اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو دلیل موفقیت مذاکرات هسته‌ ای


معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت که احترام به ملت ایران و تاکید طرفین بر رویکرد برد - برد، دلیل اصلی به بار نشستن مذاکرات ‌هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت که احترام به ملت ایران و تاکید طرفین بر رویکرد برد - برد، دلیل اصلی به بار نشستن مذاکرات ‌هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 بوده است.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که به توکیو سفر کرده است، این سخنان را روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران ژاپنی در باشگاه ملی رسانه‌های این کشور عنوان کرد.رئیس ستاد پیگیری برجام در بخشی از سخنانش تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای 6 قدرت بزرگ دنیا با ایران به دو دلیل موفق شد؛ اول اینکه طرف‌های مقابل ما به خصوص آمریکا، به جای زبان تهدید با زبان احترام با ملت ایران سخن گفتند و دوم اینکه هر دو طرف رویکرد خود را بر مبنای برد - برد قرار دادند.

عباس عراقچی که از اسفند 1386 تا مهر 1390 سفیر ایران در ژاپن بوده ‌است، در بخشی از سخنانش با اشاره به آخرین حضور خود در این باشگاه در هشت سال قبل گفت: «من همان زمان در جمع شما گفتم که بحران هسته‌ای دیر یا زود پایان خواهد یافت و اینک خوشحالم که می‌‌بینم چهار ماه پس از اجرایی شدن برجام، ایران و ژاپن در حال توسعه ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی در روابط دوجانبه هستند و در این جهت، آقای «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن نیز قصد دارند به زودی به ایران سفر کنند.»

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با تشریح روند مذاکرات با گروه 1+5 برای خبرنگاران حاضر در نشست تاکید کرد: «از نگاه ما استفاده از رویکرد برد - برد یک الگوست که در سایر مسائل جهانی هم می‌تواند کاربرد داشته باشد.»عراقچی که از اردیبهشت تا شهریور 1392 سخنگوی وزارت امور خارجه بود و سپس از سوی محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه، به سمت معاون حقوقی و بین‌الملل این وزارتخانه منصوب شد، در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های همکاری تهران-توکیو، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران است.

ما نمی‌خواهیم ژاپن فقط خریدار نفت از ایران باشد، ما علاقه‌مندیم شاهد سرمایه‌گذاری ژاپن در این صنایع باشیم تا موجب بهره‌مندی هر دو کشور باشد.»عراقچی، از صنایع خودروسازی، حوزه حمل‌ونقل و همکاری در ساخت نیروگاه‌های اتمی به‌عنوان دیگر زمینه‌های توسعه همکاری اقتصادی دو کشور نام برد.

عراقچی که بین سال‌های 1378 تا 1382 سفیر ایران در فنلاند بوده ‌است، در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ادعای آمریکایی‌ها برای ساخت سپر موشکی در اروپا به دلیل تهدیدات ایران گفت: «فکر می‌کنم همه می‌دانند این پایگاه‌ها به دلیل وجود موشک‌های ایران نیست و آنها در این بین به دنبال اهداف دیگری هستند. موشک‌های ما کاملا جنبه دفاعی دارد و معتقدیم در هرگونه احتمال تهاجم علیه ایران، نقش بازدارندگی دارد.»

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره قطع روابط ایران از سوی عربستان کرد گفت: «ما عربستان را یکی از کشورهای مهم جهان اسلام می‌دانیم. من فکر می‌کنم اقدام عربستان به قطع روابط با ایران ناشی از یک اشتباه محاسباتی بود. سیاست ما ثبات و صلح در منطقه است و در این راستا آمادگی داریم مسائل با کشورهای منطقه از جمله عربستان را از طریق گفت‌وگو حل کنیم اما متاسفانه عربستان تاکنون به درخواست ایران برای گفت‌وگو پاسخی نداده است.»

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در مورد اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده اعلام کرده ‌است در بازدید از هیروشیما حاضر به عذرخواهی بابت قربانی شدن مردم در انفجار بمب اتمی نیست، تاکید کرد: «ایران و ژاپن هر دو قربانی سلاح‌های کشتارجمعی هستند. مردم ژاپن قربانی سلاح هسته‌ای آمریکا هستند و مردم ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی که توسط شرکت‌های اروپایی در اختیار صدام قرار گرفت. ما معتقدیم کسانی که این جنایت‌ها را علیه مردم ایران و ژاپن انجام دادند نه فقط از مردم این دو کشور بلکه باید از کل بشریت عذرخواهی کنند.»

دیدار با اعضای گروه دوستی پارلمانی

عراقچی که برای شرکت در نشست مرکز «مطالعات بین‌المللی سیاست عمومی ژاپن» به توکیو سفر کرده است، عصر پنج‌شنبه در اولین روز سفر خود با اعضای گروه دوستی پارلمانی حزب لیبرال دموکرات ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.ریاست این گروه را «ماساهیکو کومورا» معاون حزبی نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه اسبق این کشور بر عهده دارد.معاون وزیر خارجه همچنین عصر دیروز با «سوگی یاما» معاون وزیر خارجه ژاپن دیدار و درباره مسائل مختلف با او گفت‌وگو کرد.عراقچی در دیدار با اعضای «شورای بین‌المللی تعاملات دوستانه ژاپن» هم گفت: «با توجه به خطر فعالیت گروه‌های تروریستی برای همه کشورهای جهان، دو کشور می‌توانند همکاری خود در این زمینه را گسترش دهند.»


ویدیو مرتبط :
مستند زیاده خواه (دلالیل عدم موفقیت مذاکرات هسته ای)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاتمی: مردم موفقیت مذاکرات هسته‌ای را قدر می‌دانند و پشتیبان دولت و مذاکره‌کنندگان هستند



سید محمد خاتمی

خاتمی: مردم موفقیت مذاکرات هسته‌ای را قدر می‌دانند و پشتیبان دولت و مذاکره‌کنندگان هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین کشورمان امشب در ملاقات و دیدار با جمعی از شخصیت‌های استان یزد، ضمن بحث درباره پیگیری‌های انجام شده در زمینه مسأله هسته‌ای، گفت که مردم ایران موفقیت در مذاکرات با 1+5 را قدر می‌دانند و پشتیبان دولت و مذاکره‌کنندگان خواهند بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، وی در این دیدار اظهار کرد: تلاش ارجمند دولت و هیأت مذاکره‌کننده در مورد پرونده هسته‌ای به یاری خداوند به نتیجه‌ای مطلوب رسید و اولین گام در جهت تأمین منافع ملی و نیز سیر به سوی کاهش تنش و ان‌شاءالله حل نهایی مسأله، محکم برداشته شد.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان تاکید کرد: ملت بزرگوار ایران این موفقیت را قدر می‌داند و بدون تردید پشتیبان دولت و وزیر محترم امور خارجه و گروه مذاکره‌کننده خواهد بود.

خاتمی تصریح کرد: شادی مردم، نشانه رضایت آنان است.

/ایسنا