اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دونالد ترامپ، عربستان را تهدید کرد


ترامپ، عربستان را تهدید کرد که اگر با گروه تروریستی داعش نجنگد، توقف خرید نفت از این کشور را در صورت رئیس جمهور شدن بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: دونالد ترامپ در گفت وگو با روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد که در صورت مشارکت نکردن ارتش عربستان در جنگ علیه داعش یا پرداخت نکردن هزینه آمریکا در تلاش هایش برای نبرد با این گروه ممکن است خرید واردات نفت از عربستان را متوقف کند.

وی این مطلب را در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انتخاب شدن قصد دارد که خرید نفت از کشورهای هم پیمان آمریکا را - در صورت مشارکت نکردن نیروهای آنها در نبرد با داعش- متوقف کند، بیان داشت.

ترامپ در پاسخ گفت: "پاسخم این است، چه بسا بله".

ترامپ گفت که کشورهایی که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، باید هزینه این حمایت را بپردازند.

وی تاکید کرد: عربستان بدون ما مدتی طولانی باقی نخواهد ماند.

ترامپ گفت که در سیاست خارجی خود شیوه "آمریکا در وهله اول" دنبال خواهد شد که مانع از "سوء استفاده" از کشورش خواهد شد.

برپایه این گزارش، ترامپ از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به خاطر جستجو برای یافتن برون رفتی سیاسی به منظور حل بحران سوریه و کناره گیری بشار اسد انتقاد و آن را "دیوانگی و حماقت" خواند و گفت: "من نمی گویم که اسد فرد خوبی است زیرا اینطور نیست اما مشکل بزرگ ما اسد نیست بلکه گروه داعش است".

ترامپ که بارها از هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه خواسته است تا نیروهای زمینی در نبرد با داعش مستقر کنند، به "امکان" توقف خرید نفت از کشورهایی نظیر عربستان در صورت انجام ندادن آن یا نپرداختن هزینه مالی به آمریکا به خاطر نقش آفرینی این کشور در جنگ اشاره کرد.

وی تصریح کرد: روابط نامتوازنی با هم پیمانانی مثل ژاپن و کره جنوبی و عربستان برقرار است.

ترامپ گفت: احترام گذاشتن به ما کم شده است و مورد تمسخر و سوء استفاده چندین ساله از سوی کسانی که باهوش تر و حیله گر تر و استوارتر قرار گرفته ایم و درمقابل این وضعیت آمریکا در وهله قرار دارد. بله. از این به بعد دیگر اجازه سوء استفاده نخواهیم داد.با همه دوست خواهیم بود اما لقمه راحتی برای کسی نخواهیم بود.


ویدیو مرتبط :
تهدید دونالد ترامپ توسط داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمانو به تهران می‌آید/ هشدار ولیعهد عربستان به حجاج/ جنجال جدید دونالد ترامپ



اخبار,اخبارسیاسی,مطبوعات جهان

سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، تأکید مقام روس بر همکاری امنیتی با ایران و چین، رونمایی از قراردادهای نفتی جدید ایران، حمله جنگنده های رژیم اسرائیل به غزه، هشدار ولیعهد سعودی به حجاج و جنجال جدید نامزد جمهوری خواه در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، انتشار اخباری مبنی بر سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مدعی شده یوکیا آمانو با هدف رایزنی و جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی درباره موضوع جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران (پی ام دی) راهی تهران می‌شود. دیپلمات‌ها ادعا کرده‌اند سفر «آمانو» ممکن است تا شنبه و یکشنبه همین هفته انجام شود. فردریک دال، سخنگوی آژانس می‌گوید سفر به تهران در دست بررسی است، اما جزئیات آن هنوز نهایی نشده است. به نوشته آسوشیتدپرس، قرار است آمانو در این سفر درباره موضوع بازرسی از مرکز نظامی پارچین نیز با مقامات ایرانی گفت و گو کند.

