اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«دی میستورا» به ایران می آید


نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که امروز با سران روسیه در مسکو دیدار داشت، از برنامه خود برای ادامه سفر خاورمیانه‌ای و مذاکره با مقامات ایرانی و عربستانی در تهران و ریاض خبر داد.

خبرگزاری فارس: «استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه پس از دیدار با وزیر خارجه روسیه در مسکو، از ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه و سفر به دیگر پایتخت‌های خاورمیانه از جمله تهران خبر داد.

بر اساس گزارش اینترفاکس، دی میستورا پیش از ورود به محل مذاکره با «سرگئی لاوروف» در برابر خبرنگاران گفت: «می خواستم که به تهران، دمشق، آنکارا و ریاض سفر کنم ولی لازم بود که اول به مسکو بیایم.»

دیپلمات کهنه‌کار سوئدی-ایتالیایی از آتش‌بس موجود در سوریه هم دفاع کرد و گفت: «توقف خشونت‌ها در سوریه کارآمد بوده و باید برای حفظ آن تلاش کرد.»

دی‌میستورا از تلاش‌های روسیه برای برقراری آرامش در سوریه هم تقدیر کرد و گفت: «روس‌ها برای پیشبرد راهکار سیاسی منازعه سوریه، خیلی تلاش کردند.»

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم پیش از ورود به سالن مذاکره با نماینده سازمان ملل، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «با دی میستورا در خصوص پاکسازی شهر پالمیرا از مین و بسیج تلاش‌های یونسکو برای بازسازی میراث بشری در پالمیرا رایزنی خواهم کرد.»

وزیر خارجه روسیه به رفتار دوگانه غربی‌ها در مواجهه با بحران سوریه هم اشاره کرد و گفت: «همه طرفین درگیر در سوریه باید به صورت همزمان، سیگنال‌های مربوط به حل مسالمت‌آمیز بحران را دریافت کنند؛ دی میستورا باید از اقدام یکپارچه بازیگران خارجی بحران سوریه، اطمینان حاصل کند.»

لاوروف در خصوص دیگر محورهای مذاکرات با دی‌میستورا گفت: «انتظار می‌رود با او در خصوص اولین دوره مذاکرات مربوط به انتقال سیاسی در سوریه صحبت کنم؛ این مهم است که مذاکرات بین طرف‌های سوری، به صورت مستقیم برگزار شود.»


ویدیو مرتبط :
طرح استفان دی میستورا برای نجات تروریست ها در حلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات «بوئینگ» درباره مذاکره با ایران/ سفر «دی میستورا» به تهران



>کیوسک بین المللی

تمدید تحریم های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران، نگرانی بانک های انگلیسی از تبادلات مالی با ایران، مذاکره شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران برای فروش هواپیما، سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به ایران، اذعان نتانیاهو به عملیات رژیم اسرائیل در سوریه و نتایج فاجعه بار جنگ یمن، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. موضوع تمدید تحریم های مربوط به حقوق بشر علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا، از جمله همین موضوعات است که مورد توجه خبرگزاری «آسوشیتدپرس» قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، سایت شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد این شورا تصمیم گرفته تحریم های حقوق بشری خود علیه 82 فرد حقیقی و یک فرد حقوقی ایرانی را تمدید کند. در متن این بیانیه آمده است: «شورای اتحادیه اروپا در روز 11 آوریل 2016 تصمیم گرفت اقدامات محدودکننده خود را در زمینه نقض حقوق بشر تا روز 13 آوریل 2017 تمدید کند...این تصمیم در نشریه رسمی اتحادیه اروپا در روز 12 آوریل 2016 منتشر خواهد شد».

*****

نگرانی بانک های انگلیس از تجارت با ایران، موضوعی است که خبرگزاری «رویترز» به آن پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد بانک های انگلیسی از بیم آنکه هنوز احتمال دارد هدف تحریمهای فعلی آمریکا قرار گیرند که بعد از سال ها مانع از ورود مجدد تهران به بازارها می شود، همچنان نسبت به تأمین مالی قراردادهای تجاری با تهران بی میل هستند. نورمن لامونت، وزیر دارایی سابق انگلیس و فرستاده تجاری کنونی این کشور به ایران می گوید: «این مشکلی است که با تأسف، باید بگویم حل آن به مقداری زمان نیاز دارد». وی افزوده: «شما می توانید درک کنید که چرا آن ها (بانک ها) بسیار محتاط هستند . آن ها قبلا میلیاردها دلار جریمه شده اند». ایوان وارن، مشاور سیاستگذاری ارشد وزارت دارایی انگلیس هم تأیید کرد که مناسبات تجاری نزدیک بین بانک های انگلیسی و همتایان امریکایی شان «چالش هایی قابل توجه به حساب می آیند».

*****

با این وجود، خبرگزاری فرانسه از مذاکرات شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران برای فروش هواپیما خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد شرکت بوئینگ آمریکا در سفر هیئت این شرکت به تهران درباره فروش هواپیماهای جدید به ایران گفت و گو کرد. مسئولان بوئینگ یکشنبه به اولین سفر خود به پایتخت ایران پایان دادند و در آنجا درباره فروش هواپیماهای جدید از نوع 737 ، 777 و 787 گفت و گو کردند. هیچ کس درحال حاضر نتیجه این مذاکرات را نمی داند؛ زیرا بوئینگ مجوزهای لازم را برای فروش هواپیماهای جدید به ایران ندارد. جان درن، سخنگوی رسمی بوئینگ، گفت: «دیدارهایی را که با شرکت های هواپیمایی انجام دادیم، یک مرحله از روند چند مرحله ای به شمار می آید. در این نشست ها بوئینگ درباره توان هواپیماهای تجاری خود و خدمات پس از فروش آن با شرکت های هواپیمایی ایرانی که از طرف دولت آمریکا به رسمیت شناخته می شوند، گفت و گو کرد».

*****

سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به تهران برای رایزنی با مقامات ایرانی، موضوعی است که خبرگزاری کویت به آن پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز دوشنبه با ترک بیروت، پایتخت لبنان، برای رایزنی با مقام‌های ایرانی پیرامون گفت‌و‌گوی دولت سوریه با مخالفان این کشور در شهر ژنو سوییس که قرار است چهارشنبه آغاز شود، عازم تهران شد. دی میستورا که با خودرو از سوریه به بیروت سفر کرده بود، روز یکشنبه نیز دیدارهایی را با برخی مقام‌های مرتبط با گفت‌و‌گوهای صلح برگزار کرد. دی میستورا در دمشق همچنین با  ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه دیدار کرده بود. دور جدید مذاکرات ژنو درباره سوریه، 13 آوریل (25 فرودین ماه) آغاز خواهد شد.

*****

اما در میان دیگر موضوعات، «تایمز اسرائیل» اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده که به انجام چندین مورد عملیات نظامی در سوریه اذعان کرده است. نتانیاهو در جریان دیدار با نیروهای ارتش رژیم اسرائیل در بلندی‌های اشغالی جولان، برای نخستین بار روز دوشنبه اعلام کرد این رژیم ده‌ها عملیات در سوریه انجام داده است. وی اظهار داشته: «ما زمانی که اقدامی به صلاحمان باشد، انجام می‌دهیم. برای آنکه حزب الله به تجهیزات نظامی دست نیابد، از مرزهای جولان به آن ها ضربه زدیم؛ تجهیزاتی که اگر حزب الله به آنها دست می یافت، قواعد بازی منطقه را تغییر می داد». نتانیاهو از نوع اقدامات و عملیات‌هایی که به آن ها اشاره کرده بود، سخنی نگفت و از زمان یا جزئیات دیگر آن نیز سخنی به میان نیاورد.

*****

در نهایت، در پی اعلام توافق عربستان سعودی و جنبش انصارالله یمن برای آتش بس، شبکه خبری «فرانس 24» در مطلبی به بررسی خسارت های ناشی از جنگ یمن پرداخته و اشاره می کند که کودکان جزو اصلی ترین قربانیان مناقشه یمن هستند. براساس ارزیابی سازمان ملل، از یکسال قبل تاکنون 900 کودک در این کشور کشته و بیش از 1300 کودک دیگر نیز زخمی شد‌ه‌اند. این رقم هفت برابر بیشتر از سال 2014 است. این افزایش همزمان با آغاز حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان است. این افزایش مرگ و میر در حالی است که سوء تعذیه نیز جان صدها هزار کودک یمنی را تهدید می کند. اما برای رسیدگی به این کودکان زیر ساخت لازم وجود ندارد و روز به روز نیز زیر‌ساخت‌های موجود کاهش می یابد. باید به کمبود بیمارستان در یمن، کمبود دارو، آب، غذا و نفت نیز اشاره کرد. محاصره دریایی تحمیلی بر یمن، اجازه تحویل کالا به این کشور را نمی دهد.


 احبار سیاست   خارجی  -  تابناک