اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
دین رحمت و تقدیسِ خشونت؟!
اخبارسیاسی - دین رحمت و تقدیسِ خشونت؟!
"داوود نبی از خدایش فرمان یافت تا بیت المقدّس را که ویران شده بود معمور گرداند و از نو بسازد. داوود چند بار بیت المقدّس را ساخت ولی هربار، گِلش نمی گرفت و فرو می ریخت. دریافت که سرّی در کار است؛ ازیرا به درگاه الهی نالید که بارالها سرّ کار چیست؟ در گوشِ جانش گفتند که بدین سبب که تو آدم کشته ای. گفت: آخر خدایا! به فرمان تو کشتم. فرمود: گرچه به فرمان کشته باشی اما چنان بندگانم را دوست می دارم که حتی اگر به دستور ما کشته ای، آن که آدم کشته باشد مسجد ساختن نتوان."
(اقتباس از فصوص الحکم، محی الدّین ابن عربی)
"حالا اگر کسی – در بیابانی عرض میکنم- فحش داد به پیغمبر اسلام و شما دسترسی به پلیس ندارید، در وسط بیابان، اهانت به مقدّسات جایش اعدام است و در جایی که تشکیل دادگاه برای چنین فردی میسّر نباشد هر فرد مسلمانی موظّف است شخصاً اقدام کند / روح دین را همین قداست تشکیل میدهد... کیان شیعه و حیات آن در زمان غیبت با همین قداست حفظ شده است."
(نماز جمعهی تهران، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی؛ روزنامهی اطلاعات 5/6/78)
آنچه آمد تنها گزارشی از تاریخِ رفته و حکایت امروز نیست؛ که از تفاوت در دو جهان بینی و دو نگاه گونه گون به جهان خبر میدهد. آن که جانِ آدمی را به صرفِ انسان بودن عزیز میداند و آن که جانِ آدمی صدالبته برایش عزیز است اما تا بدان جا که خدمتی ازو برآید و خللی در دیوارِ دینِ آدمیان وارد نیارد.
از خود می پرسم، صاحبانِ دیانت (دینداران) به کدام دلیلی از دلایل، دینی را که از برای "وصل کردن" آمده و اسبابِ تألیف قلوب است، دست مایهای میسازند تا جانِ این و آن بستانند و جور و جفا در حقِ آدمیان روا دارند؟ آخر دین مگرنه برای همین آدمی آمده؟ از دین و دیانت نباید چماقی ساخت که هر زمان لازم آمد از پستو درآوری و بر سری این و آن زنی. مولانا تعبیر ظریفی دارد:
چون عصا شد آلتِ جنگ و نفیر / آن عصا را خُرد بشکن ای ضریر
می گوید عصا خوب است؛ اما تا بدان حد که در پیمودنِ راه کمک رساند؛ همین که اسبابی شد برای جنگ و دشمنی باید آن را شکست و به دور انداخت. این عصا، دینِ ماست. دین آمده تا چاه را پیشِ پایِ آدمی بنماید و راهش را روشن سازد نه آن که آلتِ جنگ و نزاع باشد و دست مایهای در دست این و آن تا بر هم بتازند و جان هم بسوزند؛ و تشخیص برخی قواعد استثنایی گرفتن جان آدمی را که شارع برای تحقق آن بسیار سخت گیری کرده است، به دست افراد بسپارند و بی قانونی را ترویج کنند، تا بلکه تسهیل شود!
مراد از مدارای با غیر و تسامح با نوعِ بشر که از آن قسم مفاهیمِ فربهی است که مورد عنایت عمومِ ادیان و دین اسلام بالاخصّ است همین است که دیگری را با وجود تفاوت در عقیده و یا حتی تعارض در نظر پذیرا باشی. هرچند میپنداری فکر و نظر تو مطلوب و مأجور است اما بدین دلیل که آنچه دیگری میگوید مخالف مصالح ما و معارض با حقایقی است که در آستینِ ماست او را از گفتن نظر و زیستن بدان گونه که مطلوب اوست بازنمی داری. بدین ترتیب، زیستی هموار و عاری از تنش و خشونت برای خود و دیگری دست و پا کردهای.
آدمیان امروز – بالاخصّ بعد از دو جنگ خانمان سوزِ اول و دوم جهانی – از جنگ و خشونت بریدند و نهالِ گفتگو در زمین نشاندند تا ثمرِ شیرین دهد و در سایهاش بیاسایند. شاید یکی از اولین و تأثیرگذارترین کتابهایی که در این باب نوشته شد، کتاب "من و تو" اثر مارتین بوبر بود که به سالِ 1923 منشر شد. جانِ کلام بوبر در این کتاب آن بود که آدمیان به جای آن که به یکدیگر به سانِ اشیایی بی جان بنگرند، بپذیرند که همگی انساناند و به جای برقراری ارتباط "من و آن" به رابطهای مبتنی بر "من و تو" روی آورند. بوبر البته در نوعِ ارتباط من - تویی میان انسانها از فوئرباخ و در برقراری رابطهی من - تویی میان انسان و خدا از کی یر کگور الهام میگرفت.
بوبر معتقد بود که آدمیان باید به صرفِ انسان بودن و فارغ از عقاید اختصاصیشان کنار هم نشسته و وارد گفت و گو شوند. این گفت و گو از آنها انسانهایی میسازد که با آنچه پیش از گفت وگو بودهاند تفاوتی عظیم خواهد داشت.
آنان که به جای مدارا و گفت و گو دست به تیغ و خشونت میبرند قابیلیان تاریخاند و قصهی هابیلیان البته جورِ دیگر است. قابیل برادر را به قتل تهدید میکند. هابیل پاسخ میدهد: "لَئِن بَسَطتَ الیّ یَدَک لتقتُلنی ما أنا بِباسطٍ یَدی الیکَ لأقتُلکَ انّی اخافُ الله ربّ العالمین/ تو اگر قصدِ خون من کرده و به قتل من دست دراز میکنی من هرگز گشایندهی دستم بر تو نیستم چراکه میترسم از خدای که پروردگار جهانیان است.[سورة نازعات/19]
القصّه دین را نباید اسبابِ خصومت و دشمنی ساخت و برای اِعمال خشونت توجیه شرعی تراشید و در تقدیسش کوشید. دینی که ابن عربی ازآن سخن میگوید هم دینی به تمامِ قامت است اما "آلتِ جنگ و نفیر" البته نخواهد بودن.
خداوند در وصف آنان که سزاوار بهشتاند میگوید: "ونَزَعنا ما فی صدورهم من غلِّ اخواناً علی سُرُرٍ متقابلین/ از سینهی آنان کینه و دشمنی را برمیداریم تا برادروار رو در روی هم بنشینند. باشد که اسبابِ نعیمِ آن جهانی در این دنیای ظلمانی مقدّر کنیم و در نیل به آن بکوشیم. بمنِّه و کرمه.
اخبار سیاسی - انصاف نیوز
ویدیو مرتبط :
اسلام، دین رحمت نه خشونت: پژوهشی در حوزه قرائت رحمانی ا
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
روحانی: توهین، فحاشی، ترور و خشونت نه آزادی است و نه دفاع از دین
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در هفتصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت حوادث اخیر گفت: اینکه عدهای بخواهند به نام دفاع از دین، خودسری کنند، بکشند و ترور کنند، شایسته نیست و این حرکتها نه در شأن مسلمانان و نه در شأن اسلام است و نه با معیارهای دین مبین اسلام سازگار میباشد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه همواره باید نهی از منکر به انحاء و روش های مختلف وجود داشته باشد، تصریح کرد: اولین قدم در نهی از منکر با قلب، سپس با بیان و در جای لازم اقدام عملی است که باید در چارچوب فقه و مقررات اسلام، انجام شود.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه گروهی وابسته به سازمانی تروریستی، آنطور که گفته میشود القاعده مسئولیت حوادث پاریس را برعهده گرفته، افزود: جمهوری اسلامی ایران اساساً این اعمال و خشونتها را محکوم میکند و آن را نه منتسب به مسلمانان و نه منتسب به اسلام میداند.
دکتر روحانی افزود: آن کسانی که به نام اسلام و مسلمانان ترور و خشونت انجام میدهند به دین خیانت میکنند که خوشبختانه کار زشت و قبیح آنها توسط همه علما و متفکران بزرگ دنیای اسلام محکوم شد و همه مسلمانان از این رفتار تبری جستهاند.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه هرکس کار خودسرانه از نوع ترور و خشونت انجام دهد، از نظر ما محکوم است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقام بیان و عمل پرچمدار مبارزه با خشونت، افراطیگری و ترور است و امروز از کشورهای گرفتار تروریستها و تروریسم حمایت کرده و به آنها کمک میکند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کار زشت دیگری که انجام شد، توهین به اعتقادات یک و نیم میلیارد انسان بود، گفت: ظاهر این حرفها به نام و در حمایت از آزادی بود، اما در باطن تحریک احساسات مسلمانان را به دنبال داشت.
رییس جمهوری تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص)، فقط به مسلمانان تعلق ندارد، بلکه همه اندیشمندان، متفکران و شخصیتهای بزرگ جهان به رسول اکرم(ص) احترام میگذارند.
دکتر روحانی با ابراز تأسف از وقوع این توهینها در کشوری که مدعی آزادی است، گفت: فاجعهبار است که در دنیای امروز توهین، فحاشی و تحریک احساسات دیگران را آزادی بنامیم و جای تأسف دارد که در دنیای متمدن امروز و به دنبال پیشرفتهای علم و دانش هنوز عدهای نتوانند این مسایل ساده را تشخیص دهند که توهین کردن حتی به یک انسان ناشایست است تا چه رسد به شخصیت بزرگ رسول اکرم(ص).
رییس جمهوری ادامه داد: قرآن به ما میگوید حتی به کفار و بتپرستان و آنهایی که اعتقادی ندارند نباید فحاشی کنیم، بلکه باید با منطق و استدلال آنها را به راه مستقیم هدایت نماییم.
دکتر روحانی تأکید کرد: توهین و تحریک احساسات دیگران به نام آزادی افراط را شعلهور میکند همچون باروت که انفجاری بزرگ را مهیا میکند و نشان از آن دارد که دستهایی پشت پرده است تا نگذارند بین دنیای اسلام و دنیای دیگر ارتباط برقرار شود.
رییس جمهوری با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران از اولین دولتهایی بود که به صراحت هر دو ماجرا را محکوم کرد، گفت: پس از اعلام محکومیت سخنگوی امور خارجه، وزیر خارجه نیز در ژنو در مصاحبهای به صراحت و به روشنی توهین به پیامبر اسلام(ص) را محکوم کرد و توضیح داد که این اعمال چگونه میتواند افراطیگری را شعلهور کند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شرایط کنونی ما در داخل کشور نیاز به وحدت و اتحاد داریم آن هم در شرایطی که درباره یک مسأله بزرگ در حال مذاکره هستیم و از نظر اقتصادی نیز وضعیت خاصی داریم.
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز زمان اتحاد است و بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم، گفت: این دولت نیز که همه افتخار جمهوری اسلامی ایران را به اسلامی بودن انقلابش میداند و همواره پناهگاه مسلمانان تحت فشار بوده با صدایی قوی، قاطع و بلند هر دو ماجرا را محکوم میکند.
دکتر روحانی گفت: هم رفتارهای تحریک آمیز و توهین به پیامبر اسلام(ص) و هم ترور و خشونت ، خیانت به اسلام و مسلمانان است، کار اولی که مدعی اسلام نیست،غیر انسانی و غیراخلاقی است و کار دومی که ظلمش بالاتر است، افترا زدن به اسلام و راه حق است که هیچ ظلمی بدتر از آن نیست.
رییس جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد که از نظر فرهنگی باید در سطح دنیا خیلی کارها انجام دهیم، گفت:رسالت بزرگان، فرهیختگان و اندیشمندان و صاحبان قلم در دنیای اسلام این است که افکار عمومی را نسبت به این فجایع، آگاه کنند. تا دنیا متوجه شود که توهین، فحاشی، ترور و خشونت نه آزادی است و نه دفاع از دین، بلکه منجر به تفرقه، اختلاف و دودستگی خواهد شد.
دکتر روحانی گفت: خشونت و افراطیگری، ریشههایش از توهین و تحریک احساسات دیگران نشأت میگیرد و عدهای را وادار میکند تا به انجام کارهای غیرمعقول مبادرت کنند.
رییس جمهوری همچنین اظهار امیدواری کرد که همه بتوانند در معرفی اسلام و چهره رحمانی پیامبر(ص) وظیفه خود را انجام دهند و در برابر ظلمها و اهانت به اسلام مقاومت و پایداری کنند و افکار عمومی دنیا را در مسیر حق هدایت نمایند.
اخبار سیاسی - انتخاب