اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راز صندوقچه‌ چوبی کارگردان معروف ایرانی


هنگام عکاسی از صندوقچه های دست ساز کیارستمی در خانه اش، تلاش داشتم به احترام صاحب خانه و صاحب صندوقچه ها آنها را در حالت طبیعی و روزمره عکاسی کنم.

خبرگزاری ایرنا: هنگام عکاسی از صندوقچه های دست ساز کیارستمی در خانه اش، تلاش داشتم به احترام صاحب خانه و صاحب صندوقچه ها آنها را در حالت طبیعی و روزمره عکاسی کنم.

پارسینه نوشت: اما به خاطر بازی نور و سایه و آنکه اصل وجودی صندوقچه ها در این بازی بهتر دیده شود جابه جایی اندکی به صندوقچه ها دادم.

وقتی یکی از صندوقچه ها ی کوچک را که بر خلاف ظاهرش وزن زیادی داشت جابجا می کردم زیر لب گفتم این ˈ نان و کوچه ˈ است و جالب تر آنکه بزرگترین صندوقچه خانه کیارستمی سبک تر از بقیه بود و انگار داخلش هیچ بود.

وسوسه شدم و در دل نام یکی از اثار استاد را که نمی پسندم روی صندوق گزاشتم ایا این ˈهیچ ˈاصل ماجرا است. همچون نوشته روی سنگ قبرˈ ازوˈ که بر روی آن تنها نوشته شده، ˈهیچˈ وقتی تعبیر خود را از صندوقچه و سنگ قبر ˈازوˈ با کیارستمی در میان گذاشتم، لبخندی زد و از جواب این سؤال طفره رفت.



سماجتم که اثر کرد، می خواستم تفاوت نگاهش را بین ˈهیچˈ وˈ پوچ ˈبدانم. گفت این که باید مثل ازو، نزدیک به پنجاه فیلم بسازی و در همۀ آنها از انسان و طبیعت و اخلاق بگویی، حتی نام آنها را از فصول سال بگیری و درست روزی که ظاهراً عمرت به پایان می رسد، برای ره جویی که به خاطر یافتن پرسش هایش به مزارش می آید همچون یک استاد واقعی ذن یک جواب دارد.

اگر اصل زندگی را دریابی همه اینها هیچ است و این بی شباهت به خلسه ای عرفانی از عجز و تحیر انسان در قیاس با عالم بی انتها نیست . کیارستمی مثال ساده ای از باغچه خانه اش زد که به تازگی آن را مرتب و بازسازی کرده است. با تلاش زیادی باغچه را از علف های هرز خالی کرده و نهال درختچه های افرای ژاپنی را به قمیت گزافی در آنجا کاشته است. برای تقویت این نهال های گران بها از ˈخاک برگˈ محلی استفاده کرده است.

مدت ها به این باغچه آب داده و مراقب بوده که نهال های افرای ژاپنی جوانه بزنند و رشد کنند ، اما طبیعت شوخی بازیگوشانه ای انجام می دهد. تمام نهال ها ی گران قیمت خشک می شوند و جایشان بوته های خربزۀ وحشی یا کمبوزهای محلی که بذرش همراه ˈخاک برگˈ سر از باغچه دراورده بود سبز شدند.

کیارستمی به سادگی تسلیم اصالت طبیعت می شود و نتیجه می گیرد هستی با تمام ابعادش از ما چیزی جز همراهی نمی خواهد و ما چاره ای جز تسلیم شدن به اواز یکپارچه ی طبیعت نداریم .

در نگاه ظریفش به هستی عرفانی می بینم که با تفکر دیندارانه شباهت های بسیار دارد یا شاید من دوست دارم این معنی را از میان انبوه راز های درون صندوقچه های کوچک و بزرگ ذهنش بیابم ، مگر نه این است که هنرمند تجربه های معنوی خود را توسط اثر هنری اش با مخاطبین به مشارکت می گزارد و هر مخاطبی حق دارد معنای جدید و شخصی تری را از این شهود تولید کند.

دست آخر کیارستمی رازی را به آرامی گفت، دوست دارم سال ها زنده باشم و فیلم بسازم. اما وقت رفتن که برسد، تنها چیزی که دلم برای ندیدنش می گیرد ، تغییر فصل هاست، زیبایی ای که همیشه پنهان است و به فراخور جامه بتن می کند و هرگز نمی میرد و هیچگاه تکراری نیست.

از رضا میرکریمی _ بخشی از نوشته امنتشر شده ار ترکیه در سال 2012


ویدیو مرتبط :
صندوقچه چوبی 3 تایی آنتیک در شیراز تخفیف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بوسه خبرساز یک زن جوان بر پیشانی کارگردان معروف ایرانی +عکس



اخبار فرهنگی - بوسه خبرساز یک زن جوان بر پیشانی کارگردان معروف ایرانی +عکس

 این تصویر که در خبرگزاری‌های مهر و ایسنا منتشر شده با واکنش باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه صدا و سیما مواجه شده

این تصویر که در خبرگزاری‌های مهر و ایسنا منتشر شده با واکنش باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه صدا و سیما مواجه شده که نوشته: در حالی که بر طبق رهنمودهای فرهنگی و دینی مان و براساس قوانین کشور هنرمندان در مجامع عمومی ملزم به رعایت چهارچوب هایی در روابط اجتماعی شان هستند ، تصویر بی توضیحی که یکی از خبرگزاری های رسمی کشور بدون رعایت این ملاحظات از مراسم بزرگداشت "مسعود کیمیایی" منتشر کرده حکایت دیگری می کند. امیدواریم این خانم گیتاریست از محارم ایشان بوده باشد و البته انتشار این تصویر بدون توضیح در این رسانه خود جای گله گی را باقی می گذارد که هدف از انتشار آن چه بوده و آیا مناسب تر نبود با توضیحات بیشتر اذهان مخاطبینش را به اشتباه نیندازد؟

 

اخبار,اخبار فرهنگی,بوسه خبرساز یک زن جوان بر پیشانی کارگردان معروف ایرانی

بوسه خبرساز یک زن جوان بر پیشانی کارگردان معروف ایرانی +عکس

 خانم حاضر در این تصویر، "کارینا کیمیایی" برادرزاده "مسعود کیمیایی" است که در زمینه نواختن گیتار، استاد است.

 

اخبار فرهنگی - کافه سینما