اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدار سه‌ جانبه برای دومین بار برگزار شد


وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر روز جمعه به وقت نیویورک برای دومین بار با حضور کاترین اشتون در چارچوب مذاکرات هسته ای با یکدیگر دیدار کردند. ایسنا: وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر روز جمعه به وقت نیویورک برای دومین بار با حضور کاترین اشتون در چارچوب مذاکرات هسته ای با یکدیگر دیدار کردند.

هفتمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از 26 شهریور در نیویورک آغاز شده است. این مذاکرات در سطوح مختلف معاونان و کارشناسی و به طور دو جانبه و چند جانبه در ده روز گذشته دنبال شده است.

مذاکرات نیویورک اولین مذاکرات در دوره تمدید گفت وگوهای هسته ای برای رسیدن به توافق جامع است.

این دور از مذاکرات با توجه به محدودیت زمان و پیچیدگی مباحث فنی، حقوقی برای دست یافتن دو طرف به پیشرفت ملموس حائز اهمیت است با این حال مقامات ایرانی از نداشتن پیشرفت در این مذاکرات خبر می دهند.

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد: امیدوار بودیم در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته باشد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی گفت که مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و دو طرف وارد بسیاری از جزئیات شده اند ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته اند به راه حل های مورد قبول دست یابند.

در همین حال مقامات آمریکایی در موضعی متفاوت ارزیابی مثبتی از مذاکرات روزهای گذشته در نیویورک ارائه می کنند.

شاید مقامات آمریکایی از این رو به دنبال موفقیت آمیز جلوه دادن مذاکرات بر خلاف نظر مقامات ایرانی هستند که نمی خواهند مذاکرات هسته ای در کشورشان به بن‌بست برسد.

مقامات آمریکایی در دو هفته گذشته با طرح برخی پیشنهاد ها در فضای رسانه ای شان سعی کردند تا با این نوع اخبار و تحلیل ها فضای مذاکرات را به نفع خود داشته باشند اما ایده های آنها اگر نگوییم بازگشت به ده سال پیش است اما کمتر از آن هم نیست.

آمریکا در پیشنهادی که در برخی از رسانه هایش منتشر شد خواستار کاهش سانتریفیوژهای ایران به یک هزار و پانصد ماشین شده است. این پیشنهاد از ایران می خواهد اتصال سایر سانتریفیوژهایش را برای رفع نگرانی غرب از دستیابی ایران به سلاح هسته ای قطع کند.

مجید تخت روانچی روز جمعه با اشاره به طرح برخی پیشنهاد ها از سوی آمریکا اعلام کرد که طرح های مختلفی مطرح شده و من هم آن ها را در مطبوعات امریکایی دیدم، ولی هیچ گاه طرحی متقن در مذاکرات مطرح نشده است.

سید عباس عراقچی روز جمعه با اشاره به ملافات وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون که عصر روز پنجشنبه برگزار شد گفت که برگزاری دومین نشست ‌سه جانبه می تواند نشانه خوبی باشد از این که احتمالا درک مشترکی حاصل خواهد شد.

وزیران خارجه ایران و آمریکا هم چنین در روزهای گذشته یک دور مذاکرات دوجانبه را بدون حضور کاترین اشتون برگزار کردند.

قرار بود دیداری میان وزیر خارجه کشورمان با وزیران خارجه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) روز جمعه برگزار شود اما این دیدار لغو شد.

بنا بر اعلام منابع نزدیک به مذاکرات، طی روزهای اخیر (چهارشنبه و پنچشنبه) مذاکرات در دو سطح معاونان و کارشناسی دنبال شده است. ملاقات معاونان وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان روسیه و سه کشور اورپایی در همین چارچوب انجام شده است.

محمد جواد ظریف به احتمال قوی به همراه رییس جمهور روز شنبه نیویورک را به مقصد تهران ترک خواهد کرد و به این شکل مذاکرات ممکن است در سطح معاونان و کارشناسی نیز ادامه یابد.


