اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت و مجلس: به فرزندان ازدواج​های دو ملیتی، تابعیت نمی​دهیم اما حق اقامت شاید



 

 

 

 

وزارت کشور , شناسنامه , نمایندگان مجلس  , ناو

 

 

 

نمایندگان مجلس در جلسه علنی سه شنبه 18 بهمن خود کوشیدند که تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج​های دو ملیتی، را روشن کنند.

این طرح را ماه​ها پیش زهره الهیان نماینده تهران ارائه داده بود. طرحی که در بطنش به دنبال احقاق حقوق فرزندان زنان ایرانی​ای بود که با اتباع افغان یا عراق ازدواج کرده​اند و این فرزندان در ادامه تحصیل، اشتغال و حتی دریافت یارانه مشکل دارند و از حقوق اجتماعی برخوردار نیستند. طراحان این طرح در نظر داشتند که تابعیت این فرزندان که تنها مادرانشان ایرانی هستند، ایرانی به شمار رود.

امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی از مذاکرات این کمیسیون با مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور سخن گفت و از نظر مخالف انها با اعطای تابعیت ایرانی به این فرزندان خبر داد. اما به گفته وی، الهیان پس از این موضوع با مسئولان وزارت کشور وارد مذاکره شده و نظر موافق این وزارتخانه برای اعطای حق اقامت به این افراد را اخذ کرده است. به این ترتیب اگرچه به چنین فرزندانی حق تابعیت ایرانی داده نمی​شود اما اجازه اقامت اعطا می​شود.

رئیس مجلس باتاکید بر اینکه این موضوع مهمی است خواستار توجه نمایندگان به مذاکرات و ارائه رای به آن شد. یکی از نمایندگان موافق هم ادامه داد که فرزندان اینگونه ازدواج​ها از افراد ضعیف جامعه​اند که حتی یارانه هم نمی​توانند بگیرند.

اما موسی قربانی که مخالف این طرح بود که می​گفت: این فرزندان تا سن 18 سالگی از همه امکانات برابر با فرزندانی با تابعیت ایرانی برخوردارند و اگر مشکل، عدم اشتغال آنهاست باید فکر دیگری برای آنها بکنیم. مضاف بر اینکه 18 سال به بالا آنها خودشان باید تابعیتشان را تعیین کنند و نمی توان بر آنها الزامی قائل شد.

الهیان و نماینده دولت پاسخ وی را دادند که اگرچه در قانون حقوق اجتماعی برای اینگونه فرزندان در نظر گرفته شده اما عملا آنها از این حقوق محرومند. به گفته نماینده وزارت کشور، نگرانی نهادهای امنیتی از حضور این افراد در کشور در راستای انجام اقدامات جاسوسی و خلاف امنیت ملی است . این مشکل را با سلب تابعیت آنها می توان رفع کرد اما می توان به آنها اجازه اقامت داد.

نهایتا نمایندگان با کلیات این طرح دال بر اعطای حق اقامت به فرزندان زنان ایرانی که با مردان غیر ایرانی ازدواج کرده​اند، موافقت کردند. اما تا این طرح به کمیسیون قضایی برگردد و به صحن علنی بازگردد مشخص نیست که چه حقی به این افراد اعطا شود..../خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت مجلس با کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی



اخبار,اخبار اجتماعی ,زدواج زنان ایرانی و مردان خارجی

وکلای ملت به کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی رای مخالف دادند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 5 مهر به کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیر ایرانی رأی مخالف دادند.

بر این اساس از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن مجلس، 74 نفر رای موافق، 84 نفر رای مخالف و 12 نماینده به طرح مذکور که دو فوریت آن در جلسه علنی گذشته مجلس تصویب شده بود رای ممتنع دادند.

 

 اخبار اجتماعی  -  فارس