اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس پلیس اینترپل ناجا: خاوری مورد شناسایی پلیس کانادا قرار گرفت/ هشدار نسبت به قاچاق انسان



اخبار,اخبار اجتماعی,سردار سید مسعود رضوانی

رییس پلیس اینترپل ناجا درباره آخرین وضعیت پرونده خاوری، با بیان اینکه در حال حاضر خاوری شناسایی و ردیابی شده است، گفت: به ما گفته‌اند که دیگر باید از طریق مسیر قضایی و دیپلماتیک پیگیر این موضوع بود.

سردار سید مسعود رضوانی در نشست خبری ظهر امروز خود درباره آخرین وضعیت پرونده محمود خاوری، مدیرعامل فراری بانک ملی در دولت نهم و دهم، گفت: با پیگیری‌های پلیس بین الملل ناجا سرانجام برای خاوری اعلان قرمز از سوی پلیس بین‌الملل صادر شد.

وی با بیان اینکه پلیس کانادا ابتدا اعلام کرده بود که اطلاعاتی از محل زندگی خاوری ندارد، افزود: ما اطلاعات محل زندگی، خودرو و ... را به پلیس کانادا دادیم و در نهایت پذیرفتند که خاوری در این کشور است.

رضوانی با بیان اینکه در حال حاضر خاوری شناسایی و ردیابی شده است، گفت: به ما گفته‌اند که دیگر باید از طریق قضایی و دیپلماتیک پیگیر این موضوع بود.

رییس اینترپل ناجا درباره اینکه آیا وظیفه پلیس در این زمینه به پایان رسیده یا خیر، گفت: وظیفه پلیس در این باره تمام نشده اما مسیر درست در این پرونده طی شده است.

به گفته رضوانی پیگیری‌ها از اینترپل اوتاوا ادامه دارد و پلیس ایران آمادگی اعزام تیم پلیسی به کشور کانادا را نیز دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر رویه دولت کانادا نسبت به ایران می‌تواند در این پرونده موثر باشد یا خیر، گفت: امیدواریم در شرایط جدید رویکرد واقع‌بینانه‌ای به این موضوع ایجاد شود.

رضوانی درباره پرونده زنی که گفته می‌شود از مدیران صدا و سیما بوده و به مسقط درخواست پناهندگی کرده است، نیز گفت: دراین باره به ما چیزی اعلام نشده است.

اینترپل، ورودی به ماجرای حمله به سفارت عربستان نداشت
رییس اینترپل ناجا درباره ماجرای حمله به سفارت عربستان و اینکه گفته می‌شود برخی از افراد در خارج از کشور در این ماجرا دخیل بوده و یا به خارج متواری شده‌اند، گفت: در این باره به پلیس بین‌الملل چیزی اعلام نشده است و این پرونده در دست ما نیست.

رضوانی به تشریح آمار عملکرد 9 ماهه پلیس بین‌الملل نیز پرداخت و گفت: در بخش ردیابی رشد 60 درصدی در پرونده‌های افرادی که به ارتکاب جرایم مختلف به ما ارجاع داده شدند، داشتیم به طوری که سال قبل 70 مورد بوده و در 9 ماهه سال جاری این عدد به 110 مورد رسید.

وی از افزایش 56 درصدی بازداشت‌شدگان نیز خبر داد و گفت: 70 نفر نیز از اتباعی که به درخواست پلیس ایران تحت تعقیب بودند دستگیر شدند که عمده این افراد ایرانی بودند و البته چند نفری هم از اتباع خارجی بودند که به درخواست ایران تحت تعقیب قرار داشتند.

رییس اینترپل ناجا با بیان اینکه استرداد مجرمان از خارج از کشور نیز 57 درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: در 9 ماهه امسال 11 نفر را به کشور بازگردانده‌ایم.

رضوانی تعداد مجرمانی که جمهوری اسلامی به کشورشان مسترد کرده 10 مورد دانست و گفت: عمده این افراد از اتباع کشور افغانستان بودند که به اتهام‌هایی چون قتل، گروگان‌گیری و... تحت تعقیب قرار داشتند.

وی همچنین از مصالحه 17 مورد از پرونده‌های تحت تعقیب خبر داد و گفت: این پرونده‌ها تا قبل از استرداد مجرمان مختومه شدند.

