اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس خبرگان رهبری مشخص شد



اخبار,اخبارسیاسی,رئیس مجلس خبرگان

این انتخابات به دور دوم کشیده شد. کاندیداهای دور اول، آیات محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و مومن بودند که آیت‌الله هاشمی شاهرودی به علت تعدد کاندیداها انصراف داد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن آراء انتخابات به دور دوم کشیده شد.

آیت الله یزدی با 47 رای رئیس مجلس خبرگان شد.

در اجلاسیه هفدهم مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمد یزدی با اخذ 47 رای از 73 رای توانست ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده بگیرد.

این انتخابات به دور دوم کشیده شد. کاندیداهای دور اول، آیات محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و مومن بودند که آیت‌الله هاشمی شاهرودی به علت تعدد کاندیداها انصراف داد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن آراء انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم این انتخابات آیت‌الله یزدی با 47 رای 73 رای به ریاست خبرگان رسید و سایر آرای ماخوذه را آیت الله هاشمی رفسنجانی از آن خود کرد.


 

 اخبار سیاسی  -  انتخاب


ویدیو مرتبط :
انتقاد رئیس خبرگان رهبری از حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جانشین موقت رئیس خبرگان مشخص شد



اخبار,اخبارسیاسی,مجلس خبرگان

 
اخبار سیاسی - جانشین موقت رئیس خبرگان مشخص شد

 ششمین جلسه مشترك هیات‌رئیسه مجلس خبرگان و كمیسیون‌های این مجلس به ریاست آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی برگزار شد. در این جلسه آیات سیداحمد خاتمی، دری نجف‌آبادی و محمد یزدی از اعضای مجلس خبرگان حاضر بودند. نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری در این نشست درباره ارزیابی خود از تحولات عراق گفت: هدف تروریست‌ها و رهبران پشت پرده آنها عقیم ماندن انتخابات قانونی و مشروع عراق و ناتوان جلوه دادن دولت نوری مالكی است.

آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی كه ریاست جلسه مشترك هیات‌رئیسه و روسای كمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری را در غیاب آیت‌ا... مهدوی‌كنی، رئیس مجلس خبرگان به عهده داشت، با اشاره به اینكه مساله عراق در ظاهر تسلط گروه داعش بر برخی استان‌های این كشور است، افزود: اما در واقع پس از پیروزی شیعیان در انتخابات عراق، كشورهای عربی، آمریكا و رژیم‌صهیونیستی شروع به سنگ‌اندازی كردند چون راضی نبودند كه شیعیان در عراق یك حكومت مردم‌سالار را تشكیل دهند. وی همچنین با بیان اینكه داعش و تروریست‌ها قبل از انتخابات پارلمان عراق در بخش‌هایی از این كشور موضع گرفته بودند، خاطرنشان كرد: نتیجه انتخابات برای دشمنان حكومت مركزی عراق غیرمنتظره بود.

 

اتفاقات عراق یك پشت پرده اصلی دارد كه داعش پیاده‌نظام آن و سه ضلع آمریكا، اسراییل، كشورهایی مثل عربستان، قطر، تركیه و احزاب كرد هستند. وی با اشاره به اینكه آمریكا می‌خواست پس از صدام، عراق با عربستان هماهنگ باشد اما این كشور با ایران هماهنگ شد، افزود: حزب پارتی كرد مدت‌ها در فكر استقلال بخش كردنشین عراق بود.

 

آنها هم‌اكنون خودمختار هستند و آزادی زیادی هم دارند اما چون استان كركوك كه استانی نفت‌خیز است را نتوانستند در اختیار بگیرند با حكومت نوری مالكی مخالفت كردند. درواقع حكومت مركزی مانع زیاده‌خواهی آنها شد. آنها اظهار می‌كردند ما در صورتی در انتخابات مشاركت می‌كنیم كه نوری مالكی در قدرت نباشد. شاهرودی در ادامه با اشاره به اینكه بعثی‌ها مثل عزت‌الدوری و دختر صدام هم نقش موثری در تحولات عراق دارند، افزود: سنی‌ها در عراق دو بخش هستند.

 

بخش اعظم آنها با شیعیان هماهنگ بوده و امكانات خوبی هم دارند اما بخش دیگر از آنها زیاده‌خواه هستند. مخصوصا استاندار موصل با داعش برنامه‌ریزی كرد و سپس به منطقه كردنشین رفت و بارزانی هم كاخ مجللی در اختیار او قرار داد. بارزانی پس از سقوط موصل اعلام كرد كه عراق رو به تجزیه است و ما درصددیم كه بحث استقلال كردستان عراق را پیگیری كنیم. وی در ادامه با تاكید بر اینكه هیچ‌كس حق ندارد عراق را تقسیم كند، گفت: تقسیم شدن عراق موردقبول حكومت عراق و ایران نیست و فقط به نفع آمریكاست. مردم عراق باید وحدت خود را حفظ كنند. به‌گفته شاهرودی بسیاری از علمای سنی هم به علمای شیعه نزدیك شده‌اند زیرا آنها هم خطر را درك كرده‌اند.  


 آیت‌ا... شاهرودی مجلس خبرگان را اداره می‌كند
در حاشیه این نشست، یك عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: تا مشخص شدن وضعیت آیت‌ا... مهدوی كنی نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان (آیت‌ا... شاهرودی) این مجلس را اداره می‌كند. سیداحمد خاتمی درباره نحوه اداره مجلس خبرگان در نبود رئیس این مجلس گفت: ماده10 آیین‌نامه تكلیف را تعیین كرده است، به گونه‌ای كه اگر عضوی از هیات‌رئیسه استعفا دهد یا فوت كند در نخستین جلسه مجلس خبرگان انتخاب مجددی انجام می‌شود تا جایگزین این فرد مشخص شود. وی همچنین تصریح كرد: جلسه روز چهارشنبه با محوریت هماهنگی بین كمیسیون‌ها و بررسی مسائل مربوط به خبرگان رهبری طبق آیین‌نامه این مجلس تشكیل شد. خاتمی همچنین در تحلیل خود از شخصیت آیت‌ا... مهدوی‌کنی گفت: ایشان به حق از مفاخر روحانیت هستند كه تربیت شده حوزه قم هستند. خاتمی در پایان درباره وضعیت پزشكی آیت‌ا... مهدوی‌کنی هم اظهار کرد: مشكل ایشان وضعیت مغزی ایشان است كه هنوز بهبودی نیافته است.
   اخبار سیاسی - آرمان