اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدار رهبران مخالفان سوریه با اعضای شورای امنیت/ کری: مذاکرات مثبت بود



انتخاب نخست وزیر سوریه,دیدار رهبران مخالفان سوریه با اعضای شورای امنیت,نشست مخالفان سوریه برای تعیین نخست‌وزیر جدید
دیدار رهبران مخالفان سوریه با اعضای شورای امنیت/ کری: مذاکرات مثبت بود

اعضای ائتلاف مخالفان سوریه روز جمعه با سفر به نیویورک با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت دیدار و در خصوص دیدگاه‌های سیاسی و نظامی‌ خود درباره بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نشست که به رهبری احمد الجرباء، رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه برگزار شد سفیران 15 کشور عضو شورای امنیت از جمله روسیه و نمایندگان سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان حامیان مسلح کردن مخالفان سوری حضور داشتند.

در این نشست کشورهای غربی از هیات مخالفان سوریه خواستند تا نسبت به مذاکرات سیاسی که هدف آن حل و فصل بحران سوریه و پایان دادن به درگیر‌های 28 ماه گذشته این کشور است گشاده رو باشند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز پیش از حضور در این نشست اعلام کرد که پیام شورای امنیت کاملا مشخص و ساده است و شورای امنیت معتقد است که راهکار نظامی در خصوص بحران سوریه موفق نخواهد بود.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز اعلام کرد که مخالفان سوری در کل با شرکت در ژنو 2 موافق هستند اما شروطی برای این کار مطرح کرده‌اند.
وی پیش از برگزاری این نشست تاکید کرد که یکی از موضوعات اصلی این نشست مذکور کنفرانس ژنو 2 است.

این دیدار پس از آن بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا با اعضای ائتلاف مخالفان سوریه دیدار کرد که در این دیدار مخالفان سوریه از آمریکا خواستند برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه تلاش جدی کرده و مخالفان را مسلح کند.

احمد الجرباء در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: اوضاع سوریه ناامید کننده است و ما به شدت به اقدامات فوری آمریکا برای آغاز روند انتقال سیاسی نیاز داریم. رهبری آمریکا برای پایان این جنگ و حاکم کردن دموکراسی که بیشتر مردم سوریه خواهان آن هستند امری ضروری است.

رهبر مخالفان سوریه با اعلام اینکه آماده است در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند خواستار تشکیل دولتی انتقالی با تمامی اختیارات لازم شد. وی تاکید کرد پس از دیدار با اعضای شورای امنیت راهی قطر خواهد شد تا حمایت اتحادیه عرب را نیز به دست آورد.

وی همچنین آمریکا را به عمل به تعهداتش دعوت کرده و گفت: ما از آمریکا می‌خواهیم تا با پایبندی به قول‌هایش به ما در حمایت از خودمان و شهروندان غیرنظامی کمک کند. چرا که ادامه محرومیت ما از حق قانونی‌مان در دفاع از خود خطر ادامه حضور نظام سوریه را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مخالفان سوریه برای تقویت و تحکیم نظام دموکراتیک که در آن همه گروه‌های سوری بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های دینی و قومی‌شان فعالیت کنند مصمم هستند.
جان کری نیز در میان جمعی از خبرنگاران اعلام کرد: نشست یک ساعته‌اش با رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه نتیجه بخش و مثبت بود.

وی افزود: مخالفان سوریه معتقدند کنفرانس ژنو 2 گامی بسیار مهم است و توافق کردند که ظرف دو هفته آینده شرایط و ضوابطی که به نظر آنها باعث موفقیت این کنفرانس می‌شود را مشخص کنند.

وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه کشورش نسبت به امکان برگزاری کنفرانس ژنو 2 خوشبین است تاکید کرد: من احساس می‌کنم که ژنو 2 کنفرانسی مهم است و ما در برگزاری آن موفق خواهیم شد.

جان کری اعلام کرد که کمک‌های آمریکا به مخالفان سوریه تنها در حد حرف نیست و آمریکا برای ارائه کمک‌های خود به مخالفان مصمم است.
نماینده انگلیس در شورای امنیت نیز تاکید کرد که اسد در آینده سیاسی سوریه جایی نخواهد داشت و در دولت انتقالی هیچ نقشی ندارد.

این در حالی است که کمال اللبوانی، یکی از اعضای هیات سیاسی ائتلاف مخالفان سوریه از اظهارات جان کری در پی نشستش با الجرباء و اعلام اینکه ائتلاف با رفتن به ژنو 2 بدون هیچ شرطی موافق است، انتقاد کرده و اعلام کرد: این اظهارات کری به مثابه جنگی داخلی و طولانی مدت در سوریه است.

اللبوانی ادامه داد: ما می‌ترسیم ژنو 2 دروازه‌ای برای تجزیه سوریه و جنگی طولانی مدت تحت عنوان راهکار سیاسی باشد به همین دلیل است که تا زمان تحقق توازن نظامی در سوریه نمی‌پذیریم به ژنو برویم.

