اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب تا سال 2050


نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که گرم شدن هوا می‌تواند ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب را تشدید کند.

خبرگزاری مهر: نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که گرم شدن هوا می‌تواند ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب را تشدید کند.

قالب‌های یخ در مناطقی شناور هستند که ورقه‌های یخی وجود دارند و شکستن یا ذوب شدن این تکه‌های یخی مستقیما باعث افزایش سطح دریا نمی‌شود. در واقع قالب‌های یخی باعث کُند شدن جریان یخ‌های یخچال‌های طبیعی و ورقه‌های یخی‌ به سمت اقیانوس‌ می‌شوند. این یخ‌‌ها در صورتی که وارد اقیانوس شوند ذوب شده و سطح دریا‌ها را افزایش می‌دهند.

«لوک تروسل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد که گرم شدن هوا می‌تواند ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب را تشدید کند. در حال‌حاضر این شرایط در مکان‌هایی مشابه قطب جنوب که در چند دهه اخیر افزایش دما داشته‌اند و ورقه‌های یخی‌ آنها فرو ریخته‌، مشاهده می‌شود. پیش بینی مدل هواشناسی ما نشان می‌دهد که ممکن است در اواخر این قرن سطح مشابهی از ذوب شدن در کل سواحل قطب جنوب اتفاق بیفتد که باعث نگرانی‌هایی در مورد پایداری یخ‌ها می‌شود.»

برای مطالعه و بررسی چگونگی ذوب شدن یخ‌ها در طول زمان و پیش بینی سرانجام ورقه‌های یخی ذوب شده سواحل قطب جنوب  در آینده، پژوهشگران تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از ذوب شدن سطوح یخی و اطلاعات به دست آمده به کمک مدل هواشناسی شبیه‌سازی شده را با دو سناریوی انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقادیر متوسط و مقادیر زیاد تا سال ۲۱۰۰ ترکیب کردند.

نتایج مطالعات حاکی از افزایش دو برابری ذوب ورقه‌های یخی سطحی قطب جنوب تا سال ۲۰۵۰ بود. با این حال بین سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰، مدل‌ها اختلاف معنی داری بین این دو سناریو نشان دادند.

بر اساس این مطالعات تحت سناریوی وجود میزان بالای گازهای گلخانه ای، تا سال ۲۱۰۰ شدت ذوب شدن ورقه‌های یخی سطحی متناسب با شدت فروپاشی قالب‌های یخی در گذشته افزایش می‌یابد و تحت سناریوی میزان گازهای گلخانه‌ای متوسط، ذوب یخ‌های سطحی افزایش نسبتا کمی پس از دوبرابر شدن تا سال ۲۰۵۰ خواهند داشت.

اطلاعات ارائه شده در این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد که سیاست‌های آب و هوایی و در نتیجه خط سیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در قرن‌های آینده، باید کنترل شدیدی بر سرنوشت ذوب سطحی یخ‌های قطب جنوب داشته باشند و همچنین سهم غیرمستقیم آنها بر پایداری و پتانسیل افزایش سطح دریاها باید در نظر گرفته شود.


ویدیو مرتبط :
گسترش یخ در قطب جنوب در سال جاری Saraneh

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرعت ذوب یخ های قطب جنوب دو برابر شده/چه کشورهایی زیرآب می روند؟



 اخبار اجتماعی - سرعت ذوب یخ های قطب جنوب دو برابر شده/چه کشورهایی زیرآب می روند؟

 دانشمندان در پی بررسی های سه ساله با کمک یک ماهواره پیشرفته می گویند که سرعت نابودی یخ های قطب جنوب شدت یافته، پدیده ای که به گفته آنها اگر ادامه یابد یا تشدید شود می تواند عواقبی جدی برای سطح آب دریاهای جهان داشته باشد.

به  گزارش خبرآنلاین،بعضی از دانشمندان افت سطح یخ در هر سه ناحیه قطب جنوب - ناحیه غربی، شرقی و شبه جزیره قطب جنوب - را بهترین شاهد تا به امروز از آثار گرمایش زمین توصیف کرده اند.

بی بی سی نوشت،براساس تازه ترین ارزیابی به طور متوسط سالانه حدود ۱۶۰ میلیارد تن یخ در قطب جنوب آب می شود، که دو برابر دهه قبل است که اولین بار اندازه گیری شد.


به این ترتیب قطر پوسته یخی قطب سالانه حدود دو سانتیمتر افت می کند و سطح آب دریاهای جهان به اندازه تقریبا نیم میلیمتر بالا می آید.

کاهش یخ در ناحیه غربی بیش از هرجای دیگر قطب جنوب است.

شش یخچال در این ناحیه هم اکنون درحال انقباضی سریع هستند که ناشی از جریان آب گرم اقیانوس است که خود ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی, ذوب یخهای قطبی


تصویر بالا روند تغییرات آب و هوایی در صورت تشدید گرمایش زمین و ذوب یخهای قطبی را نشان می دهد

به گفته دانشمندان اگر هر شش یخچال به طور کامل آب شود سطح دریاهای جهان ۱.۲ متر بالا خواهد آمد.

البته این در مقایسه کل یخی که در قطب جنوب نهفته است زیاد نیست. اگر قرار بود همه این یخ آب شود سطح آب دریاها به اندازه ۵۸ متر بالا می آمد.


پژوهشگران می گویند که قطب جنوب در مجموع از بعضی آثار گرمایش زمین در امان مانده است بنابراین مهم است که هرتغییری در آنجا به دقت زیر نظر گرفته شود.

ذوب یخهای قطبی  موجب می شوند قاره آفریقا به اندازه کافی آب داشته باشد و صحراها قابل سکونت شوند. ولی پلاژهای واقع در سواحل دریای مدیترانه و حتی اسکندریه و قاهره زیر آب می روند.

جزایری چون مالدیو و جزایر مدیترانه به طور کامل تهدید می شوند. بخشهایی از هند چون کلکته و گوا زیرآب می روند

در اروپا بیش از همه هلند و دانمارک آسیب خواهند دید و شهرهای لندن و ونیز به طور کامل زیر آب می روند. سواحل آمریکا، پاراگوئه و اوروگوئه و نیز پایتخت آرژانتین هم چنین سرنوشتی خواهند داشت.

به گفته کارشناسان غرق شدن پرجمعیت ترین منطقه کره زمین هم به همین اندازه وحشتناک خواهد بود و آب شدن یخها می تواند موجب زیرآب رفتن بخش مرکزی چین و کل بنگلادش شود. در استرالیا دریاچه عظیمی درست در مرکز قاره پدیدار خواهد شد، کوبا به شبه جزیره تبدیل می شود و فلوریدای آفتابی همراه با بخشی از سواحل شرقی آمریکا و مکزیک ناپدید می شود.
 اخبار اجتماعی - خبرآنلاین