اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس موسسه استاندارد خبر داد: با کارخانه های مشهوری که از روغن پالم استفاده کردند، برخورد می کنیم



اخبار,اخباراجتماعی,موسسه استاندارد

 

 اخباراجتماعی - رئیس موسسه استاندارد خبر داد: با کارخانه های مشهوری که از روغن پالم استفاده کردند، برخورد می کنیم

  ماجرای شیرهای آلوده به روغن پالم صنایع و بازار مصرف صنایع لبنی را دچار بحران کرده است.

  گزارش های میدانی نشان می دهد قیمت انواع شیرهای کم چرب هم در بازار به دلیل افزایش تقاضا افزایش یافته است. از سوی دیگر مدیران برخی صنایع لبنی خبر می دهند به دلیل اتفاقاتی که طی روزهای گذشته رخ داده، خط تولید برخی تولیداتشان به طور کامل تعطیل شده است. همچنین بازرسی های نهادهای نظارتی از کارخانه های صنایع لبنی، فعالیت آنها را مختل کرده است.

با این وجود انجمن صنایع لبنی ایران نیز هنوز در مورد این تحولات موضع گیری نداشته است. در همین حال فیروزبخت رئیس موسسه استاندارد ایران در گفت و گو با خبرآنلاین اعلام کرده که حتی با کارخانه های بزرگ صنایع لبنی که از روغن پالم استفاده کرده اند نیز برخورد جدی می شود.

چرا موضوع روغن پالم تازه مشخص شده است و پیش از این هیچ خبری از این موضوع منتشر نشده بود؟ مگر موسسه استاندارد این موضوع را همیشه بررسی نمی کند؟
قبلا نظارت بوده است و اتفاقا ظرف دو سال گذشته چندین مورد هم مشاهده کرده بودیم و با متخلفان برخورد هم کرده بودیم. ما نمی خواستیم که مردم نگران بشوند.

پیش از این برخودی با متخلفان صورت گرفته بود یا نه؟
بله ما برخورد می کردیم اصلا ما یک محموله ماست را از مرز عراق برگرداندیم و منهدم کردیم در همین دو سال ما با یک واحد تولید ماست پرچرب در استان تهران برخورد کردیم .

پس چرا آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت اعلام  که من خودم ماست پر چرب مصرف نمی کنم و از مردم هم خواست که مصرف نکنند، اگر شما پیش از این با این موضوع برخورد می کردید، پس چرا روغن پالم در سطح گسترده در محصولاتی لبنی وجود دارد؟
نه خیر الان دیگه این مشکل وجود ندارد زیرا بعد از اینکه آقای وزیر این موضوع را اعلام کرد ما با همکاری خود وزارت بهداشتت رفتیم و ماموران خود را ریختیم در بازار و باور کیند تمام محصولات لبنی را در بازار تست کردیم در همین دو هفته و در تمام واحدهای سرکشی کردیم و وزارت بهداشت هم تعدادی از متخلفان را شناسایی کرد  و ما هم 5 مورد را شناسایی کردیم. البته مواردی که ما کشف کردیم چربی گیاهی بود و نه روغن پالم و من تاکید می کنم که بحث پالم را شما از چربی های گیاهی جدا کنید چون هنوز روش تشخیص پالم از سایر چربی ها یک مقداری مشکل است و ما چیزی که در تحقیقات به دست آورده ایم چربی گیاهی بوده است نه صرفا پالم. الان بیشترین مصرف روغن پالم در روغن های سورخ کردنی است.

یعنی به جز پالم مواد دیگری دیگری هم هست که مضر باشد و الان وجود دارد؟
پالم می توان گفت که جزو سطح پایین ترین روغن هاست، البته نه تمام انواع پالم چون پالم 4 نوع است که بدترین نوع آن پالم صنعتی است. مرکز استاندارد الان به اینکه پالم باشد یا نباشد کاری ندارد ما استفاده از هر گونه روغن گیاهی را در موسسه استاندارد منع کرده ایم و کاری نداریم پالم باشد، روغن سویا هم ممنوع است، روغن کلزا هم ممنوع هست و...البته باید توجه کنید که برخی از این روغن ها مانند کلزار خوب است و مشکل چندانی ندارند اما با استفاده از این نوع چربی در حال حاضر مخالفت کرده ایم.

