اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس کل بانک مرکزی رفتنی شد؟


محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که به شدت از تحقیق و تفحص مجلس از این بانک گلایه دارد، اخیرا تقاضای بازنشستگی کرده است.

خبرگزاری مهر: محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که به شدت از تحقیق و تفحص مجلس از این بانک گلایه دارد، اخیرا تقاضای بازنشستگی کرده است.

محمود بهمنی که از کارکنان رسمی بانک ملی ایران است و مامور به خدمت در بانک مرکزی می باشد، اخیرا تقاضای بازنشستگی کرده است.

در همین حال، محمود بهمنی پس از بازنشستگی فقط با مجوز رسمی دولت می‌تواند در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ادامه فعالیت داشته باشد؛ اگرچه پیش بینی می شود دولت مجوز فعالیت دوباره بهمنی را صادر کند.

در تماس خبرنگار ما با مسئولان بانک مرکزی و بانک ملی ایران، آنان درباره تقاضای بازنشستگی بهمنی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

البته رئیس کل بانک مرکزی زمستان سال گذشته نیز به دلیل فشارهای زیاد درباره مصوبه دولت برای برداشت شبانه از حساب بانکها استعفا کرد ولی دولت با این استعفا موافقت نکرد.

سوابق کاری محمود بهمنی در این سالها بدین شرح بوده است: معاونت شعبه ممتاز بازار، معاونت اعتبارات کل بانک ملی، ریاست اعتبارات کل بانک ملی، ریاست اداره سرمایه گذاری بانک ملی، ریاست اداره سازمان و روشها بانک، مدیر امور معاملات وتسهیلات و بررسی طرحها، عضو هیات مدیره بانک ملی از تاریخ 20/9/1379 الی 22 /7/1386 و تحت نظر داشتن امور اعتباری و بررسی طرح ها و نظارت ، اطلاعات اعتباری ، حقوقی و دعاوی و اداره امور استان های کشور، عضو هیات مدیره شرکت های تحت پوشش به نمایندگی بانک ملی منجمله شرکت سرمایه گذاری ، آزادراهها ، لاستیک کرمان ، چاپخانه بانک ملی و ...، دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 22/7/ 86  الی 2/7/87 و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 2/7/87.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در حالی از مخالفان سرسخت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با 171 رای با این تقاضا موافقت کردند.

عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز، برداشت شبانه از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی، مشکلات مردم و فعالان اقتصادی در مواجه با بانکها از جمله محورهای این تحقیق و تفحص است. البته بهمنی امروز فرصت ابراز نظر در مجلس در این باره را پیدا نکرد و بلافاصله پس از اعلام رای نمایندگان ، جلسه پارلمان را ترک کرد.

محمود بهمنی در صورت ماندن در بانک مرکزی - با مجوز دولت- از این پس باید با کمیته تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی همکاری کند و دفتری در اختیار آنها در این بانک قرار دهد؛ همکاری‌ای که می‌تواند احتمالا باب میل دولت نباشد.



موافقت با بازنشستگی «بهمنی»


خبرگزاری فارس:  یک مقام مسئول با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از موافقت بانک ملی با درخواست بازنشستگی بهمنی، به عنوان مأمور این بانک به بانک مرکزی است، گفت: تقاضای بازنشستگی بهمنی مربوط به دو هفته قبل است.

یک مقام مسئول اظهار داشت: موضوع درخواست بازنشستگی رئیس کل بانک مرکزی از 2 هفته پیش مطرح و اعلام شده بود.

وی افزود: شنیده‌ها هم حاکی است ظاهراً هفته گذشته با درخواست بازنشستگی وی موافقت شده است.

به گفته وی، موضوع بازنشستگی بهمنی از طریق بانک ملی که از آنجا به بانک مرکزی مأمور شده بود در دست پیگیری است.

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه تقاضای بازنشستگی بهمنی 2 هفته پیش مطرح و اعلام شده بود، این موضوع ارتباطی به موضوع تقاضای تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که به تصویب مجلس رسیده ندارد.


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن عباسی : رئیس سابق بانک مرکزی در بانک حساب نداشته چون معتقد بوده بانک شبهه ناک و ربوی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رای مجلس به خروج بانک مرکزی از کنترل رئیس جمهور



 

 

رای مجلس به خروج بانک مرکزی از کنترل رئیس جمهور

 

در پیشنهاد باهنر که به اصلاح ماده 80 برنامه پنجم توسعه مربوط می شود مجمع عمومی بانک مرکزی از 11 عضو تشکیل می شود که هر کدام از اعضا 10 سال و فقط برای یک دوره انتخاب می شوند.

