اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رابرت بائر: همه ی حرف های من در مورد حمله اسرائیل به ایران گمانه زنی بود؛ روی آن شرط نبندید



 

رابرت بائر: همه ی حرف های من در مورد حمله اسرائیل به ایران گمانه زنی بود؛ روی آن شرط نبندید

 

رابرت بائر(مقام سابق ارشد سیا) که خبر از حمله ی اسرائیل به ایران در ماه سپتامبر داده بود، در مقاله ای در تایم با عنوان " بر اساس گمانه زنی های من، بر روی حمله اسرائیل به ایران شرط نبندید" نوشت: هفته ی گذشته، دوستم "یان مستر" که مجری برنامه رادیویی" بک گراند بریفینگ" است به من تلفن زد تا من در مورد بهار عربی و مخصوصا در مورد اینکه ایا اسرائیل به ایران حمله کند و در صورت حمله چه اتفاقی می افتد صحبت کنم.

او گیر داده بود به نظرات رئیس بازشنسته و سابق موساد "میر داگان" که گفته بود که نخست وزیر متوهم و منزوی اسرائیل یعنی نتانیاهو به دنبال حمله به تاسیسات هسته ای ایران است و به زودی این حمله صورت می گیرد.

در زمان پخش، ما در مورد سوریه صحبت کردیم اما سریعا دوباره بحث به سمت اظهارات رئیس سابق موساد برگشت. من گفتم که مقامات ارشد و بازنشسته دیگری هم چنین سخنانی را گفته اند مثل گابی اشکنازی که فرمانده ارتش است. اما در ادامه همه چیز سریعا تبدیل به گمانه زنی شد.

من گفتم که اسرائیلی ها حرف های محرمانه ی خود را اشکار نمی کنند مگر اینکه مشکل جدی وجود داشته باشد. بنابراین من شک کردم که این اظهار نظرها بخشی از بلوف ها و دروغ های حساب شده ی اسرائیلی ها است تا بتوانند ایرانیان را را بترسانند. و از طرفی ایرانیان از ترس اینکه بمباران نشوند، از برنامه ی هسته ای خود دست بکشند.

با توجه به این موضوع، من در مورد اینکه دستور هشداری در پنتاگون برای جنگ با ایران صادر شده است صحبت کردم. من می خواستم در ادامه ی صحبت هایم اضافه کنم که این قضیه خیلی غیرعادی نیست. همیشه دستورهای هشدار وجود دارد و این دستور ممکن است نه به اسرائیل نه به ایران ربطی داشته باشد. اما زمان کوتاه بود و مجری نیاز داشت که گفتگو را با من تمام کند تا با مهمان بعدی صحبت کند.

این گفتگویی رادیویی و پر از گمانه زنی بود. مثل برخی دیگر از رسانه ها که دو نفر در مورد موضوعی صحبت می کردند.

زمانی که مجری از من پرسید که این حمله فرضی چه زمان انجام می شود من هم گفتم سپتامبر.

من فقط داشتم دو را بعلاوه دو می کردم: حمله ای در ماه سپتامبر به نتانیاهو اجازه می دهد که تاسیسات ایران نابود شود و همین قضیه، برنامه سازمان ملل برای رای دادن به ایجاد یک کشور فلسطینی را هم که قرار است در سپتامبر انجام شود را نابود می کند

چیزی که من از ان مطئمن هستم این است که گمانه زنی های من باعث واکنش های زیادی شد. تنها چیزی که می دانم این است که واقعا ممکن است واقعا حمله ای در ماه سپتامبر یا جولای انجام گیرد...../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
حمله ایران به اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گمانه زنی درباره حمله حزب الله علیه اسرائیل از سوریه



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" همزمان با ازادسازی شهر پالمیرا از دست داعش توسط ارتش سوریه این گمانه را مطرح می کند که حزب الله لبنان با پیش روی های اخیر عزمش برای حمله به اسرائیل و آزادسازی سرزمین های اشغالی جزم تر می شود.

