اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ذکر نام احمدی نژاد در تحقیقات پلیس ترکیه



اخبار,اخبار سیاسی,رابطه احمدی نژاد با فساد و رشوه گیری در ترکیه

 

اخبار سیاسی - ذکر نام احمدی نژاد در تحقیقات پلیس ترکیه

فهیم تستکین ستون نویس و سردبیر بخش اخبار بین الملل روزنامه ترکی «رادیکال» است. وی که مجری برنامه تلویزیونی «دوگو دیوانی» در ای ام سی است، بنیانگذار خبرگزاری فققاز نیز بوده است.

خبرنگار  انتخاب  در تماس با وی، نظر این روزنامه نگار مطلع از اتفاقات اخیر ترکیه را جویا شده است.

اهم اظهارات وی در ادامه می آید:
* در ابتدا باید عرض کنم که باوجود آنکه پشت این پرونده انگیزه های سیاسی نفهته است اما باید به آن به عنوان پرونده ای حول محور فساد و رشوه نگاه کرد. اتهامات جدی نسبت به متهمان وجود دارد. بدین منظور به تحقیقاتی منصفانه و جامع در این مورد نیازمندیم.

* از منظر سیاسی، این جنگ قدرت میان جنبش فتح الله گولن و دولت اردوغان است.. نخست وزیر سعی کرد که تمام مدارس گولن را تعطیل کند. گولن هزاران دوره تحلصیلی در دانشگاه های ترکیه دارد و به همین دلیل در مقابل طرح اردوغان ایستاد.

* گروه گولن به دلیل جهت گیری های اخیر دولت در سیاست خارجی که روابط با واشنگتن را تهدید می کند نگرانند. دولت نیز مدعی است که گولن این عملیات و تحقیقات را به وسیله ای عاملانش در پلیس و دادستانی شروع کرده است.

* به نظرم، هدف نهایی تحقیقات اردوعان است. چراکه نام اردوغان و دو پسرش در پرونده امده است. دولت سعی در توقف پروسه و به حداقل رساندن اسیب ها دارد.

* در حال حاضر داستان ها به شدت تحت فشار دولت هستند. اکنون وضعیتی فوق العاده بر ترکیه حاکم است و دولت این را به عنوان جنگی برای نجات خود تصور می کند.

* دولت در روند تحقیقات رسمی اخلال ایجاد کرده و بسیاری از روسای پلیس را برکنار کرده است.

* در این میان رضا ضراب که با خواننده ترک ازدواج کرده بنابریافنه های پلیس روابط نزدیکی با ایران دارد و پس از ایجاد روابط با وزرا و فرزندانشان، سیستمی در جهت انتقال میلیاردها دلار طراحی کرده است. پدر ضراب با احمدی نژاد ارتباط دارد و او به وزیر سابق اقتصاد برای انتقال طلا به ایران ، حق کمیسیون می داد.

* اصلا مناقشه بر سر انتقال پول به ایران نیست بلکه بحث پرداخت رشوه هنگام انتقال طلا به ایران است.

* نام احمدی نژاد در تحقیقات ذکر شده است. البته اتهامی به او وارد نیست. اما نام زنجانی را من ندیدم و انچه عنوان شده گزارش رسانه ها بوده است.

* به زنجانی به عنوان شریک رضا نگریسته می شود و رسما در تحقیقات پلیس نامش نیامده است.
 اخبار سیاسی  - انتخاب


ویدیو مرتبط :
استقبال مردم ترکیه از احمدی نژاد در سفر اخیر به ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نام احمدی‌نژاد در تحقیقات پلیس ترکیه


فهیم تستکین ستون‌نویس و سردبیر بخش اخبار بین‌الملل روزنامه ترکی «رادیکال» است. وی که مجری برنامه تلویزیونی «دوگو دیوانی» در ای ام سی است، بنیانگذار خبرگزاری فققاز نیز بوده است.

خبرگزاری ایسنا: فهیم تستکین ستون‌نویس و سردبیر بخش اخبار بین‌الملل روزنامه ترکی «رادیکال» است. وی که مجری برنامه تلویزیونی «دوگو دیوانی» در ای ام سی است، بنیانگذار خبرگزاری فققاز نیز بوده است.

خبرنگار «انتخاب» در تماس با وی، نظر این روزنامه‌نگار مطلع از اتفاقات اخیر ترکیه را جویا شده است که اهم اظهارات وی در پی می‌آید:

* در ابتدا باید عرض کنم که با وجود آنکه پشت این پرونده انگیزه‌های سیاسی نهفته است اما باید به آن به عنوان پرونده‌ای حول محور فساد و رشوه نگاه کرد. اتهامات جدی نسبت به متهمان وجود دارد. بدین منظور به تحقیقاتی منصفانه و جامع در این مورد نیازمندیم.

* از منظر سیاسی، این جنگ قدرت میان جنبش فتح‌الله گولن و دولت اردوغان است. نخست‌وزیر سعی کرد که تمام مدارس گولن را تعطیل کند. گولن هزاران دوره تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه دارد و به همین دلیل در مقابل طرح اردوغان ایستاد.

* گروه گولن به دلیل جهت‌گیری‌های اخیر دولت در سیاست خارجی که روابط با واشنگتن را تهدید می‌کند نگران است. دولت نیز مدعی است که گولن این عملیات و تحقیقات را به‌وسیله‌ عاملانش در پلیس و دادستانی شروع کرده است.

* به نظرم هدف نهایی تحقیقات، اردوغان است. چرا که نام اردوغان و دو پسرش در پرونده آمده است. دولت سعی در توقف پروسه و به حداقل رساندن آسیب‌ها دارد.

* در حال حاضر دادستان‌ها به شدت تحت فشار دولت هستند. اکنون وضعیتی فوق‌العاده بر ترکیه حاکم است و دولت این را به عنوان جنگی برای نجات خود تصور می‌کند.

* دولت در روند تحقیقات رسمی اخلال ایجاد کرده و بسیاری از روسای پلیس را برکنار کرده است.

* در این میان رضا ضراب که با خواننده ترک ازدواج کرده بنا بر یافته‌های پلیس روابط نزدیکی با ایران دارد و پس از ایجاد روابط با وزرا و فرزندانشان، سیستمی در جهت انتقال میلیاردها دلار طراحی کرده است. پدر ضراب با احمدی‌نژاد ارتباط دارد و او به وزیر سابق اقتصاد برای انتقال طلا به ایران، حق کمیسیون می‌داد.

* اصلا مناقشه بر سر انتقال پول به ایران نیست بلکه بحث پرداخت رشوه هنگام انتقال طلا به ایران است.

* نام احمدی‌نژاد در تحقیقات ذکر شده است، البته اتهامی به او وارد نیست. اما نام زنجانی را من ندیدم و آنچه عنوان شده گزارش رسانه‌ها بوده است.

* به زنجانی به عنوان شریک رضا نگریسته می‌شود و رسما در تحقیقات پلیس نامش نیامده است.