اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیابت، شایع‌ترین علت نابینایی در جهان



 اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی  , دیابت

یک متخصص داخلی گفت: چاقی، اضافه وزن و بی ام ای (شاخص توده بدنی) شایع‌ترین و مهم‌ترین ترین علل مقاومت در برابر انسولین و بروز دیابت تیپ 2 است.

 به گزارش ایسنا، دکتر متخصص داخلی در همایش بیماری‌های خاص که در سالن اجتماعات فرمانداری صومعه­ سرا برگزار شد، با بیان اینکه 30درصد مردم جهان به دیابت مبتلا هستند، اظهار کرد: آمار دیابتی‌ها همواره در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه برآورد می‌شود 10 درصد مبتلایان دیابت از نوع دیابت تیپ 1 باشند، افزود: دیابت تیپ نوع 1 غیرقابل کنترل و پیشگیری است.

پیروزی با تاکید بر اینکه 90درصد این بیماران به دیابت از نوع تیپ 2 مبتلا می‌باشند، خاطرنشان کرد: تغییرات سبک زندگی، شیوع بیماری دیابت از نوع تیپ 2 را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دیابت تیپ 2 با افزایش مقاومت در برابر انسولین روی می‌دهد، خاطرنشان کرد: چاقی شایع‌ترین و مهم‌ترین علل مقاومت در برابر انسولین و بروز دیابت تیپ 2 است.

پیروزی با بیان اینکه انسولین تنها هورمونی است که با کاهش گلوکز خون مقدار آن را کاهش می‌دهد، گفت: دیابت قابل کنترل و پیشگیری است.

وی تشخیص زودرس بیماری، بیماریابی و کنترل بیماری را مهم خواند و ابراز کرد: افزایش قندخون، تکرر ادرار، کاهش وزن و تشنگی مفرط از علائم دیابت است که باید فرد مبتلا مورد درمان قرار گیرد.

پیروزی با بیان اینکه توصیه می‌شود افراد فاقد علائم و دارای سابقه خانوادگی از سن 45 سال هر سه سال یکبار قندخون ناشتا را اندازه ­گیری کنند، متذکر شد: تشخیص بیماری، کمک کننده در پیشبرد اهداف درمانی بهداشتی جامعه است و باید این مهم در اولویت کاری مراکز درمانی قرار گیرد.

وی به عوامل افزایش شیوع دیابت اشاره کرد و افزود: اضافه وزن، کم تحرکی، سابقه خانوادگی از دلایل افزایش دیابت نوع 2 است.

پیروزی با بیان اینکه این بیماری قابل کنترل، کاهش و قابل پیش بینی عوارض پس از شناسایی است، یادآور شد: مصرف غذاهای بی رویه، مصرف کالری بالا و استرس محیطی از عوامل محیطی موثر در بروز این بیماری است.

وی افزود: در صورتی که قندخون ناشتا بالاتر از 126 و قند دو ساعته بالاتر از 200 باشد فرد مبتلا به دیابت است.

پیروزی با اشاره بر اینکه برای پیشگری دیابت تیپ 2 عامل شناخته شده‌ای وجود ندارد، گفت: وجود سابقه ابتلا در والدین خانم باردار و وجود اضافه وزن، از علل بروز دیابت بارداری است که در طول دوران بارداری و پس از آن بر مادر و جنین نیز اثر می‌گذارد.

وی متذکر شد: بیماری دیابت از ابتدای ایجاد با بالابودن سطح قند خون به طور دائم در خون در گردش، باعث تغییراتی در عروق کوچک و عروق بزرگ می‌شود.

این متخصص داخلی در پایان با بیان اینکه چشم‌ها، اختلالات کلیوی، سیستم عصبی، سیستم گوارشی و تناسلی و...بر اثر دیابت آسیب می‌بینند، اظهار کرد: شایع‌ترین علت نابینایی در دنیا دیابت است.

 


ویدیو مرتبط :
شایع ترین دلیل نابینایی در سن بالا، تباهی لکه زرد چشم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فراوانی شایع‌ترین علت نابینایی جهان در ایران


کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر شبکه‌ی بهداشت و درمان قشم با بیان این‌که دیابت، شایع‌ترین علت نابینایی در جهان است، گفت: دیابت یعنی اختلال در سوخت و ساز بدن ، که به دو دسته دیابت نوع یک و دیابت نوع دو تقسیم می شود.

ایسنا: کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر شبکه‌ی بهداشت و درمان قشم با بیان این‌که دیابت، شایع‌ترین علت نابینایی در جهان است، گفت: دیابت یعنی اختلال در سوخت و ساز بدن ، که به دو دسته دیابت نوع یک و دیابت نوع دو تقسیم می شود.

دکتر «راز نهان» گفت: دیابت بیماریست که در آن بدن قادر به تولید یا استفاده‌ی مناسب از انسولین نیست و در نتیجه مقدار آن در خون افزایش می‌یابد.

وی افزود: دیابت بیماری مزمن، طولانی و مادام العمراست که درمان قطعی ندارد اما با رعایت توصیه‌های بهداشتی و مصرف منظم دارو می‌توان بیماری را کنترل و از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.

کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر شبکه‌ی بهداشت و درمان قشم گفت: سبک زندگی سالم که شامل رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و کاستن از استرس‌های زندگی پیشگیری‌کننده از دیابت نوع 2 است و پس از تصادفات دومین علت قطع پا در ایران است.

این کارشناس علائم دیابت را شامل پرخوری، پرنوشی، پرادراری و در مراحل پیشرفته احساس خستگی مفرط و کاهش وزن دانست و گفت: عوارض دیابت کوری، از بین رفتن کلیه‌ها، بیماری‌های قلبی - عروقی، سکته‌ی قلبی، زخم پای دیابتی است، اما اگر بیماران مراقبت‌های لازم را به‌کار ببرند می‌توانند از ابتلا به عوارض بیماری جلوگیری کنند و زندگی عادی داشته باشند.

راز نهان در خصوص این‌که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند؟ گفت: افراد چاق، کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند، افرادی با سابقه‌ی دیابت در خانواده، زنانی که در دوران بارداری سابقه‌ی قندخون بالا دارند، مادرانی که نوزاد بیش از 4.5 کیلوگرم به دنیا آورده‌اند ، سابقه دیابت در حاملگی‌های پیشین و افرادی با اختلالات چربی و فشار خون از جمله کسانی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان قشم به افراد دیابتی توصیه کرد: با کنترل قندخون در حد مطلوب، پیاده‌روی، معاینه‌ی پزشکی و چشم حداقل سالی یک بار، عدم استعمال دخانیات، پابرهنه نرفتن، نپوشیدن کفش تنگ، استفاده از رژیم غذایی مناسب، کوتاه نکردن عمیق ناخن‌ها از ابتلا به عوارض بیماری جلوگیری کنند.

وی خاطر نشان کرد: انجام غربالگری قند خون اجرای برنامه‌های آموزش عمومی و توزیع بروشورهای آموزشی هم‌چنین ارائه‌ی مشاوره‌های حضوری، مراقبت و آموزش به بیماران از برنامه‌های واحد بیماری‌های غیرواگیر شبکه‌ی بهداشت و درمان قشم در همه‌ی مراکز بهداشتی، درمانی و خانه‌های بهداشت است.

رازنهان خاطر نشان کرد: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن گرفتار جامعه‌ی بشری است و بر اساس آمار سال ۹۱ بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به این بیماریند که این رقم در سال ۹۲ به بیش از ۶ میلیون نفر رسیده است