اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیه خراش پوست بدون خونریزی چقدر است؟


مطابق بند یک ماده 480 قانون مجازات اسلامی دیه خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود (حارصه) یک شتر است.

خبرگزاری ایسنا: یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: مطابق بند یک ماده 480 قانون مجازات اسلامی دیه خراش پوست بدون آنکه خون جاری شود (حارصه) یک شتر است.

بهزاد اکبرآبادی در خصوص فصل اول باب دهم از کتاب چهارم قانون مجازات اسلامی (دیه جراحت سر و صورت) اظهارداشت: طبق ماده 480 قانون مجازات اسلامی دیه جراحت سر و صورت به این ترتیب است، دامیه یعنی خراشی که از پوست بگذرد و مقدار اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان خون باشد (کم یا زیاد) دو شتر، دیه جراحت متلاحم یعنی جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود لکن به پوست نازک روی استخوان نرسد سه شتر، دیه جراحت سمحاق یعنی جراحتی که از گوشت بگذرد و به پوست نازک روی استخوان برسد چهار شتر، دیه جراحت موضحه یعنی جراحتی که از گوشت بگذرد و پوست نازک روی استخوان را کنار زده و استخوان را آشکار کرده پنج شتر و دیه جراحت هاشمه (عملی که استخوان را بشکند گرچه جراحتی را تولید نکرده باشد) 10 شتر است.

وی به جراحات دیگر سر و صورت اشاره کرد و افزود: دیه جراحت منقله یعنی جراحتی که درمان آن جز با جابجا کردن استخوان میسر نباشد 15 شتر، دیه جراحت مامومه (جراحتی که به کیسه مغز برسد) ثلث دیه کامل و یا 33 شتر و دیه جراحت دامغه یعنی جراحتی که کیسه مغز را پاره کند غیر از ثلث دیه کامل ارش بر او افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق تبصره ذیل ماده مذکور، دیه جراحات گوش و بینی و لب در حکم جراحات سر و صورت است.

این جرم شناس یادآور شد: تعداد زخم های سر و صورت و نامگذاری آنها به ترتیبی که در ماده 480 آمده است مورد اتفاق نظر فقها نیست و برخی تعداد آنها را به سیزده زخم نیز رسانیده‌اند عده‌ای هم تعداد کمتری را بیان کرده و بعضی از زخم های مزبور را یکی دانسته‌اند مانند حارصه و دامیه‌ها، گفته شده یک زخم است.

اکبرآبادی ادامه داد: برخی زخم حائفه را به این زخم ها اضافه کرده‌اند یعنی زخم ها به درون مغز سرایت می کند، برخی زخم باصعه را بیان کرده‌اند و آن زخمی است که از حارصه شدیدتر و از دامیه خفیف تر باشد و بر فهم آن را میان دامیه و متلاحم دانسته‌اند.

این مدرس دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: آنچه که در این زمینه بیان شده است اختلاف در الفاظ است و ممکن است هر کسی برای زخمی نام مخصوص را قرار دهد سپس به نام‌ها نباید توجه کرد بلکه باید میزان جراحت و زخم را درنظر گرفت و با توجه به مقدار آن دیه یا ارش عادلانه را تعیین کرد.

وی در تصریح جراحت حارصه گفت: حارصه به خراشیدگی های سطحی و ساییدگی های پوستی گفته می شود که نیاز به بخیه ندارد.

اکبر آبادی ادامه داد: حرص به معنای شکفتن، پاره کردن و کوبیدن است و زخم هم چون پوست را پاره می کند حارصه نام گرفته است عده‌ای گفته‌اند اگر زخم پوست را بشکافد حارصه نام دارد و اگر پوست را بکند قاشره نام می گیرد این زخم معمولا بدون خونریزی است.

وی در پایان عنوان کرد: دیه زخم حارصه یک شتر است و به جز گروهی اندک کسی با این حکم مخالفت نکرده است و مخالفان، حکم به نصف شتر کرده اند که البته مستندی برای گفته خود ندارند و حتی برخی کلام ایشان را چنین توجیه کرده‌اند که منظورشان دیه حارصه زن است اما این توجیه از اصل سخن، غیر موجه تر است زیرا دیه زن هنگامی به نصف تقلیل پیدا می‌کند که بیشتر از ثلث دیه شود.      


ویدیو مرتبط :
چقدر دل خراش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین درمان بریدگی یا خراش پوست كودك



 

برنامه ریزی برای بارداری

 

دست‌هایتان را خوب بشویید، سپس محل جراحت را بررسی كنید. اگر زخم خونریزی دارد، با یك باند یا حوله تمیز روی آن به طور مستقیم فشار بیاورید تا بند بیاید. (اگر پس از ده دقیقه فشار مستقیم خونریزی بند نیامد، كودك خود را به اورژانس برسانید.)

 

پس از توقف خونریزی، بررسی كنید كه آیا شیشه، آشغال یا هرگونه جسم خارجی دیگر در زخم باقی مانده است یا خیر. اگر چیزی دیدید، سعی كنید آن را با جریان آب سرد بیرون بیاورید. اگر نتیجه نداد، با استفاده از موچین به دقت آن را خارج كنید.

 

سپس زخم را به آرامی با صابون و آب گرم خوب بشویید و با استفاده از یك پارچه تمیز به آرامی خشك كنید. اگر كودك اجازه نمی‌دهد زخمش را بشویید، از او بخواهید آن را در یك ظرف بزرگ پر شده از آب فرو ببرد ت تمیز شود.

 

فوت كردن روی زخم می‌تواند موجب آرام شدن كودك شود اما كار درستی نیست زیرا می‌تواند میكروب‌های بیشتری، از جمله باكتریهای دهان را وارد آن كند.


