اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدار ظریف با دبیركل وزارت خارجه فرانسه



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,ظریف

وزیر امور خارجه كشورمان گفت: ایران تعهدات خود در چارچوب توافق با 1+5 را به درستی اجرا كرد و اینك انتظار داریم تا تمامی طرف ها به طور عملی گام های موثر را در زمینه عینیت بخشیدن به مراودات بانكی بردارند.

به گزارش ایرنا از مركز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز -دوشنبه- در دیدار «كریستین ماسه» دبیركل وزارت خارجه و توسعه بین الملل فرانسه روابط دو كشور و تحولات منطقه را بررسی كرد.

وزیر امور خارجه كشورمان در این دیدار پیرامون چشم انداز مناسبات دو كشور نیز اظهار داشت: روند مناسبات دو كشور در چارچوب نتایج سفر دكتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، آثار خوبی برای توسعه مناسبات دو كشوردر بر داشته است.

«كریستین ماسه» دبیركل وزارت امور خارجه فرانسه پیرامون مناسبات دو كشور گفت: ما شاهد تحرك خوبی در نتیجه دیدارها و رایزنی های روسای جمهوری دو كشور هستیم و توافقات فرانسه و ایران در زمینه های مختلف اقتصادی به ویژه صنایع هوائی،ریلی، خودرویی می تواند آثار عملی در تحرك بخشیدن به مراودات بانكی و رفع موانع موجود به همراه داشته باشد.

وی درخصوص مسائل منطقه ای از جمله سوریه و عراق، نقش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بازیگر مهم در پیشبرد تحولات جاری منطقه حائز اهمیت قلمداد كرد و گفت: ما دائما به رایزنی با ایران نیازداریم.

 


ویدیو مرتبط :
سخنگوی وزارت امور خارجه: ظریف بنا ندارد کاندیدای ریاست جمهوری شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزرای خارجه انگلیس و فرانسه پیش از دیدار با ظریف چه گفتند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه گفت هنوز مشخص نیست که آیا قدرت‌های جهانی می‌توانند تا ضرب الاجل 30 ژوئن [9 تیر] درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند یا خیر.

دهم تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است که هشت روز به پایان آن وقت باقی مانده است. این در حالی است که هشتمین دور مذاکرات در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در وین در جریان است.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز به منظور دیدار و گفت‌وگو با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه 3 کشور اروپایی عضو 1+5 راهی لوکزامبورگ شد. قرار است ظریف با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار و در خصوص آخرین روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران نیز که در وین حضور دارند نیز وین را ترک و در لوکزامبورگ به ظریف می‌پیوندند، ولی مذاکرات کارشناسی در وین در جریان است.

قرار است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت و گو کند که برخی از وزرای خارجه این کشورها پیش از این دیدار به طرح دیدگاهی خودشان پرداخته اند.

فابیوس: توافق جامع باید قابل راستی آزمایی باشد
«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه گفت هنوز مشخص نیست که آیا قدرت‌های جهانی می‌توانند تا ضرب الاجل 30 ژوئن [9 تیر] درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند یا خیر.

وی در گفتگو با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که خواستار «موضعی سخت» در قبال توافق با ایران شده تا از توافقی بد جلوگیری شود، گفت: ما باید به‌شدت استوار باشیم، در مرحله‌ای که ما هم اکنون قرار داریم، هیچ چیز هنوز مشخص نیست.

وزیر خارجه فرانسه افزود: ما معتقدیم باید بی‌نهایت قاطع باشیم و در صورتی که قرار است به توافقنامه‌ای دست یابیم، این توافقنامه باید محکم باشد، به این معنی که باید قابل راستی آزمایی باشد.فابیوس هشدار داد: در غیر این صورت این خطر وجود دارد که منطقه وارد مسابقه‌ای تسلیحاتی شود «زیرا به توافقنامه اعتمادی نخواهد بود و هرکس تلاش خواهد کرد به سلاح هسته‌ای مسلح شود».وی همچنین گفت که روز دوشنبه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار می‌کند تا دریابد ایران در آستانه دور نهایی مذاکرات چه موضعی دارد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خلال مذاکرات با لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه در خصوص احیای روند سازش، بار دیگر پرونده مذاکرات ایران و 1+5 را روی میز گذاشت.بر اساس گزارش رویترز، نتانیاهو در این دیدار خطاب به فابیوس گفته: «محکم بایستید و از یک توافق بد جلوگیری کنید.»

وزیرخارجه انگلیس: ایران باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد
وزیر خارجه انگلیس نیز در آستانه دیدار با وزیر خارجه ایران گفت که تهران باید در مذاکرات هسته ای انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.هاموند همچنین گفت که مذاکراتی جدی میان ایران و گروه 1+5 در جریان است، باید دید آیا در طول هفته آینده و بعد از آن پیشرفتی حاصل می‌شود.

هاموند در بدو ورود خود به محل نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، در واکنش به سوالی درباره اینکه آیا تا ۳۰ ژوئن به توافق دست خواهین یافت یا خیر نیز گفت: باید ببینیم که شرایط چگونه است اما سخت تلاش میکنیم تا به آن برسیم.

روس ها: علاقه ای به طولانی شدن مذاکرات نداریم
همچنین در حالیکه برخی گزارش‌ها حاکی از احتمال تمدید دگرباره مذاکرت است، سرگی ریابکوف، مذاکره کننده ارشد روسیه،‌ روز گذشته (یکشنبه) با بیان اینکه "علاقمند به طولانی شدن مذاکرات نیستیم" اظهار داشت: «تأکید می‌کنم که تبدیل مذاکرات به بازی‌های سیاسی و مانورهای تاکتیکی، اقدام بسیار نادرستی خواهد بود.»

واکنش آمریکا به طرح مجلس در رابطه با توافق هسته ای
درحالی مذاکرات در سطوح مختلف کارشناسی در دو زمینه سیاسی و فنی با شدت ادامه دارد که یک مقام آمریکایی به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص کلیات طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای، واکنش نشان داد.به نوشته سایت شبکه «بلومبرگ»، این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشنگتن با توافقی که در آن دسترسی‌ها و اقدامات شفاف‌ساز لازم برای ارزیابی کامل برنامه هسته‌ای ایران لحاظ نشده باشد، موافقت نخواهد کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با رأی بالایی به تصویب رساندند. مقام آمریکایی مورد استناد بلومبرگ مصوبه مجلس را تصمیمی اولیه توصیف کرده و گفته است که هنوز تا تصویب نهایی این طرح و تبدیل آن به قانون فاصله وجود دارد.

عراقچی: اختلافات در بعضی مسائل جدی تر است
«سید عباس عراقچی» که پیش از پرواز به مقصد لوکزامبورگ در گفتگوی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین سخن می گفت ،‌ افزود: متن مربوط به توافقنامه ، متن پیچیده ای است و ابعاد مختلفی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و از همه مهمتر به لحاظ سیاسی دارد. باید بررسی های کاملی روی آن صورت گیرد. این کار ابتدا در سطح کارشناسان سپس در سطح معاونان انجام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر خداوند کمک کند در روزهای آینده اختلافات کمتر شود و به متن واحدی دست یابیم. با این حال اختلافات در بعضی مسایل جدی تر است و به بررسی های بیشتری احتیاج دارد و امیدواریم امروز در جریان ملاقات وزرای امور خارجه بحث بیشتری در خصوص چند موضوع کلیدی مورد اختلاف صورت گیرد.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک