اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدار ظریف با جان کری در مونیخ


سخنگوی وزارت خارجه امریکا از دیدار وزیر خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه امریکا از دیدار وزیر خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ خبر داد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان امروز در حاشیه اجلاس مونیخ با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار درحالی انجام شده است که وزرای خارجه دو کشور در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کرده‌اند. در این اجلاس موضوعاتی مانند برنامه هسته‌ای ایران، جنگ داخلی در سوریه و بحران سیاسی در اوکراین مورد بحث و تبادل نظر میان اعضا قرار گرفته است.


ویدیو مرتبط :
1392/11/13:دیدار ظریف با جان کری پشت درب های بسته..؟!-مونیخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل زیبا کلام از دیدار ظریف و جان کری در اجلاس مونیخ



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 
اخبار سیاسی - سیاست خارجی روی ریل منافع ملی است

از دوران هشت سال ریاست‌جمهوری اصولگرایان در ایران، ضایعاتی به جای ماند كه باعث شد جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل افت كند. در آن زمان ارتباط ما با اروپایی‌ها قطع شد، با استرالیا، ژاپن، هند و دیگر قدرت‌های مهم دنیا به صفر رسید. همچنین با همسایگان‌مان به حالت دشمنی درآمدیم.

اجلاس‌های اخیری كه در عرصه بین‌الملل برگزار شد فرصت خوبی بود تا ایران وجهه خود را بازسازی كند. دیدارها و مذاكراتی كه مقامات كشورمان در حاشیه این اجلاس‌ها به ویژه ادامه اجلاس مونیخ داشتند، ادامه رویكردی است كه بعد از ریاست‌جمهوری آقای روحانی در كشور ما كلید خورد.

 

هر چقدر میزان این دیدارها افزایش یابد و حواشی اجلاس‌ها به دیدارهای مقامات ایرانی اختصاص یابد، سوء‌تفاهمات و اختلافات بین ایران و غرب زودتر رفع می‌شود. این دیدارها نیز تلاش برای ترمیم چهره بین المللی ایران است.

 

از دوران  هشت سال ریاست‌جمهوری اصولگرایان در ایران، ضایعاتی به جای ماند كه باعث شد جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل افت كند. در آن زمان ارتباط ما با اروپایی‌ها قطع شد، با استرالیا، ژاپن، هند و دیگر قدرت‌های مهم دنیا به صفر رسید. همچنین با همسایگان‌مان به حالت دشمنی درآمدیم.

 

 در عوض اصولگرایان توانسته بودند در آن سر دنیا با ونزوئلا، اكوادور و الساوادور ارتباط برقرار كنند، كه مشخص  نبود این روابط خوب چه منفعت و سودی برای كشور دارد. اما خوشبختانه حسن روحانی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در ریل منافع ملی انداخت و دیدارهای ظریف با جان كری و اشتون و سایر  مقامات و رهبران غرب،  در همین ریل گذاری انجام می‌شود.

 

این دیدارها و مذاكرات كه نتایج خوبی هم در بر دارد حاكی از آن است كه این ریل‌گذاری مسیر درستی را در پیش دارد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه كشور مان نیز  به كار خود مسلط است و نقش او كه به زبان انگلیسی تسلط دارد افزایش یافته است. 

 

بنابراین دیدارهای وزیر در اجلاس مونیخ با جان كری، ادامه روند آشتی  با دنیاست.  البته شاید احساس شود تناقضی در این دیدارها وجود دارد. چرا كه جان كری در حاشیه اجلاس داووس پس از سخنرانی حسن روحانی كه مواضعی كاملا روشن را اتخاذ كرده بود، از گزینه‌های نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. اما  در ایران هم شاهد چنین صحبت‌ها و سخن‌هایی هستیم.

 

فعالان سیاسی جناح‌های مختلف كشورمان نیز  واكنش‌های متضادی نسبت به سیاست خارجی مقامات داخلی می‌گیرند. 

 

برای خنثی كردن چنین مخالفت‌هایی ظریف مواضع خاصی اتخاذ كرد تا این گروه‌ها نیز همراه شوند. این مسئله در طرف‌های غربی و به ویژه‌ آمریكایی نیز وجود دارد. مقامات آمریكایی با مخالفت جدی كنگره درباره لغو تحریم‌های ایران روبه رو هستند، پس قاعدتا، جان كری برای آرام كردن جو داخلی خود مجبور است، از روی میز بودن گزینه‌های نظامی علیه ایران بگوید. با این حال اعتقاد دارم منافاتی بین این دیدارها و گزینه نظامی  گفته شده از سوی وزیر امور خارجه آمریكا وجود ندارد.

صادق زیباكلام،قانون آنلاین