اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس قوه قضائیه: عده‌ای می‌گفتند اصل بر برائت است، این حرف واقعا عوامانه است



اخبار,اخبار سیاسی,آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

عده‌ای می‌گفتند اصل بر برائت است، این حرف واقعا عوامانه است زیرا برخی اوصاف را در قانون چیده‌اند و گفته اند کاندیدا باید این اوصاف را داشته باشد و اگر شورای نگهبان بخواهد تایید کند، باید اوصاف را احراز کند پس بنابراین ما عدم احراز صلاحیت هم داریم/ از درون کشور کسی نباید به غربی ها علامت بدهد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد، انجام می‌گیرد، گفت: اینکه گفتند عدم احراز صلاحیت نداریم، حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: گاهی حرف‌های عوامانه‌ای می‌شنویم نظیر اینکه آقایی که هم به دیانت و هم به انقلابی بودنش اعتقاد دارم، سخنی گفته که فقط از مجاری چهارگانه می‌توانیم نظارت کنیم.

رییس قوه قضاییه گفت: برخی کسانیکه در جریان فتنه 88 فتنه گر بودند و برخی از آن ها محکومند، حالا آمده اند و لعاب و رنگ عوض کرده اند و احزابی درست می کنند و می خواهند در صحنه بیایند.

وی اظهار کرد: چرا فضا سازی می کنیم و حرفهای حاشیه ای می زنیم، اینها جدال هایی در کشور راه می اندازد. راه و تفسیر قانون اساسی روشن است، وظیفه شورای نگهبان چگونه است؟ استصوابی یا نه؟  این تفسیر شده و معلوم است.

وی ادامه داد: گاهی حرفهای عوامانه می شنویم، آقایی که هم به دیانت و هم انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته که فقط از مجاری قانونی چهارگانه می توانیم نظارت کنیم. نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد انجام می گیرد. گفتند ما عدم احراز صلاحیت نداریم این چه حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی شناسد.

 آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اصل بر برائت،سخنی عوامانه است، تصریح کرد: اگر اینطور نباشد هرکسی در قانون وصفی را می‌آورد. بخشی که نظارت می کند باید احراز کند. اصل بر برائت است،حرفی عوامانه است.

 

در قانون اوصاف را چیده اند و گفته اند که کاندیدا باید این اوصاف را داشته باشند. اگر شورای نگهبان بخواهد صلاحیت ها را تائید کند، باید اوصاف را احراز کند. بنابراین ما عدم احراز صلاحیت هم داریم.

وی با بیان اینکه چرا برخی آقایان در خصوص شورای نگهبان فضاسازی می کنند و حرف های حاشیه ای می زنند و جدال به راه می اندازند؟، گفت: از شورای نگهبان می خواهیم در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است، پای ارزشهای انقلاب محکم بایستد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه یکی از شواهد بر سلامت انتخابات این است که دائم علایق و گرایش های مختلف سیاسی بر سرکار آمده اند، روشن است که غربالگری خاصی صورت نمی گیرد، تصریح کرد: به ایام انتخابات نزدیک می شویم، متاسفانه برخی رسانه ها برای اینکه فضاسازی حاشیه ای کنند حرف هایی را مطرح می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی یادآور شد: برخی کسانیکه در جریان فتنه 88 فتنه گر بودند و برخی از آن ها محکومند، حالا آمده اند و لعاب و رنگ عوض کرده اند و احزابی درست می کنند و می خواهند در صحنه بیایند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به دولت خدوم این نکته را تذکر می دهیم که اکنون کشور نیاز به همدلی و تلاش و کار مجاهدانه دارد.

وی با بیان اینکه حاشیه سازی در این زمان از هیچکس پذیرفته نیست، افزود: قوه قضائیه در حد توان به دولت کمک می کند و توصیه ما به دولت این است که کاستی ها و نقایص را بپذیرد و برطرف کند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: اگر می خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید مقتدر باشیم. اقتدار با صحبت درست نمی شود. اگر اعتماد مردم جلب شد، قدرتی پدید می آید که هیچ کس نمی تواند آنرا از بین ببرد و کشورهای خارجی هم چشم طمع نخواهند داشت.


آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: بعد از جریان مذاکرات و توافق صورت گرفته خیلی ها سازهای ناکوکی زدند و بحث ورود به کشور را مطرح کردند. اینها خواب های آشفته ای است که می بینند، از درون کشور کسی نباید به آن ها علامت بدهد. نباید کلمات و سخنانی بگوییم که گویی راهی باز شده است که آن ها بیایند و تغییرات ایجاد کنند.


اخبار سیاسی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
تجدید میثاق رئیس قوه قضائیه با امام راحل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد رئیس قوه قضائیه به اظهارات امام جمعه مشهد/چرا حرف خلاف می زنید؟



انتقاد آملی لاریجانی از علم الهدی

انتقاد رئیس قوه قضائیه به اظهارات امام جمعه مشهد / ائمه جمعه خودشان را كنار نکشند

رئیس قوه قضائیه در واكنش به اظهارات امام جمعه مشهد گفت: باید همه قوا و تمام اركان نظام، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، مبلغان، ائمه جمعه و جماعات در پیشگیری از وقوع جرم وارد شوند. مخصوصاً ائمه جمعه كه در شهرها قدرتی دارند چرا خودشان را از مسئله كنار می‌كشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره‌كل روابط‌عمومی و تشریفات قوه قضائیه اعلام كرد: آیت‌الله‌ ‌آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با بیان اینكه ماه مبارك رمضان ماه مغفرت و رضوان الهی است و با تأكید بر اینكه همه مسلمانان باید از لحظه لحظه این ماه شریف برای بهره‌مندی از مواهب الهی استفاده كنند افزود: گر چه انسانها و بندگان الهی همیشه بر سر سفره الهی هستند اما برخی ماهها و ایام و مكانها برای دستیابی به قرب الهی و احساس آن بسیار مؤثرند و ماه مبارك رمضان كه به ماه ضیافت الهی توصیف شده، فرصت بسیار مغتنمی برای كسب فیوضات خاص الهی است.

 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه انسانها در مسیر زندگی مادی خود از باطن عالم و مراحل رشد و تعالی معنوی خود غافل هستند گفت: حقیقت عالم هستی در عوالم دیگری است كه درك آن نیازمند حالات و اقتضائات معنوی است و بستر و ضیافت و رزق دیگری می‌طلبد. یكی از مهمترین این ضیافت‌ها تلاوت قرآن و توجه به آیه آیه این كتاب توحیدی است و چه بهتر كه این تلاوت در ماه ضیافت الهی با توجه و تأمل و تعمق صورت گیرد.

 

آیت الله آملی لاریجانی اظهار كرد: در فهم تمام آیات و سوره‌های قرآن كریم باید چشمی هم به شخصیت حقیقی انسان داشت و معنای خطابات قرآنی را در همه مراتب آن جستجو كرد و عالیترین مرحله آن توحید حقیقی است كه به بهترین بیانی در قرآن كریم عرضه شده است كه برای درك آن باید همواره سعی كرد.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به برگزاری هفته قوه قضاییه و تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در این هفته گفت: بحمدالله هفته قوه قضاییه هفته پر بركتی است كه هم یادآور تلاشهای شهید مظلوم آیت الله دكتر بهشتی و یارانش و هم فرصتی مغتنم برای ارائه گزارش عملكرد ما به مردم است.

 

آملی لاریجانی با تأكید بر اینكه ارائه گزارشها و عملكردها به معنای بدون اشكال بودن قوه قضاییه نیست افزود: همه ما می‌دانیم تا رسیدن به آن مقصد عالی اسلامی فاصله داریم و با وجود تلاشهای بی‌وقفه‌ای كه مسئولان و بدنه دستگاه قضایی دارند هنوز تا رسیدن به آن مقصد فاصله وجود دارد و همانگونه كه مقام معظم رهبری فرمودند باید با تلاش بیشتر این فاصله را كم كنیم.

 

رئیس دستگاه قضا افزود: هفته قوه قضاییه امسال هم بحمدالله خوب برگزار شد و ما خصوصاً از مقام معظم رهبری تشكر می‌كنیم و خصوصاً از اینکه نسبت به قوه قضاییه همیشه لطف داشته اند. تشكری كه ایشان از قوه قضاییه و خدمات قضات شریف و كاركنان زحمتكش این دستگاه انجام می‌دهند مایه دلگرمی است و ان‌شاءا... همه بیشتر تلاش كنند تا مشكلات برطرف شود.

