اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدار محرمانه مقام سابق کاخ سفید با اسد



اخبار,اخباربین الملل  ,سفر سیمون به سوریه

حداقل دو گروه در سطوح بالای دولت اوباما وجود دارند که دیدگاه‌های مختلفی درباره سیاست ایالات متحده در سوریه دارند. دمشق هم در تلاش است تا از این شکاف استفاده کند. کارشناسان می‌گویند حکومت اسد از سیاستمداران واشینگتن برای سفر به دمشق دعوت می‌کند.

 اوایل سال جاری یکی از مقامات سابق کاخ سفید به صورت محرمانه به دمشق می رود و با رهبران حکومت سوریه دیدار می کند. این دیدار بخشی از تلاش های گسترده دولت سوریه برای دسترسی به ساختار قدرت در واشینگتن و کسب نفود است.

این مقام سابق، استیون سیمون است که از سال 2011 تا 2012، مدیر ارشد بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی ایالات متحده بود. او به صورت علنی سفرش را اعلام نکرده است، اما دو نفر از مقامات ارشد دولت اوباما گفته اند وی به عنوان کانال محرمانه میان دو دولت عمل نکرده است. وی به صورت خصوصی سفر کرده و فقط نماینده خودش بوده است. مقامات می گویند وی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هم دیدار کرده است.

سیمون تحلیلگر موسسه خاورمیانه هم بوده است، اما این اتاق فکر پس از سفر سیمون به سوریه، ارتباطشان با وی را قطع کرده اند. دو کارمند این موسسه به من گفتند که این موسسه نقشی در این سفر نداشته و آنها آن را سازماندهی نکرده اند و مشورتی هم با آنها در این رابطه صورت نگرفته است.

سیمون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. موسسه خاورمیانه هم توضیحی نداده است. چند تن از محققین سوری که از این سفر آگاه بوده اند به من گفتند که این سفر بخشی از برنامه گسترده اسد برای ارتباط با محققین و مقامات واشینگتن است.

زمان این اقدام اسد برای نزدیک شدن به نخبگان واشینگتن هم مهم است. دولت اوباما به آهستگی در حال تغییر موضع دیرینه اش مبنی بر کناره گیری فوری اسد از قدرت برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه و پایان جنگ داخلی این کشور است. یک هفته پیش بود که ایالات متحده از قطعنامه سازمان ملل حمایت کرد. قطعنامه ای که براساس آن دولت انتقالی در فاصله ای 18 ماهه تشکیل می شود و در طی این مدت اسد می تواند در قدرت باقی بماند و حتی برای انتخابات 2017 هم کاندیدا شود.

پس از سال ها تاکید بر این که اسد باید برود، رئیس جمهور باراک اوباما ماه گذشته از فرآیندی سیاسی صحبت کرد که براساس آن «ما می توانیم شاهد این باشیم که آقای اسد تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت نکند.»

هفته گذشته اوباما در کنفرانس خبری اش در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز آینده اسد گفت که اسد در نهایت مجبور به استعفا می شود و ایالات متحده نمی تواند به صورت علنی با اسد همکاری کند چون در آن صورت آمریکا به هدف بزرگتری برای تروریست ها تبدیل می شود. اوباما به تلاش های دولتش برای همکاری با روسیه و ایران بر سر فرآیند سیاسی ای که موجب مذاکره حکومت اسد با مخالفان می شود، هم اشاره می کند.

حداقل دو گروه در سطوح بالای دولت اوباما وجود دارند که دیدگاه های مختلفی درباره سیاست ایالات متحده در سوریه دارند. سیمون به همراه دو سلف خودش، فیلیپ گوردون و رابرت مالی به صورت خصوصی این مسئله را مطرح می کنند که اولویت اول ایالات متحده باید مبارزه با داعش باشد و خروج اسد از قدرت به تاخیر بیفتد. ترس آنها این است که با سقوط اسد یک خلاء سیاسی به وجود می آید که در نتیجه آن تروریست ها این خلاء را پر می کنند و قلمرویشان را گسترش می دهند.

گروه دیگر به رهبری سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل است که معتقدند حذف اسد، گامی ضروری برای پایان یافتن جنگ است. آنها فکر می کنند که تا زمان خروج اسد از قدرت، راهی برای شکست داعش وجود ندارد. براساس این منطق، بهترین سیاست همکاری با مخالفان و افزایش حمایت های ایالات متحده از شورشیان برای مبارزه با حکومت است.

مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی هم بر سر این مسئله دچار شکاف هستند. برخی از مقامات از استراتژی تمرکز بیشتر بر داعش حمایت می کنند و برخی هم از استراتژی فشار بیشتر به حکومت اسد حمایت می کنند.

دمشق هم در تلاش است تا از این شکاف استفاده کند. کارشناسان می گویند حکومت اسد از سیاستمداران واشینگتن برای سفر به دمشق دعوت می کند. تعامل با حکومت اسد سیاه و سفید نیست. همان گونه که مصاحبه جاناتان تپرمن، سردبیر فارن افرز با اسد در سال جاری نشان داد، راه هایی برای این کارشناسان وجود دارد تا موجب روشنگری مقامات واشینگتن شوند.
 
 اخبار بین الملل  -  دیپلماسی ایرانی 


ویدیو مرتبط :
زیر زمین کاخ سفید(قسمت اول)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار مخفیانه مقام اسبق کاخ سفید با اسد


دو مقام دولت آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ ادعا کرده‌اند یکی از مقام‌های اسبق کاخ سفید در دمشق با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده است.

خبرگزاری فارس: دو مقام دولت آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ ادعا کرده‌اند یکی از مقام‌های اسبق کاخ سفید در دمشق با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده است.

شبکه خبری بلومبرگ از قول منابعی که اشاره به نام آنها نکرده مدعی است یکی از مقامات سابق کاخ سفید، اخیراً به دمشق سفر کرده و با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و برخی از مقامات ارشد دولت وی دیدار کرده است.

«استیون سمسون» مدیر دفتر امور خاورمیانه و آفریقای شمالی در شورای امنیت ملی آمریکا  بین سالهای 2011 تا 2012 این سفر ادعایی را به دمشق انجام داده است. او خود، علناً درباره این سفر صحبت نکرده است.

دو مقام دولت آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ ضمن طرح این ادعا گفته‌اند «سمسون» این سفر را با هدف ایجاد کانال مخفی بین دو دولت انجام نداده است: «او به عنوان شهروند به آنجا سفر کرد و تنها نماینده خودش بوده است. مقامات می‌گویند او با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده است.»

به گزارش بلومبرگ، «سیسمون»، مشاور اندیشکده خاورمیانه بوده است، اما این اندیشکده بعد از سفر یاد شده همکاری خود را با وی قطع کرده است.

چندین نفر از پژوهشگران در زمینه مسائل سوریه در گفت‌وگو با «جاش راگین»، خبرنگار بلومبرگ ادعا کرده‌اند این سفر بخشی از تلاش دولت سوریه برای برقراری ارتباط با پژوهشگران و مقامات دولت آمریکا بوده است.

مقامات مورد استناد بلومبرگ زمان‌بندی سفر «سیسمون» به سوریه را با توجه به چرخش آهسته در موضع دولت آمریکا درباره بشار اسد، حائز اهمیت دانسته‌اند.

بلومبرگ به تاریخ دقیق سفر ادعا شده اشاره نکرده، اما نوشته او در اوایل سال جاری به دمشق سفر کرده است.