اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«دو دوازدهم» یا «پول توجیبی»؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,لایحه بودجه 95

  دولت امسال لایحه بودجه 95 را برخلاف دو سال گذشته با کمی تاخیر به مجلس ارسال کرد. رئیس‌جمهوری در بیان علل این تاخیر گفته بود «برخی می‌گویند ما در ارائه لایحه تاخیر داشتیم چون می‌خواستیم موضوع برجام عملیاتی شود چرا که بودجه کشور برمبنای حذف و پاره شدن زنجیر تحریم‌ها تهیه شده بود و نیمه شب که برجام اجرایی شد صبح آن روز برنامه و لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم بنابراین امسال هم با صدای بلند می‌گویم که حتی یک روز هم در ارائه لایحه بودجه 95 و برنامه به مجلس تاخیر نداشتیم.»

این دلیل منطقی بود چراکه دولت نمی‌توانست تا قبل از رفع تحریم‌ها که به طور مستقیم به اقتصاد کشور گره خورده بود لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند. بعد از تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به بهارستان که در تاریخ 27دی‌ماه و مصادف با فردای اجرایی شدن برجام بود این بار مجلسی‌ها بودند که در بررسی این لایحه تاخیر داشتند. البته برگزاری برنامه‌های انتخاباتی یکی از مهم‌ترین دلایل این تاخیر بود ضمن‌اینکه جلسات صحن مجلس حدود یک ماه برگزار نشد.

 

هم‌اکنون که مدت زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده است نمایندگان طرح دو دوازدهم را که پیش از برگزاری انتخابات هم مطرح بود بار دیگر به هیات رئیسه پیشنهاد داده‌اند. البته ناگفته نماند که تعدادی از نمایندگان در کمیسیون تلفیق در حال بررسی بدون وقفه این لایحه هستند.رئیس‌جمهوری طی نشست خبری اخیر خود در مورد اینکه نمایندگان مجلس عنوان کردند قرار است دولت لایحه‌ دو دوازدهم بودجه را به مجلس ارائه کند، گفت:«ما نظرمان این بود که بودجه در سال ۹۴ به تصویب نهایی برسد؛ به محض اینکه برجام تحقق پیدا کرد، یک روز بعد لایحه بودجه را تقدیم مجلس کردیم.

 

از زمانی که لایحه بودجه را به مجلس دادیم، تا پایان سال بیش از ۶۰ روز زمان در اختیار مجلس بود، اگرچه نمایندگان درگیر کار انتخابات بودند اما تصویب لایحه شدنی بود چون تصویب دولت روشن شده و به نفع مردم خواهد بود. اگر مجلس نتواند تا پایان سال مصوبه قانونی درباره لایحه بودجه ارائه دهد، ساز و کار قانونی وجود دارد که بر مبنای آن اقدام می‌شود». با اینکه به نظر می‌رسد دولت با بررسی لایحه بودجه به صورت دو دوازدهم موافق نیست اما مجلس همچنان بر این موضع خود استوار است. برخی نمایندگان مجلس خبر از آماده‌سازی طرحی داده‌اند که در صورت عدم ارائه لایحه بودجه دو دوازدهم از سوی دولت، به دولت تنخواه دهند. در واقع طراحان این طرح می‌خواهند در صورت عدم ارائه لایحه از سوی دولت، آن را جایگزین بودجه دو دوازدهم کنند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد از نظر قانونی بدون ایراد هم نباشد. دلایل بررسی لایحه بودجه در قالب طرح پیشنهادی دو دوازدهم از سوی نمایندگان و اینکه آیا این اقدام مجلس‌نشینان می‌تواند به نوعی موازی‌کاری با دولت باشد موضوعی بود که پیرامون آن با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به گفت‌و‌گو نشستیم.


دولت فروردین 95 با تنخواه کشور را اداره می‌کند
ایرج ندیمی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 در مورد طرح مجلس برای تعیین بودجه دو دوازدهم برای سال آینده به «ابتکار» گفت: ما در وهله اول یک مشکل را در کمیسیون برنامه حل کردیم که در پی آن بخشی از مسایل مربوط به لایحه بودجه حل می‌شود به این صورت که طرحی برای تنخواه آماده شده و به هیات رئیسه نیز ارسال شده است که اگر لازم باشد این هفته یا هفته آینده در دستورکار صحن قرار خواهد گرفت.

 

وی افزود: به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می‌گویم که ما چون در بررسی بودجه جلو افتاده‌ایم نگرانی وجود ندارد چراکه روزگذشته بررسی بخش درآمدی این طرح تمام شد و می‌توانیم در این مورد تصمیم‌گیری کنیم در رابطه با بخش هزینه هم سعی می‌کنیم در چند روز آینده بررسی آن را به اتمام برسانیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکیدکرد: اگر کلیات لایحه بودجه را هم در صحن مجلس تصویب کنیم عملا می‌دانیم که در دوازده‌ماه سال بعد چه کاره هستیم ضمن‌اینکه در این شرایط برش یک دوازدهم و دو دوازدهم و بررسی آن کار سختی نخواهد بود.وی یادآورشد: هم‌اکنون تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق در مراحل آخر قرار دارد و بررسی ماده 19 و 20 مربوط به بخش درآمدی هم تمام شده است و بعد از این وارد نوزده تبصره از جهت هزینه می‌شویم و به نظر می‌رسد که بتوانیم در اواسط هفته آینده کلیات لایحه بودجه را به صحن بیاوریم و بلافاصله رای‌گیری کرده و کلیات آن را تصویب کنیم و بررسی جزییات آن را نیز برای بعد بگذاریم.

 

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در مورد نظر دولت برای ارائه طرح از سوی مجلس جهت بررسی بودجه چند دوازدهم تصریح‌کرد: دولت گفته که تا 25 فروردین‌ماه با تنخواه و با استفاده از نظام تخصیص می‌توانیم خود را اداره کنیم و با این روش نیاز به قانون نداریم که به طور قطع بعد از این هم لایحه بودجه در صحن به تصویب خواهد رسید. ندیمی در پاسخ به اینکه این اقدام مجلسی‌ها به نوعی موازی‌کاری با دولت نیست، یادآورشد: نه چراکه این اقدام روشی برای تعیین تنخواه است و خود دولت هم این میزان بودجه مشخص شده را تنخواه می‌داند ضمن‌اینکه ما از دولت نخواسته‌ایم که لایحه ارائه کند و معتقدیم تا زمانیکه بودجه نیامده دولت با تنخواه کشور را اداره کند که این نه تنها موازی‌کاری نیست بلکه کمک به دولت نیز هست البته لازم به ذکر است که ما با بودجه عمرانی کاری نداریم فقط می‌ماند بررسی بودجه جاری که در فروردین‌ماه آن را بررسی خواهیم کرد.


نمایندگان برای کمک به دولت پیشنهاد طرح دو دوازدهم را دادند
اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 در اشاره به بررسی طرح دو دوازدهم بودجه از سوی نمایندگان در صحن علنی به «ابتکار» گفت: روز گذشته پیشنهاد طرح بررسی بودجه 95 به صورت دو دوازدهم داده شده که با امضای تعدادی از نمایندگان تهیه شد که یک فرصت تنخواه دو ماهه به دولت بدهند تا برای انجام امور جاری و عمرانی خود از ابتدای سال جدید با مشکل مواجه نشود.وی افزود: از آنجا که لایحه بودجه با 45 روز تاخیر به مجلس رسید و از طرفی دیگر صحن مجلس هم درگیر یک ماه تعطیلات انتخاباتی بود در عمل امکان رسیدگی به لایحه بودجه در این مدت حاصل نشد البته هم‌اکنون کمیسیون تلفیق در تلاش است که تا پایان سال جلسات خود را برگزار کند و در نهایت پیش‌بینی می‌شود که هفته آینده رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد ضمن‌اینکه اعضای این کمیسیون بر اساس زمان بندی برای ورود لایحه به صحن نیز در تلاش هستند که این مهم تا قبل از پایان فروردین‌ماه به نتیجه برسد.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکیدکرد: البته بر اساس آنچه برآورد می‌شود این احتمال وجود دارد که تا قبل از پایان فروردین‌ماه امکان رسیدگی به لایحه بودجه وجود نداشته باشد لذا برای پیشگیری از اینکه سال جدید دولت با مشکل مواجه نشود پیشنهاد تعیین بودجه دوماه اول سال داده شد با تمام این تفاصیل اگر باز هم به درستی برنامه‌ریزی شود می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال برای بودجه 95 امکان بررسی مهیا شود اما طرح فوق‌الذکر نیز به عنوان یک پیشنهاد در جهت پیشگیری احتمالی برای به طول انجامیدن دوره رسیدگی به این لایحه در صحن علنی مطرح شده است.نماینده مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: آنچه مسلم است کمیسیون تلفیق بودجه بر اساس زمان‌بندی کار خود را انجام می‌دهد اما بعد از تعطیلات عید نوروز که صحن علنی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد اگر امکان رسیدگی به لایحه بودجه وجود داشته باشد، انجام می‌شود در مجموع این طرح فقط به منظور کمک به دولت مطرح شده که در ابتدای سال برای پرداخت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر، تنخواه خود را داشته باشد.


دادن بودجه دو دوازدهم پیام دارد
سخنگوی دولت پیشتر طی نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به وضعیت لایحه بودجه گفت: پس از اعلام اجرای برجام در 27دی ماه، بودجه تقدیم مجلس شد و وقتی که در آیین‌نامه داخلی مجلس برای کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق دیده شده 40روز است. با توجه به این که فرصت یک هفته تا 10روز می شود بودجه را بست.نوبخت ضمن تشکر از هیات رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس افزود: در ایام انتخابات برای اینکه به نحوی عمل کنند که خواسته دولت انجام شود، طراحی کردند و در جلسه اول کلیات آن تصویب شد و الان تبصره‌های آن در حال بررسی است که امیدواریم مجلس به وقت بودجه را ارایه دهد.وی تصریح‌کرد: دادن بودجه دو دوازدهم پیام دارد، ولی امیدواریم مجلس تحت شرایطی می‌تواند این اقدام را انجام دهد، قطعا دولت به قانون بی‌توجه نخواهد بود.

 

شاید این دولت پانزده آذر را احیا کرد در حالی که دولت‌های گذشته کی بودجه را در زمان‌های دیگری تحویل می‌دادند.سخنگوی دولت با بیان این که لجاجتی با نمایندگان نداریم و قصد داریم کارها با شایستگی انجام شود، تاکید‌کرد: برای اجرایی شدن برجام و مشخص شدن سقف فروش نفت، باید صبر می‌کردیم تا لایحه تقدیم مجلس شود.نوبخت یادآورشد: آخرین بودجه دو دوازدهم که در سال 92 ارایه شد. هنوز موارد اختلافی با بانک مرکزی در حال پیگیری است و اگر مطمئن شویم تصویب بودجه به امسال نخواهد رسید، راه‌حل دیگری را طی مذاکره با مجلس مشخص خواهیم کرد.

 

 اخباراقتصادی -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
دکتر هلاکویی _ پول توجیبی و قدر پول را دانستن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

200 هزار دلار پول توجیبی شاهزادگان سعودی از فروش نفت



پایگاه خبری شبكه العالم نیز به نقل از روزنامه آمریكایی 'وال استریت ژورنال' نوشت: پرداخت حق كمیسیون به شاهزادگان خاندان حاكم سعودی در حالی در عربستان مجاز است كه در سایر كشورها رشوه نامیده می شود و غیرقانونی است.

 

شاهزادگان سعودی كه تعداد آنها به پنج هزار نفر بالغ می شود، هر یك سالانه از محل درآمد فروش نفت این كشور مبلغ 200 هزار دلار پول تو جیبی دریافت می كنند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری 'بی.بی.سی عربی' با درج این خبر، نوشت: به گفته پروفسور 'گریگوری جوز ' استاد علوم سیاسی دانشگاه ورمونت آمریكا و كارشناس امور عربستان پنج هزار شاهزاده سعودی بر اساس سیستم رایج در معاملات نفتی این كشور سالیانه 200 هزار دلار دریافت می كنند. در حالی كه بیشتر آنها از ثروت های نجومی برخوردارند.

جوز افزود: این شاهزادگان در سفرهای خارجی خود در مجلل ترین هتل ها اقامت می كنند و در بهترین رستوران ها غذا می خورند.

پروفسور جوز در خصوص 'سعود عبدالعزیز بن ناصرآل سعود' شاهزاده سعودی كه به قتل خدمتكارش در لندن محكوم شده است، گفت: وی نوه دختری پادشاه عربستان سعودی است كه به همراه خدمتكارش برای تفریح به لندن رفته بود.

آنها در یك هتل پنج ستاره اقامت داشتند، در مجلل ترین رستوران های شهر غذا می خوردند و در گرانترین كلوپ های شبانه مشروبات الكلی مصرف می كردند.

پایگاه خبری شبكه العالم نیز به نقل از روزنامه آمریكایی 'وال استریت ژورنال' نوشت: پرداخت حق كمیسیون به شاهزادگان خاندان حاكم سعودی در حالی در عربستان مجاز است كه در سایر كشورها رشوه نامیده می شود و غیرقانونی است.

روزنامه آمریكایی از معاملات نفتی كه با توسل به پرداخت حق كمیسیون به این شاهزادگان منعقد می شود، به عنوان 'نفت شاهزادگان' نام برده است.

وال استریت ژورنال افزود: شركت های نفتی اعلام كرده اند كه مقامات عالیرتبه سعودی تمایلی به توقف پرداخت حق كمیسیون به عنوان منبعی برای سیر كردن شاهزادگان این خاندان، ندارند.

بر اساس این خبر، حتی تعدادی از این شاهزاده ها به برخی از شركت های نفتی بزرگ آمریكا پیشنهاد داده اند تا بر اساس نظام پرداخت حق كمیسیون عمل كنند.

مدیر یكی از این شركت های نفتی آمریكا فاش كرد، چندی پیش یكی از شاهزاده سعودی به آنها پیشنهاد كرد كه در مقابل دریافت چهار میلیون دلار حق كمیسیون می تواند در عقد قرارداد فروش روزانه 300 هزار بشكه نفت به نرخ رسمی به آن شركت كمك كند.

یك مدیر آمریكایی دیگر نیز در این باره گفت: یك شاهزاده سعودی با ارسال نامه ای متعهد شد كه در صورت دریافت حق كمیسیون حاضر است به ما نفت تحویل بدهد.../ایرنا