اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیپلمات عربستانی از ایران اخراج شد



اخراج دیپلمات عربستانی از ایران

دیپلمات عربستانی از ایران اخراج شد

رئیس کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی از اخراج یک دیپلمات عربستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "مهدی دواتگری" مسئول پیگیری پرونده دیپلمات مست عربستان از اخراج این دیپلمات عربستانی که در حالت مستی رانندگی کرده بود و در سانحه تصادف باعث مرگی یکی از هموطنانمان شده بود، خبر داد.

وی در تشریح این موضوع گفت: حسب پیگیری‌های وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جمله کمیته مطالبات ملی این کمیسیون حقوق خانواده اولیای دم مقتول که توسط دیپلمات مست عربستانی به قتل رسیده بود و همچنین دیه سرباز حادثه دیده در این حادثه از سوی سفارت عربستان سعودی به حساب دادگستری واریز شد.
 
دواتگری تصریح کرد: با تامین حقوق مسلم اتباع ایرانی وزارت امور خارجه با در نظر گرفتن این که اقدام دیپلمات عربستانی در حالی که مست بوده و به حالت مستی رانندگی می‌کرده است خلاف عرف و شئونات دیپلماتیک و موازین بین‌المللی بوده است از کشور اخراج شد. 
 
رئیس کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: هر چند حقوق اتباع ایرانی تامین شد و تضییع حقی صورت نگرفت لیکن با در نظر گرفتن این که دیپلمات‌ها مسئولیت دیپلماتیک دارند و دیپلمات عربستانی مست بوده و درحالت مست رانندگی کرده است از نظر حقوق دیپلماتیک و در راستای یک اقدام متقابل دولت عربستان مکلف است نسبت به اتهام شرب خمر و رانندگی حالت مستی رسیدگی کند و مراتب را به جمهوری اسلامی ایران اعلام کند.
 
مسئول پیگیری پرونده دیپلمات عربستانی اظهار داشت: ممکن است این سوال مطرح شود چرا دولت عربستان به لحاظ این که ما احترام به مقررات و قوانین بین‌المللی داریم و از نظر موازین بین‌المللی چون دیپلمات‌ها دارای مصونیت دیپلماتیک هستند مراجع قضایی نمی‌تواند رسیدگی کند

 

و ما در احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی چارچوب‌های قانونی را رعایت کردیم و نخواستیم خارج از حقوق بین‌المللی اقدامی را انجام دهیم اما همان طور که ما به وظیفه خودمان عمل کردیم متقابلا انتظار داریم دولت عربستان صرف نظراز تامین حقوق اتباع ایرانی اقدام غیرشرعی که انجام داده بود در شرب خمر به این اتهام رسیدگی کند و با این دیپلمات برخورد قاطع داشته باشد. 
 
اضافه می‌شود، باشگاه خبرنگاران در مصاحبه روز 14 فروردین ماه سال جاری خود با مهدی دواتگری پرونده قتل یک شهروند ایرانی را توسط دیپلمات مست عربستانی را رسانه‌ای کرد که بعد از آن این پرونده بازخوردهای رسانه‌ای داشت در آن مصاحبه مذکور دواتگری شرح ماجرا را عنوان کرده و از جزئیات پرونده پرده برداشته است./باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
اخراج 15 دیپلمات کوبایی به دستور ترامپ در پی شیوع بیماری عجیب در بین دیپلمات‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخراج دیپلمات بلندپایه ونزوئلایی به دلیل همکاری با ایران در جهت حمله سایبری به کامپیوترهای کاخ سفید، CIA و FBI



 

وزارت خارجه امریکا , دولت اوباما

 

دولت اوباما دستور به اخراج رئیس کنسولگری ونزوئلا در "میامی" آمریکا را به دلیل همکاری در جهت حمله سایبری به کاخ سفید را داده است.

به نقل از "ای پی"، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که "لیویا اکوستا" دیپلمات ونزوئلائی اخراج شده و تا روز سه شنبه مهلت دارد تا خاک امریکا را ترک کند.

وزارت خارجه امریکا دلیل اخراج وی را توضیح نداده است و دولت هوگو چاوز هم به این اقدام امریکا واکنشی نشان نداده است.

در ماه دسامبر، وزارت خارجه امریکا اتهاماتی را که مستندی به نام "تهدید ایران" به سه کشور ایران، ونزوئلا و کوبا وارد کرده بود را مورد تایید قرار داد.

به نوشته ی وال استریت ژورنال، این شبکه ی اسپانیایی زبان در گزارشی ادعا کرد که "اکوستا" در میان گروهی از دیپلمات های ونزوئلایی، ایرانی و کوبایی در مکزیک بود که قصد حمله به کامپیوترها در کاخ سفید، اف بی ای و سیا و چندین نیروگاه هسته ای را داشتند!

بنا بر ادعای وال استریت ژورنال، این مستند براساس مکالمات ضبط شده ی این دیپلمات ونزوئلایی با سفارتخانه های ایران و کوبا بوده است.

محمد حسن غدیر، سفیر سابق ایران در مکزیک با حضور در مستند تهیه شده ی این شبکه این اتهامات را رد کرد.

این ویدیو و صوت ها توسط دانشحویان دانشگاه مکزیک بدست امده است.

شبکه ی یونیویژن ادعا کرد که "آکوستا" به دنبال گرفتن اطلاعات در مورد سرورهای نیروگاه های هسته ای در امریکا بوده است.../انتخاب