اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دومین بیماری شایع دنیا



اخبار,اخبار اجتماعی,کمردرد


 اخبار اجتماعی - کمردرد دومین بیماری شایع دنیا

رئیس انجمن ارتوپدی شاخه کرمان گفت: به دلیل اینکه کرمان قطب ارتوپدی جنوب شرق محسوب می‌شود از همین رو به عنوان میزان کنگره سراسری ارتوپد انتخاب شده است.

به گزارش مهر، علی پورامیری در حاشیه برگزاری کنگره سراسری ارتوپدی ستون فقرات و لگن در کرمان گفت: یکی از فعالیت‌های عمده انجمن ارتوپدی شاخه کرمان برگزاری سمینار و کنفرانس‌های علمی است که چهارمین کنگره کشوری و بین ‌المللی ارتوپدی یکی از برنامه‌های این انجمن به شمار می‌رود.
 
وی با اشاره به اینکه کرمان قطب ارتوپدی جنوب شرق کشور است، افزود: تعداد 120 نفر از اساتید و متخصصان استان‌های همجوار کرمان، از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و یزد در این کنگره شرکت کرده‌اند.
 
رئیس انجمن ارتوپدی شاخه کرمان بیان کرد: تعداد 16 مقاله در این کنگره ارائه خواهد شد و در پایان کنگره نیز نتیجه و همچنین مقالات در قالب کتابچه و یا مجله علمی به چاپ خواهد رسید.
 
پورامیری گفت: هرچه سن افراد بالاتر می‌رود درگیری ستون فقرات نیز بیشتر می‌شود که البته این به معنای این نیست که جوانان و نوجوانان از ابتلا به این اختلالات در امان هستند. 80 درصد مردم جهان در طول عمر سابقه یک بار کمردرد را دارند از این رو بعد از سرما خوردگی شایع‌ترین عارضه در دنیا کمردرد است.
رئیس انجمن ارتوپدی شاخه کرمان خاطرنشان کرد: هرچند که بیماری‌های ستون فقرات متعدد هستند، اما؛ موارد متعددی، از جمله شغل سخت در ابتلا به دیسک کمر تأثیر گذارند.
 
در ادامه دبیر کنگره سراسری ارتوپدی ستون فقرات و لگن گفت: کشیدن سیگار و مشکلات عصبی با دیسک کمر ارتباط دارد. افشین حشتمی گفت: در مواردی کشیدن سیگار و مشکلات عصبی و روانپزشکی نیز با دیسک کمر ارتباط دارد.
 
وی افزود : این کنگره فوق‌تخصصی است که یک بخش آن شکستگی‌های لگن و بخش‌های دیگر مربوط به بیماری‌های ستون فقرات است. بحث اصلی کنگره ارتوپدی مربوط به بیماری‌های ستون فقرات است به گونه‌ای که شکستگی، رماتیسم و درمان‌های آن را شامل می‌شود.
 
حشتمی به تعداد مقالات این کنگره اشاره و بیان کرد: از تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره تعداد 16 مورد تأیید قرار گرفته است که در هر بخش از این کنگره پنج مقاله قرائت خواهد شد.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات تصریح کرد: به طور کلی تغذیه در ابتلا به تمامی بیماری‌ها مؤثر است ضمن اینکه مشاغل سنگین نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهند.

وی بیان کرد: حتی در مواردی کشیدن سیگار و مشکلات عصبی و روانپزشکی نیز با دیسک کمر ارتباط دارد.
 
کنگره سراسری ارتوپدی ستون فقرات و لگن با همکاری انجمن جراحان ارتوپدی ایران، انجمن جراحان ستون فقرات ایران، انجمن جراحان ارتوپدی ایران- شاخه کرمان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان- معاونت تحقیقات و فناوری تا نهم اردیبهشت به میزبانی انجمن جراحان ارتوپدی شاخه کرمان در هتل جهانگردی کرمان در حال برگزاری است.
 اخبار اجتماعی - مهر
 


ویدیو مرتبط :
شایع ترین بیماری های عفونی (بخش دوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شایع‌ترین بیماری قلبی در دنیا



اخبار,اخباراجتماعی,بیماری قلبی


 اخبار اجتماعی - شایع‌ترین بیماری قلبی در دنیا

یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه پرولاپس دریچه میترال با علایمی مانند درد تیر کشنده و گاه فشارنده، سوزش و تپش قلب همراه است، گفت: اغلب پرولاپس‌ دریچه میترال خوش‌ خیم است و مشکلی ایجاد نمی‌کند و بیمار با مصرف داروهایی که باعث کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش قدرت انقباض قلب می‌شود، احساس آرامش دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر بابک آقایی با اشاره به اینکه پرولاپس دریچه میترال به عنوان شایع‌ترین بیماری قلبی در دنیا محسوب می‌شود، گفت: این عارضه در زنان شایع‌تر از مردان است.