 این روزنامه می نویسد:"ازادسازی پالمیرا موفقیتی مهم برای نیروهای تحت فرمان اسد بود. این موضوع می تواند به تقویت محور مقاومت به رهبری ایران بیانجامد. حزب الله لبنان نیز یکی از عناصر کلیدی این محور است و به نظر می رسد قدرت بیش تری پیدا کند. هدف نهایی حزب الله از عملیات در سوریه دسترسی آسان تر به اسرائیل و هدف قرار دادن آن رژیم است. "یاکوف عامیدور" ژنرال اسرائیلی و مشاور سابق امنیت ملی نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه این ادعا را مطرح کرد. او در مرکز مطالعات استراتژیک سادات در پاسخ به پرسش مطرح شده درباره دستوردهای اخیر دولت اسد در مبارزه علیه داعش گفت:"به نظر می رسد کمک های روسیه در چند ماه اخیر به میزان قابل توجهی توازن قوا را به نفع نیروهای اسد تغییر داده است". او اذعان کرد که نیروهای ارتش سوریه در چندین جبهه موفقیت داشته اند. با این حال، او اظهار کرد که هنوز خیلی زود است که درباره شکست داعش بتوان صحبت کرد.

 

اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

 

به گزارش خرداد، او گفته است:"اکر موقعیت اسد و متحدان او کماکان بهبود یابد و داعش تضعیف شود آن گاه حزب الله خواهان تحقق رویای خود خواهد شد و از سوریه به عنوان سکویی پرشی علیه اسرائیل استفاده خواهد کرد. البته این یک تهدیدی فوری نیست اما اسرائیل باید خود را برای مقابله با آن شرایط آماده کند".

"یورام شوایتزر" رییس برنامه تروریسم در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو اما باور دارد که هنوز خیلی زود است که بتوان درباره حوزه میدانی و چشم انداز  نبرد در سوریه و  نتایج آن پیش بینی کرد. او که رییس سابق بخش ضد ترور بین الملل در ارتش اسرائیل بوده است می گوید که در حال حاضر علیرغم آن آن که داعش به وضوح در سوریه تضعیف شده است اما از قدرت برخوردار است. او تاکید کرده است که میزان ضعف داعش به شدت سال 2015 میلادی و پیش از اشغال پالمیرا در سوریه و رمادی در عراق شده است".

او در این باره مدعی شد:"به نظر من نباید این موضوع را به عنوان پیروزی اسد اعلام کنیم. تردیدی که وجود ندارد داعش عقب نشینی هایی انجام داده است. اما من این موضوع را پیروزی ای برای دولت اسد نمی بینم".

او اشاره کرده است که باور ندارد نیروهای حزب الله و مستشاران ایرانی بخواهند اقدامی را علیه اسرائیل از طریق سوریه در کوتاه و میان مدت انجام دهند هر چند که حضور آنان در سوریه یک تهدید بالوقوه برای اسرائیل در بلند مدت خواهد بود.

 

اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

 

او می گوید:"اگرچه محور مقاومت قصد دارد پایگاه های خود را در جنوب سوریه بازسازی کند اما این به معنای فعال شدن آنان و قصدشان برای جنگ با اسرائیل نیست. یک تفاوت میان فعال شدن برای نبرد و ساخت زیربنا و پایگاه وجود دارد. اگر حزب الله و نیروهای مستشاری ایرانی به مرزها بازگردند این به معنای هشدرای جدی برای اسرائیل است و باید به طور دقیق و از نزدیک آنان را رصد کند. در صورتی که آنان به ما نزدیک شوند می توان این موضوع را به عنوان یک تهدید قلمداد کرد. این چیزی است که اسرائیل در حال آماده شدن برای مقابله با آن است. او هم چنین این عقیده که علت انجام عملیات تروریستی در اروپا عقب نشینی داعش از سوریه و عراق بوده است را رد کرد و می گوید":"داعش نمی خواهد حوزه جغرافیایی عملیاتش را محدود کند. حملات در غرب اتفاق می افتد اما این به معنای سراسیمگی و آشفتگی داعش نیست".

 

اخبار بین الملل - خرداد