اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس جمهور:هیچ قدرتی در دنیا جرات ندارد علیه ملت ایران غلطی كند



رئیس جمهور:هیچ قدرتی در دنیا جرات ندارد علیه ملت ایران غلطی كند

 

احمق ها گمان می كنند با سپر موشكی می توانند جلوی پیشرفت فرهنگی ملت ایران را بگیرند. بدون ولایت اسلام، خداشناسی، نماز، حج، روزه معنا ندارد. هر روز كه می گذرد فرهنگ ایثار و شهادت در این سرزمین پربارتر می شود.

 

رئیس جمهور تاكید كرد : به لطف ایثار ایثارگران و ایثارگری ملت ایران امروز هیچ قدرتی در دنیا جرات ندارد علیه ملت ایران غلطی بكند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به زنجان ، محمود احمدی نژاد در دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران استان زنجان، اظهار داشت : تاریخ و فرهنگ این استان سرشار از ایمان واراده استوار و قدم های مستحكم و اندیشه های بالاو قلب های مالامال عشق به اهل بیت است.

او ادامه داد: اعطای نشان ملی ایثار به پدر و مادر شهدا معانی گوناگونی دارد. اول اظهار ارادت به خانواده معظم شهدا و ما با افتخار اعلام می كنیم برای همیشه تاریخ ملت ایران همه عظمت ها و داشته هایش را مدیون شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده های آنها می دانند.

رئیس جمهور گفت: به واسطه ایستادگی ایثارگران بوده كه امروز فرهنگ ایثارگری و فداكاری در بین ملت ایران موج می زند.

او ادامه داد: خون شهیدان ما در روح و اندیشه تك تك این فرزندان تا ابد جریان خواهد داشت و طوفانی از عشق و ایمان و شجاعت برپا خواهد كرد و هر روز كه می گذرد فرهنگ ایثار و شهادت در این سرزمین پربارتر می شود.

احمدی نژاد گفت: اگر روزی برای دفاع از میهن و آرمان ها و اعتقادات ملت ایران دو تا سه میلیون داوطلب عازم جبهه های جنگ می شدند باید بگوییم امروز میلیون ها جوان شجاع و آگاه آماده مجاهدت در راه آرمان های الهی هستند.

رئیس جمهور گفت: چیزی كه دشمنان ما از آن می ترسند بمب اتم و سلاح نیست، قدرت اقتصادی و سیاسی هم نیست، آنچه دشمنان ما از آن می ترسند حضور پررنگ فرهنگ ایثار در بین مردم بزرگ ایران است. آنها از فرهنگ ایثارگری ملت ایران می ترسند چون می دانند یك ملت بزرگ مانند ایران دارای ریشه های عمیق تاریخی و فرهنگی است و وقتی این ملت اهل ایثار هم باشد، بزرگ ترین قدرت تاریخی انسان شكل می گیرد.

احمدی نژاد گفت: در سفر آذربایجان خبرنگاری از من سوال كرد ناتو تصمیم گرفته در كشورهای همسایه شما سپر موشكی نصب كند و اعلام كرده این اقدام را در مقابل هجمه موشكی ایران انجام می دهد آیا از این قضیه احساس خطر نمی كنید؟ كه من به او پاسخ دادم نه ما احساس خطر نمی كنیم، چرا باید احساس خطر كنیم؟ اولا به لطف ایثار ایثارگران و ایثارگری ملت ایران امروز هیچ قدرتی در دنیا جرات ندارد علیه ملت ایران غلطی بكند.

رئیس جمهور گفت: آنها می خواهند با سپر دفاع موشكی جلوی چیزی را بگیرند؟ آنها به گونه ای سخن می گویند كه انگار ایران با موشك دارد در جهان پیشرفت می كند در حالی كه با سپر موشكی نمی توان جلوی اندیشه الهی مردم ایران را گرفت چقدر احمق هستند آنها كه گمان می كنند با سپر موشكی جلوی پیشرفت فرهنگی ملت ایران را بگیرند.

احمدی نژاد گفت: ایران به دنبال نفوذ در هیچ كجا نیست، اما در عین حال اندیشه و فرهنگ انسان ساز ملت ایران در همه جا گسترش یافته آنها از این می ترسند و با سپر موشكی می خواهند جلوی گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی را بگیرند، اما این شدنی نیست. ملتی كه ده ها میلیون بسیجی آرمانی در آن زندگی می كند را نمی توان نابود كرد.

وی تاكید كرد: پیام ملت ایران از طریق موشك به كشورهای دیگر نرفته است كه با سپر موشكی بخواهند جلوی آن را بگیرند با موشك نمی توان ایمان را از دلها بیرون كرد.

