوده نفس نمی کشند ؟ انتظار حداقلی این است که اگر به مردم تهران و شهروندان ساکن دردیگر کلان شهرهای کشورمان رحم نمی کنند لااقل به وضعیت خود و خانواده خود  بیندیشند و برای یک بار هم که شده قدمی جدی برای رفع ریشه ای معضل آلودگی هوای تهران بردارند.

آیا فهم این موضوع آنقدر سخت است که مردم دارند رسماً در این آلودگی می میرند؟

3- خیلی ها می گویند که آب پاشی شهر تهران راهکاری تخیلی برای کاهش آلودگی آن است و اگر این راهکار می تواند در دفتر چه پیشنهادهای  کاهش آلودگی هوای تهران مورد بررسی قرار بگیرد ، حتما راهکارهای پیشنهادی دیگری همچون بمباران کارخانه های تولید خودرو و راحت شدن یکباره از شر خودروهای غیر استاندارد  داخلی نیز می تواند گوشه ای از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوای تهران را پر کند !!

به هر حال این هواپیماها که می خواهند برای آب پاشی شهر ، یک دوری بر سر تهران بزنند ، لطف کنند سر راهشان ، دو تا بمب هم بیندازند روی این "کارخانه های تولید خودروهای آلاینده" تا ملت خلاص شوند!

وقتی قرار باشد راهکارهای طنز آمیز مطرح شود ، چرا پیاز داغ طنزها را بیشتر نکنیم و چاشنی اکشن هم به آن نیفزاییم؟!

و بالاخره اینکه ما با نوشتن این مطلب نمی خواهیم گناه تمامی قصورهای پرونده قطور آلودگی هوای تهران و دیگر کلان شهرها را به گردن مسئولان بیندازیم و بر این نکته نیز واقفیم  که حل این معضل ریشه دار و پیچیده نیازمند همکاری همه جانبه همه دستگاه ها و مردم در یک فرایند میان مدت و یا دراز مدت است ، اما این انتظار حداقلی نیز وجود دارد که با توجه به آلودگی در حد انفجار شهر تهران و برخی دیگر از کلان شهرهای کشور ، عزمی جدی و برنامه ریزی گسترده و حساب شده از سوی دستگاه های دولتی و غیر دولتی مشاهده شود ، که متاسفانه نگاه اولیه به پرونده قطور مبارزه با آلودگی هوای تهران نشان می دهد که راهکارهای ریشه ای ( همچون اجرای ماده 62 برنامه چهارم توسعه ) مغفول مانده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته و در عوض در شرایط بحرانی تلاش شده تا راهکارهای  گذرا مورد توجه قرار گیرد ، و در این میان تمسک جستن به راهکارهای تخیلی همچون آب پاشی شهر تهران نیز " نمک بر زخم " شده است.

واقعاً درد دارد که مسوولان دولت و شهرداری و سازمان محیط زیست و پتروشیمی و خودروسازها و متولیان حمل و نقل عمومی و ... در طول 10 سالی که از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا کار مفیدی در این خصوص انجام نداده اند و حالا بعد از این همه سال رخوت و بی توجهی ، باز هم به جای آن که سراغ راهکارهای اساسی بروند ، فکر می کنند که با پراندن چند هواپیمای کشاورزی که برای سمپاشی مزارع به کار می روند و پاشیدن کمی آب روی تهران با این وسعت ، مشکل حل می شود!

خدایا ! تو خود رحمی کن.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
چگونه آلودگی هوا را کاهش دهیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کم کاری دولت به قیمت جان مردم تهران/ اگر پول مترو را می دادند آلودگی هوا 17 درصد کاهش می یافت



 

 

مترو ,آلودگی هوا

 

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی صریح نسبت به سخنان اخیر رویانیان در مورد کیفیت بنزین و نقش آن در آلودگی هوای تهران، عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین ورود مدعی العموم به موضوع آلودگی هوای تهران به دلیل عدم پرداخت اعتبارات حمل و نقل عمومی واکنش نشان داد .

به گزارش شفاف انوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با تهران سما، با اعتراض به نحوه برخورد دولت و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و ستاد مدیریت سوخت در مورد آلودگی هوای پایتخت، اعلام کرد: دولت مقصر اصلی وضعیت کنونی هوای شهر تهران و به خطر افتادن سلامت شهروندان تهرانی است.

وی با تاکید بر این که اگر از اساتید شیمی دانشگاه ها سوال کنید سوخت کنونی استاندارد است یا خیر؟ حتماً پاسخ خواهند داد سوخت کنونی اصلا کیفیت ندارد، افزود: آقای رویانیان با چه تخصص فنی و پیشینه علمی می گوید بنزین کنونی با کیفیت است و موجب آلودگی هوا نشده و ایشان بر اساس کدام تجربه کارشناسی و بر مبنای کدام گزارش تحقیقاتی چنین حرفی را می زند؟

عضو شاخص کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این که کیفیت سوخت کنونی یورو 2  است، گفت: چه کسی می گوید کیفیت سوخت مصرفی یورو 4  است؟

محسنی بندپی در واکنش به مصاحبه اخیر رئیس ستاد مدیریت سوخت که گفته بود بنزین کنونی تولید داخل هیچ نقشی در وضعیت هوای تهران ندارد، اظهار کرد: اقای رویانیان به جای سخنرانی در جمعی که اطلاع تخصصی ندارند بیاید در یک جمع دانشگاهی ادعای خود را مبنی بر استاندارد بودن سوخت کنونی مطرح کند تا پاسخ کارشناسی دریافت کند.

وی با اعتراض به آن چه که آن را کم کاری دولت می نامید، تصریح کرد: چرا دولت تا کنون اعتبار مصوب نمایندگان مجلس در خصوص پرداخت یک میلیارد دلار به متروی تهران را پرداخت نکرده است؟

محسنی بندپی با تاکید بر این که بر اساس بررسی های علمی اگر دولت این یک میلیارد دلار را به متروی تهران پرداخت

می کرد، آلودگی هوای پایتخت 17 درصد کاهش می یافت، اضافه کرد: در صورت پرداخت این مبلغ 2 میلیون سفر به سفرهای روزانه ای که از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می شود، اضافه می شد.

وی با اشاره به این که دیگر ادامه این وضعیت برای مردم تهران غیر قابل تحمل شده، اعلام کرد: متاسفانه نه تنها حمل و نقل عمومی تقویت نشد بلکه خبری هم از بودجه سالانه بخش حمل و نقل عمومی و یارانه این بخش نیست.

این استاد دانشگاه با بیان این که کم کاری دولت به قیمت جان مردم تهران تمام شده، افزود: با این کم کاری های دولت، دیگر برای همه مشخص شده دولت اصلاً اعتقادی به حمل و نقل عمومی و توسعه آن ندارد.

محسنی بندپی خواستار ورود مدعی العموم به این موضوع شد و گفت: مدعی العموم باید در مورد عملکرد دولت وارد عمل شود و بررسی کند چرا دولت با عدم انجام وظایف قانونی اش این طور راحت جان مردم را به خطر می اندازد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: این سازمان به عنوان سازمانی که مسئولیت اصلی پیگیری بحث آلودگی هوای تهران و اجرای طرح¬هایی در جهت کاهش این آلودگی را بر عهده دارد، باید پاسخگو باشد.

وی با اعلام این که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: در شرایطی که میزان مصرف سوخت در خودروهای نو داخلی حداقل دو برابر خودروهای استاندارد است، چه انتظاری می توان از خودروهای فرسوده داشت.  

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس در پایان با تاکید بر این که کمیسیون های بهداشت و اقتصادی مجلس از ماده 233 برای بازخواست از دولت استفاده می کنند، خاطرنشان کرد : باید نهادهای قضایی تکلیف مردم و قانونگذاران را مشخص کنند..../عصرایران