وی گفت: براساس اطلاعات موجود طبق آمار در آمریکا که در ایران نیز صدق می‌کند، در میان دانشجویان پزشکی از هر 100 نفر دختر، 30 نفر به پرولاپس میترال دچار هستند و در مردان از هر 100 نفر 15 نفر به این بیماری مبتلا هستند.

آقایی این عارضه را یک بیماری شایع مادرزادی عنوان کرد و گفت: در این حالت، دریچه میترال بر روی نسجی نرم و فیبروزه که بافت فیبر و میگزوماتو نامیده می‌شود، قرار دارد.

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: در هنگام سیستول که دریچه میترال باید بسته شود، دریچه آئورت باز می شود و فشار بطن چپ به 120 میلی‌متر جیوه می‌رسد. در این حالت دریچه میترال بایستی، فشار خون زیادی را تحمل کند تا مانع از برگشت خون به دهلیز چپ شود.

آقایی گفت: اگر بافت مویرگی عضله میترال در نسجی از قلب که دچار فیبروز شده است، قرار گیرد، مانند این است که بین دو کوه چادری زده شود، بادی که به آن می‌وزد باعث کشیده شدن چادر می‌شود، حال اگر یکی از میخ‌های چادر را در شن‌زار بزنیم (در محیط محکم نباشد)، چادر به ناگهان کشیده شده و به گونه‌ای ناهمگن قرار می‌گیرد.

وی افزود: دریچه میترال نیز به این صورت عمل می‌کند. هنگامی که خون وارد می‌شود، در صورت وجود بافت نرم، سرعت جریان خون به ناگهان گرفته می‌شود و این کشیدگی با علایمی مانند درد تیر کشنده و گاه فشارنده، سوزش و تپش قلب همراه است. هنگامی که امواج به ناحیه می‌رسند، به کندی عبور کرده سبب ایجاد PVC (اکسترا سیستول بطنی) می‌شود.

آقایی خاطر نشان کرد: در مواردی که افراد دچار بی‌خوابی، عصبانیت و گرفتاری باشند، دردهای سوزشی تشدید می شود و با تپش قلب همراه است. حال اگر بافت فیبرو میگزوماتو، فقط در قسمتی از مویرگ های عضله قلب که نسج قلبی است و به آن چسبیده نباشد و در صورتی که این بافت فیبروز تمامی نواحی قدامی و خلفی مویرگی عضله و تمامی «کوردو پندیناها» را نیز درگیر کند، همچنین لیف‌لت‌ها یا همان لت‌های دریچه‌های میترال را نیز در برگیرد، در نتیجه تمامی دریچه قلب بافت فیبروماتو شود، این حالت «سندروم بارلو» نامیده می‌شود.

در چه مواردی تعویض دریچه میترال ضرورت دارد؟
این متخصص قلب و عروق گفت: اغلب در پرولاپس میترال معمولی که یکی از پاپیلاری ماسل (بافت مویرگی عضلانی) قدامی یا خلفی بر روی نسج فیبرومیگزوماتو است، عوارض و خطرات زیادی ندارد ولی در برخی موارد امکان ایجاد نارسایی میترال وجود دارد.

آقایی افزود: در صورتی که این نارسایی به تدریج تشدید شود و در حالتی که در سندروم بارلو و نارسایی میترال که منجر به بزرگی قلب می‌شود، پزشک ناچار به تعویض دریچه میترال می‌شود.

وی گفت: در اکثر موارد پرولاپس‌های دریچه میترال به صورت خوش‌خیم هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کند و بیمار با مصرف داروهایی مانند پروپرانولول یا انیدرال که باعث کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش قدرت انقباض قلب می‌شود، کاملا احساس آرامش دارد و خواب راحتی را تجربه می کند.

مواردی که به تجویز آنتی بیوتیک نیاز است
این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه پرولاپس دریچه میترال بیماری خوش خیمی است، گفت: در مواردی مانند اعمال جراحی‌های دندان، زنان یا زخم پا نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک وجود ندارد.

آقایی افزود: در پرولاپس‌های میترال که همراه با نارسایی میترال است و هنگام سمع قلب، سوفل هم شنیده می‌شود، در صورتی که عفونتی وارد خون شود، امکان دارد این عفونت با اثر بر روی دریچه، آندوکاردیت ایجاد کند که این مورد عارضه‌ای خطرناک است، بنابراین در مواردی که پزشک برای بیمار تشخیص پرولاپس میترال را می‌دهد و در مواردی که همراه با نارسایی میترال باشد، تجویز آنتی‌بیوتیک به عنوان پیشگیری ضرورت دارد.

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که همراه با پرولاپس، نارسایی میترال وجود نداشته باشد، هیچ نوع پیشگیری لازم نیست.
اخبار اجتماعی - ایسنا