اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو متهم اصلی آلودگی هوای تهران


یک استاد دانشگاه با اعلام این که نمی توان وارونگی دما را تنها عامل آلودگی هوای تهران دانست، گفت: دو عامل اصلی آلودگی هوای تهران، حجم بالای آلاینده های صنعتی و انبوه وسایل نقلیه است.

خبرگزاری مهر: یک استاد دانشگاه با اعلام این که نمی توان وارونگی دما را تنها عامل آلودگی هوای تهران دانست، گفت: دو عامل اصلی آلودگی هوای تهران، حجم بالای آلاینده های صنعتی و انبوه وسایل نقلیه است.

دکتر بهلول علیجانی ضمن بیان این مطلب گفت: از هفته گذشته سیستم پر فشاری بر روی تهران مستقر شده و به همین دلیل آلاینده ها امکان خروج به سمت ارتفاعات را نداشته اند و این گمان را به وجود آورد که وارونگی دما به تنهایی باعث آلودگی هوای تهران شده است.

وی با تأکید بر ورود سیستم های پر فشار از اروپا به سمت کشورمان، ادامه داد: ایران معمولاً در زمستان تحت تأثیر بادهای غربی باران زاست و سیستم های پر فشار وارد تهران می شوند که البته هیچ یک از آنها به تنهایی مشکل زا نیستند.

دکتر علیجانی در باره تأثیر وضعیت اقلیمی تهران در بروز مشکل آلودگی هوا، تأکید کرد: نمی توان گفت تنها موقعیت جغرافیایی باعث بروز وارونگی دما می شود، بلکه موقعیت یآبی تهران نیز دچار مشکل است، چرا که در بیشتر مواقع بادهای ورودی به شهر، بادهای غربی هستند و شمال و شرق تهران نیز با کوه ها پوشیده شده اند.

وی با اشاره به این که به دلیل موقعیت مکانی تهران، آلودگی های ناشی از صنایع و خودروها از شهر خارج نمی شوند، اظهار کرد: وجود کارخانه ها و صنایع در جاده مخصوص کرج در غرب تهران کار درستی نبوده و بادهای غربی، آلایندگی آنها را به داخل شهر هدایت می کنند.

دکتر علیجانی با بیان این که تهران در فصول پاییز و زمستان با سیستم پر فشار مواجه است، تصریح کرد: اعمال قوانین و مقررات خاص در فصول سرد سال، ایجاد محدودیت های ترافیکی و کنترل کارخانجات و صنایعی که منشأ آلودگی هوا هستند، می توانند از جمله راهکارهای کنترل وضعیت آلاینده ها باشند.

وی با اشاره به تأثیر آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در افزایش مشارکت مردم و استفاده از خودروهای استاندارد به جای خودروهای فرسوده و دودزا، اظهار کرد: این مشارکت می تواند باعث کاهش ۵۰ درصدی مسائل و مشکلات ناشی از آلودگی هوا شود.

استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی در پایان با تأکید بر این که حالِ هوای تهران با راهکارهای کوتاه مدت خوب نمی شود، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل آلودگی هوا و سالم سازی هوای تهران، نیازمند اِعمال سیاست های بلند مدتی همچون توسعه حمل و نقل عمومی، تحقق شهر هوشمند، ارائه خدمات الکترونیکی، خروج کارخانجات غرب تهران و توسعه فضای سبز هستیم.


ویدیو مرتبط :
عامل اصلی آلودگی هوای تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 متهم اصلی آلودگی هوای تهران


جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با برشمردن علل بروز آلودگی هوای پایتخت، ۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت را معرفی کرد.

خبرگزاری تسنیم: جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با برشمردن علل بروز آلودگی هوای پایتخت، ۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت را معرفی کرد.

سرهنگ حسن عابدی  با اشاره به وضعیت فعلی آلودگی هوا و دلایل بروز چنین آلودگی‌هایی در هوای پایتخت اظهار داشت: از نظر پلیس، عوامل متعددی باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است که طبعاً برای حل این موضوع، یا باید این عوامل را از بین برد و یا از تأثیر آن‌ها بر آلودگی هوا کاست.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد «عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» به عنوان مهمترین عامل به وجود آورنده این وضعیت آلاینده در تهران است و این عامل باعث شده است تا خودورهای فرسوده اعم از سواری، کامیون و یا وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و تاکسی، سهم به سزایی در آلودگی هوای پایتخت داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین وجود کارخانجا آلاینده در سطح شهر تهران، علاوه بر تولید آلودگی، سبب تردد خودروهای سنگین در معابر درون شهری می‌شود و از این رو با انتقال این کارخانجات آلاینده از سطح شهر، می‌توان در پاکسازی هوای پایتخت گام موثری برداشت.

عابدی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارخانجات تولید شن و ماسه در حاشیه تهران نیز گفت: البته حتی آلودگی برخی کارخانجاتی که در اطراف شهر تهران قرار دارند، در آلودگی شهر تهران موثر است و فعالیت کارخانه سیمان و شن و ماسه‌ حاشیه پایتخت از جمله این موارد است.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه حذف زباله‌سوزی و جداسازی مسیر تردد کامیون‌ها و وسائل نقلیه سنگین دیزلی از حاشیه شهر تهران از دیگر عواملی دانست که باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت می‌شود و با اشاره به سهم 12 درصدی معاینات فنی در کاهش آلودگی هوا، از نابسامانی برخی از مراکز معاینه فنی خودرو، انتقاد کرد و گفت: پلیس در 9 ماهه ابتدایی امسال برخورد جدی و قاطعی را با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی انجام داده و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد میزان برخوردهای ما در این حوزه، به نسبت مدت مشابه سال قبل، 3 برابر شده است.

وی در پایان با اشاره به مقطعی بودن آثار اجرای طرح‌هایی همچون طرح زوج و فرد از درب منازل، برای رسیدن به راهکاری قطعی و پایدار در برابر آلودگی هوای پایتخت ابراز امیدواری کرد.