احمدی نژاد گفت: این هفته هفته ولایت است اما ولایت یعنی چه؟ آن را حقیقتی جز ولایتی در دنیا وجود دارد؟ آیا حلقه اتصال بین انسان و خدا جز ولایت است؟ آیا بدون ولایت می توان به جایی رسید؟ هرگز! آنقدر ولایت مهم است كه وقتی پیامبر عزیز مامور به ابلاغ پیام ولایت می شود خداوند متعال به او می فرماید نگران نباش من تو را از توطئه ها و خباثت ها حفظ خواهم كرد و سنگین ترین بخش ماموریت پیامبر اكرم ابلاغ پیام ولایت بوده است.

او ادامه داد: بدون ولایت اسلام، خداشناسی، نماز، حج، روزه معنا ندارد همه این ها تجسم و تجلی ولایت هستند. خوارج به ظاهر متدینانی بودند كه مسائل عبادی را رعایت می كردند اما ولایت را تحمل نكردند و نماز روزه و شب زنده داری اشان بدردشان نخورد.../ایلنا


ویدیو مرتبط :
شوت ترین رئیس جمهور دنیا(فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس جمهور :امیدواریم تحریم‌های ناحق علیه ملت ایران برداشته شود / باید جای خالی لابی ایران را در آمریکا پرکنیم



حجت‌الاسلام حسن روحانی ,جلسه هیات دولت

رئیس جمهور :45 روز گذشته در بحث تعامل سازنده با جهان قدم‌هایی برداشتیم

رئیس جمهور در حاشیه‌ی جلسه هیات دولت با اشاره به این که یکی از بااهمیت‌ترین برنامه‌های دولت از ابتدا تعامل موثر با جهان بوده است، گفت: مساله‌ی تعامل موثر با جهان را به عنوان یکی از بخش‌های گفتمان خود مطرح کرده بوده‌ایم و در 45 روز گذشته، در 3 مرحله در بحث تعامل سازنده با جهان قدم‌هایی به پیش گذاشته است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به حضور بیش از 55 هیات خارجی در مراسم تحلیف که 11 هیات آن در سطح سران و بقیه از وزرا و یا ریاست مجلس بوده‌اند، گفت: تماس و مذاکره با آنها اولین قدم در دیپلماسی خارجی دولت بود که در فضای بین‌المللی بسیار موثر بود.

وی با اشاره به این که قدم دوم دولت در تعامل سازنده با جهان حضور دتر اجلاس همکاری‌های شانگ‌های بود، افزود: تماس و مذاکره با سران حاضر در اجلاس شانگ‌های داشتیم و همچنین با برخی وزرای خارجه که به جای سران شرکت کرده بودند مذاکره داشتیم به ویژه دو ملاقات با رئیس جمهور چین و روسیه داشتیم که بسیار قابل اهمیت بوده است.

روحانی با اشاره به این‌که مذاکراتمان با رئیس جمهور چین و روسیه در بحث‌های مختلف روابط دو جانبه ، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: ارتباط با دو رئیس جمهور چین و روسیه توسط نمایندگان رئیس جمهور ایران و آن دو کشور ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که قدم سوم دولت در موضوع تعامل سازنده با جهان، حضور رئیس جمهور و هیات همراه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود، و این حرکت در چند بخش انجام شد، اظهار کرد: در حوزه‌ی دیپلماسی رسمی ملاقات‌هایی در این زمینه وجود داشت از جمله 18 ملاقات دو جانبه در این سفر انجام گرفت با مقامات یا روسای سازمان‌های بین‌المللی و در حوزه‌ی دیپلماسی عمومی، سخنرانی‌ها، حضور در جلسات مسئولین رسانه‌ها و رهبران اسلامی در آمریکا و صاحب‌نظران بود. و همچنین در جلسه‌ای که از طرف جامعه‌ی آسیایی و شورای روابط خارجی آمریکا برگزار شد شرکت کردیم که 300 نفر از صاحب‌نظران در این جلسه شرکت کرده بودند.

 

 به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت تاکید کرد که ملت عزیز ایران باید بداند که مسائل سیاست خارجی پیش‌رو راه همواری نیست و ما راه دشواری را پیش‌رو داریم و نمی‌شود، مشکلات هشت ساله و 10 ساله را در 10 روز حل و فصل کرد و فراز و نشیب‌های زیادی در دنیای سیاست وجود دارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در ادامه ارائه گزارش از سفرش به نیویورک، با اشاره به مصاحبه‌هایی که با سه رسانه معتبر آمریکایی انجام داده است به حضور خود در جمع ایرانیان مقیم آمریکا اشاره کرد و گفت: ما در این سفر می‌خواستیم شرایط جدیدی که نسبت به ایران وجود دارد را ارزیابی مجدد کنیم؛ چراکه جایگاه و چهره ایران در عرصه بین‌المللی جایگاه جدیدی است و عرصه بین‌الملل با نگاه جدیدی به دولت و ملت ایران نگاه می‌کند.

