اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رابطه رژیم غذایی ناسالم و مرگ های زودرس


رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب گذاری مواد غذایی در سال 1394 شهروندان با ساده ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی آنها مفید یا مضر است.

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب گذاری مواد غذایی در سال 1394 شهروندان با ساده ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی آنها مفید یا مضر است.

دکتر بهزاد دماری افزود: طبق گزارش سال 2011 که در سطح جهانی گزارش شده است و کشورها با همدیگر مقایسه شده اند؛ عامل خطر برای مرگهای زودرس بین 30 تا 70 سالگی در کشور ما، عامل خطر مربوط به رژیم غذایی ناسالم است.

وی ادامه داد: بنابراین برای این که بتوانیم مرگهای زودرس که معمولاً قبل از 70 سالگی رخ می دهد بیماریهای فشار خون، دیابت و سرطان را کم کنیم، باید همت را روی بهبود رژیم غذایی بگذاریم که بخشی از این، به مراقبت خود مردم در رژیم غذایی شان است، و بخش دیگری از آن به تاثیرات محیطی بر می گردد.

دماری افزود: صنایع غذایی باید انتخاب مردم و افراد جامعه را بیشتر کنند. بدین معنا که وقتی سوپر مارکت می رویم، باید برای افرادی که دارای فشار خون، دیابت، و یا چاق هستند، بتوانیم انتخاب های متعدد از قبیل غذاهای کم نمک، کم چرب، کم قند و... وجود داشته باشد. بنابراین مسئولیت صنایع غذایی کشور و پاسخگویی صنایع غذایی کشور این است که برای این تعداد از افراد که دچار بیماری چاقی، فشار خون، دیابت و سایر بیماری هستند، غذای مناسب را فراهم کند.

وی تصریح کرد: بر اساس هرم غذایی باید بدانیم که غذایی را بخوریم و چه غذایی را نخوریم که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برچسب گذاری محصولات غذایی سال هاست که در کشور ما به صورت استاندارد انجام می شود. در خیلی از این مواردی که در این برچسب ها ثبت می شود، آن قدر ریز و ناخوانا و غیر قابل فهم برای افراد جامعه است که اغلب فهم برچسب گذاری را برای مردم دچار مشکل می کند و بیشتر یک جور رفع تکلیف است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: میانگین سواد جامعه را در نظر گرفتند و توسط آن از المان های رنگی استفاده کردند که مثل چراغ راهنمایی (سبز، قرمز، زرد) است بهره گیری می شود. مثلا ماست پر چرب قرمز رنگ، و پنیر کم نمک سبز رنگ است که امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب گذاری مواد غذایی در سال 94 شهروندان با ساده ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی شان مفید یا مضر است.


ویدیو مرتبط :
رابطه بین رژیم غذایی مادر و کولیک در نوزاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم‌های غذایی عامل تکثیر یا مرگ سلول‌های سرطانی



اخبار,اخبار علمی,مرگ سلول‌های سرطانی

محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مطالعه بر روی رژیم‌های غذایی بیماران مبتلا به سرطان بر مصرف مواد غذایی طبیعی و چربی‌های امگا 3 تاکید کردند.

دکتر سلمه بهمن‌پور، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا عنوان پژوهش انجام شده را «بررسی رژیم‌های مؤثر برای درمان بیماران مبتلا به سرطان» ذکر کرد و گفت: رویکرد علم تغذیه افزایش بقای بیماران مبتلا به سرطان است که برای این منظور تاکنون رژیم‌های زیادی برای درمان این بیماران ارائه شده است.

وی تغذیه‌درمانی Nutrition care prassess (فرآیند مراقبت تغذیه) را دارای 4 مرحله ارزیابی، تشخیص، تغذیه‌درمانی و پایش بیمار دانست و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده از میان رژیم‌های غذایی، چهار نوع رژیم غذایی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مطرح است.

بهمن‌پور، اضافه کرد: تجویز این رژیم‌های غذایی می‌تواند تکثیر سلول‌های سرطانی را کاهش و مرگ سلول‌های سرطانی و تا حدودی بقای بیماران مبتلا به سرطان را افزایش دهد.

