اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدار جنتی با وزیر ارامنه خارج کشور ارمنستان


وزیر ارشاد کشورمان در دیدار امروز خود با وزیر ارامنه خارج از کشور ارمنستان پیرامون مسائل فرهنگی و روابط دو جانبه گفت‌وگو شد. خبرگزاری ایسنا: سفارت ایران در ارمنستان اعلام کرد : علی جنتی که روز گذشته به منظور حضور در کنفرانس سیاست برای فرهنگ و فرهنگ برای سیاست به ارمنستان سفر کرده است، پس از سخنرانی در این کنفرانس و دیدار با رئیس جمهور این کشور با هرانوش هاکوپیان وزیر ارامنه خارج کشور ارمنستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی جنتی روز گذشته با وزیر فرهنگ ارمنستان نیز دیدار و در مراسم افطاری ایرانیان مقیم ایروان هم حضور یافت.


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر اقتصاد ارمنستان با رئیس اتاق بازرگانی کشورما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات دیدار وزیر کشور با آیت الله جنتی


جلسه می‌گذارد، رایزنی می‌كند و تغییر می‌دهد. دیروز رحمانی‌فضلی میزبان استانداران كشور بود، میزبانی كه آخرین اتمام‌حجت‌هایش را با مهمان‌هایش انجام داد.

روزنامه اعتماد: جلسه می‌گذارد، رایزنی می‌كند و تغییر می‌دهد. دیروز رحمانی‌فضلی میزبان استانداران كشور بود، میزبانی كه آخرین اتمام‌حجت‌هایش را با مهمان‌هایش انجام داد.

درست یك شب قبل از گردهمایی استانداران در وزارت كشور بود كه خبر بركناری استاندار كرمانشاه منتشر شد و همزمان با آن شایعات بركناری استاندار قزوین نیز به گوش رسید.

هرچند سخنرانی وزیر برای استاندارانش پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام شد اما با توجه به تغییراتی كه در وزارت كشور انجام شده، به نظر می‌رسد وزیر با نمایندگان دولت در استان‌ها صحبت‌های جدی داشته و آخرین اخطارها را به آنها در مورد انتخابات داده باشد.

با نزدیك شدن به انتخابات اسفند ماه، وزارت كشور وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شده است كه در این فاز بی‌شك یكی از مهم‌ترین مسائل مد‌نظرش؛ امنیت و سلامت انتخابات خواهد بود كه تنها با همراهی مردان دولت در استانداری‌ها و فرمانداری‌های سراسر كشور میسر خواهد بود.

٣١ استاندار كشور دیروز به وزارت كشور آمدند تا در جلسه‌ای شركت كنند كه بی‌شك مهم‌ترین محورهایش برگزاری انتخاباتی سالم و تعامل با شورای نگهبان برای تاییدصلاحیت‌ها بوده است. حساسیت شخص وزیر كشور روی این دو مساله در چند ماه گذشته در حرف‌هایش بسیار روشن و واضح و بارها بر آن تاكید كرده است.

دیروز هم در پاسخ به «اعتماد» به این موضوع اشاره كرد كه وزارت كشور در زمینه تایید صلاحیت‌ها تعامل خوبی را با شورای نگهبان آغاز كرده است و با كمترین اختلاف‌نظر نه‌تنها مساله تاییدصلاحیت‌ها كه همه موضوعات را پیش می‌برند.

پرواضح است كه استانداران دیروز به خوبی این موضوع را درك كردند كه اگر در پیشبرد سیاست‌های دولت كوچك‌ترین اهمالی به خرج دهند در كنار رفتن‌شان هیچ شكی وجود نخواهد داشت حتی در شب انتخابات، این موضوع را وزیری به اثبات رسانده كه در شب جلسه مهمش با استاندارانش یكی از استاندارانش را عزل كرده است.

 از تغییر استانداران تا رایزنی با شورای نگهبان


دیروز اما شاید مهم‌ترین سوال خبرنگاران از وزیر كشور و قائم مقامش در مورد تغییری بود كه در ساعت‌های پایانی روز یكشنبه منتشر شده بود و آن بركناری استاندار كرمانشاه بود. از آنجایی كه حسینعلی امیری پیش‌تر اعلام كرده بود كه وزارت كشور یك ارزیابی سراسری از استانداران و فرمانداران را آغاز كرده است، ظن این موضوع می‌رفت كه این بركناری بی‌ربط به این ارزیابی‌ها نباشد، ارزیابی‌هایی كه مهم‌ترین معیارش همراه و همگام بودن با سیاست‌های دولت است.

حسینعلی‌امیری اما در میان خبرنگاران این تغییر در استانداری كرمانشاه را بدون دلیل خاصی بیان كرد و گفت: در جمع‌بندی‌های صورت گرفته با توجه به اینكه خانواده استاندار كرمانشاه در تهران حضور داشتند مجموعا به این نتیجه رسیدند كه آقای رضایی تغییر یابد و آقای رازانی كه سابقه كار در بخش‌های مختلف وزارت كشور، بنیاد شهید و استانداری كردستان را دارد به عنوان استاندار كرمانشاه منصوب شود.

