اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس کل بانک مرکزی: شبهه‌ای از ربا در بانکداری وجود ندارد



اخبار ,اخبار اقتصادی , ربا در بانکداری

اخبار اقتصادی - رئیس کل بانک مرکزی: شبهه‌ای از ربا در بانکداری وجود ندارد

مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وحود ندارد ولی دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارند.

به گزارش فارس از قم، ولی‌الله سیف در حاشیه بازدید از ضریح مطهر حرمین عسکریین در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با علما و مراجع تقلید اظهار کرد: در این دیدارها از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شده و همچنین گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و تورم خدمت مراجع تقلید ارائه شد.

 

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص نگرانی‌ها و نقطه نظرات مراجع تقلید به ویژه در خصوص مسئله دریافت دیرکرد در بانک‌ها گفت: مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وحود ندارد ولی دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارند.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مشکل در شیوه اجرا در بعضی از شعب بانکی است، تاکید کرد: این شیوه اجرا موجب می‌شود که شبهاتی پیدا شود و وظیفه داریم که جلوی چنین اقداماتی را بگیریم.

 

وی با اشاره به اینکه نسبت به حذف ربا از نظام بانکی از سوی بانک مرکزی جدیت لازم وجود دارد، گفت: البته این نکته باید مدنظر قرار گیرد که این مسئله فقط با عزم جدی و انجام وظیفه بانک مرکزی حل شدنی نیست؛ باید مشتریان نظام بانکی نیز عزم لازم را داشته باشند که ربا وارد کسب و کار ایشان نشود.

 

وی با اشاره به اینکه تحقق بانکداری بدون ربا بخشی از وظیفه بانک مرکزی است، یادآور شد: نباید فقط به ایجاد بانکداری بدون ربا قانع باشیم بلکه باید هدفگذاری ما تحقق کامل بانکداری اسلامی باشد.

 

سیف همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه با وجود فتوای مراجع تقلید درباره حرام بودن جریمه دیرکرد ولی همچنان این رویه از سیستم بانکی حذف نمی‌شود، گفت: در خصوص پرداخت تسهیلات ما بر مبنای ضوابط تصویب شده شورای نگهبان وجه التزام داریم.

 

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه وجه التزام در خصوص مشتریانی است که توانایی پرداخت اقساط را دارند اما عامدانه از این کار خودداری می‌کنند، تصریح کرد: البته افراد نیازمندی هستند که در پرداخت با مشکل روبه‌رو بوده و جریمه دیرکرد شامل حال آنها نیز می‌شود و باید بین این دو تفکیک ایجاد کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه با کنترل تورم و ایجاد ثبات زمینه برای تحقق بانکداری اسلامی مهیا می‌شود، گفت: امیدواریم که شرایط به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند تفاوت بانکداری اسلامی و ربوی را درک کنند.

 

سیف با اشاره به اینکه بدهی کلان بدهکاران بانکی 84 هزار میلیارد است، گفت:‌ بانک‌ها با دریافت این منابع و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان می‌توانند در مسیر تقویت تولید حرکت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه این منابع تاثیر تورمی بر جامعه ندارد، یادآور شد:‌ با افزایش مطالبات قدرت نظام بانکی در خصوص اعطای تسهیلات بیشتر شده و امیدواریم که در این بخش با حمایت قوه قضائیه نتایج مطلوبی را شاهد باشیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه درصد مطالبات غیرجاری بانکی کشور بیش از 14 درصد است، گفت: این در حالی است که در این بخش 3 درصد رقم طبیعی است.

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص همکاری نکردن بانک‌ها با برای پرداخت وام ازدواج گفت: در بخش وام ازدواج تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه ارائه می‌شود و وقتی که منابع قرض‌الحسنه به میزان کافی وجود نداشته باشد در این بخش با مشکل روبه‌رو می‌شویم. البته به دنبال این هستیم که با ایجاد جاذبه‌های بیشتر منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را تقویت کنیم. 

اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن عباسی : رئیس سابق بانک مرکزی در بانک حساب نداشته چون معتقد بوده بانک شبهه ناک و ربوی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رای مجلس به خروج بانک مرکزی از کنترل رئیس جمهور



 

 

رای مجلس به خروج بانک مرکزی از کنترل رئیس جمهور

 

در پیشنهاد باهنر که به اصلاح ماده 80 برنامه پنجم توسعه مربوط می شود مجمع عمومی بانک مرکزی از 11 عضو تشکیل می شود که هر کدام از اعضا 10 سال و فقط برای یک دوره انتخاب می شوند.

