اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دویچه وله : آمریکا با لودگی به استقبال انتخابات می‌رود



 

 

 

دویچه وله : آمریکا با لودگی به استقبال انتخابات می‌رود

 

در آستانه‌ی برگزاری انتخابات کنگره‌ی آمریکا بیش از ۲۵۰ هزار شهروند این کشور در واشینگتن حضور یافتند تا با شوخی و مسخرگی به مقابله با سرخوردگی از سیاست بروند. این تظاهرات به دعوت دو طنز‌پرداز مشهور تلویزیون برگزار شد.

شبکه‌ برون‌مرزی آلمان،«دویچه وله»، در یادداشتی به تحلیل انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا پرداخته و می نویسد: دو سال پس از ورود «باراک اوباما» به کاخ سفید، ایالات متحده آمریکا آماده برگزاری انتخابات حساس کنگره می‌شود. این انتخابات روز سه شنبه، یازدهم آبان‌ماه (دوم نوامبر ۲۰۱۰) برگزار خواهد شد.

در این فاصله شور و شوقی که «اوباما» در میان آمریکاییان به پا کرده بود به شدت فروکش کرده و از محبوبیت او کاسته شده است. بحران اقتصادی و عملی نشدن برخی از وعده‌های انتخاباتی بسیاری از شهروندان آمریکا را به سیاست بدبین و از سیاست‌مداران سرخورده کرده است.

این شبکه خبری در ادامه نوشت: عصر شنبه تظاهراتی در واشینگتن برگزار شد تا با شور و نشاط و لودگی سرخوردگی و ناخشنودی شهروندان را به رخ سیاستمداران بکشد. دعوت‌کنندگان این تظاهرات دو طنزپرداز تلویزیون، «جان استوارت» و «استیون کولبرت» بودند که در میان جوانان و دموکرات‌ها طرفداران زیادی دارند. هدف از برنامه دعوت به واقع بینی و «عقل سلیم» عنوان شده بود.

عنوان این تظاهرات «احیای عقل سلیم و (یا) ترس» انتخاب شده و اشاره به تظاهرات مشابهی دارد که حدود سه ماه پیش زیر عنوان «احیای عزت آمریکا» در همین مکان برگزار شده بود.

تجمع ماه اوت به دعوت «گلین بک»، سرپرست افتخاری جمعیت «تی پارتی» و از مجریان شبکه ضد دموکرات «فاکس‌نیوز» شکل گرفت که از حامیان محافظه‌کاران به شمار می‌رود. «بک» در تجمع ماه اوت از تیره و تار بودن روزگار «آمریکای بی‌خدا» گلایه کرد و وعده داد که «ایالات متحده از امروز دوباره به سوی خداوند بازمی‌گردد.»

«دویچه وله» در ادامه با اشاره به گزارش منابع خبری افزود،  در حالی که تجمع محافظه‌کاران شماری از آمریکاییان راستگرا و متعصب را به خود جلب کرده بود، در تجمع روز شنبه شهروندانی از تمام گروه‌های سنی و نژادهای مختلف حضور داشته‌اند. دو طنزپرداز آمریکایی اعلام کرده‌اند، قصدشان استهزای هیچ فرد و گروه و اعتقادات مذهبی شهروندان نیست.

«جان استوارت» در سخنرانی خود تاکید کرد که به وجود مشکلات و سختی‌ها اعتقاد دارد، اما دشواری‌ها به معنای اعتقاد به پایان گرفتن جهان و ترس از آینده نیست. گرچه طرفداران دو مجری برنامه‌های طنز تلویزیونی کمتر در اردوگاه محافظه‌کاران قرار دارند، هدف از برنامه روز شنبه تظاهرات به نفع دموکرات‌ها نیز نبوده است.

به رغم این، گزارش‌های رسیده از واشینگتن حاکی از آنند که ترکیب جمع و شعارهایی که حمل می‌کردند، نزدیکی بیشتری با حامیان «اوباما» را به نمایش می‌گذاشت. روزنامه «نیویورک تایمز» این برنامه‌ را «تجمع دمکرات‌ها بدون حضور سیاستمداران دموکرات» توصیف کرده است.

یکی از پیام‌های تجمع روز شنبه ناخشنودی شهروندان از برخوردهای تند سیاستمداران هر دو جناح در مبارزات انتخاباتی اعلام شده؛ به همین دلیل پلاکاردهای دست‌نوشته‌ای که مضمون آنها شوخی با شعارهای کلیشه‌ای انتخاباتی است فراوان به چشم می‌خورد.

در همین حال «اشپیگل آنلاین» در گزارشی نوشت: گردهمایی روز شنبه با تمام جنبه‌های طنزآمیز آن کاملا غیرسیاسی نیز نمی‌تواند تلقی شود. بر پایه‌ این گزارش «استورات» در آخر از خود می‌پرسد، «این برنامه واقعا چه بود؟ یک نمایش سیاسی، یک برنامه انتخاباتی یا فراخوانی به عقل سلیم و سلامت فهم انسانی؟»

«جان استوارت» که برنامه‌اش از شبکه‌ طنز «کمدی سنترال» پخش می‌شود سه روز پیش از گردهمایی واشینگتن میزبان «باراک اوباما» بود. این نخستین حضور یک رئیس جمهور ایالات متحده در چنین برنامه‌ای به شمار می‌رود.

ناظران معتقدند، «اوباما» که نگران نتایج انتخابات کنگره است هیچ فرصتی را برای جلب آرای شهروندان و کشاندن جوانان به پای صندوق‌های رای از دست نمی‌دهد. در برنامه‌  «جان استوارت»، شعار انتخاباتی «باراک اوباما»، با عنوان «ما می‌توانیم»، نیز موضوع شوخی و کنایه قرار گرفت.

«استوارت» با توجه به ناکامی‌های «اوباما» در تحقق شعارش خطاب به او گفت «ما می‌توانیم، اما تحت شرایط خاص.» رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت «ما می‌توانیم، اما نه یک شبه.» انتخابات روز سه‌شنبه (۲ نوامبر) نشان خواهد داد که آیا «اوباما» قدمی به عملی کردن وعده‌هایش نزدیکتر می‌شود، یا اکثریت کنگره به دست محافظه‌کاران می‌افتد تا سنگ‌های بیشتری جلوی پا او بیندازند..../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
آیا 75 میلیون ایرانی باید فدای مسئله هسته‌ای شوند؟ گفتگوی دویچه وله با دکتر زیباکلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"طهران، تهران" در جشنواره میل ولی آمریکا روی پرده می رود



 

 

 

در سی و سومین دوره جشنواره فیلم میل ولی که در ایالت کالیفرنیای کشور آمریکا برگزار می شود فیلم "طهران، تهران" ساخته داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور به نمایش درمی آید.

"طهران، تهران" که در جشنواره جهانی مونترال حضور داشته و در جشنواره فیلم های ایرانی در مرکز جین سیسکل شیکاگو نیز حضور خواهد داشت و در روزهای ۱۶ تا ۱۷ مهرماه در میل ولی به نمایش درمی آید.

جشنواره میل ولی از ۱۵ تا ۲۵ مهرماه در آمریکا برگزار می شود.... / خبرگزارى مهر