اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدگاه وزیر اقتصاد درمورد سیاست کاهش تورم



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ تورم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اراده دولت تدبیر و امید برای مبارزه با شاخص تورم، تاکید کرد: سیاست کاهش نرخ تورم تا تک رقمی شدن آن ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا روز سه شنبه در گردهمایی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های سراسر کشور، افزود: هنگامی که برخی کشورها توانسته اند تورم خود را تک رقمی کنند پس ما هم می توانیم.

وی نقش و مسئولیت این وزارتخانه در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور را بی بدیل دانست و افزود: به لحاظ حوزه وظایف و ماموریت ها و همچنین مقیاس و تنوع عملکرد هیچ دستگاهی را نمی توان با وزارت امور اقتصادی و دارایی مقایسه کرد.

طیب نیا در تشریح شاخص های اقتصادی کشور، گفت: به لحاظ رتبه کسب و کار در وضعیت بسیار بدی قرار داشتیم به نحوی که در رتبه بندی های جهانی در رده 152 بودیم اما با تلاشهایی بعمل آمده این رتبه تا 22 واحد ارتقاء یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال با بیان اینکه این رتبه کسب و کار نیز شایسته کشور ایران نیست، بر روند روبه رشد و ارتقاء آن تاکید کرد.

طیب نیا با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص دو معضل اقتصاد کشور، گفت: ایشان به درستی اشاره کردند چرا که وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و دولتی بودن اقتصاد مهمترین مشکلاتی است که باید برای رفع آن چاره جویی شود.

وزیر اقتصاد در ادامه، بهبود محیط کسب و کار را از مهمترین اولویت های این وزارتخانه و سازمانهای تابعه آن دانست و تصریح کرد: چنانچه محیط کسب و کار بهبود یابد، بخش خصوصی واقعی رشد یافته و مالکیت بنگاهها نیز به بخش خصوصی منتقل می شود.

طیب نیا افزود: در چنین شرایطی است که بخش خصوصی کشور بزرگتر می شود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور رونق می گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری داخلی در اقتصاد، افزود: اگر سرمایه گذار داخلی رغبتی برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار و یا توسعه کسب و کار خود نداشته باشد، چطور می توان انتظار داشت که سرمایه گذار خارجی سرمایه خود را به کشورمان بیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت درآمدهای مالیاتی در کشور اشاره کرده و گفت: اگر می خواهیم وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم باید سعی کنیم درآمدهای پاک مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اصلاح نظام مالیاتی را مهمترین طرح و پروژه اقتصادی کشور برشمرد و گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشور در چارچوب طرح جامع مالیاتی بسیاری از کمبودها و نقاط ضعف نظام درآمدهای کشور را برطرف می کند و در این راستا فقط به افزایش درآمدها توجه نشده است.

وی تحقق 96 درصدی درآمدهای پیش بینی شده در سال جاری علیرغم رشد 43 درصدی رقم درآمدها در بودجه امسال نسبت به سال گذشته را از توفیقات نظام مالیاتی کشور برشمرد و گفت: سال گذشته که بودجه کشور طراحی می شد، گمان نمی کردیم بتوانیم بیش از 95 درصد از برنامه تحقق پیدا کند، هرچند وضعیت کنونی نیز هنوز رضایت بخش نیست.

وزیر اقتصاد وصول مالیات براساس اطلاعات درست، شفاف و دقیق را شرط موفقیت نظام مالیاتی کشور برشمرد و گفت: اگر وصول مالیات ها براساس اطلاعات درست، دقیق و شفاف نباشد و با فشار از مودیان، مالیات دریافت کنیم، در بلندمدت موجب کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مردم احساس کنند که مالیات به نحو صحیح در جامعه هزینه می شود در پرداخت مالیات با اعتماد بیشتری همکاری خواهند کرد.

طیب نیا گفت: در شرایط بسیار حساس تاریخی قرار داریم و علیرغم تداوم تحریم ها توانستیم با مدیریت مناسب تورم بالای 40 درصدی را تا حدود 15 درصد کاهش دهیم.

وی کاهش شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده به حدود 11 درصد را از دیگر نشانه های توفیق سیاست های اقتصادی بر شمرد و گفت: پس از بیش از پنج سال پایین ترین نرخ تورم تولیدکننده در کشور در بهمن ماه ثبت شد به نحوی که این شاخص در ماه گذشته به منفی 0.8 درصد کاهش یافت که حاکی از کاهش نرخ تورم در ماههای آتی است.