رییس اینترپل ناجا درباره پرونده برادر عبدالمالک ریگی نیز اظهار کرد: با مقامات کشور پاکستان صحبت کرده‌ایم و آنان اعلام کردند که این فرد به دلیل جرایمی که در کشور خود مرتکب شده، ابتدا باید محاکمه شود و سپس به کشور ما ارجاع داده خواهد شد.

هشدار نسبت به قاچاق انسان
رضوانی نسبت به سودجویی قاچاقچیان انسان نیز هشدار داد و گفت: برخی از افراد برای مهاجرت به کشورهای شرق آسیا رفته و در آنجا گرفتار می‌شدند عده‌ای نیز به کشورهای غربی می‌رفتند که آخرین پرونده آن مربوط به یک ماه قبل و مربوط به کانتینری در مرز یونان بود که 81 نفر در آن جان خود را از دست دادند که دو نفرشان ایرانی بودند.

وی همچنین به پرونده دیگری اشاره کرد که قاچاقچیان انسان‌ها را با استفاده از پرواز تهران - مسکو به کشورهای آسیای شرقی قاچاق می‌کردند که طی این پرونده پلیس مسکو متوجه این موضوع و غیرقانونی بودن روند شده و جلوی این اقدام را گرفت و ما نیز در ایران پرونده را بررسی کرده و طی آن مسیر قاچاق مسدود شد.

به گزارش ایسنا، رییس اینترپل ناجا به ماجرای پرونده آزادی یک تاجر ایرانی که در روسیه به گروگان گرفته شده بود نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های ما فرد تاجر آزاد و با گروگانگیران نیز برخورد شد.

 

در پرونده دیگر گروگانگیری در ترکیه بود و فردی از نزدیکان یکی از قوی‌ترین مردان کشور را گروگان گرفته بودند، گروگانگیران درخواست 2 میلیارد تومان پول کرده بودند که 48 ساعت پس از اعلام شکایت و با پیگیری‌های اینترپل این افراد نیز دستگیر و ایرانی به گروگان گرفته شده آزاد شد.

لغو اعلان قرمز 14 ایرانی پس از پرجام
رضوانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از لغو اعلان قرمز 14 نفر از ایرانیانی که به دلیل نقض قوانین برجام تحت تعقیب مقام قضایی آمریکا قرار گرفته بودند، خبر داد و گفت: پس از توافق هسته‌ای و اجرای برجام ، اعلان قرمز این افراد براساس آنچه که اینترپل به ما اعلام کرده لغو شده و آنان دیگر مشکلی ندارند.


وی افزود: تعدادی از زندانیان آزاد شده نیز جزو این افراد بودند ولی برخی دیگر نیز داخل کشور سکونت داشتند و خوشبختانه با لغو قانون ناعادلانه تحریم‌ها، مشکلات این افراد نیز لغو شد.

آمادگی برای بررسی سوءپیشینه طرف‌های خارجی در قراردادها
رییس اینترپل ناجا با اشاره به امضا و قراردادهای مشترک میان ایران و کشورهای خارجی اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا پیش از امضای قرارداد نسبت به بررسی سوءپیشینه این افراد اقدام کنیم و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی اینترپل می‌توانیم به سوءپیشینه‌های این افراد دسترسی پیدا کرده و آن را در اختیار دستگاه‌های درخواست‌کننده قرار دهیم البته این درخواست از طریق مقام قضایی انجام خواهد شد.

به گفته رضوانی در گذشته نیز درخواست استعلام از کشورهای دیگر نیز برای ما صادر شده بود.

صدور گواهی 8000 عدم سوءپیشینه بین‌المللی
وی با بیان اینکه صدور گواهی سوءپیشینه برای اتباع ایرانی در کشورهای خارجی از وظایف اینترپل است،اظهار کرد: همچنین گواهی سوءپیشینه اتباع خارجی در ایران نیز به وسیله اینترپل استعلام می‌شود و در این راستا ما 8000 برگه عدم سوءپیشینه برای ازدواج، تحصیل و... برای اتباع‌مان در کشورهای خارجی صادر کرده‌ایم.

رییس اینترپل ناجا در تشریح یکی دیگر از پرونده‌های مهم پلیس بین‌الملل نیز اظهار کرد: فردی که طرف قرارداد با شرکت پتروشیمی بود، پس از کلاهبرداری 9 میلیون یورویی به ورشو فرار کرده بود که این فرد ردیابی و دستگیر شد و مراحل استردادش به کشور در حال انجام است.