با پیشنهاد محمدرضا باهنر و رای موافق اکثریت مجلس در جریان بررسی برنامه پنجم توسعه نحوی انتخاب و ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.

به نقل از خبرگزاری ها، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی عصر امروز یکشنبه به ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه پرداختند.

محمدرضا باهنر در جریان بررسی فصل چهارم لایحه برنامه پنجم توسعه پیشنهاد تغییر ترکیب و نحوه انتخاب مجمع عمومی بانک مرکزی را مطرح کرد که این پیشنهاد با 106 رای موافق، 85 رای مخالف و 11 رای ممتنع با موافقت نمایندگان روبرو شد.

در پیشنهاد باهنر که به اصلاح ماده 80 برنامه پنجم توسعه مربوط می شود مجمع عمومی بانک مرکزی از 11 عضو تشکیل می شود که هر کدام از اعضا 10 سال و فقط برای یک دوره انتخاب می شوند.

یکی از نکات قابل توجه در این ماده پیشنهادی وجود 7 اقتصاددان در ترکیب اعضای مجمع عمومی است، که این اقتصاددان ها با داشتن حداقل 15 سال سابقه و تفحص فعالیت پولی و بانکی از سوی رئیس جمهور معرفی شده و با رای اکثریت نمایندگان می توانند در این مجمع عضو شوند.

این پیشنهاد همچنین مخالفانی نیز داشت که بهمنی به عنوان نماینده دولت و رئیس کنونی بانک مرکزی ازجمله آنان بود که در مخالفت با این پیشنهاد به عنوان نماینده دولت گفت: ‌این پیشنهاد استقلال بانک مرکزی را خدشه دار خواهد کرد و ورود 7 نفر از بخش خصوصی در برابر 4 نفر نماینده دولت در این مجمع به صلاح اقتصاد و کشور نیست.

لاریجانی در پاسخ به این مخالفت بهمنی در تذکری یادآور شد که این افراد نمایندگان بخش خصوصی نیستند و اقتصاددادن های با تجربه ای هستند که توسط دولت معرفی و توسط مجلس تایید می شوند.

اصلاح ماده 80 برنامه پنجم توسعه که آن را می توان مهمترین تصمیم امروز مجلس در جریان بررسی برنامه پنجم توسعه برای آینده کشور عنوان کرد، به استدلال موافقان این پیشنهاد جهشی برای مستقل کردن بانک مرکزی از دولت و جلوگیری از آسیب های ناشی از وابستگی این بانک به دولت است.

متن ماده 80 برنامه پنجم توسعه که با پیشنهاد محمدرضا باهنر و رای اکثریت نمایندگان جایگزین ماده 80 لایحه برنامه پنجم توسعه شد به این شرح است:

ترکیب و نحوه انتخاب مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر تعیین می شود:

الف- مجمع عمومی بانک از 11 عضو تشکیل می شود. طول مدت انتصاب هر کدام از اعضا 10 سال و فقط برای یک دوره با ترکیب زیر انتخاب می شود:

- وزیر امور اقتصادی و دارایی

- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.

- دادستان کل کشور.

- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.

- 7 نفر اقتصاددان که حداقل 15 سال سابقه و تخصص فعالیت پولی و بانکی داشته باشند.

ب- در دوره اول، هفت نفر اقتصاددان را رئیس جمهور همزمان به مجلس معرفی می کند و آنها با رای اکثریت مجلس انتخاب می شوند.

ج- هر دو سال یکبار رئیس جمهور می تواند فقط یک نفر از هفت اقتصاددان را با رای اعتماد مجلس تغییر دهد.

د- اعضاء مجمع عمومی از بین خود فردی را به عنوان رئیس مجمع انتخاب می کنند.

ه- رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی، توسط اعضا مجمع عمومی بانک تعیین و با حکم رئیس مجمع عمومی و تنفیذ رئیس جمهوری اسلامی ایران برای مدت 7 سال به این سمت ها منصوب می شوند. انتخاب مجدد رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی فقط برای یکبار مجاز است. اعضای مجمع نمی توانند فردی را از بین خود برای این دو سمت انتخاب کنند.

و- مصوبات و تصمیمات مجمع با امضاء رئیس مجمع برای اجرا به رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ می شود..../تحلیل:عصرایران