وزیر اقتصاد در تشریح دلایل این نتیجه گیری نیز گفت: شاخص تورم تولیدکننده به نوعی پیش نگر تورم است و کاهش این شاخص حاکی از تداوم کاهش تورم در ماههای آتی است.

طیب نیا با اشاره به اراده دولت برای مبارزه با تورم تا کاهش این شاخص به سطوح یک رقمی، گفت: وقتی بقیه کشورها توانستند پس ما هم می توانیم و بنا داریم سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم تک رقمی ادامه دهیم.

در ادامه این نشست، به مدیران کل ادارات امور اقتصادی و دارایی استانهای زنجان، خراسان جنوبی و قم که بنا بر امتیازات دفتر ارزیابی عملکرد وزارتخانه، به ترتیب حایز رتبه اول تا سوم شده بودند، از سوی وزیر اقتصاد لوح تقدیر اعطا شد.

اخبار اقتصادی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
کاهش حجم نقدینگی و تورم با سیاست های پولی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/آیا هزارتومانی که به مردم بدهید، شبانه از جیبشان برداشت می شود/موافق: اگر طیب نیا تورم را کاهش ندهد...؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/آیا هزارتومانی که به مردم بدهید، شبانه از جیبشان برداشت می شود؟

نماینده مردم ارومیه از علی طیب نیا به دلیل سابقه اجرایی در دولت های گذشته انتقاد کرد.


نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای طیب نیا در تمام دولت ها کار کرده و با تمام جریان ها کار کرده اید لذا در وضع بحرانی موجود شریک است. آیا تصمیم های اقتصادی شما که در تمام دولت ها نقش داشته اید از سازمان مدیریت تا کمیسیون اقتصادی دولت و حساب ذخیره ارزی و شورای پول و اعتبار، در کاهش ارزش پول ملی سهم نداشته است؟
وی افزود: البته شما و برخی همکاران ما با هم در این وضع سهم داشته اید.

قاضی پور د ادامه از علی طیب نیا سوال کرد: مشکلات اقتصادی ما صرفا اقتصادی نیست آیا با سایر وزاری سیاسی هماهنگ کرده اید که اینگونه از کاهش نرخ تورم سخن می رانید؟ در مورد بازار سرمایه، صندوق های قرض الحسنه و نظارت بر آنها چه خواهید کرد؟ مشکل بسیاری از تولید کننده ها بورس کالاست برای اصلاح این وضع چه می کنید؟

مخالف وزیر پیشنهادی اموراقتصادی و دارایی ادامه داد: خصوصی  سازی را چگونه ادامه می دهید؟ برنامه عملی برای ادامه اجرای هدفمندی یارانه ندارید؟ آیا هزارتومان می دهید و شبانه از جیب مردم برداشت خواهد شد؟

قاضی پور افزود:سیاست های پولی کشور را چه کسی تنظیم خواهد کرد؟ در مورد حفظ ارزش پول ملی ارائه ندارید؟ شما فرمانده اقتصادی هستید یا کسی شما را اداره خواهد کرد؟

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی را چگونه اداره خواهید کرد؟ مناطق محروم و مردم مستضعف را چگونه حمایت خواهید کرد؟
مخالف وزیر پیشنهادی اموراقتصادی و دارایی پرسید: آیا شورای گفتگو را راه اندازی خواهید کرد؟ در مورد عدالت مالیاتی چه برنامه ای دارید؟ در مورد سهام عدالت چه خواهید کرد؟

 مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ باید کاری شود بانک ها برای دادن تسهیلات به دنبال مردم باشند

سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت امور اقتصاد و دارایی طیب نیا را فردی شایسته،خلاق، اقتصاددان و ارزش مدار توصیف کرد.

سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت امور اقتصاد و دارایی طیب نیا را فردی شایسته،خلاق، اقتصاددان و ارزش مدار توصیف و تاکید کرد: بنده با حضور ایشان بر مسند مدیریت وزارت اقتصاد مشکلی ندارم اگر در برنامه های خودشان برخی موارد را اضافه کنند.

موسوی نژاد با اشاره بر اینکه وزارت اقتصاد سیاست گذاری در حوزه اقتصاد کشور را برعهده دارد از رئیس جمهور خواست تا پاسخگوی این سوال باشد که  جایگاه وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی او کجاست؟

وی متذکر شد: آیا مثل سابق وزارت اقتصاد یک مجری محض خواهد بود یا سیاست گذار؟ به نظر نمایندگان مجلس وزارت اقتصاد فرمانده و لیدر اقتصاد کشور است بنابراین در مجموعه اقتصادی دولت جایگاه وزارت اقتصاد باید مشخص شود.

