اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس دیوان محاسبات: در برخورد با تخلفات عمدی با احدی تعارف نداریم



رئیس دیوان محاسبات , تخلفات عمدی احدی

رئیس دیوان محاسبات: در برخورد با تخلفات عمدی با احدی تعارف نداریم

وی خاطر نشان کرد: تمام توجه ما این خواهد بود که هدف بودجه را محقق کنیم، هدف ما تشکیل پرونده تخلف برای رسیدن به هدف بودجه نیست، البته اقدامات پیشگیرانه در صورتی موثر واقع می شود که دولت همکاری کند، آموزش مدیران مالی نیازمند همکاری دولت است.

رئیس جدید دیوان محاسبات گفت: دیوان محاسبات با عنوان چشم بیدار ملت، عملکرد همه دستگاه‌های اجرایی در دولت گذشته و فعلی را رصد می کند و اگر به تخلف عمدی برخورد کند، با اقتدار و مطابق قانون عمل می کند و با احدی هم تعارف ندارد.

امین حسین رحیمی رئیس جدید دیوان محاسبات کشور در مراسم معارفه خود که عصر روز شنبه در محل دیوان محاسبات برگزار شد، طی سخنانی از زحمات رحمانی فضلی رئیس سابق دیوان محاسبات تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: در یکسال گذشته که به عنوان دادستان دیوان محاسبات در خدمت آقای رحمانی‌فضلی بودم، تعامل جدی برای رسیدن به اهداف دیوان که پاسداری از بیت المال است بین ما وجود داشت و بنده از ایشان درس گرفتم.

رحیمی به طرح سنا اشاره کرد و گفت: اگر این طرح اجرایی شود، در حسابرسی انقلابی می‌شود و فرارهای نظارتی امکان نخواهد داشت.

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: در دیوان محاسبات نیروهای توانمند زیادی وجود دارد و ما کارها را علاوه بر توکل به خدا با پشتیبانی نیروهای دیوان محاسبات پیش خواهیم برد. مطمئن هستم با کمک هم می توانیم گام های بلندی برداریم.

وی خاطر نشان کرد: تمام توجه ما این خواهد بود که هدف بودجه را محقق کنیم، هدف ما تشکیل پرونده تخلف برای رسیدن به هدف بودجه نیست، البته اقدامات پیشگیرانه در صورتی موثر واقع می شود که دولت همکاری کند، آموزش مدیران مالی نیازمند همکاری دولت است.

رحیمی افزود: با توجه به اینکه نماینده دیوان محاسبات در هیات دولت حضور دارد، می‌توانیم توافق کنیم که در دستگاه های اجرایی کنترل‌کننده داخلی وجود داشته باشد، اگر این تعامل بین دولت و دیوان محاسبات بوجود آید، بسیاری از تخلفات غیرعمدی کاسته می شود.

رئیس دیوان محاسبات در خصوص تخلفات عمدی نیز گفت: دیوان محاسبات به عنوان چشم بیدار ملت، عملکرد همه دستگاه های اجرایی در دولت گذشته و فعلی را رصد می کند و اگر به تخلف عمدی برخورد کند، با اقتدار، بدون جنجال رسانه ای مطابق قانون برخورد می کند و با احدی هم تعارف ندارد./خبرگزاری مهر

 


ویدیو مرتبط :
خبرموثقی درباره عمدی یاجناحی بودن اتفاق هتل مشهد نداریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس دیوان محاسبات: فقدان انضباط مالی كشور را رنج می‌دهد



 

 

رئیس دیوان محاسبات: فقدان انضباط مالی كشور را رنج می‌دهد

 

رئیس كل دیوان محاسبات گفت: كشور در حال حاضر از فقدان انضباط مالی رنج می‌برد و درآمدهای كل نظام به صورت متمركز در یك حوزه جمع نشده است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در همایش ارتقای سلامت نظام اداری با بیان اینكه اطلاع دقیقی از كل درآمدهای كشور در دست نیست، اظهار داشت: انضباط مالی به معنای تسلط كامل بر درآمدها و هزینه‌ها و كسب نتایج به صورت مشخص است اما واقعیت این است كه هنوز كل درآمدهای نظام در یك جا به صورت متمركز درنیامده و تحت یك سیاست واحد اعمال نظر و قدرت نمی‌شود.

وی تصریح كرد: همه كشورهای مترقی دنیا دارای یك نظام مالی متمركز هستند و از یك طریق درباره نحوه هزینه كرد درآمدها سیاستگذاری می‌شود.

وی اضافه كرد: در كشور ما شركت‌هایی با میلیاردها ریال درآمد، شهرداری با هزاران میلیارد درآمد، بنیادهای مختلف با صدها میلیارد درآمد وجود دارند اما تاكنون این درآمدها در یك سیستم مالی منضبط جمع نشده است.

وی خاطرنشان كرد: همچنین درباره میزان هزینه‌های واقعی مملكت نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد و نتایج این هزینه‌ها نیز معلوم نیست.

وی با تاكید بر اینكه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در عرصه بین‌الملل در رقابت با سایر كشورها قرار داریم، اظهار داشت: ما به عنوان مسلمان و كسانی كه ادعای حكومت دینی دارند باید بر نتیجه و اثر منابع درآمدی خود فكر و برنامه‌ریزی كنیم و بالاترین میزان بهره‌وری را داشته باشیم.

وی گفت: مشكل ما زیادی سرمایه در مملكت است، از نظر تكنولوژی و مواد اولیه هم مشكلی نداریم بنابراین مشكلی كه سبب ناتوانی ما از ورود به عرصه رقابت می‌شود نداشتن حساب و كتاب مشخص از درآمدها و هزینه‌هاست.

رحمانی‌فضلی با اشاره به نقش نظارتی دیوان محاسبات تصریح كرد: نگاه دیوان محاسبات نگاهی كلان، جامع، آینده‌نگرانه، ساختاری و اساسی بوده و تاكنون از جنجال‌آفرینی و طرح مباحثی كه آثار مقطعی داشته، پرهیز شده است.

وی با بیان اینكه این نهاد به دنبال باز كردن گره‌هاست خاطرنشان كرد: نگاه ما این است كه با تعامل مثبت، قوی و مستمر با دستگاه‌های اجرایی و اصلاح قوانین و مقرراتی كه گریزگاه تخلف هستند و همكاری با مجلس در تدوین مقررات به گونه‌ای عمل كنیم كه این تعامل منجر به پیشگیری از انحرافات و تخلفات شود.

رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی افزود: نگاه دستگاه‌های نظارتی این بوده است كه با تاكید بر اصل پیشگیری، امور را به بهترین نحو به انجام برسانند و به این منظور كمیته‌های دائم در دستگاه‌های نظارتی تشكیل و بازرسی‌های ضمنی و جاری حین ادای وظیفه را در دستور كار قرار داده‌ایم.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: در سال‌های گذشته دیوان محاسبات پس از گذشت یك سال عملكرد دستگاه را مورد ارزیابی قرار می‌داد اما در حال حاضر مدت زمان این بررسی‌ها به هر فصل یك بار كاهش پیدا كرده تا در صورت بروز خطای احتمالی مدیران و كارمندان امكان جبران وجود داشته باشد.

رحمانی‌فضلی اضافه كرد: همچنین در دیوان محاسبات شورای فنی حقوقی تشكیل شده است كه تخلفات و مشكلات در آن طرح شده و چنانچه ثابت شود مدیری اصرار بر تخلف دارد و راهنمایی دستگاه‌های نظارتی را نمی‌پذیرد بدون هیچ اغماضی به تخلف او رسیدگی خواهد كرد...../تحلیل:عصرایران