با پیشنهاد محمدرضا باهنر و رای موافق اکثریت مجلس در جریان بررسی برنامه پنجم توسعه نحوی انتخاب و ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.

به نقل از خبرگزاری ها، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی عصر امروز یکشنبه به ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه پرداختند.

محمدرضا باهنر در جریان بررسی فصل چهارم لایحه برنامه پنجم توسعه پیشنهاد تغییر ترکیب و نحوه انتخاب مجمع عمومی بانک مرکزی را مطرح کرد که این پیشنهاد با 106 رای موافق، 85 رای مخالف و 11 رای ممتنع با موافقت نمایندگان روبرو شد.

در پیشنهاد باهنر که به اصلاح ماده 80 برنامه پنجم توسعه مربوط می شود مجمع عمومی بانک مرکزی از 11 عضو تشکیل می شود که هر کدام از اعضا 10 سال و فقط برای یک دوره انتخاب می شوند.

یکی از نکات قابل توجه در این ماده پیشنهادی وجود 7 اقتصاددان در ترکیب اعضای مجمع عمومی است، که این اقتصاددان ها با داشتن حداقل 15 سال سابقه و تفحص فعالیت پولی و بانکی از سوی رئیس جمهور معرفی شده و با رای اکثریت نمایندگان می توانند در این مجمع عضو شوند.

این پیشنهاد همچنین مخالفانی نیز داشت که بهمنی به عنوان نماینده دولت و رئیس کنونی بانک مرکزی ازجمله آنان بود که در مخالفت با این پیشنهاد به عنوان نماینده دولت گفت: ‌این پیشنهاد استقلال بانک مرکزی را خدشه دار خواهد کرد و ورود 7 نفر از بخش خصوصی در برابر 4 نفر نماینده دولت در این مجمع به صلاح اقتصاد و کشور نیست.

لاریجانی در پاسخ به این مخالفت بهمنی در تذکری یادآور شد که این افراد نمایندگان بخش خصوصی نیستند و اقتصاددادن های با تجربه ای هستند که توسط دولت معرفی و توسط مجلس تایید می شوند.

اصلاح ماده 80 برنامه پنجم توسعه که آن را می توان مهمترین تصمیم امروز مجلس در جریان بررسی برنامه پنجم توسعه برای آینده کشور عنوان کرد، به استدلال موافقان این پیشنهاد جهشی برای مستقل کردن بانک مرکزی از دولت و جلوگیری از آسیب های ناشی از وابستگی این بانک به دولت است.

متن ماده 80 برنامه پنجم توسعه که با پیشنهاد محمدرضا باهنر و رای اکثریت نمایندگان جایگزین ماده 80 لایحه برنامه پنجم توسعه شد به این شرح است:

ترکیب و نحوه انتخاب مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر تعیین می شود:

الف- مجمع عمومی بانک از 11 عضو تشکیل می شود. طول مدت انتصاب هر کدام از اعضا 10 سال و فقط برای یک دوره با ترکیب زیر انتخاب می شود:

- وزیر امور اقتصادی و دارایی

- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.

- دادستان کل کشور.

- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.

- 7 نفر اقتصاددان که حداقل 15 سال سابقه و تخصص فعالیت پولی و بانکی داشته باشند.

ب- در دوره اول، هفت نفر اقتصاددان را رئیس جمهور همزمان به مجلس معرفی می کند و آنها با رای اکثریت مجلس انتخاب می شوند.

ج- هر دو سال یکبار رئیس جمهور می تواند فقط یک نفر از هفت اقتصاددان را با رای اعتماد مجلس تغییر دهد.

د- اعضاء مجمع عمومی از بین خود فردی را به عنوان رئیس مجمع انتخاب می کنند.

ه- رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی، توسط اعضا مجمع عمومی بانک تعیین و با حکم رئیس مجمع عمومی و تنفیذ رئیس جمهوری اسلامی ایران برای مدت 7 سال به این سمت ها منصوب می شوند. انتخاب مجدد رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی فقط برای یکبار مجاز است. اعضای مجمع نمی توانند فردی را از بین خود برای این دو سمت انتخاب کنند.

و- مصوبات و تصمیمات مجمع با امضاء رئیس مجمع برای اجرا به رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ می شود..../تحلیل:عصرایران