اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو روایت از ماجرای "12,000,000,000,000 تومان"



سوء استفاده مالی 12 هزار میلیاردی , وزیر نیرو

دو روایت از ماجرای "12,000,000,000,000 تومان"

ماجرای یك سوء استفاده مالی 12 هزار میلیاردی در روزهای اخیر در رسانه‌ها مطرح شده است. ماجرا از این قرار است كه وزیر نیرو مدعی شد كه در جریان انجام پروژه راه آهن گرگان، بجنورد، مشهد دولت قبل در ازای سهم 15 درصدی خود كه 600 میلیارد تومان برآورد می شده، 12 هزار 600 میلیارد تومان به پیمانكار پرداخت شده است.

اما یك نماینده مجلس معتقد است كه ارزش سهم 15 درصدی هنوز از سوی بورس تعیین نشده و تمام مراحل این پروژه قانونی بوده است.

روایت وزیر نیرو از ماجرا
چیت چیان وزیر نیرو دولت یازدهم، درباره تامین منابع مالی یک پروژه ریلی از محل فروش اموال و دارایی های وزارت نیرو هم توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی برنامه داشت تا خط راه آهن گرگان، بجنورد، مشهد را با 4 هزار میلیارد هزینه توسط کنسرسیومی چینی ایرانی اجرایی کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در این طرح قرار بود 85 درصد منابع مالی پروژه توسط چینی ها به صورت فاینانس تامین شود، تصریح کرد: برای 15 درصد تأمین مالی بخش ایرانی، بخشی از نیروگاه ها و اموال بیت المال در وزارت نیرو به ارزش 600 میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شود.

این مقام مسئول، تاکید کرد: اما در حقیقت بخشی از بیت المال به ارزش 12 هزار و 600 میلیارد برای واگذاری به پیمانکار این پروژه تخصیص پیدا کرده بود که ما در هیئت دولت موضوع این تضییع بیت المال را مطرح کردیم و جلوی مصوبه دولت گذشته گرفته شد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه می خواستند به جای 15 درصد پروژه بیش از 21 برابر پیش پرداخت و بیش از 3 برابر ارزش کلی پروژه را از بیت المال پرداخت کنند، اظهار داشت: بر این اساس مشخص است وقتی جلوی این تضییع بیت المال گرفته شده، اعتراض آنها را به دنبال دارد.

وی در پایان با بیان اینکه جلوی این تضضیع حقوق بیت المال را گرفتن به منزله منتفی شدن ساخت این خط ریلی نیست، خاطرنمشان کرد: وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی باید منبعی دیگر برای تأمین این 15 درصد مشخص کنند و یا واگذاری حقیقی به قیمت مشخص 600 میلیارد تومان انجام گیرد.

روایت یک نماینده مجلس از ماجرا
موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد در مجلس در خصوص چگونگی روند این پروژه گفت: «شروع این پروژه به سال 82 بر می گردد. در این سال پروژه مطرح شد. استاندار وقت خراسان بزرگ طرح مطالعاتی آن را انجام می دهد. در آن سال من فرماندار بجنورد بودم.»

وی ادامه داد: «در سال 84 و 85 در خلال سفرهای استانی این پروژه به تصویب رسید. در سال 88 این پروژه در ردیف بودجه قرار گرفت. به دلیل كمبود مالی دولت بنا شد كه این پروژه فاینانس شود. یعنی 15 درصد را دولت بپردازد و 85 درصد را فاینانسور خارجی. با شركت های آلمانی و ترك و چینی در این زمینه صحبت شد و در نهایت به دلیل تحریم ها شركت چینی انتخاب شد و بررسی ها آغاز شد.»

نماینده بجنورد افزود: «همزمان قرارگاه خاتم النبیاء 20 كیلومتر از 580 كیلومتر این پروژه را در دست گرفت. اما پس از آن شركت عمران آستان قدس برای اجرای كل پروژه اعلام آمادگی كرد. بنا شد كه دولت به ازای سهم 15درصدی خود 49 درصد از سهام شركت را در اختیار شركت عمران آستان قدس قرار دهد.»

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «از كل سهام شركت مهاب قدس، 25 درصد متعلق به آستان مقدس حضرت معصومه، 26 درصد آن متعلق به شركت عمران آستان قدس است. بنا شد كه شركت عمران آستان قدس در ازای دریافت 49 درصد باقی مانده، 144 میلیون یورو را برداشته و مابقی را به دولت بپردازد. در سال 91 این تصمیم به تصویب دولت، هیات تصویب مصوبات و به تایید رئیس مجلس رسید و به سازمان خصوصی سازی رفت.»

ثروتی ادامه داد: «سازمان خصوصی سازی در خصوص نحوه قیمت گذاری سهام شركت «مهاب قدس» سوال داشت. این مصوبه دوباره به دولت برگشت و دولت در همان سال مصوب كرد كه قیمت گذاری آن از طریق بورس انجام شود. این اصلاحیه دولت نیز به تصویب مجلس رسید و تایید رئیس مجلس رسید. و سازمان خصوصی سازی در حال پیگیری آن است. الان دو سال است كه كار این پروژه توسط شركت عمران آستان قدس در حال انجام است.»

به گفته وی با شروع به كار دولت جدید، جناب آقای چیت چیان وزیر نیرو با این واگذاری مخالفت كرد. 50 نماینده طی نامه ای به وزیر نیرو در خصوص قانونی بودن مراحل این پروژه اطلاع رسانی كردند. اما وزیر نیرو بدون دادن توضیحات كافی به اعضای دولت، امضای لغو این مصوبه را از دولت گرفت. اما پس از اعلام لغو این مصوبه معلوم شد كه وزرای راه و اقتصاد از مفاد این مصوبه اظهار بی اطلاع بوده اند!

وی در پایان تاكید كرد: «شركت عمران آستان قدس در این دو سال هنوز هیچ پولی دریافت نكرده است و تاكنون هیچ قراردادی با طرف چینی منعقد نشده است. تاكنون پیگیری های من از رئیس جمهور و معاون اول به اینجا رسید كه امروز وزیر راه و اقتصاد هر دو به صحیح بودن این مصوبه رای داده اند.»/فرارو

 


ویدیو مرتبط :
مستند8/000/000 معتاد و تولدسالانه بیش از 3/000 کودک عقب مانده در آلمان حاصل مشروبات الکلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیاوران متری 8.800.000 تومان/ آخرین قیمت "فروش" سایر واحدهای مسکونی در تهران +جدول



بازار مسكن ,قیمت مسكن

نیاوران متری 8.800.000 تومان/ آخرین قیمت "فروش" سایر واحدهای مسکونی در تهران +جدول

قیمت خرید مسکن در مناطق مختلف تهران را در جدول زیر مشاهده نمایید.

 قیمت ها به شرح جدول زیر است:

بازار مسكن ,قیمت مسكن

باشگاه خبرنگاران