 

آملی لاریجانی از آمادگی دستگاه قضایی در شنیدن نقدهای سازنده و دلسوزانه خبر داد و افزود: دستگاه قضایی مشكلات زیادی دارد و باید این مشكلات را در حد وسع برطرف كنیم. توقع مردم عزیز و وظیفه الهی ما هم همین است و باید نصح ناصحان را گوش كنیم. البته نقد غیر از تخریب است و ما هم خودمان باید نقاد باشیم و هم از نقد عادلانه دیگران استفاده كنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه نقد سالم و عادلانه موجب حركت است تأكید كرد: تخریب و گاهی خروج از موازین حق و انصاف در ارزیابی‌ها موجب دلسردی افراد زحمتكش در دستگاه قضایی می‌شود.

 

آیت الله آملی لاریجانی به سخنان اخیر درباره قوه قضاییه اشاره كرد و گفت: اخیراً امام جمعه محترم مشهد مطالبی را در هفته قوه قضاییه بیان داشته اند که البته بنا ندارم به شخص بپردازم اما محتوای آنچه كه ایشان گفتند توقعات خاصی از دستگاه قضایی است كه چه بسا از عهده قوه قضاییه خارج است.

 

ایشان گفته‌اند كه مردم ایران با قوه قضاییه سه مشكل دارند كه یكی بحث مواد مخدر است. اگر قوه با قاطعیت وارد میدان شود، مسئله حل می شود. اینكه مواد مخدر بلایی خانمانسوز است حرف كاملاً درستی است كه قوه قضاییه نیز بر آن پافشاری دارد اما حل مشکل مواد مخدر فقط به دست قوه قضاییه نیست كه بگویند اگر قوه قضاییه با قاطعیت برخورد كند، مسئله كلاً حل می‌شود.

 

آیت ا... آملی لاریجانی افزود: توقعمان این بود كه زحمات این دستگاه دیده بشود انصافش این است كه بگوییم كه در این دوره دستگاه قضایی در برخورد با مواد مخدر واقعاً خوب عمل كرده است. البته من نمی‌خواهم قیاس كنم ولی شاید بشود گفت در هیچ دوره‌ای این قدر سختگیری نبوده است. در حال حاضر نیروی انتظامی و استانهایی كه محل ورود مواد مخدر بودند شهادت می دهند كه با سختگیری‌هایی كه شده واقعاً مسیرهای جابجایی مواد مخدر عوض شده و بخشی از مواد مخدر از مسیر آبی حركت می‌كنند چون می‌ترسند و ما باید این زحمات قوه قضاییه را ببینیم.

 

آملی لاریجانی اظهار كرد: آمارها نشان می‌دهد كه سر منشأ بسیاری از مفاسد و جرایم همین مواد مخدر است ما به این مطلب كاملاً واقفیم و لذا برخوردهای قوه قضاییه قاطع و محكم بوده است.

 

رئیس قوه قضاییه موضوع برخورد با مفاسد اخلاقی از سوی قوه قضاییه را بخش دیگری از سخنان امام جمعه مشهد اعلام كرد و گفت: به گفته ایشان این قابل تحمل نیست كه چند دختر و پسر لاابالی به نظام دهن كجی كنند. این سخن واقعاً صحیحی است. متأسفانه متولیان امور فرهنگی در كشور به این موضوع توجه نكردند. حجاب و عفاف یك مسئله اساسی در كشور است منتها بحث برخورد بحث آخر است. من سال اولی كه رئیس جمهور این كشور گفت كه آقا چه كار دارید به اینكه چهارتا تار موی كسی بیرون باشد گفتم كه قانون ما بی حجابی و بدحجابی را جرم و شرع ما این را خلاف شرع دانسته است و خلاف شرع آشكار را باید نهی كرد و جلوی جرم را گرفت. منتها این مسئله كه توقع را از قوه قضاییه بالا ببرند اشتباه است.

 

رئیس دستگاه قضا افزود: قوه قضاییه باید به اندازه توانش در مقابل این جرم بایستد، ما موظف هستیم برخورد كنیم منتها آیا شرعاً هم جایز است در جایی كه امكاناتمان كم است دختر و پسر جوان مردم را كه تخطی كرده‌اند كنار اشرار، قاچاقچی مواد مخدر و كنار آدمهایی شروری كه ممكن است اصلاً كارشان روسپیگری باشد بیندازیم و آیا این درست است كه بگوییم در این اشكالاتی كه هست نه از ناحیه كمبود نیرو، نه كمبود امكانات، نه ضعف قانون هیچ توجیه بردار نیست!

 

آخر چرا ما چنین قضاوتهای نادرستی می‌كنیم چرا كه اولین مسئله، زندانهای ما است. آیا ما حق داریم واقعاً دختر و پسر جوان مردم را كه حالا یك تخطی اینطوری كرده‌اند كه البته گناه و خلاف شرع و قانون هم هست كنار زندانیان خطرناك بفرستیم؟ وجود زندان های کافی و دارای طبقه بندی یک ضرورت است که متوقف بر وجود امکانات بسیاری است. چرا باید ادعا کرد که هیچ توجیهی قابل قبول نیست.

 

آملی لاریجانی تأكید كرد: از طرف دیگر چرا ما كوتاهی دستگاههای اجرایی، كوتاهی متولیان فرهنگی درون دولت و خارج از دولت را به پای قوه قضاییه می‌نویسیم؟ قوه قضاییه به تنهایی می‌تواند این مسئله را حل كند؟ این اشتباه بزرگی است. بحثهای پیشگیری برای ما ثابت كرده كه این امكانپذیر نیست، پیشگیری در این مسئله بر برخورد مقدم است.

 

ائمه جمعه خودشان را كنار كشیده اند

رئیس قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه همگانی برشمرد و گفت: باید همه قوا و تمام اركان نظام، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، مبلغان، ائمه جمعه و جماعات در پیشگیری از وقوع جرم وارد شوند. مخصوصاً ائمه جمعه كه در شهرها قدرتی دارند چرا خودشان را از مسئله كنار می‌كشند.

 

آملی لاریجانی افزود: برای ریشه‌كن كردن فساد و جرم باید قلوب جوانها را جذب كنیم. ما گر چه باید با كسانی كه تجاهر به فساد می‌كنند برخورد كنیم ولی باید بدانیم مطلوب این است كه ما با دعوت حقیقی و با دعوتی كه شرایط دعوت حقیقی اسلامی دارد، قلوب را جذب كنیم كه اینكار پیشگیرانه و درست است و با اینكار بسیاری از جرایم قابل دفع است.

 

چرا حرف خلاف می زنید؟

رئیس قوه قضاییه به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره كرد و افزود: موضوع گلایه‌آمیز دیگری كه مطرح شده مسئله مفاسد اقتصادی است ایشان با نوعی تعبیر توبیخ آمیز گفته‌اند كه این مسئله برای جامعه قابل قبول نیست و در دو سال اخیر در مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط ما خبر بعد از خبر می‌شنویم. بعد گفته‌اند كه اگر فساد اقتصادی نبود چرا بزرگش كردید؟

اگر فساد اقتصادی بود تأمل چرا؟ و چرا از این دست به آن دست، از این دادگاه به آن دادگاه، از این دادسرا به آن دادسرا، از این بازخواست به آن بازخواست؟ بنده در پاسخ عرض می کنم آیا واقعاً اینطور بوده و ما پرونده را از دادسرایی به دادسرایی، از دادگاهی به دادگاهی دیگر فرستادیم؟ آخر چرا حرفهای خلاف می‌زنید البته درست است كه پرونده فساد بزرگ اول در دادسرای خوزستان تشكیل شد اما بعد چون تشخیص داده شد كه آنجا نمی‌شود به همه جوانب رسیدگی كرد به تهران احاله شد تا تحت نظارت دادستان كل كشور رسیدگی شود و واقعاً در این رابطه تلاش عظیمی صورت گرفت.

 

آملی لاریجانی تأكید كرد: امام جمعه محترم در لابه‌لای كلام می‌فرمایند كه توقع مردم از دستگاه قضایی شهید بهشتی و شهید لاجوردی است. خوب یكی از خصوصیات شهید بهشتی این بود كه مظلوم بود واقعاً مظلوم بود، حالا هم همینطور است. ببینید ما ظرف دو سال بخش عمده‌ای از توان دستگاه قضایی را اعم از قضات و كارشناسان متعدد به كار گرفته‌ایم آنوقت آقای رئیس جمهور محترم در تلویزیون مقابل میلیونها نفر گفتند كه ما كه نفهمیدیم چه شد؟ بعد با تمسخر گفتند البته فهمیدیم چه شد.

