اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو برادر که قبل از ۶ سالگی دندان‌هایشان مصنوعی شد/مرگ در گرما یا سرمای شدید



نوعی اختلال نادر ژنتیکی سبب حساسیت شدید دو برادر کم سن و سال به گرما یا سرمای شدید شده است. این دو برادر همچنین مجبور به استفاده از دندان مصنوعی قبل از ۶ سالگی شده‌اند.

این دو برادر 5 و 6 ساله به نام های ریچارد و ‌لئون مک‌دونالد د با ابتلا به مجموعه نادر Ectodermal Dysplasia به دنیا آمده‌اند. دیسپلازی اکتودرمی مجموعه‌ای از اختلال‌هاست که باعث می‌شود فرد مبتلا به آن دچار رشد غیرعادی موها،دندان‌ها و ناخن‌ها شود. به خاطر رشد غیر عادی دندان‌ها پزشکان مجبور به کشیدن تمامی دندانهای این دو برادر شده و برای آنها دندان مصنوعی ساخته‌اند تا در هنگام خوردن غذا دچار خفگی نشوند.

این دو برادر همچنین قادر به تعرق نیستند و در صورتی که در گرما یا سرمای شدید قرار بگیرند احتمال دارد دچار شوک شدید شوند. این

مسئله می‌تواند مرگ آنها را رقم بزند.

 

اخبار,اخبارگوناگون ,اختلال نادر ژنتیکی


  اخبار گوناگون  - خبر انلاین 


ویدیو مرتبط :
ساخت چادر صحرایی با قابلیت تنظیم درجه گرما و سرمای داخل آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مراقبت از دندان‌های مصنوعی



 

 

مراقبت از دندان‌های مصنوعی

 

 

دندان یكی از اعضای بدن انسان و پوسیدگی، شایع‌ترین مشكل آن است و اگر پوسیدگی پیشرفت كند و بیماری‌های بافت‌های نگهدارنده دندان جلوگیری نشود، مهم‌ترین عامل جویدن، یعنی دندان‌ها را از دست خواهیم داد.

 


دكتر علیرضا كریمی‌مجرد، دندانپزشك و متخصص بیماری‌های دهان در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: تحلیل فیزیولوژیك و تغییرات نسوج نگهدارنده دندان‌ها كه با گذشت سن به وجود می‌آیند، دوره بی‌دندانی را سرعت می‌بخشند.

 


وی اظهار می‌كند: جایگزینی دندان‌ها بسته به این كه تعدادی یا همه آنها از میان رفته باشند، به وسیله پروتزهای ثابت (بریج‌ها) و پروتزهای متحرك (پارسیل و كامل) صورت می‌گیرد.

 


تمیز كردن روزانه دندان‌های مصنوعی برای جلوگیری از باقیماندن ذرات غذایی و لك‌ برداشتن ضروری است. به گفته این پزشك متخصص، لك برداشتن دندان‌ها می‌تواند باعث مشكلاتی در ارتباط با ظاهر دندان،‌ بوی دهان، تحریك (سوزش و خارش) بافت‌هایی كه زیر دندان مصنوعی قرار گرفته‌اند و عفونت در دهان شود.

 

 


ضرورت تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی

 


دكتر كریمی مجرد با اشاره به این كه شستن دندان‌های مصنوعی با آب (پس از هر وعده غذا) برای پاك كردن ذرات غذایی مفید است، یادآور می‌شود: پس از هر وعده غذا باید دندان‌ها با آب و صابون یا یك خمیردندان ملایم شستشو شوند و نباید از پودرهای شوینده یا دیگر شستشو دهنده‌های ساینده استفاده كرد، چرا كه آنها موجب خراش دندان‌ها می‌شوند.

 


خراش‌ها می‌توانند دندان مصنوعی را مستعد جمع‌آوری ذرات غذایی و ایجاد لكه و پلاك كنند. این متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: بهتر است برای تمیز كردن دندان‌های مصنوعی از یك برس تمیز یا یك مسواك نرم استفاده كرد، ولی فراموش نكنید كه برای تمیز كردن دندان‌های طبیعی از یك مسواك مجزا استفاده كنید.

 


به گفته دكتر كریمی مجرد، می‌توان برای از بین بردن لكه‌های روشن و نیز مواد باقیمانده، دندان مصنوعی را در یك حلال مناسب یا یك دترژنت (مواد كف‌كننده و شوینده) با عمل شیمیایی شناور كرد. این عمل می‌تواند به طور روزانه یا چند بار در هفته انجام شود.

 


به گفته وی، روش تمیز كردن اولتراسونی نیز می‌تواند به وسیله دندانپزشك برای از میان بردن لكه‌های تیره‌تر انجام شود كه موثرترین راه برای تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی شستشوی روزانه و غوطه‌ور كردن آنها در حلال‌های شیمیایی است.

 


این پزشك متخصص می‌افزاید: بهتر است هنگام شستن دندان مصنوعی آن را خیلی محكم و تحت فشار نگه ندارید چون باعث شكسته شدن آن می‌شوید.

 


دندان‌ها را باید در ظرفی كه تا نیمه با آب پر‌شده قرار داد. آنها را هرگز در آب داغ شناور نكنید، زیرا فرم دندان‌ها را بدشكل و اندازه آنها را به هم می‌زند.

 


وی اذعان می‌كند: ذرات غذایی باقیمانده در دندان‌ها را با یك ابزار تیز پاك نكنید. برای این كار باید از دندانپزشك كمك گرفت.

 

 


استراحت از نوع لثه‌ای

 


دكتر كریمی مجرد می‌گوید: بهتر است دندان‌های مصنوعی هنگام شب (خوابیدن) یا ۶ تا ۸ ساعت در طول روز بیرون آورده شود؛ زیرا استفاده مداوم از آن فرصت تنفس را از لثه‌ها می‌گیرد كه نتیجه‌اش ایجاد عفونت در بافت‌های نرم زیر دندان‌های مصنوعی خواهد بود.

 


پس نیاز است وقتی دندان مصنوعی در دهان قرار ندارد، آن را در آب یا یك حلال مناسب نگه دارید، چون دندان‌ها برای حفظ و اندازه مناسبشان نیاز دارند در محیطی مرطوب نگهداری شوند.

 

 


نگهداری از لثه

 


لثه‌ها باید روزانه به وسیله یك مسواك نرم یا یك پارچه تمیز شوند. این كار موجب برطرف شدن آثار و ذرات روی لثه‌ها وتحریك گردش مواد در بافت‌ها می‌شود.

 


این متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: لثه‌ها را می‌توان با قرار دادن انگشت شست و اشاره در حاشیه آنها تحریك كرد.

 

 


اما چگونه می‌توان فهمید دندان‌های مصنوعی اندازه مناسبی دارند؟!

 


دكتر كریمی‌مجرد در این باره تصریح می‌كند: با گذشت زمان، استخوان‌های آرواره تغییر می‌كنند، بنابراین ممكن است فرد نیاز داشته باشد كه مجدد دندان‌هایش را تغییر دهد یا یك دست دندان مصنوعی جدید بسازد.

 


به همین دلیل بهتر است فرد با مشاهده مشكلاتی در تكلم، وجود بافت‌های قرمز و ملتهب در دهان،‌ ترك خوردن گوشه دهان، مشكل جویدن و اذیت شدن گونه‌ها به پزشك متخصص مراجعه كند.