این محقق «پروتکل بیل هندرسون» (HBP) را یکی از این رژیم‌های غذایی عنوان و خاطرنشان کرد: این رژیم بر عدم استفاده از مکمل‌های غذایی مصنوعی و استفاده از روغن‌های حاوی امگا 3 تاکید دارد. در این رژیم روغن پنبه دانه به عنوان روغن مناسب معرفی شده است.

وی عدم مصرف گوشت قرمز را از دیگر موارد مطرح شده در این رژیم نام برد و گفت: گوشت قرمز همراه با اسیدهای چرب (چربی‌های بد) و مقادیر زیادی آهن است. آهن مولکولی است که به راحتی با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و بدن را به سمت سیستم اکسیدانی هدایت می‌کند که این شرایط برای سلول‌های سرطانی بسیار مناسب است.

محقق این طرح با بیان این که سیستم اسیدی بدن موجب رشد بهتر سلول‌‎های سرطانی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در رژیم‌های غذایی بیماران مبتلا به سرطان باید شرایط غیر اسیدی در اطراف سلول‌های سرطانی ایجاد شود.

بهمن پور، اضافه کرد: مصرف میوه و سبزیجات حاوی فیبر و پرهیز از لبنیات پر چرب و قندها و شکرهای تصفیه شده از دیگر ویژگی‌های رژیم غذایی HBP است.

این محقق «بودویک دایت» را از دیگر رژیم‌های توصیه شده برای بیماران مبتلا به سرطان ذکر کرد و یادآور شد: اساس این رژیم غذایی که در سال 1945 از سوی یک فیزیولوژیست آلمانی ارائه شده بر مصرف اکسیدهای چرب امگا 3 استوار است و تاکید شده بیماران مبتلا به سرطان از مصرف مکمل‌های غذایی پرهیز کنند.

وی رژیم غذایی «کتو ژنیک» را از دیگر رژیم‌های مطرح برای بیماران سرطانی دانست که اساس آن بر مصرف چربی‌ها است و ادامه داد: از دید متخصصان تغذیه، چربی، پروتئین و کربوهیدرات سه منبع تامین انرژی برای بدن است و در این رژیم غذایی مقدار چربی توصیه شده بیش از حد نرمال در نظر گرفته می‌شود.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که در یک رژیم غذایی معمولا 20 تا 35 درصد چربی در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در این رژیم‌های غذایی کتوژنیک تا 70 درصد چربی توصیه می‌شود ولی از سوی دیگر توصیه شده که چربی‌های استفاده شده از نوع چربی‌های امگا 3 باشد.

وی مصرف کربوهیدرات‌های غیر نشاسته‌ای را از دیگر مشخصات این رژیم عنوان کرد و گفت: در این رژیم غذایی بر عدم مصرف پروتئین خالص حیوانی تاکید و اعلام شده که در صورت مصرف پروتئین از تخم مرغ استفاده شود. ضمن آن که شیر و لبنیات پرچرب و گوشت قرمز در این رژیم جایگاهی ندارد.

بهمن پور، رژیم ماکروبیوتیک را چهارمین رژیم غذایی پیشنهادی برای بیماران مبتلا به سرطان نام برد و گفت: در این رژیم غذایی محصولات غذایی مصنوعی و فرآوری شده و حاوی افزودنی حذف شده و اساس آن بر مصرف غلات، سبزیجات و حبوبات است.

وی، این چهار رژیم غذایی را از مهمترین رژیم‌های غذایی برای بیماران مبتلا به سرطان برشمرد و افزود: مدت 12 سال است که مطالعات ما بر روی رژیم‌های غذایی بیماران مبتلا به سرطان متمرکز شده و این که کدام یک از این رژیم‌های غذایی منجر به بهبود بیماری می‌شود نیاز به مطالعات بیشتری دارد تا بتوان این رژیم‌های غذایی را در کلینیک‌ها و مراکز درمانی توصیه کرد.

بهمن‌پور ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از مواد غذایی طبیعی و سبزیجات برای این دسته از بیماران توصیه شده است.

 

اخبار علمی - ایسنا