اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهكارهای احمدی‌نژادی در دولت روحانی



 تحولات اصلاحیه بودجه 92

 گزارشی از آخرین تحولات اصلاحیه بودجه 92
راهكارهای احمدی‌نژادی در دولت روحانی

كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با برداشت 6 درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه دولت در بانک ها موافقت كرده است. این ماجرا در ادامه بررسی اصلاحیه لایحه بودجه 92 رقم می‌خورد.

داستان از این قرار است كه بخش زیادی از درآمدهای بودجه 92 محقق نشده و دولت یازدهم به هزار و یك دلیل با كسری بودجه مواجه است.

 

اینكه دلیل این كسری بودجه چیست محل بحث این گزارش نخواهد بود كه در این صورت می توان به تحریم‌های اقتصادی ایران، غیر واقعی بودن لایحه بودجه‌ای كه دولت احمدی‌نژاد برای سال 92 نوشته بود و محقق نشدن بخش زیادی از درآمدهای پیش‌بینی شده، اشاره كرد.

 

اما مسئله اینجاست كه در هر صورت این كسری بودجه و تخصیص نیافتن اعتبارات بسیاری از حوزه‌ها به وی‍ژه بخش‌های عمرانی واقعیت غم‌انگیز پیش‌روی تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید است.

 

راهكارهای گذر از این كسری را شاید در بلندمدت بتوان در دیپلماسی پیروز و لغو تحریم‌ها را انتظار كشید؛ اما در 6 ماه باقی‌مانده چاره كار چیست؟ بخشی از نمایندگان مجلس مثل احمد توكلی برای جبران این كمبود منابع دولت، پیشنهاد حذف سه دهك جامعه از جمع یارانه‌بگیران را مطرح كرده بودند؛ اما دولتی‌ها این موضوع را قابل اجرا نمی‌دانند؛ در مقابل، دولت پیشنهادی را به مجلس ارائه كرده كه در صورت تصویب، 6 درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا كمبود  اعتبارات بخش‌های عمرانی را جبران كند.


 برداشت 6درصد از صندوق توسعه ملی
 جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه به خبرنگار قانون می‌گوید: دولت در لایحه اولیه خود می خواست از منابع صندوق توسعه ملی برای تزریق به بودجه عمومی استفاده کند که با مصوبه کمیته اقتصادی کمیسیون مقرر شد 6 درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی در راستای افزایش سرمایه دولت در اختیار بانک ها قرار گیرد.


وی ادامه می‌دهد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید 26 درصد مازاد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود که در کمیسیون مصوب شد تا سقف 20 درصد از درآمدهای مازاد نفتی به صندوق توسعه واریز كنیم و 6 درصد آن را به افزایش سرمایه بانک ها اختصاص دهیم.


شناسایی سه دهك بالا امكان‌پذیر است
البته احمد توكلی به «قانون» می‌گوید: هنوز این مسئله در مجلس تصویب نشده است اما من در نهایت گزارشی در این مورد منتشر می‌كنم.


نماینده مردم تهران همچنان به همان پیشنهاد خودش برای حذف سه دهك از دریافت یارانه نقدی اصرار می‌كند. از او می‌پرسیم شناسایی این سه دهك چقدر در واقعیت امكان‌پذیر است كه پاسخ می‌دهد: مسلمانان سال‌هاست كه خمس و زكات را با شناسایی افراد ناتوان پرداخت می‌كنند. ضمن آنكه سال‌هاست كه كشورهای اروپایی و آمریكا، به مردم فقیر اعانه می‌دهد یعنی می‌توانند طبقات محروم را شناسایی كنند و حتی كوپن غذا به آنها بدهند.


وی اضافه می‌كند: بانك جهانی 20 كشوری را كه اصلاح قیمت انرژی داشته‌اند مطالعه كرده است، یك كشور پرداخت نقدی نداشت، 18 كشور پرداخت نقدی به مستمندان داشتند‌ و تنها یك كشور پرداخت سرانه دارد،‌ كه ایران است.

 

چرا تنها ایران امكان شناسایی دهك ها را ندارد. این عضو كمیسیون برنامه و بودجه در تشریح روش‌هایی كه می‌توان از طریق آن دهك‌های بالای جامعه را شناسایی كرد، می‌گوید: گردش مالی همه صاحبان اموال در اختیار بانك مركزی است و كسانی كه گردش مالی بالایی دارند، قابل شناسایی هستند.