در مطلبی دیگر مربوط به ایران، خبرگزاری «ایتارتاس» از تأکید روسیه بر مشارکت و همکاری امنیتی با ایران و چین خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، نیکولای بوردیوژا، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی روز جمعه گفت روسیه در راستای رفع تهدیدات امنیتی، روابط مبتنی بر مشارکت با چین و ایران برقرار می‌کند. وی اظهار داشته: «امروز ما با نمایندگان چین در حال همکاری هستیم. من معتقدم سازمان پیمان امنیت جمعی برای تأمین ثبات –  دستکم در آسیای مرکزی –  باید هم با چین و هم با ایران همکاری کند». وی گفت این سازمان در حال همکاری با ایران، خصوصاً در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر است. بوردیوژا افزود سرویس‌های امنیتی چین در شماری از عملیات های‌ مشترک با روسیه شرکت کرده‌اند.

یک خبرگزاری دیگر روسی، یعنی خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز امروز در مطلبی از رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز جمعه گفت ایران تازه‌ترین قراردادهای نفتی خود را که بعد از انعقاد توافق هسته‌ای امضا کرده، در کنفرانسی در تهران که قرار است ماه نوامبر برگزار شود، رونمایی خواهد کرد. جوادی گفت انتظار دارد به محض برداشته شدن تدریجی تحریم‌های ایران و علنی‌شدن مذاکرات با سایر کشورها، فروش نفت خام ایران نیم میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اسپوتینک اشاره می کند که اداره اطلاعات انرژی آمریکا ماه گذشته در گزارشی اشاره کرد ایران ظرفیت فنی لازم را برای افزایش تولید به میزان 600 هزار بشکه در روز دارد.

حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به غزه، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد شنبه سه حمله هوایی علیه مناطقی در شمال غزه انجام دادند. این روزنامه و دیگر مطبوعات اسرائیلی مدعی هستند حملات جنگنده‌ها بعد از شلیک چندین راکت از نوار غزه به جنوب سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته است. هاآرتص مدعی است سامانه دفاعی «گنبد آهنین»، یکی از راکت‌های شلیک شده به سمت شهرک صهیونیستی «عسقلان» را مهار کرده است. ساعاتی بعد نیز یک راکت دیگر در محوطه‌ای باز در داخل شهرک صهیونیست‌نشین «سدروت» فرود آمده است. این اولین راکتی است که بعد از جنگ غزه در تابستان سال 2014 در «سدروت» فرود آمده است.

در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «الجزیره» از هشدار ولیعهد عربستان سعودی به حجاج درباره فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی خبر داده است. بر اساس این گزارش، ولیعهد عربستان از حجاج خانه خدا خواسته بر انجام دادن مناسک حجشان متمرکز شوند و از موسم حج برای انجام دادن اموری خارج از چارچوب شعائر حج سوء استفاده نکنند. محمد بن نائف که ریاست کمیته عالی حج را نیز بر عهده دارد، تأکید کرد دستگاه های امنیتی آمادگی مقابله با هر کسی را که بخواهد مشکلی در مراسم حج ایجاد کند یا بخواهد جان حجاج بیت الله الحرام را به خاطر بیندازد، دارند. وی در مراسم نمایش توانمندی های نیروهای امنیتی عربستان بیان کرده است.

در نهایت، جنجال جدید به وجود آمده در یکی از نشست های تبلیغاتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز سوژه شماری از مطبوعات و رسانه ها شده است. بر اساس گزارش «سی ان ان»، اظهارات ضد اسلامی یکی از شرکت کنندگان در جلسات تبلیغاتی ترامپ و بی تفاوتی وی به این سخنان، بحث هایی جدید را در سیاست انتخاباتی آمریکا مطرح کرده است. یکی از شرکت کنندگان در جلسات تبلیغاتی دونالد ترامپ در نیوهمشایر گفته: «ما در آمریکا مشکلی داریم به نام مسلمانان. می دانیم که رئیس جمهور فعلی ما هم یکی از آنان است. می دانید که او حتی آمریکایی هم نیست... سوال من این است که چه زمانی می خواهیم از شر آنان (مسلمانان) رهایی یابیم؟» بی تفاوتی ترامپ و عدم تلاش وی برای اصلاح سخنان این فرد، موجی از واکنش را در آمریکا به همراه داشته است. 

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک