اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 پایان یافت/ ادامه مذاکرات ساعت 11.30 روز جمعه



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 پایان یافت/ ادامه مذاکرات ساعت 11.30 روز جمعه

دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 با برگزاری دو دور مذاکره بین کاترین اشتون و تیم مذاکره کننده ایران به پایان رسید و مذاکرات فردا ادامه خواهد یافت.

به گزارش مهر؛ روز دوم مذاکرات ایران و 1+5 در حالی که از صبح امروز کاترین اشتون به نمایندگی از کشورهای 1+5 در دو دور مذاکره با تیم هسته ای ایران به ریاست محمد جواد ظریف شرکت کرده است به پایان رسید.

قرار است مذاکرات ساعت 9 صبح فردا(11.30 به وقت تهران)از سر گرفته شود.

بر اساس این گزارش، مذاکرات ایران و 1+5 از روز گذشته در پی ناهار کاری ظریف و اشتون آغاز شد. نشست افتتاحیه این مذاکرات بسیار کوتاه برگزار شد و بعد از ظهر دیروز معاونان وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهای دو جانبه ای با روسیه و امریکا و همچنین دیدار مشترکی به کشورهای اتحادیه اروگا فرانسه ، انگلیس و المان داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیروز به صورت جداگانه به معاونین وزرای خارجه چین و روسیه دیدار کرد.

از صبح امروز مذاکرات ایران و 1+5 با دیدار مشترک ظریف و اشتون برای یک جلسه جمع بندی که بیش از سه ساعت طول کشید آغاز شد . دو طرف در این نشست تا حدودی وارد محتوا شدند. ایران اعلام کرده بود تنها در صورتی که در این جلسه طرف مقابل بتواند بی اعتمادی های ژنو 2 را برطرف کند وارد مذاکرات محتوایی بر روی متن خواهد شد.

پس از پایان دور اول وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بحث خوبی داشتیم، وارد جزییات شدیم، البته تفاوت دیدگاه بین طرفین وجود دارد، گفتگوی دوجانبه را ساعت 2.30 از سر می گیریم.

در پایان دور دوم نیز  سید عباس عراقچی در پایان دور دوم مذاکرات هیئت ایرانی با اشتون در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به ژنو اظهار داشت: مذاکرات ادامه پیدا کرد و فرصتی برای مشورت خانم اشتون با همکارانش دادیم و احتمالا این گفتگو ها ساعت 6 ادامه پیدا میکند.

وی افزود: در این دور وارد مباحث جدی شدیم و روی نقاط اختلافی بحث کردیم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات امشب به نتیجه می رسد یا فردا نیز ادامه خواهد یافت گفت: امشب فکر نمیکنم به نتیجه برسد و در مورد فردا هم نمیتوان قضاوت کرد.

معاون وزیر خارجه در رابطه با احتمال حضور وزیران خارجه 6کشور در زنو خاطر نشان کرد تا وقتی که چشم انداز موفقیت روشن نشود فکر نمیکنم وزرای خارجه حضور پیدا کنند.
/مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
مذاکرات اتمی با خبر «تمدید ضرب العجل» پایان یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵/پنج ساعت مذاکره فشرده، محتوایی و جدی/ادامه فردا 9 صبح



پایان روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵

پایان روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵/پنج ساعت مذاکره فشرده، محتوایی و جدی/ادامه فردا 9 صبح

روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل در وین پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان به مدت 5 ساعت مذاکره ای فشرده، جدی و محتوایی داشتند.

گزارش این نشست به نشست آینده ایران و 1+5 در ژنو ارائه خواهد شد.

روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 (آمریکا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلستان) ساعت 14 به وقت وین (16:30 به وقت تهران) در مقر سازمان ملل در شهر وین آغاز شد.

این مذاکرات فردا صبح ساعت 9 به وقت وین ادامه می‌یابد.

کارشناسان مباحث هسته‌ای و امور تحریم در این نشست 2 روزه حضور دارند.

هیئت‌ آمریکایی حاضر در نشست از وزارت خارجه و وزارت خزنه‌داری حضور دارند و ترکیب هیئت آمریکایی نشان از جدیت آنها برای حل مسئله دارد.

براساس توافقات حاصله در مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در ژنو که طی روزهای 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) در این شهر برگزار شد، قرار شد پیش از نشست بعدی که قرار است 16 و 17 آبان (7 و 8 نوامبر) در همین شهر برگزار شود، کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم 6 کشور و جمهوری اسلامی ایران برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

پس از رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت توافق شد که مذاکرات کارشناسی امروز و فردا در وین برگزار شود.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست تیم هفت نفره کارشناسی ایران را برعهده دارد. کارشناسانی از وزارتخانه‌های نفت،‌صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، بانک مرکزی و انرژی اتمی در هیئت ایرانی حضور دارند.

استفان کلمنت کارشناس هسته‌ای اتحادیه اروپا نیز ریاست گروه 1+5 را برعهده دارد.

قرار است کارشناسان توافقات حاصله را به مقامات عالی‌رتبه کشورهایشان ارائه دهند.

شهر وین دوشنبه و سه‌شنبه (ششم و هفتم آبان ماه) همچنین میزبان دوازدهمین دور مذاکرات فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و ترو واریورانته معاون آمانو بود و در نهایت بیانیه مشترکی صادر و توافق شد نشست بعدی 20 آبان ماه در تهران برگزار شود.

پیش از آغاز این نشست، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد و پیشنهاد ایران برای همکاری با آژانس را به مدیرکل ارائه کرد.

/فارس