ویدیو مرتبط :
دیدار سه جانبه لاریجانی ها و روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لحظه به لحظه با هشتمین دور مذاکرات ایران و ۵+۱، ظریف: نشست‌های کارشناسی و دیدار سه جانبه برگزار خواهد شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته ای ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - پایان هشتمین دور مذاکرات ایران و ۵+۱ ،
ظریف: مذاکرات هسته‌ای رو به جلو اما کند است

از زمانی که مذاکرات نیویورک شروع شد و در این دور در وین ادامه یافت، به جای اینکه طرفین صرفا مشکلات را بررسی کنند، در خصوص دستیابی به راه حل گفتگو کردند.

صحبت از راه حل به این معنا نیست که طرفین بخواهند از مواضع قبلی خودشان در واقع کوتاه بیایند یا عدول کنند، بلکه این نکته است که همواره اعلام کرده‌ایم که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز است و از حقوق مردم ایران صرف نظر نخواهیم کرد.


سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!مذاکرات ایران و ۱+ ۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از روز سه‌شنبه 23 مهرماه‌ غیررسمی و با برگزاری دیدارهای چندجانبه به میزبانی وین از سر گرفته شد و از ‌پنجشنبه 25 مهر‌ رسما آغاز خواهد شد، که تا پایان دوره چهار ماهه تمدید مذاکرات، زمان چندان طولانی ‌نمانده است.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان بود، مذاکرا‌ت، چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات به لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین این اختلاف‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای متشکل از سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه،‌ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای هشتمین دوره مذاکرات با شش قدرت جهانی، صبح روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه وارد وین شدند تا با ورود دیگر هیأت‌ها، مذاکرات از سر گرفته شود.

وزیر خارجه ایران امروز در آغاز ورود به وین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموار‌تر کند، یادآور شد: «همانطور که رئیس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده، ‌در مورد جزئیات است، مواردی مانند حجم غنی‌سازی، نحوه و زمان‌بندی رفع تحریم‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند. ما امیدواریم ‌طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی است و هم واقعیات برنامه هسته‌ای که ایران دارای یک برنامه پیشرفته صلح آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببریم‌».

در نخستین روز از دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+ ۵، دو نشست سه جانبه میان سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت معاون کا‌ترین اشتون برگزار شد و سپس، شام کاری کا‌ترین اشتون و محمدجوادظریف برگزار و در همین زمان اعلام شد، دور هشتم مذاکرات ایران با شش کشور چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از روز پنجشنبه آغاز می‌شود.

در روز چهارشنبه شاهد سه دور مذاکرات سه جانبه -مجموعاً به طول بیش از 6 ساعت- میان محمدجوادظریف، کاترین اشتون و جان کری بودیم و در نهایت وزیر امورخارجه آمریکا صبح امروز، وین را به مقصد واشنگتن ترک کرد تا از امروز مذاکرات 5+1 با حضور مقامات شش کشور و ایران برگزار شود. در این مرحله هیات آمریکایی را  ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امورخارجه آمریکا و وندی شرمن دیگر معاون کری، سرپرستی می‌کنند.


16:35- آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌هایی که خواسته‌اند ناشناس بمانند گزارش داد، ایران در حال بررسی پیشنهاد جایگزین آمریکاست که در ازای کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده بخش زیادی از زیرساخت هسته ای ایران حفظ می شود. این پیشنهاد جایگزین در مقابل کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده برای راکتور، تعداد بیشتری سانتریفیوژ برای ایران پیش بینی می‌کند.

به گفته دیپلماتها، ایران اخیرا وارد مذاکراتی با مسکو شده تا بخشی از اورانیوم با غنای پایین را به این کشور منتقل کند. ایران با خواسته آمریکا برای کاهش  10 هزار سانتریفیوژ فعال فعلی به چند هزار دستگاه محدود مخالفت کرده است.

15:55- هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در وین پایان یافت و محمدجوادظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تا ساعتی دیگر به تهران باز می‌گردند.


13:52- نشست کارشناسی ایران با سه کشور اروپایی (آلمان،‌فرانسه و انگلیس) آغاز شد.