 

توكلی با بیان اینكه بخشی از گروه‌ها را می‌توان از طریق صورت‌های مالیاتی شناسایی كرد، خاطرنشان می‌كند: كسانی كه املاك زیاد و  خودروهای گران قیمت دارند،‌ قابل شناسایی هستند.از توكلی سوال می‌كنیم كه مگر این افراد چند درصد از جامعه را تشكیل می دهند، می‌گوید به هر حال دولت باید 30 درصد از یارانه‌بگیران را حذف كند.


6درصد را به روش سنتی نمی‌دهیم
غلامرضا تاجگردون، نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه هم در گفت‌وگو با «قانون» از پیشنهاد توكلی برای حذف سه دهك حمایت می‌كند و می گوید: نظر دولت این است كه مسئله امكان‌پذیر نیست، كمیسیون برنامه و بودجه هنوز نظر قاطع نداده است اما نظر اكثر نمایندگان این است كه دهك هایی از دریافت یارانه نقدی حذف و منابعی آزاد شود.

 

نماینده مردم گچساران اضافه می‌كند: به نظر من شاید سه دهك را نتوان حذف كرد اما شاید بتوان در مرحله اول، یك دهك را از دریافت یارانه نقدی حذف كنیم؛ به هر حال این حركت باید شروع شود و به نفع دولت است.


تاجگردون در مورد استفاده از 6 درصد منابع صندوق توسعه ملی برای جبران كسری بودجه تاكید می‌كند كه این 6 درصد را به روش سنتی به دولت نمی‌دهیم و احتمالا از طریق افزایش سرمایه بانك‌ها این كار  انجام می‌شود و چون مغایر قانون برنامه است، نیازمند دو سوم رای خواهد بود.


 ادامه راه احمدی‌نژاد؟
اما محمدرضا پورابراهیمی، عضو هیأت رئیسه كمیسیون اقتصادی مجلس انتقاد‌های جدی به این پیشنهاد دولت دارد و این رویه را ادامه سیاست‌های دولت احمدی نژاد می‌داند. پورابراهیمی به خبرنگار قانون می‌گوید: این پیشنهادی  كه دولت آورده شبیه همان پیشنهاداتی است كه دولت احمدی ن‍ژاد سال گذشته مطرح   كرد؛  این پیشنهاد می‌گوید كه از 26 درصد سهم صندوق توسعه ملی، 6 درصد را با تبدیل ارز به ریال، برای جبران كسری اعتبارات حوزه‌های عمرانی و دیگر حوزه ها در اختیار دولت قرار دهیم.

 

وی اضافه می‌كند: شاید این یك راهكار نهایی باشد و مجلس نخواهد با آن مخالفت جدی داشته باشد اما نباید این اولویت راهكارهای دولت منظور می‌شد،  به اعتقاد من آخرین راهكار دولت گذشته نباید اولین راهكار دولت فعلی باشد.

 

این عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینكه دولت در حال حاضر بر خلاف قانون بودجه، به كالاهای اساسی ارز مرجع 1226 می‌دهد، خاطر نشان می‌كند: این در حالی است كه قیمت‌ تمام شده كالاهایی كه به دست مصرف‌كننده می‌رسد، تغییری نكرده است.

 

ضمن آنكه در قانون بودجه، 8 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است، تا تفاوت‌های ناشی از كالاهای اساسی را پوشش بدهیم.

 

نماینده مردم كرمان در ادامه می‌گوید: دولت همین ارزی را كه برای كالاهای اساسی اختصاص می‌دهد با نرخ آزاد در بازار بفروشد، مگر آقای سیف معتقد نیست كه نرخ ارز 3000 تومان است؟ از همین طریق می‌توان منابعی را تامین كرد.


 استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی
پور ابراهیمی البته راه‌های دیگری را هم برای جبران كسری بودجه دولت پیشنهاد می‌دهد، به اعتقاد او، راه دیگر این است كه اموال و دارایی‌های دولت به فروش برسد.

 

مثلا شركت‌ها و هلدینگ‌هایی مثل خلیج‌فارس با رشد شاخص‌های بورس، می‌تواند با قیمت‌ خوبی واگذار شود، دولت هم می‌خواهد تصدی‌گری كامل داشته باشد‌ و هم می‌خواهد كسری منابعش را از صندوق توسعه ملی تامین كند.

 

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینكه فروش نفت نیز از دیگر منابع درآمدی دولت است،‌ ، این سوال را مطرح می‌كند كه چرا فروش نفت فقط باید در اختیار دولت باشد، چرا این مسئله یا بخشی از آن به بخش خصوصی واگذار نمی شود تا بتوانیم بازارهای جدیدی را به دست آوریم.

