اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو اولویت پرداخت وام 50 میلیونی مسکن



اخبار,اخباراقتصادی ,وام مسكن


 اخباراقتصادی - دو اولویت پرداخت وام 50 میلیونی مسکن

با انتشار متن كامل مصوبه چهارشنبه گذشته هیات‌دولت در خصوص «افزایش سقف وام ساخت مسكن صرفا در محدوده بافت‌های فرسوده» مشخص شد، نگرانی‌های متقاضیان نوسازی درباره تضمین پرداخت وام جدید از سوی بانك‌ها، در این تصویب‌نامه كاملا مورد توجه و تحت پیگرد قرار گرفته است.

روز گذشته همزمان با انتشار گزارشی در «دنیای‌اقتصاد» درباره عملكرد سه سال اخیر بانك‌‌ها در ارائه وام نوسازی و اجرای نصف و نیمه مصوبه دولت قبل در خصوص تامین مالی ساخت‌وسازهای بافت‌فرسوده، معاون وزیر را‌ه‌وشهرسازی متن مصوبه جدید را عینا منتشر كرد و به تشریح تفاوت‌‌هایی پرداخت كه این‌بار می‌تواند مسیر وام‌دهی را برای وام‌گیرنده‌ها ضمانت كند. طبق مصوبه تازه ابلاغ‌شده هیات‌دولت، منابع لازم برای پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی قرار است از محل درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی تامین شود.

در بند 7 این مصوبه، بار مالی ناشی از پرداخت وام جدید با نرخ سود حمایتی، به عهده منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی گذاشته شده است. به این ترتیب جلوی بهانه‌های احتمالی برخی بانك‌ها كه تاكنون به صورت «كمبود منابع» بروز كرده بود، هم‌اكنون برای پرداخت تسهیلات جدید گرفته شده است. آمارها نشان می‌دهد: در دست‌كم‌ یكی دو سال اخیر، بانك‌ها به‌رغم مصوبات دولت، حداكثر به نصف تعهداتشان در قبال پرداخت تسهیلات ساخت‌وساز در بافت‌فرسوده عمل كرده‌ و در بهترین حالت، سالی 100 هزار وام نوسازی پرداخت كرده‌اند. این كم‌كاری عمدتا ناشی از مشخص‌نشدن ردیف‌های اعتباری برای تسهیلات تكلیفی بوده است.

با این حال، در مصوبه جدید، تعهد سیستم بانكی به پرداخت سالانه 300 هزار فقره تسهیلات تا سقف 50 میلیون تومان افزایش پیدا كرده است. در مسیر پرداخت وام جدید مسكن، فارغ از اولویتی كه هفته گذشته وزیر راه‌وشهرسازی بابت طرف تقاضا عنوان كرد و زوج‌های جوان و كم‌درآمدهای فاقد مسكن را مخاطب معرفی كرده بود، دو دسته اولویت نیز به ترتیب برای مكان ساخت‌وساز و نوع‌سازنده‌ها تعیین شده است.

 براساس آنچه دیروز محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در حوزه بافت‌فرسوده اعلام كرد، از بین بافت‌های فرسوده، قدیمی و سكونتگاه‌های غیررسمی به عنوان سه مكان مجاز برای پرداخت تسهیلات جدید ساخت مسكن، «مناطق پرخطر» موجود در این محدوده‌ها جزو اولویت اول مكانی برای دریافت وام محسوب می‌شوند. همچنین انبوه‌سازان نیز در مقایسه با سایر ‌سازنده‌ها، در اولویت خواهند بود.

به گفته ایزدی، وام جدید كه برای كلانشهرها 50 میلیون، شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 40 میلیون و سایر شهرها 30 میلیون تومان است، در قالب تسهیلات مشروط، ابتدا ساکنان مناطق پرخطر در بافت‌های فرسوده درون شهرها، بافت‌های میانی و همچنین بافت‌های حاشیه‌ای را هدف قرار می‌دهد. در وهله دوم، به تناسب آمادگی انبوه‌سازان برای فعالیت در بافت‌های فرسوده، اولویت واگذاری وام به این ‌سازندگان اختصاص می‌یابد؛ با این شرط که اولویت با انبوه‌سازانی خواهد بود که متقاضیان واحدهای آنها زوج‌های جوان، گروه‌های کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار فاقد سابقه مالكیتی باشند.

معاون وزیر تصریح كرد: اگر شهرداری در شهری زمینه‌های لازم را برای نوسازی فراهم نکند، آن شهر از اولویت واگذاری وام خارج می‌شود. وام جدید ساخت با نرخ سود 13درصد پرداخت می‌شود و 9 درصد مابه‌التفاوت این سود تا نرخ رایج بانكی را دولت از محل درآمد هدفمندی متقبل می‌شود. در كنار وام نوسازی، 60 هزار فقره تسهیلات ودیعه نیز برای مالكان املاك فرسوده در نظر گرفته شده تا در مدت تخریب و نوسازی، هزینه اجاره‌نشینی آنها تامین شود. وام ودیعه با نرخ سود 9درصد پرداخت خواهد شد. بانك‌مركزی براساس مصوبه هیات‌دولت باید ظرف یك ماه آینده، بانك‌‌های عامل را مشخص كند.


اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
عدم پرداخت وام 60 میلیونی توسط بانک مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان پرداخت وام 50 میلیونی مسکن



اخبار,اخباراقتصادی, وام مسکن


 اخباراقتصادی  - آخوندی پاسخ داد:
زمان پرداخت وام 50 میلیونی مسکن

وزیر راه و شهرسازی درباره‌ زمان پرداخت وام 50 میلیونی ساخت در بافت فرسوده گفت: یارانه سود این طرح در دولت تصویب شده و اجرای مراحل دیگر آن در شورای پول و اعتبار در حال طی شدن است.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی با حضور در غرفه خبرگزاری ایسنا ، در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات با بیان این‌که شورای پول و اعتبار باید مطمئن می‌شد که دولت یارانه سود را تضمین می‌کند، تصریح کرد: با مصوبه هیات وزیران مراحل باید در شورای پول و اعتبار پیش رود و بعد از آن بانک مرکزی، بانک‌های عامل را تعیین می‌کند.

وی در ادامه گفت: در واقع میزانی که دولت یارانه را تضمین کرده در مصوبه‌ی هیات وزیران است و در حال حاضر شورای پول و اعتبار می‌داند که دولت چقدر تعهد دارد و شورا تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

آخوندی درباره طرح‌های مطرح‌شده از سوی دولت یازدهم در حوزه مسکن اظهار کرد: شهرها می‌توانند از درون توسعه پیدا کنند. عمدتا شاهد فرار از درون شهرها بوده‌ایم که مردم به پیرامون و حاشیه‌ شهرها رفته‌اند.

وی افزود: در بافت‌های فرسوده و قدیمی که در واقع ارزش‌ها و ثروت‌های ملی، فرهنگی، اجتماعی، کالبدی و اقتصادی هستند بخش‌های عمده‌ای از آنها رها شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در واقع بیش از 56هزار هکتار بافت‌های فرسوده را شناسایی کرده‌ایم، تصریح کرد: این رقم 11 میلیون جمعیت شهری ایران یعنی رقمی بیش از 25 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد.

آخوندی افزود: اگر به این تعداد بافت‌های ناکارآمد دیگر شهری را اضافه کنیم متوجه می‌شویم وضعیت سکونتگاه‌های شهری‌مان دارای مسائل و مشکلات جدی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: به همین دلیل رویکرد اصلی‌مان برگشت به هویت شهری و استفاده از ثروت‌های اصلی است.

وی با اشاره به این‌که بحث نوسازی، بازسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: دولت تصویب کرده به‌طور سالانه 300هزار واحد مسکونی یعنی رقمی حدود یک سوم توسعه مسکن در این بافت‌ها صورت گیرد.

آخوندی خاطر نشان کرد: بدین ترتیب از حجم ثروت موجود حداکثر بهره‌وری را خواهیم داشت و می‌توانیم در جهت خانه‌دار شدن مردم در یک محیط متبوع برای زندگی قدم برداریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که حق انتخاب بیشتر برای مردم باید مدنظر قرار گیرد، گفت: این موضوع بسیار مهم‌تر از آن است که یک مقام دولتی بخواهد یکسری طرح‌ها را تصویب کند و مردم را مجبور به تبعیت از آن کند.


  اخباراقتصادی - ایسنا