قائم‌مقام وزیركشور ادامه داد: استاندار سابق كرمانشاه نیز فرد بسیار خوبی است كه از زحمات وی تشكر می‌كنیم و این جابه‌جایی‌ها یك اقدام معمول و متعارف است. وزیر كشور اما روشن‌تر از قائم مقام خود در این مورد صحبت كرد و در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه آیا این بركناری درراستای همان ارزیابی‌هایی است كه پیش‌تر در موردش صحبت شده بود ضمن تایید این موضوع كه این تغییر درراستای ارزیابی‌ها صورت گرفته گفت: در مورد استانداران ما ارزیابی‌های مختلفی را انجام می‌دهیم و اگر به این نتیجه برسیم كه جابه‌جایی استانداران و فرمانداران می‌تواند موثر باشد این اقدام را انجام می‌دهیم؛ شرایط استانداران در تصمیم‌گیری ما موثر است.

وی ضمن تشكر از استاندار سابق كرمانشاه تصریح كرد: اسدالله رازانی، استاندار جدید كرمانشاه فردی باتجربه و دارای برنامه برای استان كرمانشاه است كه می‌تواند موثرتر عمل كند. نكته‌ای كه در این میان مبهم است، این است كه این تغییر بر مبنای كدام معیار ارزیابی‌ها انجام شده است.

اینكه آیا استاندار كرمانشاه نتوانسته بود آن‌طور كه مطلوب دولت است با سیاست‌های دولت همراه شود یا اینكه مسائل مدیریتی باعث این بركناری شده است. نكته قابل توجه دیگر این است كه استاندار كرمانشاه جزو كسانی بود كه در دولت جدید منصوب شده بود و برخلاف اینكه بسیاری در این روزها انتظار تغییر مدیرانی را دارند كه از دولت قبل باقی مانده‌اند اما با تغییر مدیری روبه‌رو می‌شویم كه اتفاقا منصوب دولت خود حسن روحانی است و این نكته ممكن است برخی را با این سوال رو‌به‌رو كند آیا مدیرانی كه از دولت قبل باقی مانده‌اند و با وجود اینكه چند ماه از ارزیابی كه وزارت كشور گفته است گذشته و هنوز بر سر كار هستند آیا می‌توان گفت كه آنها با سیاست‌های دولت همراه شده‌اند یا خیر؟ و اینكه این ارزیابی‌ها تا كی قرار است ادامه پیدا كند؟

حسینعلی امیری به «اعتماد» گفت: زمان پایان این ارزیابی‌ها به هیچ‌وجه مشخص نیست و همچنان ادامه دارد و وزارت كشور هر زمان احساس كند باید در جایی تغییری را انجام دهد این كار را خواهد كرد حتی اگر در شب انتخابات باشد.

در هر صورت نكته‌ای كه مهم است این است كه كلیدی‌ترین وزیر حسن روحانی در سیاست داخلی با توجه به اینكه وظیفه برگزاری دو انتخابات مهم را در اسفندماه بر دوش دارد بسیار جدی است تا بتواند از نیروهایی استفاده كند كه نه تنها همراه سیاست‌های دولت باشند بلكه توان این را داشته باشند كه در عرصه مدیریتی هم سیاست‌های دولت را به نحوی كه مطلوب‌شان است پیاده‌سازی كند.

با این حساب شاید بتوان گفت در روزها و هفته‌های آینده هم منتظر تغییراتی در وزارت كشور باشیم. اما نباید از نظر دور نگه داشت كه در میان همه كارهای ریز و درشتی كه در روزهای منتهی به انتخابات بر دوش وزارت كشور است موضوع دیگری هم است كه مورد توجه افكار عمومی است و آن مساله تعامل با شورای نگهبان بر سر تایید صلاحیت كاندیداهای انتخابات اسفندماه است.

وزیر كشور پیش از این گفته بود كه همه تلاش خود را به كار خواهد بست تا در این مورد طی جلساتی كه خواهند داشت با شورای نگهبان تعامل داشته باشند و حتی گفته بود ممكن است شخص رییس‌جمهور هم در این مورد پای به میدان بگذارد؛ صحبتی كه برای بسیاری از فعالان سیاسی دلگرم‌كننده بود.

دیروز وزیر كشور اما در پاسخ به سوال «اعتماد» در این مورد ضمن تایید اینكه این جلسات آغاز شده است، گفت: شخصا جلسات متعددی با آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان داشته‌ام. وی یادآور شد: بیشتر ارتباط وزارت كشور با شورای نگهبان در سطح كارشناسان است كه

كارشناسان این وزارتخانه تعامل خوبی با كارشناسان شورای نگهبان دارند. وزیر كشور ادامه داد: حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر كشور در امور مجلس رابط این وزارتخانه با شورای نگهبان است كه این موضوع منجر شده با كمترین اختلاف‌نظر موضوعات را پیش ببریم.