در مقابل دولت سوریه اعلام کرد که در خصوص شفافیت موضع و حسن نیت آمریکا برای برگزاری کنفرانس ژنو2 مردد است.
دولت سوریه همچنین اعلام کرد: تصمیم آمریکا برای مسلح کردن مخالفان سوریه در حقیقت حاکی از نقش این کشور در مشوش کردن و پیچیده‌تر کردن بحران سوریه است.

جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن برطرف کردن برخی ابهامات درباره نشست جان کری با مخالفان سوریه و نیز اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور درباره کمک به مخالفان سوری تاکید کرد که کری بدون شک همان طور که اوباما اعلام کرده بود برای حمایت از مخالفان سوریه و براندازی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور تلاش می‌کند.

جن پساکی درباره وضعیت سوریه اعلام کرد: اوضاع در سوریه کاملا پیچیده است و اگر تنها یک راه حل وجود داشت ما دو سال قبل به آن می‌رسیدیم اما حتی یک راهکار ساده نیز وجود ندارد و هیچ چیز به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: اوضاع سوریه موضوعی نیست که بتوان یک شبه درباره آن صحبت کرد. ما اقدامات فراوانی درقبال بحران سوریه انجام دادیم و به اتخاذ اقدامات بیشتر ادامه می‌دهیم. ما با کنگره و همپیمانانمان در خارج نیز مشورت می‌کنیم.

پساکی در پاسخ به این سوال که اوباما زمانی که با ارسال سلاح به مخالفان سوریه موافقت کرد پیچیدگی اوضاع را نمی‌دانسته گفت: این درست نیست. اوباما و جان کری و هر کس دیگری در وزارت خارجه آمریکا اوضاع سوریه را قدم به قدم و لحظه به لحظه دنبال می‌کنند و از پیچیدگی‌ اوضاع به طور کامل اطلاع دارند.

از سوی دیگر یووال اشتاینز، وزیر سازمان اطلاعات و امور استراتژیک رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سیاست اسرائیل بر اصل عدم مداخله در سوریه پایبند است.
وی افزود: اسرائیل با مسلح کردن مخالفان سوریه هیچ مخالفتی ندارد و تل‌آویو آمده است تا "امتیازات منطقه‌ای خطرناکی" را برای تامین صلح در خاورمیانه ارائه دهد.

این مسئول اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی اعلام کرد که اسرائیل موضوع مسلح کردن مخالفان سوریه را به عهده کشورهای غربی قرار داده تا خودشان در این باره تصمیم گیری کنند.

نشست مخالفان سوریه برای تعیین نخست‌وزیر جدید

منابع مخالف سوریه اعلام کردند: ائتلاف مخالفان این کشور، سوم ماه اوت (12 مرداد) نخست‌وزیر جدید خود را تعیین می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، منابع مخالف سوری گزارش دادند که به این منظور ائتلاف ملی مخالفان سوریه نشستی را در تاریخ مذکور در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌کند.
پیشتر نیز اعضای این ائتلاف نشستی را در 22 دسامبر در استانبول برگزار کردند که طی این نشست توافق شد تا نشستی دیگر در ماه اوت برای انتخاب نخست‌وزیر جدید برگزار شود.

این ائتلاف، اوایل ماه جاری میلادی، غسان هیتو را برای تشکیل دولت موقت سوریه مکلف کرد، اما تنها پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، هیتو بدون ذکر دلیل خاصی، استعفا کرد.

استعفای غسان هیتو پس از نشست ائتلاف ملی مخالفان سوریه در ترکیه بود که طی آن احمد عاصی الجربا، به عنوان رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه و جانشین احمد معاذ الخطیب، رئیس مستعفی این ائتلاف تعیین شد.
علاوه بر این سهیر الاتاسی، محمد فاروق طیفور و سالم مسلط نیز به عنوان معاونان الجربا انتخاب شدند.

ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
خالد خوجه رهبر ائتلاف مخالفان سوریه در دیدار با جان کری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشست اعضای دائم شورای امنیت درباره سوریه بدون نتیجه پایان یافت/آمریکا: کشتی های ما همچنان آماده حمله به سوریه هستند



نشست اعضای دائم شورای امنیت درباره سوریه

نشست اعضای دائم شورای امنیت درباره سوریه بدون نتیجه پایان یافت

نشست پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه بدون دستیابی به توافق و نتیجه‌ای پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس به مدت 45 دقیقه در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل در نیویورک نشستی را برگزار کردند.

یک دیپلمات در شورای امنیت گفت: هر تیم موضع خودش را اعلام کرد اما مذاکراتی واقعی صورت نگرفت.

یک دیپلمات دیگر نیز بدون ارائه جزئیات بیشتری تنها به یک سری عناصر اشاره کرد که می‌تواند بخشی از یک قطعنامه باشد.

سومین دیپلمات نیز گفت: پیش بینی می‌کنیم که نشست امروز پنجشنبه در ژنو بین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی جدی تر باشد.

اعضای دائم شورای امنیت روز سه شنبه به وقت نیویورک بحث درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه را آغاز کردند که از برچیدن سلاح‌های شیمیایی همراه با تهدید به حمله نظامی در صورت عدم اجرای آن سخن می‌گوید اما نشست شورای امنیت که قرار بود بعد از ظهر سه شنبه به وقت نیویورک برگزار شود در لحظه آخر به درخواست مسکو که با پیش نویس قطعنامه فرانسه مخالفت کرد، لغو شد.

فرانسه آمادگی خود را برای اصلاح برخی از مفاد پیش نویس پیشنهادی خود اعلام کرده است اما همراه با آمریکا قصد دارد که گزینه نظامی را به عنوان اهرمی برای فشار بر دولت سوریه به قوت خود باقی بگذارد.

روسیه ابتکار عملی را برای حل بحران سوریه ارایه کرده و در آن پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن کشور را داده است که با استقبال مقامات دمشق روبرو شد و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که عملی شدن این طرح می‌تواند حمله احتمالی آمریکا به سوریه را متوقف کند.

منابع دیپلماتیک روسی روز چهارشنبه گفتند که روسیه طرح اجرای ابتکارعمل خود درخصوص قرار گرفتن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی را تحویل آمریکا داد.

این منابع افزودند: مسکو امیدوار به بحث و بررسی این طرح در جریان نشست بین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی در ژنو است.

وزاری خارجه آمریکا و روسیه قرار است امروز پنجشنبه با یکدیگر در ژنو درباره تحولات سوریه دیدار و گفت‌وگو کنند.

وزیر نیروی دریایی آمریکا:‌ کشتی های ما همچنان آماده حمله به سوریه هستند

مسئولان بلندپایه نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند کشتی های جنگی آمریکا در مدیترانه همچنان آماده حمله شدید به سوریه در صورت صدور دستور باراک اوباما رییس جمهور این کشور هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، به رغم اینکه واشنگتن اقدام احتمالی ضد دمشق را به تعویق انداخته است تا راه حل دیپلماتیک را دنبال کند، اظهارات "ری مابوس" وزیر نیروی دریایی آمریکا یاد آور این مسئله بود که ناوشکن های مجهز به موشک های کروز آمریکا همچنان در شرق مدیترانه به سر می برند و هنوز دستوری مبنی بر ترک این منطقه به آنها داده نشده است.

"مابوس" در سخنانی در دانشگاه دفاع ملی آمریکا گفت: دو هفته پیش زمانی که تصاویری از تلویزیون و اینترنت پخش شد نیروی دریایی و تیم تفنگداران دریایی آمریکا در دریای مدیترانه و آبهای خاورمیانه حضور داشتند.

وی گفت:‌ قاطعانه می گویم اگر از ما درخواست حمله شود، ما با شدت و سرعت حمله خواهیم کرد.

وی این اظهارات را یک روز پس از آن گفت که  اوباما در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد در صورتی که بشار اسد رییس جمهور سوریه از تحویل تسلیحات شیمیایی خودداری کند، آمریکا به این کشور حمله خواهد کرد.

مابوس گفت همانطور که رییس جمهور دیروز اعلام کرد این حمله هدفمند و با هدف کاهش توانمندی نظام اسد صورت خواهد گرفت.

این اظهارات وزیر نیروی دریایی آمریکای تاکیدی بر این مسئله است که نیروی دریایی آمریکا در خط مقدم هر گونه حمله به سوریه قرار دارد و این حمله بیشتر متکی بر موشک های تام هاوک خواهد بود که از شناورها به سوریه شلیک خواهد شد.

در پی شدت گرفتن بحران در سوریه چهار ناوشکن آمریکا مسلح به موشکهای کروز به شرق مدیترانه اعزام شده اند. یک گروه ناو هواپیما بر نیز شامل ناو هواپیما بر نیمیتز به همراه کشتیهای جنگی مسلح به تام هاوک به دریای سرخ اعزام شده اند و همچنان در این آب ها مستقرند.

همزمان چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا تلفنی با خدمه یکی از چهار ناوشکن اعزام شده به مدیترانه صحبت کرد و از ماندن آنها در این دریا بیش از مدت تعیین شده تشکر کرد.

مابوس گفت:‌ ما مجبور به اعزام گسترده نیرو و تجهیزات نیستیم. ما همچنین مجبور به شدت دادن و بحرانی کردن اوضاع نیستیم. حضور فوری نیروی دریایی آمریکا موجب شد ملت آمریکا گزینه های فوری درباره سوریه داشته باشد.

وی گفت :‌ ما به شرکای خود اطمینان می دهیم که همواره حضور داریم و به آنهایی که قصد آسیب زدن به آمریکا و متحدانش را دارند خاطر نشان می کنیم که هیچ گاه دور نیستیم.

وی گفت:  اگر کنگره درست اقدام نکند، احتمال کاهش شدید امنیت آمریکا و آسیب دائمی به نیروی دریایی آمریکا وجود دارد. طی دوازده تا هجده ماه آتی ملوانان و تفنگداران دریایی آمریکا بدون دریافت آموزش های ضروری اعزام خواهند شد و این مسئله موجب کاهش کیفیت کار آنها می شود.