اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو دانشگاه ایرانی در بین برترین های جهان


در جدیدترین فهرست ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۷ دانشگاه از آمریکا و ۳ دانشگاه از انگلیس در ۱۰ جایگاه نخست قرار دارند. در فهرست کلی این رتبه بندی نام دانشگاههای صنعتی شریف و صنعتی اصفهان نیز به چشم می خورد.

خبرگزاری مهر: در جدیدترین فهرست ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۷ دانشگاه از آمریکا و ۳ دانشگاه از انگلیس در ۱۰ جایگاه نخست قرار دارند. در فهرست کلی این رتبه بندی نام دانشگاههای صنعتی شریف و صنعتی اصفهان نیز به چشم می خورد.

 در تازه ترین فهرست منتشر شده توسط  Times Higher Education درباره رتبه بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی جهان انستیتو فناوری کالیفرنیا (کلتک) با کسب ۹۴.۳ درصد امتیاز (از ۱۰۰ امتیاز ممکن) در صدر قرار دارد.

چهار جایگاه بعدی این فهرست به ترتیب به دانشگاه هاروارد، آکسفورد، استنفورد و کمبریج اختصاص یافته است.

همچنین دانشگاههای MIT، پرینستون، کالیفرنیا (برکلی)، کالج سلطنتی لندن و یل در رتبه های پنجم تا دهم برترین دانشگاههای جهان قرار دارند.

در ۱۰۰ دانشگاه نخست این فهرست نام ۱۲ دانشگاه آسیایی نیز به چشم می خورد که عبارتند از : دانشگاه توکیو از ژاپن با رتبه (۲۳)، دانشگاه ملی سنگاپور (۲۵)، دانشگاه هنگ کنگ (۴۳)، دانشگاه پکینگ از چین (۴۸)، دانشگاه تسینگوا از چین (۴۹)، دانشگاه ملی سؤول از کره جنوبی (۵۰)، دانشگاه ملی علوم و فناوری هنگ کنگ (۵۱)، انستیتو علوم و فناوری های پیشرفته از کره جنوبی (۵۲)، دانشگاه کیوتو از ژاپن (۵۹)، دانشگاه فنی نانیانگ از سنگاپور (۶۱)، دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ از کره جنوبی (۶۶)، دانشگاه فنی خاورمیانه از ترکیه (۸۵).

همچنین دانشگاه صنعتی شریف به عنوان نخستین دانشگاه ایران در این فهرست در سبد ۳۰۰ تا ۳۵۰ دانشگاه برتر جهان جای گرفته است.

پس از این آن نیز دانشگاه صنعتی اصفهان در سبد ۳۵۰ تا ۴۰۰ برترین دانشگاههای جهان قرار گرفته است.


ویدیو مرتبط :
برترین اتکر های ایرانی و برترین مپ وار ها،iran lords

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

2 دانشگاه ایرانی در جمع برترین های جهان


موسسه تایمز فهرست 100 دانشگاه برتر جوان زیر 50 سال قدمت را در سال 2014 اعلام کرد و دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این فهرست حضور دارند.

خبرگزاری مهر: موسسه تایمز فهرست 100 دانشگاه برتر جوان زیر 50 سال قدمت را در سال 2014 اعلام کرد و دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این فهرست حضور دارند.

دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر به مهر گفت: موسسه تایمز هر ساله اسامی 100 دانشگاه برتر با قدمتی زیر 50 سال را نمایش می دهد. هدف این رتبه بندی نگاهی اجمالی به آینده و نشان دادن ستارگان نوظهور با پتانسیل بالا در عرصه علم و فناوری است.

وی افزود: این رتبه بندی همانند رتبه بندی جهانی تایمز، دانشگاه ها و موسسات زیر 50 سال قدمت، بوسیله 5 معیار آموزش، پژوهش، استنادات، وجهه بین المللی و درآمد صنعتی و به ترتیب با وزن های 30، 30، 30، 7.5 و 2.5 درصد مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند.

مهراد یادآور شد: تفاوت مهمی که در روش شناسی این رتبه بندی وجود دارد این است که وزن کمتری به شاخص های مربوط به شهرت دانشگاهی اختصاص داده شده است تا قادر باشند ویژگی های دانشگاه های جوان را منعکس کنند. بنابراین در این رتبه بندی وزن اختصاص داده شده به شهرت از یک سوم در رتبه بندی جهانی به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

وی با معرفی دانشگاه پوهانگ گفت: برترین دانشگاه جوان در این فهرست دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی است که همواره دراین رتبه بندی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس حائز رتبه دوم، انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی رتبه سوم، دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ رتبه چهارم و دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور رتبه پنجم جدول را کسب کرده است. در واقع دانشگاه های آسیایی بهترین جایگاه های جدول را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درباره رتبه دانشگاه های ایران در این فهرست عنوان کرد: در این رتبه بندی دو دانشگاه از ایران حضور دارد. دانشگاه شریف همچون سالهای گذشته نه تنها در این فهرست حضور داشته است، بلکه در سال 2014 توانست با صعود 20 پله ای نسبت به سال گذشته، رتبه 27 جدول را کسب کند. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز توانست با کسب رتبه 92 خود را برای اولین بار در این فهرست قرار دهد.

وی ادامه داد: از کشور ترکیه تنها دو دانشگاه بیلکنت و کوچ در این رتبه بندی حضور دارند که به ترتیب حائز رتبه های 31 و 41 جدول شده اند. دانشگاه ملک عبدالعزیز با کسب رتبه 71 تنها دانشگاه از عربستان سعودی است که در این فهرست قرار دارد.

مهراد تاکید کرد: در این فهرست بیشترین دانشگاه های برتر جوان در اروپا قرار دارند. این تعداد برابر با 54 دانشگاه اروپایی است. در قاره آسیا 17 دانشگاه، در استرالیا 14 دانشگاه، در آمریکای شمالی 13 دانشگاه، اقیانوسیه 2 دانشگاه و در آمریکای جنوبی 1 دانشگاه قرار دارد. باید اضافه کرد کشور انگلستان با 14 دانشگاه بیشترین دانشگاه های برتر جوان در جهان را در خود جا داده است. در استرالیا 14 دانشگاه، در کشور آمریکا 7 دانشگاه، در اسپانیا 7 دانشگاه و در فرانسه و آلمان نیز 6 دانشگاه حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: موسسه تایمز در سال 2014 اسامی 101 دانشگاه برتر جوان را منتشر کرده است. دلیل این امر دانشگاه رم 3 ایتالیا (University of Rome III) و دانشگاه لا تروب (La Trobe University) استرالیاست که هر دو تواما حائز رتبه 100 جدول شده اند.