13:41- پس از پایان نشست عمومی هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5، لحظاتی پیش سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و نماینده چین در گروه 1+5 لحظاتی پیش در وین به گفت‌وگو پرداختند.

13:26- «محمدجوادظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران   در نشست با خبرنگاران ایرانی تاکید کرد: گفتگوهای بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف در نشست های ایران و 1+5 کماکان باقی مانده است. مذاکرات دیروز بسیار سخت و فشرده بود. صحبت های بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف همچنان در  بحث ما باقی مانده است.

ظریف افزود: از زمانی که مذاکرات نیویورک شروع شد و در این دور در  وین ادامه یافت، به جای اینکه طرفین صرفا مشکلات را بررسی کنند، در خصوص دستیابی به  راه حل گفتگو کردند. صحبت از راه حل به این معنا نیست که طرفین بخواهند از مواضع قبلی خودشان در واقع کوتاه بیایند یا عدول کنند، بلکه این نکته است که همواره اعلام کرده‌ایم که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز است و از حقوق مردم ایران صرف نظر نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری نشست جمع بندی تحولات دو روز اخیر گفت: به زودی نشست کارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشکیل می شود. قرار است امروز بعداز ظهر جمع بندی از اجلاس این دوره صورت گیرد و پس از آن اعضای1+5 برای جمع بندی کلی موضوعات نشستی برگزار خواهند کرد. هفته آینده یا هفته بعد از آن هم قرار است جلسه کارشناسی در خصوص بررسی موضوعات مورد اختلاف تشکیل شود.

ظریف تصریح کرد: همچنین سه یا چهار هفته بعد جلسه‌ای با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. مکان برگزاری نشست سه جانبه و کارشناسان هنوز مشخص نیست اما در مکانی غیر از شهر وین خواهد بود.

13:24- نشست عمومی هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در گروه 1+5 و با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و شش کشور لحظاتی پیش پایان یافت.

12:30- ایسنا در مطلبی با اشاره به زبان بدن مجمدجوادظریف، کاترین اشتون و جان کری در نشست سه جانبه روز گذشته نوشته بود:  در معدود عکس‌هایی که از دیدار عصر روز چهارشنبه جان کری و محمدجواد ظریف در وین به سرعت توسط عکاسان یا از طریق گوشی‌های همراه برخی از همراهان هیات‌ها بر روی صفحات اجتماعی و خبری منتشر شد، این زبان بدن ظریف و کری هستند که حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. هر چند نمی‌توان از تصاویر انتشار یافته نتیجه‌گیری کامل و دقیق داشت و نسخه مذاکرات این دوره را با آن پیچید، اما می‌توان گفت که فضای حاکم بر مذاکرات میان دو طرف مهم مذاکرات هسته‌ای، بیش از گذشته و هم‌چنان "سخت" و "فشرده" است.

رفتار مقامات و دیپلمات‌های عالی رتبه کشورها چه دوست و چه دشمن در ملاقات‌های دوجانبه، چند‌جانبه و هر کجا که باشد، همواره از مسایل بحث‌برانگیز است. چگونه نشستن، برخاستن، دست دادن، خندیدن، نخندیدن، ایستادن جزء به جزء زیر ذره‌بین دو طرف است و این رفتارها حرف‌هایی در خود دارد که بیش از هر کس دیپلمات و مقام طرف مقابل آن را می‌شنود و می‌فهمد و از آن برداشت خاص خود را دارد. دستان گره‌کرده، پا روی پای انداختن و لبخندهای تلخ سیاسی حاکی از دشواری مذاکراتی است که هر یک از وزیران خارجه پیش رو دارند...

...می‌توان از معدود عکس‌های منتشر شده از دیدار روز چهارشنبه ظریف و کری این استنباط را داشت که ایران و آمریکا آماده‌اند تا اقداماتی را برای حل مساله هسته‌ای انجام دهند، اما هر اقدام بسته به اقدام طرف مقابل است.  دستان بسته کری، دستان بسته و گره‌خورده ظریف را به دنبال دارد و با بازشدن گره دستان یک طرف، گره از دستان طرف دیگر باز می‌شود. این رفتار نشان می‌دهد دو طرف تمایلی به برداشتن گام‌های یک‌جانبه و یک طرفه ندارند و این یعنی چشم در برابر چشم.

