اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو درخواست وزیر بهداشت از رئیس مجلس



اخبار,اخبارجتماعی ,درخواست وزیر بهداشت از رئیس مجلس

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به مشکلات اعتباری حوزه سلامت از جمله دیرکرد بیمه‌ها در پرداخت‌ها و همچنین مشکلات موجود در تخصیص منابع عمومی، از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد: در برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت را نیز مانند وزارتخانه‌هایی نظیر کشاورزی و همچنین راه و شهرسازی در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا  ، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز پزشک که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین وزیر بهداشت افغانستان برگزار شد، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم قدرشناس خدمات جامعه پزشکی بوده و هستند. جامعه پزشکی همواره در کنار مردم بوده است. در دوران انقلاب و همچنین در دوران دفاع مقدس خدمات ارزنده‌ی جامعه پزشکی را همواره شاهد بوده‌ایم. ما به وجود جامعه پزشکیمان افتخار می‌کنیم.

وی در این باره افزود: در طول دو سال گذشته هم جامعه پزشکی اعم از پزشکان، پرستاران و گروه‌های مختلف پیراپزشکی در کنار دولت و مجلس در طرح تحول سلامت همراهی داشته است.

وی ادامه داد: در جهت حفظ حرمت جامعه پزشکی و صیانت از این حرفه مقدس به نظر می رسد که تریبون‌های اثرگذار کشور باید احتیاط کنند و هوشیار باشند. امیدواریم در این عرصه همچنان که توانستیم رضایت عامه مردم را کسب کنیم ، در ادامه مسیر علاوه بر خودمان، دیگران هم از جامعه پزشکی صیانت کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بخش زیادی از طب مدرن را مدیون نیاکان خود از جمله شیخ الرئیس هستیم ادامه داد: کتاب شیخ الرئیس سالهای سال در بهترین مراکز علمی دنیا استفاده شده است. لازم است از ظرفیت‌های پزشکی کشور صیانت شود.

تقدیر وزیر بهداشت از حمایت‌های رئیس مجلس
هاشمی در ادامه صحبت‌هایش ضمن تشکر از حمایت‌های رئیس مجلس از برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت افزود: نقش دکتر لاریجانی در همراهی با برنامه‌های دولت بسیار مهم و اثرگذار است. ما نیز در کشاکش برنامه‌هایمان، از حمایت‌های دکتر لاریجانی و مجلس برخوردار بوده‌ایم. البته اگر نقصی وجود دارد مربوط به دستگاه اجرایی است اما در مجموع هدف گیری‌های ارزشمندی برای طرح تحول نظام سلامت صورت گرفت به طوری که کاهش پرداخت مردم در امر هزینه‌های درمان را شاهد هستیم و از طرف دیگر دسترسی به دارو و پزشک در مناطق محروم و مرزی تسهیل شد.

رفع کمبود پزشک در شهرهای زیر 20 هزار نفر برای نخستین بار
وی در این باره ادامه داد: در شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز برای اولین بار است که کمبود پزشک نداریم. همچنین در حوزه بهداشت برای هشت میلیون حاشیه نشین شهرها خدمات بهداشتی فراهم و مراکز جامع خدمات ایجاد شد. اگر مردم و نمایندگان آنها در مجلس، احساس رضایت و آرامش می‌کنند این امر بی تردید نشان دهنده آن است که کارهای زیادی در این حوزه صورت گرفته است. اگرچه که برخی‌ها نیز همواره کم لطفی می‌کنند.

درخواست وزیر بهداشت از رئیس مجلس
وی در ادامه صحبت‌هایش چند درخواست مهم به ویژه در زمینه منابع مالی از رئیس مجلس داشت و گفت: در حوزه بیمه اجرای قانون بسیار مهم است، چرا که اداره بیمارستان‌ها به این امر وابسته است. منابع وزارت بهداشت یا از مسیر منابع عمومی است که در این حوزه همه متوجه مشکلات دولت هستیم، یا از حق بیمه‌ای است که مردم می‌پردازند که در این زمینه هم مردم به خوبی انجام وظیفه می‌کنند و یا باید از مسیر مالیات بر کالاهای آسیب رسان تامین شود که متاسفانه این موضوع علیرغم مصوبه مجلس هیچگاه اجرایی نشده است.

وزیر بهداشت در این باره گفت: تنها از مسیر مالیات بر سیگار حدود 10 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت باید واریز شود اما متاسفانه این موضوع همواره با بهانه‌هایی نظیر ضربه به اشتغال و یا افزایش قاچاق عملیاتی نشده است و متاسفانه در این بحث، بخش سلامت همواره منفعل بوده است. این در حالیست که از این منظر آنچه که نصیب وزارت بهداشت می‌شود، بیماری بیشتر است.

هاشمی افزود: در زمینه بیمه‌ها نیز باید بگویم که طبق قانون بیمه‌ها باید 60 درصد مطالبات بیمارستان‌ها را در پایان هر ماه و مابقی را طی سه ماه تسویه کنند. وقتی که اعتبارات از طریق مجاری قانونی قابل وصول نباشد، طبیعی است که این چرخه معیوب شده و باعث نارضایتی جامعه پزشکی خواهد شد؛ موضوعی که امروز به نوعی شاهد آن هستیم.

