اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ذخیره آب سدها افزایش یافت



اخبار,اخبار اقتصادی,سد

اخبار اقتصادی - ذخیره آب سدها افزایش یافت

وزارت نیرو اعلام کرد: میزان آب مهار شده در مخازن سدهای کشور طی 2 ماه گذشته، 10 درصد افزایش یافته است. با این حال، هنوز 60 درصد مخازن خالی از آب است.

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور با 8.9 درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 19 میلیارد و 150 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده که در زمان مشابه سال گذشته معادل 17 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب برداشت‌شده از مخازن سدهای کشور 4 درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته افزایش یافته است.

حجم آب خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه امسال تاکنون، 4 میلیارد و 290 میلیون مترمکعب گزارش شده در حالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان 4 میلیارد و 130 میلیون مترمکعب بود.

از سویی، میزان آب ورودی به مخازن سدهای کشور به دو میلیارد و 940 میلیون مترمکعب رسیده؛ در حالی که این حجم در مدت مشابه سال آبی گذشته دو میلیارد و 680 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

بر این اساس، حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 10 درصد افزایش داشته است. ظرفیت کلی مخازن سدهای كشور در زمان كنونی 47.4 میلیارد مترمكعب است.

 

اخبار اقتصادی - مهر


ویدیو مرتبط :
وام مسکن افزایش یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش ۱۰۰ روزه وضعیت بارش/ ذخیره میلیاردی آب در مخازن سدها



اخبار,اخباراجتماعی , بارش‌ باران

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون ۱۵۵ سد در مدار بهره برداری قرار دارد، گفت: در ۱۰۰ روز ابتدایی سال آبی جارری (از ابتدای مهرماه)، ۹ میلیاردمترمکعب آب وارد سدهای کشور شد.

  محمد حاج رسولی ها گفت: از ابتدای سال زارعی آبی تاکنون به طور متوسط ۱۱۷ میلی متر بارندگی در ایران شاهد بوده ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت میزان بارندگی ها از شرایط مطلوبی برخوردار بوده است.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری، بیان داشت: در این مدت ۹ میلیاردمتر مکعب آب وارد سدهای کشور شده است. براساس بررسی ها، میزان بارندگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل و درازمدت ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد.

حاج رسولی ها افزود: براساس بررسی آماری در سنوات گذشته ۵۰ درصد بارش‌های کشور مربوط به فصل زمستان بوده اما امسال بارندگی در فصل پاییز وضعیت مطلوبی داشت.

وی با اشاره به وجود ۱۵۵ سد در کشور، بیان داشت: این سدها در ذخیره سازی بخش عظیمی از آب‌های جاری ناشی از بارندگی ها بسیار موثر بوده است.

حاج رسولی‌ها اظهارداشت: با توجه به بارندگی در ۱۰۰ روز گذشته ۳۵ درصد به میزان ورودی آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته و درازمدت افزوده شده است.

وی گفت: نکته حائز اهمیت بارندگی های سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته این است که این بارش‌ها بیشتر به صورت برف بود که نقش اساسی در تقویت سفره های زیرزمینی دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر این نکته که همواره باید صرفه جویی را در مصرف آب فراموش نکنیم، اظهارداشت: اکنون سیاست وزارت نیرو بر مدیریت آب در کشور و استفاده از پساب‌ها برای آبیاری کشاورزی معطوف شده است.

مشاور وزیر نیرو در عین حال از بحران آب در شش استان کشور از جمله البرز، سمنان و خراسان جنوبی سخن به میان آورد و افزود: استان البرز به دلیل شرایط جغرافیایی و جمعیتی یکی از استان‌هایی است که با چالش و محدودیت شدید منابع آبی مواجه است.

حاج رسولی ها با اشاره به کیفیت آب سد کرج، گفت: طبق بررسی آب این سد از کیفیت مطلوبی برخوردار است.


اخبار  اجتماعی  -  مهر