اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس کل بانک مرکزی: به بازار ارز شوک وارد نمی کنیم



رئیس کل بانک مرکزی,ولی‌الله سیف

رئیس کل بانک مرکزی: به بازار ارز شوک وارد نمی کنیم

ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه بانک‌داری اسلامی که در همایش بانک‌داری اسلامی در حال برگزاری است.

در پاسخ درباره اینکه با توجه به ملغی شدن ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که در دولت دهم تشکیل شده بود تکلیف پرونده ارزی بانک‌ها که در دولت دهم از حساب آنها طبق مصوبه این ستاد برداشت شده بود چیست، اظهار داشت: این پرونده را یک بار دیگر بررسی می‌کنیم و اگر بانک‌ها تخطی کرده باشند که هیچ، پول از حساب آنها برداشت شده ولی اگر این پول اشتباه برداشت شده باشد آن را به حساب برمی‌گردانیم.

وی در ادامه درباره تغییر نرخ سود بانکی گفت: تغییر نرخ سود بانکی مستلزم کنترل تورم است بر همین اساس باید در جلسه اول بتوانیم نسبت به تورم اقدامات لازم را انجام دهیم تا پس از آن تغییر نرخ سود را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره زمان تغییر نرخ سود بانکی گفت: برنامه‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی براساس تصمیماتی است که مجامع می‌گیرند بر همین اساس اعلام سیاست‌های نرخ سود در حال حاضر منطقی نیست.

سیف تأکید کرد: تغییر نرخ سود باید بعد از ایجاد تعادل مطلوب در اقتصاد انجام شود. بر همین اساس اول باید به‌سمت تعادل حرکت کنیم.

وی درباره اقدامات بانک مرکزی برای بازار ارز گفت: در حال حاضر بازار ارز متعادل است؛ نمی‌توان درباره بازار ارز برنامه کوتاه‌مدت اجرا کنیم به همین خاطر هیچ برنامه ضربتی و شوک‌آور برای بازار ارز نداریم.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره انتقاد واردکنندگان مبنی بر اینکه بانک مرکزی ارزی به واردات کالا اختصاص نمی‌دهد، گفت: تمام این مشکلات به‌زودی حل خواهد شد و پرونده ارز کالای اساسی هم اکنون در حال بررسی است؛‌ هم اکنون در حال رسیدگی چگونگی اختصاص ارز برای کالاهای اساسی هستیم هروقت مشخص شد اعلام می‌کنیم./تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
بانک مرکزی از بازار ارز مراقبت می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس کل بانک مرکزی: جلوی پایین آمدن نرخ ارز در بازار را نمی گیریم/ آغاز حذف صفرها از پول ملی



اخبار,اخباراقتصادی,ولی الله سیف

رئیس بانک مرکزی با اعلام اینکه همزمان با مذاکرت، به هیچ وجه جلوی پائین آمدن قیمت ارز در بازار را نمی گیریم و فقط هیجانات و شوک ها را مراقبت می کنیم، حذف صفرها از پول ملی را جزو اولویت ها اعلام کرد.

ولی الله سیف در مورد پیش‌بینی‌ نرخ ارز در سال ۹۴، گفت: اجازه دهید پیش بینی نکنم؛ چراکه نرخ ارز به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد و خوشبختانه ما سال گذشته شاهد ثبات نسبی در این بازار بودیم لذا باید اجازه دهیم نرخ ارز متناسب با واقعیت های اقتصادی خودش را تطبیق دهد، اما روندی که در یکسال گذشته طی شده، روند مثبتی بوده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش تورم امکان حذف صفر از پول ملی وجود دارد؟ گفت:حذف صفر یکی از اقداماتی است که در آینده جزء اولویت های بانک مرکزی است، اما برای این اقدام باید تورم به یک درجات قابل قبولی برسد.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه در تورم دو رقمی امکان حذف صفر از پول ملی وجود ندارد، گفت: ما باید به تورم تک رقمی و با ثبات برسیم تا این اقدامات بتواند توجیه داشته باشد.

سیف همچنین در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد ممکن است قیمت ارز کاهش یابد همچنان که سال گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم، اما بانک مرکزی جلوی کاهش نرخ ارز را گرفت، آیا باز هم ممکن است دولت جلوی پایین آمدن نرخ ارز را بگیرد؟ گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه جلوی پایین آمدن قیمت بازار را نمی گیرد؛ بلکه از بازار مراقبت می کند تا نوسانات موقت را که ناشی از یک شوک و هیجانی پیش‌بینی نشده است، کنترل کند و در غیر آن صورت دلیلی ندارد که بانک مرکزی دخالتی داشته باشد.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: نرخی که منجر به رشد اقتصادی، حمایت از تولید و اشتغال شود، آن نرخ مورد حمایت بانک مرکزی است و بهترین نرخ نیز، نرخ تعادلی است که در بازار وجود دارد و بانک مرکزی از ثبات نرخ ارز در بازار حمایت می کند.

سیف در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، چه مقدار طول می کشد که آثار رفع تحریم ها در اقتصاد نمایان شود؟ گفت: اجازه دهید در این زمینه فقط در حوزه بانکی صحبت کنم. یکی از مسائلی که فکر می کنیم برای ما مثبت واقع شود، محدودیت های ارتباط های بانکی ما است. طبیعتا بانک های ما علاقه مند هستند با فعالیت های شفاف بانکی حمایت لازم و خدمات مورد نیاز تجارت بین‌الملل کشور را تامین کنند؛ اما امروز این خدمات از کانال های رسمی به دلیل محدودیت ها، تامین نمی‌شود و از شبکه صرافی و از شبکه نامطمئن‌تر عمل می شود لذا آن چیزی که بلافاصله قابل رؤیت است، این است که این خدمات بلافاصله قابل عرضه خواهد شد.


 اخباراقتصادی  -   مهر