ما درکشور 300 نوع محصول و فراورده لبنی داریم که تنها در 8 نوع آن استفاده از چربی گیاهی مجاز بوده است که در مورد استفاده از این چربی ها در هفته گذشته تجدید نظر کردیم و الان چربی گیاهی را به صورت کلی حذف کرده ایم.

با کسانی که جان مردم را به خطر می اندازند و در این سال ها به خطر انداخته اند چه برخوردی صورت می گیرد؟
هم ما و هم وزارت بهداشت همه متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کنیم . قانون هم محکم است در این زمینه و متعهدد؛ خط تولید محصولی که روغن گیاهی و پالم استفاده می کند متوقف می شود و جلو کار آن خط تولید گرفته  می شود.

یعنی هرچقدر هم که شرکت لبنی مشهور باشد باز شما برخرود را انجام می دهید؟ مردم معتقدند که با شرکت های بزرگ برخرود نمی شود و اسامی آن ها اعلام نمی شود؟
نه اصلا برای ما اهیمت ندارد که شرکت بزرگ یا کوچک باشد شرکتی که سال گذشته جلوی کارش را گرفتیم از همین بزرگ بوده است البته می گویم ما جلوی خط تولید را می گیریم نه اینکه شرکت را تعطیل کنیم. مثلا یک شرکت 30 محصول تولید می کند و خط تولد محصولات متنوعی دارد اگر تخلفی در یکی از خط ها و محصولات باشد جلوی همان خط را می گیریم نه اینکه کل کارخانه را تعطیل کنیم. همچنین کل محصول را هم از بازار جمع و منهدم می کنیم.


قوه قضاییه با متخلفان چه برخوردی می کند؟
دستگا قضایی برای شرکت های متخلف معمولا جریمه در نظر می گیرد

یعنی افرادی که جان مردم رابه خطر می اندازند به زندان نمی افتند؟
نه افراد را به زندان نمی اندازد و بیشتر جریمه نقدی می کنند مثلا کسانی که سال گذشته ما معرفی کردیم می دانم که جریمه نقدی شدند؛ شما باید در نظر بگیرید که روغن پالم خیلی خطرناک نیست. استفاده از آن تخلف هست ولی خیلی هم خطرناک نیست درست مثل اینکه مردم سال ها روغن جامد مصرف می کردند.

اگر خطرناک نیست پس چرا آقای وزیر از مردم خواستند لبنیات چرب مصرف نکنند؟
آقای وزیر به خاطر روغن پالم نگفتند به خاطر چربی و کلسترول و بیماری های دیگر گفتند لبنیات چرب مصرف نکنید من خودم هم مصرف نمی کنم. من بازهم می گویم روغن پالم آن چنان که م گویند مشکل زا نیست، استفاده از آن تخلف هست اما یک جوری رسانه ها با این روغن برخرود کردند که انگار سم است، نه اینگونه نیست مصرف آن تخلف است مثل اینکه همه می گویند شرکت های لبنی در شیر آب می ریزند، خب این موضوع تخلف است.

روغن پالم به چه محصولات لبنی اضافه می شود؟
روغن پالم به شیر اضافه نمی شده است و نمی تواند اضافه شود و به برخی از انواع ماست ها به خصوص ماست های پر چرب و خامه اضافه می شده است.

 

 اخباراجتماعی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
بی نتیجه ماندن برخورد با پرونده روغن پالم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیح رئیس سازمان استاندارد درباره برنج مصنوعی، آب معدنی غیرسالم و روغن پالم در لبنیات



اخبار,اخباراجتماعی, سازمان استاندارد

 

 اخباراجتماعی  - توضیح رئیس سازمان استاندارد درباره برنج مصنوعی، آب معدنی غیرسالم و روغن پالم در لبنیات

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد توضیحات کاملی در خصوص نگرانی‌های مصرف‌کنندگان از استاندارد محصولات اعم از خوراکی و غیر خوراکی و کیفیت خدمات ارائه کرد.

بخشهایی از سخنان پیروزبخت:
-اگر روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان استفاده آن در فرآورده‌های گوشتی خواهد بود اما هم اکنون استفاده از خمیر مرغ با ماهیت فعلی ممنوع است. چراکه خمیر مرغ ویژگی‌های خاصی دارد که اگر همین ویژگی‌ها تغییری نکند استفاده از آن در فرآورده‌های گوشتی مجاز نیست.

-اگر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد به تفاهمی برسند که روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان ساماندهی در استفاده از فرآورده‌های گوشتی خواهد بود. اما هم اکنون خمیر مرغ با ماهیت فعلی که سازمان ملی استاندارد آن را شناسایی کرده، مجاز به استفاده در فرآورده‌های گوشتی نیست.

-نکته قابل توجه این است که برخلاف نظر وزارت بهداشت از سه سال پیش سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود که استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی به‌طور کلی ممنوع است.

-پس از مذاکرات صورت گرفته در حال حاضر استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و کالباس و تمام فرآورده‌های گوشتی به‌طور کامل ممنوع اعلام شده و طی کنترل‌های صورت گرفته چندین واحد تولیدی کارشان متوقف شده که از جمله آن یک واحد در قم را می‌توان مثال زد و این مطلب که گفته می‌شود در کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند خمیر مایه یافت می‌شود می توان اعلام کرد که این موضوع از سمت ما کاملا منتفی است.

-در خصوص روغن پالم طبق آخرین اعلام، از اول مهرماه لبنیات پالم‌دار از سطح کشور جمع‌آوری شدند و این قول را به مردم می‌دهیم که هیچ‌گونه نگرانی درباره‌ لبنیات نداشته باشند.

-سازمان ملی استاندارد پیگیری‌های خوبی را در این راستا انجام داده است؛ به‌طوری که طی سه ماه اخیر 300 نمونه از بازار، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

-به‌طور کلی می‌توان این اطمینان را به مردم داد که از مصرف لبنیات هیچگونه نگرانی نداشته باشند چرا که سازمان استاندارد تمام هوش و حواس خود را در این امر معطوف کرده است.

-از سوی دیگر طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان ملی استاندارد، استفاده از روغن پالم در خمیر خامه‌ای نیز ممنوع شده است. مواردی که در خصوص استاندارد اجباری در نظر گرفته شده است از سوی سازمان ملی استاندارد به‌طور جد پیگیری می‌شود و هیچ گونه نگرانی در این مورد نباید وجود داشته باشد.

-استاندارد آب معدنی به دلیل این‌که به صورت اجباری در نظر گرفته شده است، سازمان ملی استاندارد نظارت ویژه‌ای بر آن دارد. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز نظارت خوبی در این امر دارد و به طور کلی یک حرکت نظارت دوجانبه روی آب‌معدنی وجود دارد که مورد تایید است و هیچ‌گونه نگرانی در این راستا وجود ندارد.

-از آنجاکه در زمینه استاندارد هیچ درجه‌بندی بالاتر و پایین‌تری وجود ندارد نمی‌توان برای آن رنجی را در نظر گرفت چراکه استاندارد همان استاندارد است و این مساله که کالایی بالاتر باشد منوط به کیفیت کلا نه استاندارد آن است که آب قابل قیاس با کیفی نیز نیست. چراکه زمانی که مواد مضر نداشته باشد و مشکلات و ویژگی‌های لازم را داشته باشد استاندارد است.

-در خصوص تولید برنج‌های صنعتی و عسل صنعتی در کشور می‌توان گفت که تاکنون طبق بررسی‌های انجام شده هیچ‌گونه برنج صنعتی در ایران تولید نشده است و در خصوص عسل نیز مسئولیت نظارت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان ملی استاندارد نقش و اطلاعی ندارد.

-اما در خصوص دستگاه تولید برنج صنعتی می توان گفت که تاکنون حتی یک مجوز نیز برای واردات دستگاه برنج صنعتی از سوی سازمان استاندارد داده نشده و اگر چنین دستگاهی به کشور وارد شده به صورت قاچاق و غیرقانونی بوده است و با قاطعیت می توان گفت که تاکنون هیچ‌گونه برنج صنعتی در کشور تولید نشده است.

-از آنجاکه برنج در سه نهاد دولتی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرد به همین دلیل می‌توان اطمینان خاطر را در مصرف برنج به مردم داد.


اخباراجتماعی  - ایسنا