 

حالا باید دید دولت تدبیر و امید چه تدبیری برای این مسئله و جبران كسری بودجه سال جاری خواهد اندیشید و آیا چشم‌اندازهای تیم اقتصادی روحانی با ساز و كارهای كوتاه مدتی از جنس سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد، در تناقض قرار ندارد؟ هر چند گویا این بار مجلس چندان در مقابل دولت نمی‌ایستد و بنا را بر حمایت از آن گذاشته است./روزنامه قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
«بگم بگم»های احمدی نژادی در دولت روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عبدالرضا داوری: احمدی نژادی‌ها غایب بزرگ انتخابات مجلس دهم هستند/ جریان نزدیک به دولت روحانی پیروز انتخابات است



اخبار,اخبار انتخابات ,عبدالرضا داوری

بسیاری از کسانی که در دولت گذشته مسئولیت داشتند مانند آقای پرویز کاظمی و یا خانم دکتر دستجردی در زمره حامیان آقای احمدی نژاد تلقی نمی‌شوند.

امروز برخی از رسانه‌ها از حضور طیف نزدیک به احمدی نژاد در انتخابات مجلس خبر دادند و نوشتند که احمدی نژادی‌ها برای پارلمان دهم آمدند. در همین ارتباط به سراغ یکی از نیروهای نزدیک به رئیس جمهور سابق رفتیم تا نظر او را در مورد این مسئله بدانیم

"عبدالرضا داوری" در مصاحبه با "عصرایران" ضمن اعلام اینکه احمدی نژادی ها برای کاندیداتوری در مجلس آینده ثبت نام نکرده اند پیش بینی کرد جریان نزدیک به دولت روحانی پیروز انتخابات آینده مجلس خواهد شد.

عبدالرضا داوری (متولد 1352 ) مدیر مسئول سابق روزنامه شهروند و مدیر مسؤول فعلی ماهنامه "بررسی‌های اقتصادی" از تحلیلگران سیاسی نزدیک به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق به شمار می رود.

داوری با اشاره به مسائل مطرح شده در مورد حضور نیروهای نزدیک به احمدی نژاد در انتخابات مجلس دهم گفت: اگر احمدی نژادی‌ها را کسانی بدانیم که طی دو سال و نیم گذشته از ایشان حمایت کرده‌اند، در انتخابات مجلس هیچ احمدی نژادی ثبت نام نکرده است.

وی افزود: احمدی نژادی‌ها، غایب بزرگ انتخابات اسفند 94 هستند. بسیاری از کسانی که در دولت گذشته مسئولیت داشتند مانند آقای پرویز کاظمی و یا خانم دکتر دستجردی در زمره حامیان آقای احمدی نژاد تلقی نمی‌شوند.

مشاور وزیر کشور در دولت سابق خاطر نشان کرد: این افراد اتفاقا به دلیل مخالفت با سیاست‌های رئیس جمهور (احمدی نژاد) از دولت جدا شدند و امروز در جامعه آنها را به عنوان مخالف احمدی نژاد می‌شناسند نه حامیان رئیس جمهور سابق

داور تصریح کرد: جریان احمدی نژاد که در این دو سال در کنار ایشان حضور داشت، تصمیم گرفت که در این انتخابات حضور نداشته باشد و بیشتر به تبیین اندیشه امام بپردازد.

این نیروی نزدیک به رئیس جمهور سابق گفت: حامیان دولت یازدهم به دنبال ایجاد یک رقیب تخیلی برای خود هستند به خاطر همین تلاش می‌کنند تا از احمدی نژاد برای خود رقیب بسازند و با این رقیب موهوم انتخابات را به نفع خود به پایان برسانند.

وی ادامه داد: احمدی نژاد همانطور که برای مجلس هیچ برنامه‌ای نداشت برای انتخابات ریاست جمهوری هم برنامه‌ای ندارد و همانگونه که دفترشان اعلام کرده است رئیس دولت‌های نهم و دهم در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهد کرد.

داوری در پایان خاطر نشان کرد: به نظر بنده جریان نزدیک به دولت به دلیل خطاهای راهبردی اصول گرایان در عدم استفاده از ظرفیت احمدی نژاد طی چند سال گذشته، اکثریت پارلمان دهم را به خود اختصاص خواهد داد.

 

اخبار انتخابات  مجلس  -  عصر  ایران