موسوی نژاد تصریح کرد: تا کنون وزیر اقتصاد یک مجری بوده که اگر این روال در دولت یازدهم هم بخواهد اتفاق بیفتد قطعا بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده خواهد شد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: وزیراقتصاد باید فارغ از حاشیه ها و مشکلات دیگر تنها به بهبود اقتصاد کشور بپردازد.بنابراین تیم اقتصادی روحانی باید همکاری مستمر با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند مشکلات را حل کنند.

براساس اظهارات وی باید شفاف سازی به نظام بانکی و پولی کشور بازگردد چراکه در سالهای گذشته نبود همین شفاف سازی باعث اختلاس های زیاد چون اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی شده است.

وی متذکر شد: طبیعی است امروز سرمایه گذارباید در جهت تامین منابع خودش از هزار مرحله عبور کند و هر بار بر مشکلاتش افزوده خواهد شد در حالیکه اگر رقابت میان بانک ها ایجاد شده بود و اجازه ورود بانک های خارجی را به ایران می دادیم امروز این بانک ها بودند که به دنبال مردم برای دادن تهسیلات می افتادند.

موسوی نژاد درعین حال از وزیر امور اقتصاد و دارایی پیشنهادی روحانی خواست تا برنامه خود در خصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، نحوه شفاف سازی در نظام پولی و مالی کشور و اصل 44 قانون اساسی را تشریح کند.

 

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/تا طیب نیا تورم را کاهش ندهد، بقیه مشکلاتمان حل نمی شود

موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: در مقابل مخالفت آقای قاضی پور باید بگویم که ما هم سال هاست در مجلس این حرف ها را می زنیم ولی اتفاقی نمی افتد.

رضا عبداللهی، نماینده مردم ماهنشان در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت:آقای قاضی پور، 10 ها سال ما در مجلس باشیم و آقای طیب نیا در دولت اگر به نسخه بهبودی عمل نکنیم همین وضع ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ما منابع نفت و گاز طبیعی بالایی داریم و منهای سال اخیر، حداقل 250 میلیارد دلار ارزش نفت و گاز ما بوده که به دلیل تحریم کم شده، این رقم را به اقتصاد تزریق کرده ایم اما چرا وضع تورم و بیکاری این گونه است؟ چون امثال آقای قاضی پور به نسخه ما توجه نکرده اند.

عبداللهی تاکید کرد:دولت نباید در اقتصاد دخالت کند و بگذارند که مردم کار خودشان را بکنند. اما به این حرف توجه نشده است. لذا ما از این تورم بالای 30 درصد و بیکاری دو رقمی رها نمی شویم.

وی سوال کرد: رقبای ما مثل ترکیه از نفت بی بهره است چطور شده که اقتصادشان از ما بزرگ تر است و تورم را کاهش داده اند؟

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: تولید کالا و خدمت باید در اقتصاد سالم به بخش هایی سپرده شود که با کیفیت و هزینه کمتر تولید کنند. چرا حاضر نمی شویم این کار را بکنیم؟ چرا اصل 44 ر ا درست اجرا نمی کنیم؟  بحث خصوصی سازی هم فقط این واگذاری ها نبود، آزادسازی بود و مقررات زدایی بود که نشد.

وی تاکید کرد: لذا تا دکتر متخصصی را قبول نداشته باشیم و نسخه اش را اجرا نکنیم، اقتصاد مریض ما بهبود نمی یابد. در برنامه اقتصادی آقای طیب نیا هم به کاهش تورم بسیار توجه شده و تا این کار هم درست نشود بقیه مسایل حل نمی شود.

عبداللهی گفت: جایی که تورم هست سرمایه گذاری نمی شود. نوسان ارز، کاهش ارزش پول ملی و هدفمندی یارانه ها مه حول محور تورم دور می زند.

 

وی خاطرنشان کرد: در محافل اقتصادی هم ایشان را طبیب تورم می دانند. امیدوارم تیم اقتصادی دولت هم با ایشان همکاری کنند و از برنامه ایشان حمایت کنند. ایشان در اکثر دولت ها حضور داشته اند و این تجربه گرانقدری است و در دوره تحصیل هم همواره شاگرد اول مقاطع مختلف بوده اند./خبرآنلاین