اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دوم خرداد «حماسه» بود، نه «فتنه»



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به نظر می رسد ایشان در خصوص حماسه بزرگ دوم خرداد که نمونه ای بارز از مردمسالاری دینی بوده است، دچار اشتباه یا سهو زبان شده اند و جا دارد با توجه به پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب در فردای روز دوم خرداد در سال 1376، آن را اصلاح نمایند.



سرلشکر عزیر جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیراً طی سخنانی از چهار فتنه بزرگ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران که توسط آمریکایی‎‌ها و همکارانشان در داخل طراحی شد بود،سخن گفته و آنها را این گونه شمرده است: جنگ تحمیلی هشت ساله، دوم خرداد، فتنه هشت ماهه سال 88 و فتنه بزرگ هسته‌ای.

به نظر می رسد ایشان در خصوص حماسه بزرگ دوم خرداد که نمونه ای بارز از مردمسالاری دینی بوده است، دچار اشتباه یا سهو زبان شده اند و جا دارد با توجه به پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب در فردای روز دوم خرداد در سال 1376، آن را اصلاح نمایند.

پیام مقام معظم رهبری و تعبیرات ایشان درباره دوم خرداد (انتخاباتى با این درخشندگى و زیبایى،حماسه تاریخى، حماسه بزرگ)  را با یکدیگر مرور می کنیم (منبع: سایت مقام معظم رهبری) :

ملت عزیز ایران!
صحنه زیبا و پرشورى كه در روز جمعه  دوم خرداد و در پاى صندوقهاى رأى آفریدید حقیقتا یك حماسه تاریخى بود.

آگاهى و هوشیارى سیاسى شما یك بار دیگر به كمك خداوند درست در لحظه مقتضى، كار خود را كرد و از ایران اسلامى چهره اى بانشاط، مصمم و سرشار از ایمان و آگاهى به دنیا نشان داد و بحمدالله كشور را در برابر توطئه ى دشمنان و وسوسه ى بدخواهان تا مدتها بیمه كرد.

شركت شما در یك مسابقه سالم و مسؤولانه براى انتخاب رئیس جمهور، با امنیت و انضباط تمام و با رعایت بیشتر ملاحظاتى كه در چنین حركت عظیمى با ابعاد یك ملت بزرگ، در دنیا كمیاب و كم نظیر است، براى دوست و دشمن ثابت كرد كه ملت ما به بركت عمل به اسلام ناب محمدى (ص) در صحنه ى جهاد سیاسى نیز مانند صحنه ى جهاد نظامى از انسجام و ابتكار و نظم و قاعده ى درست برخوردار است و نفس زهراگین دشمنان كه از ماهها پیش به قصد دلسرد كردن مردم؛ صورى بودن و جدى نبودن انتخابات را با زبانهاى مختلف در همه ى تبلیغات فرامرزى خود تكرار مى كردند، در او كمترین تأثیر را ندارد.

 اكنون با حضور بسیار گسترده شما ملت عزیز در این آزمایش الهى، و با اختصاص اكثریت قاطع آراء به رئیس جمهور منتخب مردم، ایران اسلامى از آزمایشى دیگر، موفق و سرافراز بیرون آمده و دوران تازه اى در تاریخ درخشان جمهورى اسلامى آغاز شده است .

ملت عزیز ما باید در دل از خداوند متعال شاكر باشد كه او را به این حركت افتخارآمیز هدایت كرد و دشمنان او را ناكام ساخت.


اینجانب پس از سپاس خاضعانه از ساحت مقدس پروردگار كه در لحظه لحظه ى این آزمایش بزرگ، شما ملت انقلابى و مؤمن و این بنده ناتوان را از هدایت و كمك و دستگیرى خود محروم نساخت از همه ى آحاد ملت كه در این حماسه بزرگ شركت كردند، همچنین از مراجع عظام و علماى اعلام و شخصیتهاى سیاسى و فرهنگى و برجستگان حوزه و دانشگاه كه در تشویق قشرهاى گوناگون مردم به این امر، اثر بارز داشتند و بخصوص از صدا و سیما كه با تلاش بى سابقه و فراهم ساختن گفتگوها و فرصتهاى مناسب براى آشنایى مردم با نامزدهاى انتخابات، انگیزه و امكان گزینش آزاد را به مردم دادند، و نیز از شوراى محترم نگهبان و وزارت كشور كه با صدق و امانت و كوشش خستگى ناپذیر خود، میدان را براى این مسابقه ى عمومى مهیا ساختند و از همه ى كسانى كه به نحوى در این امر كمك كردند، صمیمانه و با همه ى وجود تشكر مى كنم و نكاتى را یادآور مى شوم:

1 - به رئیس جمهور منتخب مردم جناب حجت الاسلام آقاى حاج سید محمد خاتمى توفیق خدمتگزارى ملت عظیم الشأن ایران و تحمل این امانت بزرگ را صمیمانه تبریك مى گویم و ایشان را به وظیفه ى شكر و اهتمام و آمادگى متذكر مى گردم.