 

رئیس قوه قضاییه افزود: در بدو ورود به بحث مفسده اقتصادی و مشكل اخیر می‌گفتند قوه قضاییه توان برخورد ندارد اما ما برخورد كردیم. در این پرونده عده زیادی متهم هستند عده زیادی هنوز كارشان تمام و پرونده‌شان رسیدگی نشده عده‌ای حكم قطعی گرفتند و در مسیر اجراست اما صحبت ما این است كه درست نیست کسانی كه باید دلسوزی برای كل نظام كنند قوه قضاییه را زیر سؤال ببرند خوب ما هم بخشی از این نظام هستیم و به وظایفمان عمل می کنیم. چرا افراد خدوم این كشور را دلسرد می‌كنید؟

 

چرا خبرهای خلافی را در گوش شما زمزمه می‌كنند و شما زود می‌پذیرید و می‌گویید اینها را ما از دادگاهی به دادگاهی بردیم. كشور قانون دارد، حساب و كتاب دارد و با توجه به شرایط و مصالح عمومی، محاكم ما الان محاكمی نیست كه یک مرحله ای باشد. در حال حاضر طبق قانون قاضی در دادگاه بدوی رای می‌دهد و باید برود دادگاه تجدیدنظر رسیدگی كنند و اگر اشتباهی هست بر‌گردد. حتی اعمال ماده 18 را برای همین گذاشتند و اعاده دادرسی در امور كیفری را نیز برای همین گذاشتند كه اگر خدای ناكرده بعد از حکم قطعی هم اشتباهی هست، اصلاح شود.

 

آملی لاریجانی اظهار كرد: در بحث ارز هم گفتند دستگاه قضایی اگر برخورد كند مسئله حل می‌شود. واقعاً اینطور است؟ ارز مسئله‌اش در كشور واقعاً ریشه‌های مختلف داشت البته تخلف هم بود و قوه قضاییه هم برخورد كرد ولی مشكل ارز واقعاً فقط این نیست.

رئیس دستگاه قضا تأكید كرد: نباید از سر ندانم كاری با حرفهای بی‌مبنا و گاهی ساده انگارانه یك قوه‌ را تخریب كنیم. البته این حرفی كه امروز مطرح كردم برای این نیست كه تنها به یك فرد اشاره كنم بلكه برای این است كه گاهی این حرفها از تریبون های دیگر هم تكرار می‌شود ولی باید توجه كنیم این فسادهایی كه آقایان مطرح می کنند، راه حل ریشه کنی آن فقط برخورد قوه قضاییه نیست ما چرا نمی‌خواهیم این را قبول كنیم؟

 

آملی لاریجانی افزود: ما توقعمان این است كه خطاهای ما را ناصحانه گوشزد کنند و اشتباهات دستگاه قضایی را دلسوزانه مطرح کنند نه آنکه بدون اطلاع از مراحل پرونده و کیفیت دادرسی سخنان بی مبنا و بازاری تحویل داده شود. نباید سطح توقعات مردم را آنقدر بالا ببریم كه هر كس در كوچه و خیابان راه می‌رود بگوید آقا هر خرابی هست زیر سر قوه قضاییه است.

 

رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به حوادث اخیر مصر گفت: كشته شدن مسلمانان در مصر قابل قبول نیست و امیدواریم دولت مصر در اسرع وقت جلوی این قضایا را بگیرد.

 

آملی لاریجانی افزود: تمام مردم و گروهها و دولتمردان مصر و كشورهای اسلامی باید بدانند كه رژیم صهیونیستی و استكبار از این حوادث و كشتارها بهره‌برداری می‌كند و این درگیریها هدف آنان است و ذهن مسلمانان را از مسئله اصلی كه مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی است غافل می‌كند.

 

رئیس قوه قضاییه با محكوم كردن كشتارهای اخیر در مصر ابراز امیدواری كرد: مسائل كشور مصر از طریق قانونی و با معیارهای مبتنی بر دموكراسی حل و فصل شود.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی در خصوص پیش‌نویس طرح دادرسی الكترونیكی و آیین‌دادرسی جرایم رایانه‌ای ادامه یافت./مهر