اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدگاه‌ها درباره نتایج سفر معاون وزیر خارجه به عربستان



اخبار,اخبارسیاست خارجی, سفر معاون وزیر خارجه به عربستان

 
 اخبار سیاست خارجی - دیدگاه‌ها درباره نتایج سفر معاون وزیر خارجه به عربستان

دیدگاه معاون وزیر خارجه ایران درباره نتیجه گفت‌و‌گو‌هایش با مقامات عربستان، تحلیل یک روزنامه اماراتی از روابط تهران و ریاض، آتش گشودن یک کشتی آمریکایی به سمت یک لنج ایرانی در خلیج فارس، بازتاب سفر وزیر خارجه ایران به اقلیم کردستان عراق و برنامه وی برای سفر به ترکیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 به گزارش «تابناک»، مطالب مربوط به سفر معاون وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی، امروز بخش عمده مطالب مربوط به ایران را در مطبوعات بین‌المللی از آن خود کرده است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات حسین امیرعبداللهیان را پس از دیدار با وزیر خارحه عربستان بازتاب داده که گفته، مذاکرات با طرف سعودی «سازنده» بوده است.

وی گفته: «دو طرف بر نیاز به گشودن صفحه‌ای جدید در روابط سیاسی میان دو کشور تأکید کردند». به گفته وی، موضوعات امنیت منطقه‌ای، از جمله اقدامات داعش در عراق و همچنین حملات رژیم اسرائیل به غزه، مهم‌ترین محور مباحث را در این دیدار تشکیل داده است.


اما در همین زمینه، روزنامه «گالف نیوز» تحلیلی را منتشر و چنین بیان کرده که گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان، باید بر موضوع بهبود روابط و نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر متمرکز شود. این روزنامه می‌نویسد، روند آشتی‌جویی در روابط میان ایران و عربستان، به عنوان پاسخی تاکتیکی به پیشروی‌های ناگهانی داعش آغاز شده؛ اما می‌تواند در ادامه پیشتر رفته و سبب شود ‌هر دو کشور بتوانند در عرصه بزرگ‌تر خاورمیانه از این بهبود روابط نفع ببرند.

به باور گالف نیوز، برای اینکه روند مذکور در روابط دو کشور گسترش پیدا کند، تهران و ریاض باید «اختلافات فرقه‌ای» را کنار گذاشته و در پی مصالحه سیاسی برآیند.

مطلب دیگری که از شب گذشته تاکنون در شمار بسیاری از مطبوعات بین‌المللی بازتاب یافته، به تقابل یک کشتی آمریکایی و یک قایق ایرانی در خلیج فارس مربوط می‌شود.

به نوشته «نیویورک تایمز»، روز گذشته، یک کشتی گارد ساحلی ایالات متحده‌ در خلیج فارس به سمت یک لنج ایرانی آتش گشوده است. مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند، خدمه این لنج ایرانی، در زمان نزدیک شدن به کشتی آمریکایی به سمت این کشتی مسلسل نشانه گرفته بودند و آمریکایی‌ها به همین دلیل به سمت آن آتش گشوده‌اند. این مقامات گفته‌اند، نمی‌دانند آیا در اثر این برخورد، به لنج ایرانی آسیبی رسیده است یا خیر.

سفر وزیر خارجه ایران به اقلیم کردستان عراق و دیدار وی با مقامات ارشد این اقلیم، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز مطبوعات و رسانه‌هاست. روزنامه «تودی زمان» ترکیه ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، به گفته مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق، ایران برای نیروهای کرد در جریان مبارزه با تروریست‌های تکفیری سلاح و مهمات فراهم کرده است.

این روزنامه به نقل از بارزانی می‌نویسد: «ما تقاضای سلاح کردیم و ایران نخستین کشوری بود که سلاح در اختیار ما گذارد». ظریف نیز کمک نظامی ایران به کردهای عراق را تأیید کرده، ولی گفته این کمک شامل فرستادن نیروهای نظامی به عراق نبوده است.

در پایان باید اشاره کرد ‌کشور ترکیه، مقصد بعدی ظریف است و همین موضوع، مورد توجه خبرگزاری «ترند» قرار گرفته است. این خبرگزاری به نقل از سفارت ایران در ترکیه می‌نویسد، ظریف روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم سوگند ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان به این کشور سفر می‌کند. به نوشته ترند، در این مراسم نمایندگان ۶۵ کشور شرکت خواهند کرد که برخی از آن‌ها در سطح رئیس‌جمهور و بقیه در سطوح نخست‌وزیر، رئیس مجلس و وزیر خارجه خواهند بود.


  اخبارسیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
معاون وزیر خارجه آمریکا با چهره ژاپنی!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر معاون وزیر خارجه به عربستان لغو شد


در پی تأیید خبر اعدام چند تن از اتباع ایرانی در عربستان، سفر معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه به جده لغو شد.

خبرگزاری مهر: در پی تأیید خبر اعدام چند تن از اتباع ایرانی در عربستان، سفر معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه به جده لغو شد.

 حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه قرار بود برای دیدار با مقامات عربستانی به جده سفر کند که در پی اقدام عربستان در اعدام برخی اتباع ایرانی این سفر لغو شد.

امیر عبداللهیان قرار بود امروز در جده با سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان در رابطه با مناسبات دو جانبه تهران و ریاض دیدار داشته باشد و دعوتنامه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور از عبدالله شاه عربستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران را تحویل فیصل دهد.

بعد از رفتار عربستان در اعدام اتباع ایرانی انجام این سفر در مقطع کنونی از سوی طرف ایرانی لغو شد.

لغو این سفر در پی غیاب سفیر عربستان به کاردار این کشور در تهران ابلاغ شده است.