وی در عین حال گفت: جامعه پزشکی اعم از وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، بخش خصوصی، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها باید هوشیار باشند و راه را گم نکنند. از آنجا که در طول دوران بعد و قبل از انقلاب متصدیان نظام سلامت همواره پزشک بوده‌اند و با عالم کسب و کار کمتر آشنایی داشته‌اند، اقتصاد سلامت در مقایسه با سایر دستگاه‌ها متاسفانه مغفول مانده است. لازم است که به این موضوع بیش از پیش توجه شود.

وزیر بهداشت افزود: دولت و مجلس در تمام ارکان کشور هزینه‌ها را به صورت واقعی می‌پردازند. اما در نظام سلامت با وجود تلاش هایی که در طول دو سال گذشته صورت گرفته، هنوز فاصله زیادی با ارقام واقعی داریم. اگر بخواهیم درمان و بهداشت سامان یابد باید مانند آب، برق، تلفن، گاز و ... هزینه‌های تمام شده را در این حوزه نیز حساب کرده و سودی منطقی برای آن در نظر بگیریم تا به این ترتیب بخش خصوصی برای حضور در حوزه سلامت نیز انگیزه داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین در صورت توجه به دیگر منابع نظام سلامت شامل مالیات بر اقدامات و کالاهای آسیب رسان سلامت، بحث بیمه و منابع عمومی، راه برای ارائه خدمات مفید و سازنده تسهیل می‌شود. بارها گفته‌ام وزارت بهداشت نباید بیمارستان بسازد و تجهیزات بخرد. لازم است به همان شکلی که برای ساخت اتوبان، ریل و پتروشیمی هزینه می‌شود به بخش سلامت هم توجه شود. سلامتی بسیار مهم و نیازمند توجه است.

وزیر بهداشت گفت: باید اعتراف کنیم در طول دهه‌های گذشته به بخش سلامت توجه نشده است. عدالت در سلامت از ضروریات امروز است. همانطور که بیش از گذشته به اخلاق مداری نیازمندیم به رفاه اجتماعی هم نیاز داریم و البته بخش سلامت یکی از حلقه‌های رفاه اجتماعی است که متاسفانه سالها مغفول مانده است.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم در قالب برنامه ستاد توسعه نمایندگان مجلس یک تصمیم بگیرند و آن این است که سلامت نیز مانند وزارتخانه‌های کشاورزی، راه و شهرسازی و ... در نظر گرفته شود. بارها در دولت دیده‌ام که حتی درباره خوراک دام، اعداد و ارقام مالی آن بحث می‌شود. لازم است به حوزه سلامت هم توجه شود.

هاشمی با بیان اینکه ما اکنون به 80 هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم و بیش از 200 هزار پرسنل کمبود داریم، ادامه داد: بی‌تردید جبران چنین کمبودهایی با اعتبارات دولتی شدنی نیست. باید شرایط برای حضور بخش خصوصی فراهم شود. بخش خصوصی سالهاست که به سراغ حوزه سلامت نیامده است چرا که این حوزه برایشان صرفه اقتصادی ندارد. لازم است یک بار برای همیشه هزینه‌های خدمات نظام سلامت نیز به صورت واقعی تعریف و پرداخت شود.

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش خطاب به علی لاریجانی افزود: خواهشم آن است که در ادامه حمایت‌هایتان، کمک کنید تا این اتفاق مبارک در حوزه سلامت رخ دهد و مشکل جامعه پزشکی بیمه‌ها و همچنین مردم شریف کشور حل شود.

در این مراسم از سه پیشکسوت جامعه پزشکی کشور پروفسور حسین حکمت، دکتر شمس شریعت تربقان و پروفسور پروانه وثوق که دار فانی را وداع گفته‌اند تجلیل شد.
 
 اخبار اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
توصیه های جمعیتی رئیس مجلس به وزیر بهداشت !!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موافقت رئیس قضا با درخواست وزیر بهداشت



اخبار,اخبار اجتماعی ,وزیر بهداشت

پیرو موافقت رئیس قوه قضائیه با درخواست وزیر بهداشت در خصوص مساعدت در زمینه اعمال مجازات جایگزین در پرونده های کیفری جرائم تعزیری غیرعمد برای پزشکان و پرستاران، وی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد، موارد اعمال مجازات حبس را برای انعکاس به رئیس قوه قضائیه به وی اطلاع دهند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ سیدحسن هاشمی پس از دیدار با رئیس قوه قضائیه و ارسال نامه به ایشان پیرامون مساعدت در زمینه اعمال مجازات جایگزین در پرونده های کیفری جرائم تعزیری غیرعمد برای پزشکان و پرستاران که به صورت مبسوط به آسیب های ا جرای این مجازات اشاره شده بود، از موافقت رئیس محترم قوه قضائیه با این درخواست خبر داد.

وزیر بهداشت همچنین در نامه ای به رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد چنانچه مواردی از اعمال مجازات حبس برای پزشکان و پرستاران مشاهده شده است، جهت اطلاع رئیس محترم قوه قضائیه موضوع را به وزارت بهداشت منعکس کنند.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین