اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیپلماسی هسته ای اوباما در تعطیلات


تمرکز جنگ لابی بر سر توافق ایران در حال حاضر متمرکز روی دموکرات های کنگره است.

پایگاه خبری انتخاب: تمرکز جنگ لابی بر سر توافق ایران در حال حاضر متمرکز روی دموکرات های کنگره است.

نیویورک تایمز نوشت: اوباما که در تعطیلات تابستانی به ویلایی اجاره ای در حاشیه اقیانوس اطلس رفته است از آنجا در حال پیگیری تماس های تلفنی به اعضای دموکرات کنگره است تا حمایت آنها از توافق هسته ای ایران را در آستانه رای گیری ماه آینده درباره این توافق در کنگره جلب کند.

به گفته یک مسئول کاخ سفید که درباره این تماس های خصوصی تنها به این شرط گفتگو کرد که نامش فاش نشود، اوباما در این تماس ها به نمایندگان دموکرات می گوید اگر قرار است از توافق حمایت کنید کاخ سفید علاقمند است که این حمایت به طور مشخص اعلام شود.

این درخواست های شخصی رییس جمهور بخشی از لابی های هماهنگ کاخ سفید با حمایت ائتلاف سازمان های پیشرو و ضد جنگ است که با هدف ترغیب دموکراتهایی پیگیری می شود که هنوز تصمیمی درباره حمایت یا عدم حمایت از توافق هسته ای با ایران اتخاذ نکرده اند.

این ائتلاف نشست هایی هفتگی در اتاق کنفرانس دفتر گروه موسوم به صندوق پلوشیرز در مرکز شهر واشنگتن دارد که گروهی ضد تسلیحات هسته ای به شمار می رود. این ائتلاف درحال تدوین استراتژی و طرح های تبلیغاتی و تدوین و تنظیم نامه ها و درخواست هایی برای اعمال فشار برای تحقق این هدف خود است.

همزمان مخالفان توافق نیز به همین اندازه سازمان یافته هستند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل نیز که از مخالفان شدید توافق به شمار می رود از راه دور در تلاش برای اعمال فشار به نمایندگان کنگره است. ران درمر سفیر اسراییل در آمریکا نیز که از افراد نزدیک به نتانیاهو است با دهها نماینده برای مخالفت با توافق لابی کرده است.

یک مسئول اسراییلی که خواست نامش فاش نشود نیز گفت سفیر اسراییل در آمریکا در ماه اخیر با بیش از شصت سناتور و عضو کنگره بازدید کرد.

وی گفت نتانیاهو با همه به ویژه دموکرات ها صحبت می کند که به نظر می رسد تصمیم گیر نهایی درباره این مسئله خواهند بود. وی گفت نتانیاهو در تلاش برای آن است که مطمئن شود آنها به طور مستقیم دیدگاه های اسراییل را می شنود.


ویدیو مرتبط :
اوباما:اول دیپلماسی،بعد ارسال سلاح!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: مخالفان توافق هسته ای جنگ طلب هستند/ دیپلماسی راه بهتری است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس جمهوری آمریکا مخالفان توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را جنگ طلب دانست و گفت: کسانی که از این توافق انتقاد می کنند شبیه همان کسانی هستند که با عجله وارد جنگ با عراق شدند.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، باراک اوباما روز سه شنبه در سخنانی در جمع کهنه سربازان این کشور در پیتسبورگ با بیان این مطلب افزود: کسانی که از توافق هسته ای با ایران انتقاد می کنند جنگ طلبانی هستند که در زمان جنگ عراق می گفتند این جنگ تنها چند ماه به طول خواهد انجامید.

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: من ترسی از آغاز یک جنگ جدید ندارم اما جنگ باید آخرین راه حل باشد. وی افزود: راه هوشمندانه و مسئولانه تری برای پایان دادن به بحران ها و دفاع از منافع ملی وجود دارد که استفاده از دیپلماسی است.

اوباما با رد انتقادات تند جمهوریخواهان مبنی بر اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا با اتوافق هسته ای ایران در موقعیت بدی قرار می گیرد، اظهار داشت: توافق هسته ای با ایران رئیس جمهور بعدی آمریکا را در موقعیت بهتری برای برخورد با ایران در صورت هرگونه فریبکاری قرار می دهد، از جمله این که وی می تواند از گزینه نظامی استفاده کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به مقامات رژیم صهیونیستی وعده داد که در کنار سایر همپیمانان و شرکای این کشور در مقابل آنچه که «رفتار خطرناک ایران» خواند از آنها حمایت کند.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۲۳ تیرماه در وین اتریش به توافقی تاریخی برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند. این توافق با انتقاد تند برخی از جمهوری خواهان در کنگره از جمله میچ مک کانل رییس مجلس سنا مواجه شده است.

براساس طرحی که کنگره آمریکا تصویب کرده است، توافق هسته ای ایران باید توسط نمایندگان تصویب شود با این حال اوباما در روز اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای در سخنانی تهدید کرد در صورتی که مجالس سنا و نمایندگان آمریکا این توافق را رد کنند، آن را وتو خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار آزادی جیسیون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، سعید عابدینی یک کشیش و امیر حکمتی گروهبان سابق نیروی دریایی آمریکا در ایران شد و از تهران خواست به یافتن رابرت لوینسون افسر سابق FBI کمک کند.

 

اخبار سیاست خارجی - مهر