آیا باید از داروی ضدعفونی استفاده كنم؟

این كار ضروری نیست اما استفاده از یك پماد آنتی‌بیوتیك، مانند Bacitracin پس از شستشو و خشك كردن زخم، می‌تواند موجب كاهش خطر بروز عفونت شود. از الكل صنعتی، پراكسید هیدروژن، ید یا مركوركروم استفاده نكنید. این مواد نه تنها موجب افزایش درد كودك می‌شوند، بلكه ممكن است فرآیند ترمیم زخم را نیز كند كنند.

 


بهترین راه برای پانسمان یك بریدگی یا خراش چیست؟

بریدگی‌ها یا خراش‌های كوچك اگر در معرض هوای آزاد قرار بگیرند، زودتر خوب می‌شوند؛ لذا می‌توانید از باندپیچی صرف‌نظر كنید مگر اینكه زخم در منطقه‌ای باشد كه احتمال آلوده شدن آن یا كثیف كردن لباس‌های كودك وجود داشته باشد.

 

برای بریدگی‌ها و خراش‌های عمیق‌تر، از یك چسب زخم معمولی استفاده كنید اما قبل از آن مطمئن شوید كه پوست تمیز و خشك است. اگر روی یك بریدگی را می‌پوشانید، چسب زخم را به گونه‌ای قرار دهید كه پوست دو طرف بریدگی را به آرامی در كنار هم قرار دهد. مواظب باشید پانسمان آنقدر محكم نباشد كه جلوی گردش خون را بگیرد.

 

هر روز پانسمان را بردارید (یا در صورت امكان، هر وقت كه پانسمان خیس می‌شود) و وضعیت بهبود زخم را بررسی كنید. اگر پوست هنوز هم تازه به نظر می‌رسد یا زخم هنوز هم باز است، مجددا آن را پانسمان كنید.

 

پس از دلمه بستن یا بسته شدنِ محل بریدگی، دیگر نیازی به پانسمان نیست. اما اگر كودك دائم می‌خواهد دلمه‌اش را بكند، شاید بهتر باشد از پانسمان برای حفاظت از زخم استفاده كنید.

 

برخی از پزشكان توصیه می‌كنند كه روی زخم در طول شب باز بماند تا كمی خشك شود. البته اگر جراحت شدید است یا احتمال دارد كه لباس‌ها یا بدن كودك را آلوده كند، بهتر است روی زخم را بپوشانید.

 


چگونه می‌توانم درد را كاهش دهم؟

اگر كودك شما درد دارد، می‌توانید یك مسكن مخصوص كودكان مانند استامینوفن یا ایبوپروفن كودكان به او بدهید. همان مقداری از دارو را مصرف كنید كه روی برچسب آن نوشته شده است. هرگز به كودك خود آسپیرین ندهید زیرا می‌تواند در كودكانی كه بیماری ویروسی دارند، یك مشكل نادر اما جدی به نام سندرم رایز (Reye's Syndrome) ایجاد كند.

 


چه وقت باید با پزشك تماس بگیرم؟

اگر پس از 10 دقیقه فشار محكم، خونریزی متوقف نشد، كودك را به اورژانس برسانید. همچنین اگر فكر می‌كنید كودك به بخیه نیاز دارد یا یك شیء خارجی (مثلا آشغال یا سنگ‌ریزه) در زخم گیر افتاده كه نمی‌توانید با اقدامات ذكر شده و براحتی آن را بیرون بیاورید، حتما او را به اورژانس ببرید.

 

از پزشك بخواهید تا همه جراحت‌های روی صورت كودك را معاینه كند، زیرا جای بریدگی‌های كوچك نیز می‌توانند روی صورت باقی بمانند. همچنین اگر یك حیوان یا كودك دیگر فرزند شما را گاز گرفته و پوست او را پاره كرده است، او را نزد پزشك ببرید زیرا ممكن است به درمانی خاص نیاز داشته باشد.

 

برای زخم‌های عمیقی كه در اثر سوراخ شدن ایجاد می‌شوند یا بریدگی‌هایی كه با اشیاء كثیف ایجاد شده‌اند، پزشك مشخص خواهد كرد كه آیا كودك به واكسن كزاز نیاز دارد یا خیر.

 

خواه پزشك زخم كودك شما را بررسی و معاینه كرده باشد یا خیر، شما باید جراحت را زیر نظر داشته باشید. اگر نشانه‌های عفونت (مثلا قرمزی، چرك، ترشح، ورم یا گرم شدن اطراف محل زخم) را مشاهده كردید، از پزشك بخواهید تا آن را معاینه كند. ممكن است برای درمان به آنتی‌بیوتیك نیاز باشد.


یك بریدگی چه وقت به بخیه نیاز دارد؟

بریدگی‌هایی كه عمیق و باز به نظر برسند، خصوصا اگر پوست لبه‌های بریدگی نامنظم شكاف خورده باشد، احتمالا به بخیه نیاز دارند. مواردی كه احتمالا به بخیه نیاز دارند عبارتند از بریدگی‌های روی صورت و روی قسمت‌هایی از بدن كه عضله آنها كشیده است یا با حركت سفت می‌شود، مثل كف دست‌ها و انگشت‌ها.

 

برای اینكه بخیه به بهترین نحو نتیجه دهد، جراحت كودك باید ظرف هشت ساعت پس از بریدگی (یا حتی زودتر)، بخیه شود تا از خطر بروز عفونت یا باقی ماندن جای زخم، پیش‌گیری شود. اگر در این باره شك دارید، از پزشك بخواهید تا زخم را معاینه نماید.

 

منبع:ninisite.com