رضوانی در تشریح یکی دیگر از پرونده‌های مهم پلیس بین‌الملل گفت: فردی که در یکی از شرکت‌های پخش دارو و در سال 92 اقدام به کلاهبرداری کرده و به کشورهای نخجوان، آذربایجان، ترکیه و حاشیه خلیج فارس فرار کرده بود، ردیابی شد و دو شب پیش پس از دستگیری به کشور بازگردانده شد.

رضوانی در این نشست به تشریح وظایف پلیس بین‌الملل پرداخت و با بیان اینکه اینترپل با 190 کشور جهان ارتباط آنلاین دارد، گفت: قاچاق انسان، کالا و همچنین پیگیری تخلفات در حوزه ورزشی، تبانی در میدان‌های ورزشی، موضوعات محیط زیستی، هسته‌ای و قاچاق محصولات هسته‌ای دیگر از موضوعاتی است که اینترپل پیگیری می‌کند.

به گفته رییس اینترپل ناجا اطلاعات مجرمانی که در سامانه اینترپل ثبت شود در اختیار پلیس اینترپل تمام کشورها قرار خواهد گرفت و این سامانه بسیار امن است به طوری که طی 30 سال هیچ کس نتوانسته آن را هک کند.

رضوانی به رصد گذرنامه‌ها در مناطق مرزی نیز اشاره کرد و گفت: به دستور اینترپل جهانی سامانه‌ای در گذرگاه‌های مرزی اکثر کشورها نصب شده که براساس آن گذرنامه‌های جعلی و مفقودی بلافاصله شناسایی می‌شوند. این اقدام با هدف پیشگیری از قاچاق انسان و همچنین اقدامات تروریستی انجام شده است.

وی در توضیح اعلان قرمز گفت: زمانی که برای یک متهم اعلان قرمز صادر می‌شود، یعنی شرایط برای او به شدت سخت خواهد شد به نحوی که حتی امکان پناهندگی نیز پیدا نخواهد کرد و به عبارتی فضا برایش تبدیل به زندان می‌شود.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
توضیحات رئیس پلیس ناجا درباره تجمع تبریز به خاطر فیتیله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس پلیس اینترپل ناجا : خاوری هفته آینده به ایران بازگردانده می‌شود



اخبار,اخبارسیاسی,خاوری


 اخبارسیاسی  - رئیس پلیس اینترپل ناجا خاوری هفته آینده به ایران بازگردانده می‌شود

رئیس پلیس اینترپل ناجا گفت: پلیس اینترپل در تلاش است که هر چه سریع‌تر و حتی اگر همه شرایط میسر شود، تا هفته آینده محمود خاوری را از کشور کانادا به ایران بازگرداند.

سردار مسعود رضوانی در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اعلام این خبر افزود: با پلیس اینترپل «اوتاوا» وارد مذاکره شده‌ایم و مدارک در مورد آقای خاوری نیز برای آنها ارسال شده است و منتظریم پلیس اینترپل با بررسی مدارک، خاوری را به کشور بازگرداند.

وی در مورد اینکه آیا اطلاع دارید که خاوری در کدام شهر کانادا زندگی می‌کند گفت: در حال حاضر خبری در این‌باره نمی‌توانیم اعلام کنیم اما با ارتباط موثری که با پلیس اینترپل کانادا داریم از وجود خاوری در کشور کانادا با خبر هستیم و به زودی او را به کشور باز می‌گردانیم.

رئیس پلیس اینترپل ناجا همچنین در مورد استرداد مجرمان در کشور گفت: امسال 9 مورد استرداد مجرمان  داشته‌ایم و استرداد به این معنا است که ما مجرمین را جابجا کرده‌ایم. استرداد ما با کشورهای ارمنستان، امارات، افغانستان و ترکیه بوده است و همچنین با کشور ترکیه نیز روادیدی را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از سال 91 تاکنون حدود 400 نفر حکم قضایی داشته‌اند و توسط پلیس اینترپل دستگیر شده‌اند، گفت: امسال 41 نفر در سطح دنیا دستگیری داشته‌ایم که 13 نفر از امارات، 8 نفر از ترکیه و چند نفر دیگر نیز از ازبکستان در این دستگیری‌ها بوده‌اند.


 اخبارسیاسی  - آنا