وی با بیان این‌که انتخابات 24 خرداد در افکار عمومی دنیا تاثیرگذار بود، گفت: در این سفر بسیاری از مقامات اروپایی درخواست ملاقات داشتند و ما با برخی از مقامات کشورهای اروپایی و غیراروپایی به دلیل کمبود وقت فرصت نکردیم که دیداری داشته باشیم، ولی با مقامات مهم برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، آلمان و ... ملاقات کردیم و این نشان داد که فضای قبلی شکسته شده است حتی اینکه قبلا می‌گفتند تماس مقامات بالا جزء تحریم است شکسته شده است.

رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با بیان این‌که در این سفر بر حقوق مردم ایران در ارتباط با بحث هسته‌یی و مظلومیت ملت ایران و غیرانسانی بودن تحریم‌ها بحث و گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد: ما در جلسات خصوصی و عمومی این موضوع را تبیین کردیم و فکر می‌کنیم که هیات در این زمینه موفق بود.

روحانی گفت: بسیاری از مقامات کشورها در جریان این سفر جهت ملاقات با هیات ایرانی خود پیش قدم شدند و آنها نیز می‌گفتند که تحریم‌ها ناکارآمد است و حتی برخی از آنها می‌گفتند که غیرعادلانه است.

وی با بیان این‌که آنها بعضا غیرانسانی بودن تحریم‌ها را نیز می‌پذیرفتند و آن را بیان می‌کردند، افزود: به نظر می‌رسد که فضای بین‌المللی اینگونه است که تحریم‌ها باید کنار گذاشته شود.

رییس‌جمهور با اشاره به حق ملت ایران اظهار امیدواری کرد که در قدم‌های بعدی تحریم‌های ناحقی که علیه ملت ایران گذاشته شده، برداشته شود.

روحانی با تاکید بر این‌که باید در این زمینه قدم‌های بیشتری برداشت و می‌توانیم در قدم‌های بعدی این تحریم‌ها را برداریم، گفت: فکر می‌کنم در این زمینه قدم‌های مهمی برداشته شده است.

وی به برگزاری اجلاس 1+5 در نیویورک با حضور وزرای خارجه این کشورها و همچنین وزیر خارجه ایران در نیویورک اشاره و تصریح کرد: وزرای خارجه شش کشور نیز به حقوق هسته‌یی ایران اذعان کردند و این در صحبت‌های آن مشهود بود، بنابراین ما یک قدم پیش گذاشتیم.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که اجلاس بعدی در این زمینه در ژنو برگزار خواهد شد، گفت: در اجلاس بعدی در ارتباط با ریز مسائل بحث و گفت‌وگو می‌شود و این‌که اولین مرحله در این زمینه چگونه باید انجام شود.

روحانی در ادامه به موضوع سوریه و مساله امنیت منطقه اشاره و اضافه کرد: ما در جلسات و دیدارهایی که در جریان سفر به نیویورک داشتیم با مقامات کشورهای مختلف در ارتباط با ثبات منطقه و سوریه گفت‌وگو کردیم و این مسائل مطرح شد و به نظر می‌رسد که در این زمینه هیات موفق بوده است.

وی تصریح کرد: در این مذاکرات مقامات دیگر کشورها نیز تاکید داشتند که جنگ جدید در منطقه به نفع منطقه نیست. مقامات ارشد اروپایی نیز به این موضوع اعتراف داشتند که مساله سوریه باید با اتکا بر آرای عمومی مردم سوریه حل شود و هیچ مقام خارجی حق ندارد که برای مردم سوریه تصمیم بگیرد، حتی آمریکایی‌ها نیز در ملاقاتی که با وزیر خارجه ایران داشتند تاکید کرده بودند که کسی حق ندارد نسبت به حکومت و آینده سوریه تصمیم بگیرد و تصمیم‌گیری در این امر در اختیار مردم سوریه است.

رییس‌جمهور در ادامه به دروغ‌افکنی‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران قبل و بعد از سفر به نیویورک و حین این سفر اشاره کرد و گفت: ما می‌خواستیم این فضا را برای اسرائیل سخت کنیم و این‌که افکار عمومی آمریکا را متوجه نادرست بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی کنیم.

روحانی گفت: در جریان سفر به نیویورک در جلسات اول در ارتباط با بحث نابودی اسرائیل و هولوکاست، سوالاتی مطرح می‌شد، ولی در جلسات آخر دیگر این سوالات مطرح نبود و مسائلی که در این زمینه در افکار عمومی وجود داشت روشن شده بود و کار اسرائیلی نیز سخت شده بود.

وی افزود:اسرائیل لابی قوی در آمریکا دارد و با استفاده از این لابی فشار می‌آورد و ما باید جای خالی لابی قوی ایران را در آنجا پر کنیم و کاری کنیم که برخی تلاش کنند که افکار و نظرات ایران را بیان کنند و به گوش افکار عمومی آنجا برسانند، البته در این راستا ایرانی‌های مقیم آمریکا می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و اولین قدم را بردارند؛ چرا که همه ایرانی‌ها صدا و سیمای ما در ایران هستند و می‌توانند واقعیت ایران را منعکس کنند.

رییس‌جمهور همچنین به بحث مساله تروریسم و افراطی‌گری اشاره کرد و گفت: مطالبی که ما در ارتباط با مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در جریان این سفر مطرح کردیم و همچنین تاکید بر اعتدال، مورد استقبال قرار گرفت و احساس می‌کنم موضوع اعتدال مورد استقبال کشورها قرار گرفته است و در واقع همه می‌پذیرفتند که تروریسم و افراطی‌گری خطری برای امنیت جهانی است و پیشنهادی که برای مبارزه با افراطی‌گری و خشونت داده شد مورد استقبال قرار گرفت، بنابراین من فکر می‌کنم که نگاه و نظر ایران در این زمینه مورد استقبال جهانیان قرار گرفت. دبیرکل سازمان ملل نیز بر این موضوع تاکید داشت و در واقع دنیا فهمید که افراطی‌گری اساسا برای ثبات جهانی و تروریسم برای امنیت جهانی، خطر بزرگی است و دنیا فهمیده که باید دست به دست هم بدهیم که با افراط و خشونت مبارزه کنیم.

روحانی با بیان این‌که بیان ما، بیان صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و اعتدال است، به موضوع کاهش تنش و جلوگیری از افزایش تنش بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: ما در جریان تبلیغات انتخاباتی نیز گفته بودیم که ما خواهان افزایش تنش با هیچ کشوری از جمله آمریکا نیستیم و معتقدیم که می‌توانیم این تنش‌ها را کاهش دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که مقامات آمریکایی اصرار داشتند که بین دو رییس‌جمهور ایران و آمریکا ملاقاتی صورت بگیرد، تصریح کرد: از چند روز قبل از سفر به نیویورک پیام‌هایی را در این زمینه ارسال کردند. اولین پیام روز جمعه قبل از سفر ارسال شد و پیام‌های بعدی تا قبل از آغاز سفر ارسال شد. در مجموع قبل از سفر پنج پیام در این زمینه از سوی آمریکایی‌ها ارسال شدند و ما پاسخی به این پیام‌ها ندادیم و به دوستانم در وزارت خارجه گفتم که وقتی وارد نیویورک شدیم در این زمینه تصمیم می‌گیریم. در آنجا نیز این پیام‌ها و صحبت‌ها وجود داشت، ولی فرصت توافق روی جزئیات تمام ابعاد و زوایای این موضوع نبود.

رییس‌جمهور افزود: صحبت این بود که مثلا ملاقات چند دقیقه‌ای بین ما در یکی از راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل و یا در حاشیه یکی از جلسات انجام شود، البته من موافق این نبودم و این موضوع نیز عملی نشد.

روحانی ادامه داد: بحث‌ها در این زمینه ادامه داشت و بعد از روز سه‌شنبه جوی در رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های آمریکایی ایجاد شد مبنی بر این‌که ایران در این سفر آمریکا را تحقیر کرده است و یا این‌که روحانی دست رد به اوباما زده است و کاخ سفید تحقیر شد. من از این حرکت و روند رسانه‌ها که شاید بخشی از آن طبیعی بود و بخشی از آن را مخالفین و صهیونیست‌ها دامن می‌زدند، خوشحال نبودم؛ چرا که اساسا بحث تحقیر نیست و من در مصاحبه‌ای که انجام دادم به این موضوع اشاره کردم. درخواست ملاقاتی بود، ما با ملاقات مشکلی نداشتیم، ولی مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نشد.

وی گفت: بعد از 35 سال قرار بود که دو رییس‌جمهور برای اولین بار مذاکره کنند، ولی همان‌طور که گفتم مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نبود و عده‌ای نیز درصدد بودند که از این فضای گل‌آلود ماهی بگیرند و معتقد بودیم که اگر این موضوع ترمیم شود بلامانع است.

رییس‌جمهور افزود: وقتی وزرای خارجه دو کشور ملاقات کردند، مقداری این فضا کاهش پیدا کرد و مساله را تخفیف داد. دو طرف در تماس بودند و بحثی بود مبنی بر اینکه روز جمعه آقای اوباما با ما تماس بگیرد و گفت‌وگوی کوتاهی انجام شود و ما در لحظه بازگشت به تهران و خروج از هتل با این موضوع روبرو شدیم و آنها به موبایل سفیر ما زنگ زدند.

روحانی گفت: در جریان این تماس چند دقیقه‌ای تلفنی صحبت کردیم و تاکید بر این شد که در مورد ایران و آمریکا مسائل بسیار فراوانی وجود دارد. من به آقای اوباما در این تماس تلفنی گفتم که در طول 35 سال گذشته مسائل زیادی به وجود آمده است و در موارد مختلفی مردم ما با عملکردی که آمریکا از خود نشان داده مخالف بوده است و مسائلی که بین دو کشور وجود دارد کوتاه مدت حل نمی‌شود. آنها نیز تاکید داشتند که یک شبه این مسائل حل نمی‌شود.

وی با بیان این‌که در این تماس تلفنی عمده مسائل، مساله هسته‌یی بود، تاکید کرد: من در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم که این موضوع باید در زمان کوتاهی حل و فصل شود و آقای اوباما نیز گفت که این موضوع را قبول دارم. آقای اوباما در این تماس تلفنی به ما گفت که شما در سخنرانی‌تان تاکید کردید که به دنبال سلاح هسته‌یی نیستید و رهبر ایران نیز بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌یی تاکید داشته‌اند و با توجه به این موضوعات راه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باز است.

 رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مردم باید بدانند که مسائل سیاسی خارجی پیش‌رو راه همواری نیست و ما راه دشواری پیش‌رو داریم و نمی‌شود مشکلات هشت ساله و یا 10 ساله را در 10 روز حل و فصل کرد. فراز و نشیب زیادی در دنیای سیاست وجود دارد.

روحانی گفت: آقای اوباما در تماس تلفنی که داشتند، گفتند که ما مشکلات فراوانی در داخل آمریکا داریم و شما نیز همین‌طور و باید فکری کنیم که از مشکلات عبور کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که مقامات آمریکایی هر روز با یک لحن صحبت می‌کنند، تصریح کرد: فکر می‌شد که با تحریم ملت ایران سر فرود می‌آورد و بالاتر از آن با فشار تحریم مردم از نظام جدا می‌شوند ولی با انتخابات شکوهمندی که در 24 خرداد برگزار شد آنها مایوس شدند و دیدند که علیرغم همه فشارها، مردم از نظام جدا نمی‌شوند و نشاط سیاسی مردم از بین نمی‌رود و تحریم راه‌حل درستی نیست و به نظر من این بسیار مهم است.

رییس‌جمهور به ملاقات خود با کاترین اشتون و همچنین رییس اتحادیه اروپا اشاره کرد و یادآورشد: من به خانم اشتون نیز در ملاقاتی که داشتم، گفتم که تحریم راه‌حل درستی نیست و آنها نیز علی‌الظاهر با سکوت در برابر این حرف علی‌القاعده آن را قبول داشتند.

روحانی گفت: من در جریان این ملاقات به ایشان گفتم بحث شما چیست؟ بحث اعتماد است؟ این موضوع راه‌حل دارد. ما اعتماد می‌خواهیم که شما حق هسته‌یی ایران را به رسمیت بشناسید و به آن اعتراف کنید و شما نیز اعتماد می‌خواهید که ما بمب اتم نسازیم، ما بارها گفته‌ایم که دنبال بمب اتم نیستیم و این موضوع با معیارهای ما سازگار نیست. من در آن جلسه تاکید کردم که تنها و تنها راه‌حل این مساله، میز مذاکرات است و بس. رییس اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه گفت حرف شما را قبول دارم و راه‌حل مذاکره است.

وی با بیان این‌که معتقدم تلاش شد اولین قدم‌ برای بازگشت از راه اشتباهی که دیگران رفته‌اند برداشته شود، گفت: البته تاکید می‌کنم که همه مسائل با یک تلفن و دو جلسه حل نمی‌شود.

رییس‌جمهور خطاب به مردم ایران یادآورشد: به ملت ایران عرض می‌کنم که استواری و استقامت آنها، نشاط، هوشیاری و بیداری آنها و خلق حماسه سیاسی توسط ایران و اعتماد بین دولت و ملت و یا به معنای دیگر بین نظام و ملت کار خود را کرده و فضا را عوض کرده و دنیا آمادگی جدیدی دارد و ما تلاش می‌کنیم که در این فضا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

روحانی گفت: ممکن است یک هفته یا دو هفته، یک یا دو ماه طول بکشد و به نتیجه نرسد، اما مسیر برای رسیدن به نتیجه روشن است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه لحن اروپایی‌ها و لحن دبیرکل و رییس جمهور آمریکا در مذاکرات کاملا با گذشته تغییر کرده است، تصریح کرد: نامه اولی اوباما پس از انتخابات برای تبریک و مطرح کردن مسائل دیگر به من نوشت، در همان نامه لحن عوض شده بود و همچنین در مذاکره تلفنی هم کاملا مشهود بود که لحن عوض شده است اما یادمان باشد این قدم اول است.

رییس جمهور که در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت ، همچنین با تاکید بر این‌که باید حواسمان باشد در میان مردم انتظار قدم آخر را ایجاد نکنیم، تصریح کرد: رسانه‌ها حواسشان باشد و فکر نکنند با یک سفر ملاقات ، 35 سال مشکلات و یا 10 سال مشکلات هسته‌یی حل شده است و فکر نکنند همه مسائل تمام شده است.

وی با بیان این‌که در حد زمان خود به نظر من این سفر‌ و راه جمهوری اسلامی ایران، موفق بوده است تصریح کرد: آنچه به نظر من موفق بوده است کار و اراده و حضور مردم و تدبیر مقام معظم رهبری بوده است. من به عنوان خدمتگذار مردم ایران و نظام فقط پیام مردم ایران را منتقل کردم و امیدوارم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و مردم در آینده نه چندان دور شاهد پیروزی‌های بیشتری از حرکت، مقاومت و ایستادگی خودشان باشند و ما هم بتوانیم در این راستا خدمت به مردم انجام دهیم.

رییس جمهور همچنین در جواب سوالی در رابطه با اظهارات نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران، گفت: این‌که یک رژیم تجاوزگر در منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران با لحن نادرست صحبت کند، اصلا نباید ما را ناراحت کند و ما توقعی غیر از این از اسراییل نداریم.

وی ادامه داد: اسراییلی‌ها وقتی می‌بینند شمشیرشان کند شده است و منطق در جهان حاکم می‌شود و ندای صلح ملت ایران که همیشه صلح‌جو بوده است، بهتر به گوش جهانیان می‌رسد، حتما ناراحت و عصبانی می‌شوند و از روز اول انتخابات می‌بینید که نسبت به مردم و من به عنوان خادم ملت با لحن تندی صحبت می‌کردند پس خیلی طبیعی است و ما غیر از این نباید از اسراییل توقع داشته باشیم و این جملات به ما نشان می‌دهد راه ما درست و دقیق است و با استقامت بیشتری باید این راه را ادامه بدهیم.

رییس جمهور همچنین در جواب سوالی در مورد مذاکرات ژنو یادآورشد: در آمریکا دو نظر وجود دارد نظر کنگره این است که تحریم‌ها تشدید شود، اما این راه راه خطا و اشتباه است و ظاهر امر این است که دولت آمریکا با این راه مخالف است.

وی افزود: دلیل مخالفت دولت آمریکا این است که آمریکا در 1+5 حضور فعال دارد و من فکر می‌کنم مذاکرات ژنو اگر با موفقیت توام باشد حتما جلوی بسیاری از کارهای تندروانه‌،افراطی‌،خشونت و جنگ گرفته می شود وهمه تلاش بر این است که نتیجه بازی برد- برد باشد و هم ما ببریم و هم آنها.

وی افزود: وقتی تحریم‌ها برداشته شود‌،اعتماد دو طرفه ایجاد شود، برد هر دو خواهد بود و امیدواریم اجلاس آینده ژنو با موفقیت انجام شود و سنای آمریکا دچار خطای گذشته نشود.

روحانی در ادامه در جواب سوالی در مورد نشست مشترک شب گذشته دولت و مجلس و مسئله رای اعتماد به سه وزیر باقی مانده گفت: وقتی ما در خدمت نمایندگان می‌رویم و نظرات آنها می‌شنویم بهترین دستاورد است.

وی با اشاره به این‌که دیشب(سه شنبه‌شب) اولین نشست مشترک مجلس و دولت بود و این دیدارها ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: مسائل کشور با وحدت و اتحاد و هماهنگی بین قوا برطرف می‌شود و قطعا دولت به تنهایی قادر نیست همه مشکلات را حل کند.

وی با تاکید بر این دولت نیازمند حمایت مجلس، حمایت قاطع مقام معظم رهبری و حمایت مردم است، افزود: مجلس نقش بسیار تاثیرگذاری دارد، چون مجلس به وزرا رای اعتماد می‌دهد و ان شالله در مهلت مقرر سه وزیر به مجلس معرفی خواهند شد و دولت به طور کامل به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

روحانی با بیان این‌که از جلسه مشترک مجلس و دولت بسیار راضی هستم، خاطر نشان کرد: جلسه دیشب آغاز بسیار خوبی برای هماهنگی و همکاری بیشتر با مجلس محترم شورای اسلامی بود.

رییس جمهور همچنین در جواب سوالی در مورد منتقدان مذاکره با آمریکا و این‌که این اقدام شما اشتباه تاکتیکی خوانده شده است، تصریح کرد : انتقاد از دولت آزاد است و افتخار ما این است که انتقادپذیر هستیم پس هر کس با هر لحنی می‌تواند انتقاد کند، البته ما دلمان می‌خواهد لحن مودبانه‌ واخلاقی باشد و اعتراض در چارچوب قواعد بازی باشد.

روحانی با اشاره به این‌که دولت از این به بعد قدم‌های بلندتری بر خواهد داشت و این قدم کوچکی از دولت بوده است تصریح کرد: بعضی‌های ممکن است مخالف باشند و اعتراض کنند و این حق آنها است.

وی افزود: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ و حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند آن یک درصد حق دارند و باید نقد کنند اما همه باید یادمان باشد‌،در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشیم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد.

وی با بیان این‌که دولت در یک مسیر دشوار حرکت می‌کند و نیازمند حمایت مردم،‌مجلس شورای اسلامی و به ویژه حمایت مقام معظم رهبری است تصریح کرد: این سرمایه اصلی ما است و اگر نباشد دولت یا نمی‌تواند به اهداف برسد و یا سخت به هدف می‌رسد.

روحانی در جواب سوالی در مورد این‌که اقدامات دولت برای شفاف‌سازی در مذاکرات با 1+5 چگونه خواهد بود؟ توضیح داد: در مذاکرات باید ببینیم دیگران چه می‌گوید و ایران چه می‌گوید ودر ظاهر توافق نیویورک این بوده است، ایران طرح خود را روی میز بگذارد و این بسیار مهم است.

وی با اشاره به این‌که ایران طرح دقیقی برای این مرحله آماده کرده است گفت: امیدواریم به طور کلی در این طرح به موافقت کامل برسیم و یا در کلیات آن به موافقت برسیم و توافق ما می‌تواند بسیار برای قدم‌های بعدی تاثیرگذار باشد و می دانیم برداشتن قدم اول سخت است اما اگر بتوانیم قدم موثری در این اجلاس و اجلاس بعدی برداریم، قدم‌های بعدی آسانتر خواهد شد.

وی در جواب سوالی در مورد خط هوایی ایران و آمریکا نیز خاطرنشان کرد: قبل از تحریم ‌ها و در سال‌های پیش هم ایران به دنبال این کار بود، اما طرف آمریکایی موافقت نکرده بود و این‌بار هم به طور قطع، با مشکلات زیادی مواجهه خواهیم بود.

رییس جمهور به جلسه خود در آمریکا با ایرانی های مقیم این کشور اشاره کرد و اظهارداشت: جلسه بسیار پرشوری بود و من معتقدم ایرانی‌های خارج از کشور باید بتوانند به راحتی به کشورشان بیایند و برگردند چون نیامدن آنها باعث می‌شود هم ما ضرر کنیم هم آنها به خصوص نسل جدید و نوجوانان و جوانان.

وی با اشاره به این‌که حق طبیعی هر ایرانی است که وطن و اقلیم خود راببیند، تصریح کرد: تلفنی که با آقای اوباما صحبت می‌کردم گفتم این رابطه بسیار مهم است و رابطه دو ملت می‌تواند، آغازی باشد برای راه طولانی که در پیش رو داریم و از طرف ما به مسوولین گفته‌اند اقدامات لازم را شروع کنند، چون می‌خواهیم به ایرانی‌ها مقیم آمریکا بگوییم دولت ایران در این زمینه حساس است و برای تسهیل راه‌ آنها اولین قدم را برداشته است، البته ممکن است نپذیرد و حتی اگر پذیرفته شود راه سختی هم در پیش رو است، اما اگر تحقق یابد یک روزه نیست و ماه‌ها طول می‌کشد و ان شالله تا آن زمان مسئله تحریم‌ها هم حل شده باشد.

وی در جواب سوال دیگری مبنی بر این که شهردار تهران قرار بود در جلسات دولت شرکت کند توضیح داد: صحبتی در این رابطه شده بود اما بعد از این‌که آقای شهردار انتخاب شدند فرصت نشد همدیگر را ببینیم، اما اگر ضرورت داشته باشد مشکلی برای این کار وجود ندارد.

رییس جمهور در جواب سوال دیگری در مورد اتفاقات و حاشیه‌های فرودگاه مهرآباد در مراسم استقبال از وی در بازگشت از نیویورک گفت: در این که با گروه‌های خودسر مقابله می‌کنیم، هیچ تردیدی نیست، اما دولت دلش نمی‌خواهد در این زمینه شبهه‌ای داشته باشد.

روحانی افزود: خواهش ما این است که بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود تا نیاز نباشد دولت‌،دستگاه قضایی و یا دستگاه اطلاعاتی برخورد بکند، چون وقتی دولت خودش از نقد و منتقدان استقبال می‌کند، نیازی به این رفتارها نیست و من همانطور که برای دوستداران خود دست تکان دادم و لبخند زدم برای منتقدان هم دست تکان دادم و لبخند زدم پس من در لبخند و دست تکان دادن عدالت را رعایت کردم چون آنها هم هموطن عزیز ما هستند پس اگر در شیوه اشتباهی کرده‌اند باید آنها را نصحیت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: دولت قصد ندارد در سال اول کارش شکایتی مطرح کند، اما حتما تصمیم دارد با کمک دیگران تندرویی در کشور را به انزوا کشاند.

روحانی با اشاره به این‌که پیامبر ما معتقد بود اولین قدم در برابر آدم بداخلاق اخم نکردن و تر‌شرویی‌ است و در گام بعد باید او را نصحیت کرد، گفت: اگر ملت ما در اولین قدم نسبت به تندروها رو ترش کند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و قدم بعدی نصحیت کردن و صحبت کردن است و اگر نیاز بود دستگاه‌های امنیت و قضایی وارد عمل شوند، اما من فکر می‌کنم فریاد انتخابات به خوبی گفته است مردم ما چه می‌خواهند پس از همه گروه‌های که هنوز شیوه‌های گذشته را کنار نگذاشته‌اند می خواهم پنبه را از گوششان در بیاورند و صدای مردم را بشنوند.

روحانی همچنین در رابطه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: 4 کمیته برای بررسی و اصلاح مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تشکیل داده‌ایم و ما فکر می‌کنیم در مرحله اول اجرای هدفمندی اصلاحاتی لازم است و بررسی‌ها انجام شده اما هنوز نتایج نیامده است و احتمالا در لایحه بودجه سال 93 بخشی از این اصلاحات ظاهر شود.

رییس جمهور افزود: تصمیم دولت این است تا زمانی که مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها کاملا اصلاح نشده است وارد فاز دوم نشویم و برای فاز دوم هم برنامه‌ریزی‌های انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها اهدافی داشته است و نباید آن را فراموش کنیم تصریح کرد: متاسفانه هدف‌ها کم‌کم فراموش شده است و باید به آن اهداف برگردیم و امیدوارم در اصلاحات بعدی در قانون بودجه و تصمیمات دولت با رفع نواقص مسیر را ادامه دهیم.

وی همچنین در جواب سوالی در مورد معاونت های باقی مانده دولت از جمله معاونت بین‌الملل گفت: تقریبا باید بگویم دولت نمی خواهد فعلا معاونت بین الملل فعال شود، البته آن را منحل نکرده‌ایم و هنوز نیازی نمی‌بینیم که این معاونت‌ها فعال شوند و بعید می دانم ضرورتی باشد از این معاونت ها استفاده کنیم.

رییس جمهور همچنین در مورد طرح توقف غنی‌سازی 20 درصد یادآورشد: مردم مطمئن باشند اصل فناوری و اصل غنی‌سازی در ایران قابل گفت‌وگو نیست، اما در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات باید وارد بحث شویم ، اصول ما این است که در برابر آژانس درهای سایت‌های هسته‌یی را باز گذاشته‌ایم و آنها می‌توانند نظارت کنند.

وی افزود: در آمریکا در مصاحبه‌ای گفتم ما چیزی برای پنهان کردن در موضوع هسته‌یی نداریم و دستمان پاک است چون وقتی مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقلید و رهبری انقلاب اسلامی استفاده از سلاح هسته‌یی را منع می‌کنند آبروری نظام و کشور گذاشته شده است و این بهترین اعتماد را برای آنها ایجاد می‌کند پس اصول حقوق هسته‌یی به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست. /ایسنا