12:16- راش هالت نماینده جمهوری خواه نیوجرزی در مقاله ای برای دیلی بیست نوشته است: باید از خبرها در مورد دیدار روز امروز (پنج شنبه) دیپلمات های 6 کشور برای رسیدن به توافق در 24 نوامبر استقبال کند. با همه فرازو فرودها، مذاکرات وین پایدارترین مذاکرات مستقیم بین دو دولت طی 30 سال گذشته است. برخی در کنگره دست دیپلمات ها را با مطرح کردن شرایطی دشوار در مورد توافق نهایی بسته اند اما مانند هر مذاکره ای، مساله رسیدن به نتیجه مطلوب است و نه فقط کسب امتیاز.

به گفته این نماینده جمهوری خواه، تحریم های جدید علیه ایران در شرایط حاضر می تواند مذاکرات را با شکست روبه رو کند.

12:05- حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد عصر روز چهارشنبه در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی این سازمان گفت: جمهوری اسلامی ایران در عین احترام به تعهداتش، مصمم است حقوق هسته ای خود از جمله حق غنی سازی را به طور کامل اعمال نماید. این سیاست مبتنی بر یک برنامه ریزی بلندمدت برای تامین نیازهای کشور به انرژی است. برخی تلاش کرده اند در مورد تعهد ایران به عدم ساخت سلاح هسته ای تردید ایجاد کنند و برای اثبات این که آنها در اشتباه اند، ایران طی یک سال گذشته برای رفع برخی شبهات وارد مذاکرات جدی با کشورهای گروه 1+5 شده است و مذاکره را تنها راه، حل و فصل اختلافات می داند.

دهقانی ادامه داد: کسانی که در مورد راه های دیگر فکر می کنند یا در یک اشتباه بزرگ اند و یا به دنبال اجرای طراحی های جنگ طلبانه خود هستند. یک توافق جامع به سود همه خواهد بود و لازم است طرف های مذاکره با جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت عمل کند و واقعیات موجود را در نظر بگیرد.

12:00- سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ریانووستی گفت: نتایجی که از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 حاصل می‌شوند از موعدی که این توافق حاصل می‌شود، مهم‌تر هستند.

ریابکوف این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که مقامات کشورهای طرف مذاکره در این گفت‌وگوها، طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای یا رسیدن به توافق در همان موعد 24 نوامبر برابر با سوم آذرماه مطرح کردند.

این مقام وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: ما هیچ‌وقت تلاش نکرده‌ایم بین فرایندها و برخی معیارهای معین تناسب ایجاد کنیم. به هر حال، ما باید درباره جزئیات توافقی صحبت کنیم که رضایت تمامی طرفها را جلب می‌کند، با دوام است و در معرض اقدامات بیرونی قرار نمی‌گیرد. با این دیدگاه نتایج این توافق بسیار مهم‌تر از تاریخ آن است.

معاون وزیر خارجه روسیه، علی‌‌رغم این اظهارات تصریح کرد: هر بار که مهلت نهایی توافق بین ایران و گروه 1+5 تمدید می‌شود خطر شکست این گفت‌وگوها نیز افزایش می‌یابد. آشکار است که هر بار تمدید این مذاکرات که در این مرحله درباره آن گفت‌وگو می‌شود از دفعه قبلی دشوارتر خواهد بود و خطر شسکت مذاکرات هم افزایش می‌یابد.

11:57- احتمال دارد که هیأت‌های ایران و چین دیدار و گفت‌وگو کنند.

11:56- «سید عباس عراقچی» و «سرگئی ریابکوف» معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه از ساعت 8:30 صبح امروز به وقت محلی (10:00 به وقت تهران) در حال رایزنی هستند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک