اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو عاج 15 میلیون ساله در مراغه كشف شد


این فسیل ها با كمترین امكانات كشف شده و هنگام كاوش نیز كمترین آسیبی به این عاج ها نرسیده و تحقیقات نهایی در ارتباط با این دو فسیل همچنان ادامه دارد. ایرنا: مدیركل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: دو عاج فیل ماموت مربوط به 15 میلیون سال قبل در مراغه كشف شد.

 
بیوك رییسی افزود: یكی از عاج فیل ها 180 سانتی متر و دیگری 60 سانتی متر طول دارد كه با كاوش های پژوهشگران و كاوشگران موسسه ملی تحقیقات فسیل ایران در منطقه فسیلی مراغه كشف شده است.

وی ادامه داد: این فسیل ها با كمترین امكانات كشف شده و هنگام كاوش نیز كمترین آسیبی به این عاج ها نرسیده و تحقیقات نهایی در ارتباط با این دو فسیل همچنان ادامه دارد.

وی اضافه كرد: روشی كه عاج ماموت ها كشف و استخراج شده روشی جدید و مطلوب برای كشف فسیل است.

وی خاطرنشان كرد: طبق برنامه های موسسه ملی تحقیقات فسیل ایران و اداره كل حفاظت از محط زیست تلاش می شود با اخذ مجوز، كاوش ها در منطقه فسیلی مراغه ادامه یابد و منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی- طبیعی فسیلی به مساحت 10 هزار و 26 هكتار ثبت شده ‌و در آخرین مطالعات صورت گرفته فسیل‌های اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه كشف شده ‌است.

شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 147 كیلومتری جنوب تبریز مركز آذربایجان شرقی واقع است.



ویدیو مرتبط :
عاج به عاج کردن فیل وکرگدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف دایناسور ۲۳۸ میلیون ساله



 

 

كشف دایناسور ۲۳۸ میلیون ساله

 

 

دیرینه‌شناسان برزیلی فسیل دایناسور ۲۳۸ میلیون ساله را كشف كردند.

 


مقامات برزیلی اعلام كردند كه دیرینه‌شناسان این كشور فسیل دایناسوری را كشف كردند كه مربوط به ۲۳۸ میلیون سال قبل بوده و اسكلت این دایناسور تا حد زیادی كامل است به طوری كه می‌توان شكل ظاهری این دایناسور را به راحتی تشخیص داد.

 


محققان دانشگاه لوتران برزیل، اندازه این دایناسور حدود ۷ متر (۲۲ پا) و وزن آن حدود ۹۰۰ كیلوگرم (حدود یك تن) است و این دایناسور در عصر تریاسه (۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون سال قبل) روز زمین می‌زیسته است.

 


این تیم تحقیقاتی فسیل این دایناسور را در منطقه‌ای در ۲۶۰ كیلومتری (۱۶۰ مایلی) پورتو آلگر كشف كرده‌اند.

 


دا سیلوا سرپرست این تحقیقات گفت: این كشف چیزی است كه ما هیچ وقت نمی‌توانستیم تصورش را بكنیم.

 


كیفیت و اندازه استخوان‌های كشف شده بسیار عجیب است و باعث شگفتی و خوشحالی دانشمندان و دیرینه‌شناسان شده است.

 


وی افزود: این كشف در شناخت آناتومی دایناسورها كمك زیادی می‌كند و ما می‌توانیم با مطالعه این استخوان‌ها به نوع استخوان‌بندی حیوانات ماقبل تاریخ پی ببریم.