و همچنین از سایر نامزدهاى محترم ریاست جمهورى كه با آمادگى و حضور خود در میدان این آزمایش الهى، بزرگترین كمك را به ایجاد رقابت انتخاباتى و انگیزه بخشیدن به مردم كردند، صمیمانه تشكر مى كنم. بى شك بدون حضور افكار و سلیقه ها و منشهاى متنوع در صحنه ى نامزدى ریاست جمهورى، این موج عظیم حضور ملى پدیدار نمى گشت و این افتخار براى ملت ایران به ثبت نمى رسید.

2 - از طرفداران انتخاباتى رئیس جمهور محترم مى خواهم كه موفقیت خود را از كمك و هدایت الهى بدانند و در آینده نیز در همه ى عرصه هاى زندگى از خداى متعال كمك بخواهند. از طرفداران انتخاباتى سایر نامزدهاى محترم نیز مى خواهم كه خدا را بر توفیق كه به آنان داد تا بتوانند در پدید آوردن این فصل درخشان سهیم باشند، شكرگزارى كنند و خود را براى كمك به رئیس جمهور منتخب، آماده سازند.

3 - به همه ى ملت عزیز عرض مى كنم كه در انتخاباتى با این درخشندگى و زیبایى، همه ى عناصر دست اندركار، برنده اند، هم كسى كه بار مسؤولیت را با افتخار بر دوش گرفته و هم همه ى كسانى كه با ورود در میدان رقابت انتخاباتى، در این آزمایش پرشور، نقش آفریده اند. و بدیهى است كه برنده ى اصلى در این پدیده ى تابناك، ملت ایران و نظام جمهورى اسلامى است.

4 - در پایان با پشتگرمى به فضل و رحمت و هدایت الهى متضرعانه از خداوند متعال مسألت مى كنم كه مسؤولان امور را به آنچه رضاى او و صلاح ملت در آن است رهنمون گردد و رئیس جمهور منتخب ملت را مشمول هدایت و كمك خود فرماید و همگان را مشمول دعاى حضرت ولى الله الاعظم روحى فداه سازد و بندگان مخلص و دلهاى پاك و سرشار از نور و صفاى انسانهاى مؤمن و دلسوز را در سایه حمایت و هدایت و امنیت معنوى خویش قرار و آرام بخشد.
والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته
سید على خامنه اى
سوم خرداد ماه سال 1376 شمسى

 

اخبار سیاسی - عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
24 خرداد روز حماسه ای دوباره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آقای احمدی‌نژاد! پس 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌/ حماسه خس و خاشاک!



آقای احمدی‌نژاد! پس 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌

آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟ من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب  :  صادق زیباکلام طی یادداشتی به بررسی اظهارات روز گذشته محمود احمدی نژاد پرداخته است.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ، او می نویسد: آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟ من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟

او اضافه می کند: اینها را از ایشان قبول کنیم و نپرسیم که پس شما 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌اینها را از ایشان نپذیریم و بگوییم که از دید ما شما همان احمدی‌نژاد قبل از اردیبهشت 90 هستید که حالا به دلیل تضاد منافع‌تان با شرکای اصولگرایان‌تان در قدرت، دموکراسی‌خواه شده‌اید؟ پاسخ من همان است که در جریان تقاضای رفتن ایشان به زندان اوین نوشتم.

متن کامل یادداشت او در اعتماد در پی می آید:

«یکی از دوستان می‌گفت که اسم رییس‌جمهور را در پای مصوبه مجلس بنویسید و خیال مردم را راحت کنید.»

«انتخابات آزاد حق مردم است و اینکه برخلاف قانون اساسی صلاحیت ‌بالاترین مقام اجرایی کشور به نظر عده‌یی که ملت هیچ رایی به آنها نداده است بند شود درست نیست.»

«مجموعه نمایندگان مجلس، نماینده اقلیتی از مردم هستند». «بعضی‌ها فکر می‌کنند زمان قاجار است و تمام حقوق مردم در مجلس است.» «در جای‌جای قانون اساسی بحث‌های فراوانی در خصوص آزادی،‌ از جمله آزادی مطبوعات، آزادی انتخابات و آزادی انسان‌ها انجام شده است.»

اینها بخشی از سخنان آقای احمدی‌نژاد در همایش ملی جایگاه قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلام ایران که صبح دیروز در دانشگاه شهید بهشت برگزار شد،‌ است. البته این نه بار اولی است که ایشان چنین سخنان و نظراتی ابراز می‌دارند و نه علی‌الظاهر آخرین بار خواهد بود. اصل حرف ایشان کاملا درست است. می‌ماند اینکه انگیزه ایشان برای بیان این نظرات چیست؟ بگذارید با بخش اول شروع کنیم.

رییس‌جمهور می‌گوید مجلس نمایندگی اقلیتی از رای‌دهندگان را بیشتر ندارد. بنابراین این اقلیت 30 درصدی نمی‌تواند برای نامزد ریاست جمهوری که قرار است نمایندگی قاطبه ملت را دربر داشته باشد، تصمیم‌گیری نماید. بگذارید استدلال ایشان را با اعداد و ارقام واقعی نشان دهیم. بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم که از حوزه انتخابیه تهران انتخاب شده‌اند، با کمتر از 300 هزار رای به مجلس راه یافته‌اند. یعنی در تهران (شامل شهرری، اسلامشهر و شمیرانات) که دست‌کم شش میلیون واجدین شرایط دارد بسیاری از نمایندگان تهران با 300 هزار رای به مجلس رفته‌اند. این یعنی کمتر از پنج درصد واجدین شرایط به آنها رای داده‌اند و آنان نمایندگی 95 درصد مردم تهران را ندارند. حال نمایندگانی که فقط پنج یا 10 درصد مردم به آنها رای داده‌اند قرار است که پای نامزدهای رییس‌جمهور را هم امضا کنند.

البته آقای احمدی‌نژاد وارد بحث شورای نگهبان نمی‌شوند. اما آن هم یک داستان غم‌انگیز و تکراری است. اساسا نفس اینکه یک نهادی بیاید به مردم بگوید که چه کسانی صلاحیت دارند و چه کسانی ندارند، در حقیقت مغایر با اصل و اساس دموکراسی است.

احمدی‌نژاد درست می‌گوید که اساس دموکراسی بر روی این اصل استوار شده که مردم باید خودشان و با رای مستقیم‌شان حکومت را برگزینند. اینکه شورای نگهبان به مردم بگوید که چه کسی صلاحیت دارد و چه کسی صلاحیت ندارد، در حقیقت به معنای آن است که خود مردم قادر به تشخیص نیستند و شورای نگهبان به مثابه قیم، بزرگ‌تر، ولی و سرپرست آنان این وظیفه را برعهده دارد.

درست مثل یک طفل صغیر یا یک فرد کبیر اما عقب‌افتاده از نظر فکری که برای آنان قیم و سرپرست ‌تعیین می‌کنیم. بنیان دموکراسی روی این اصل ساده قرار گرفته که مردم هر کسی، حتی اگر خواستند یک فرد عامی و بیسواد را می‌توانند برای ریاست و نمایندگی خود برگزینند. تجربه بشری نشان داده که همه آنان که مدعی هدایت مردمند، در وهله نخست به فکر مصالح و منافع خودشان هستند. در عمل هم شورای نگهبان خیل عظیمی از نامزدها را «ردصلاحیت» کنار گذاشته و هر قدر هم ردصلاحیت شده‌ها اصرار کرده‌اند که آن شورا دلیل یا دلایل ردصلاحیت‌شان را اعلام کند، شورای نگهبان خودداری کرده است.

بنابراین احمدی‌نژاد درست می‌گوید و به عنوان یک قاعده کلی نهادهای انتصابی که در عین حال پاسخگو هم نیستند نمی‌توانند نامزدهای نهادهای انتخابی را تعیین کنند. به بیان دیگر، دموکراسی را هر طور که تعریف کنیم، «نظارت استصوابی» در تضادی آشکار با اساس و بنیان دموکراسی قرار می‌گیرد.

هر قدر که صحت نظر احمدی‌نژاد را می‌توان به آسانی نشان داد، اینکه انگیزه یا انگیزه‌های ایشان برای این مسائل چه می‌باشد، دشوار و پیچیده است. آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟

من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟ اینها را از ایشان قبول کنیم و نپرسیم که پس شما 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌اینها را از ایشان نپذیریم و بگوییم که از دید ما شما همان احمدی‌نژاد قبل از اردیبهشت 90 هستید که حالا به دلیل تضاد منافع‌تان با شرکای اصولگرایان‌تان در قدرت، دموکراسی‌خواه شده‌اید؟ پاسخ من همان است که در جریان تقاضای رفتن ایشان به زندان اوین نوشتم.

ما باید احمدی‌نژاد جدید را بپذیریم یا درست‌تر گفته باشیم، اینقدر کدر، بدبینانه، سیاه و منفی به انسان‌ها نگاه نکنیم. یک احتمال ضعیف و خیلی ضعیف بدهیم که واقعا ممکن است احمدی‌نژاد به روایت ناصرالملک معتقد بود، در عصر مشروطه «اصالتا و نه سیاستا» طرفدار مردم است، اصالتا به فکر دفاع از حقوق ملت افتاده باشد. اینکه گذشته را هی علم کنیم و بر سر وی بکوبیم یک واکنش در قبال احمدی‌نژاد جدید است.

یک واکنش دیگر آن است که به وی خوشامد بگوییم و به وی یادآوری کنیم که یک گام برداشته و حالا منتظریم که گام‌های بلندتری در جهت تحقق دموکراسی در کشور بردارد. به هر حال اگر او «سیاستا» طرفدار حقوق مردم شده باشد، خیلی طول نخواهد کشید که بر جامعه‌ این امر مکشوف خواهد شد به تعبیر قدیمی‌ها: ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند./انتخاب