اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت قبل نابسامانیهای بسیاری به جاگذاشت



اخبار,اخبار سیاسی , فساد اقتصادی

 

اخبار سیاسی - دولت قبل نابسامانیهای بسیاری به جاگذاشت

وزیر کار دولت های کارگزاران واصلاحات و دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: دانشجویان و جوانان باید با ارقام و اعداد واقعی اقتصاد آشنا شوند، چرا که آنها نخبه های جامعه هستند و باید بهتر از گذشتگان کشور را اداره کنند.

به گزارش  ایرنا، حسین کمالی روز یکشنبه در اختتامیه اردوی سراسری تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به مبحث مهم یارانه ها و شرایط امروز اقتصاد کشور، اظهار داشت: طی دوره های مختلف در جامعه با موضوع ها و چالش های ناگواری روبرو شده ایم، ضمن آنکه در 130 سال گذشته نزدیک به 2 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم در اقتصاد کشور صورت گرفته که امروز سهم بودجه عمرانی به نسبت آن بسیار ناچیز است زیرا صنایع کشور توان کار کردن را ندارد.

وی افزود: واحدهای زیادی با مشکلات مالی مواجه هستند، تولید به سختی صورت می گیرد و نرخ رشد بیکاری عدد و رقم ناگواری به دست می دهد زیرا نزدیک به 2 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد، هرچند این وضعیت جامعه ای است که تمدن دیرینه ای داشته است.

وی ادامه داد: 10 میلیون نفر بیسواد مطلق در کشور وجود دارد و در واحدهای اقتصادی نزدیک به 3 هزار کارفرمای بیسواد فعالیت می کنند.

وزیر کار دولت اصلاحات با بیان اینکه قصد سیاه نمایی ندارد، تصریح کرد: در دوره فعالیت دولت های نهم و دهم، به مجامع کارگری سفر کردم و همان موقع نیز گلایه هایی را به دولتمردان آن زمان ابراز داشتم اما اقدامی در جهت رفع آن نارسایی ها صورت نگرفت.

** دولت قبل موجی از تورم، بیکاری و رکود به جا گذاشت
کمالی با اشاره به درآمد نفتی بی سابقه دولت قبل، گفت: با 800 میلیارد دلار درآمد نفتی در هشت سال گذشته می شد کل کشور را خراب کرد و از نو ساخت. این در حالی است که در دولت قبل با وجود درآمد نفتی بی سابقه، موجی از تورم، بیکاری و رکود برجای ماند. با حجم بدهی زیادی که دولت به کارفرماها دارد، چگونه می شود از رکود خارج شد؟

دبیرکل حزب اسلامی کار با تاکید بر ضرورت واقع بینی در مورد مسایل اقتصادی خطاب به دانشجویان شرکت کننده در اردوی سراسری تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد، گفت: اکنون نزدیک به چند صد هزار واحد مسکونی خالی داریم. چرا عده ای چندین باره مسکن خریده و آن را خالی گذاشته اند؟ چرا دوباره، درباره ساخت مسکن مهر سخن می گویید؟ در سبد یک خانواده چند درصد از درآمد، سهم مسکن است؟ آیا همه درآمدها را باید فقط به مسکن اختصاص داد.

کمالی با اشاره به یارانه نقدی پرداختی به جامعه، تصریح کرد: با پرداخت 4 هزار و 200 میلیارد تومان در ماه بعنوان یارانه نقدی می توان یکهزار کارخانه تولیدی در شهرها و روستاها ساخت در آن صورت همه مشغول کار می شوند و کسی بیکار و چشم ها به دست دولت دوخته نمی شود. آنها فرهنگ کار و پول درآوردن را خراب کردند.

** میزان بودجه عمرانی کشور فاجعه است
مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام میزان بودجه عمرانی کشور را یک فاجعه خواند و افزود: در نیمه اول امسال 7 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی بودجه اختصاص یافت و این برای کسانی که با ارقام آشنا هستند، فاجعه است. کل بودجه عمرانی ما یک سوم بودجه جاری است و این شرایط سختی را برای کشور به ارمغان آورد که دولت یازدهم نتواند با اختصاص بودجه عمرانی، طرح های نیمه تمام را تکمیل کند.

وی افزود: ریشه این مسایل در کارهای اشتباه گذشته است، با پول نفتی که به دست آوردند امکان انجام خیلی کارها وجود داشت، حاصل بی فکری آنها ایجاد موج بیکاری، اعتیاد، سرخوردگی و طلاق است، که این برای یک جامعه جای تاسف دارد.

کمالی همچنین خطاب به جوانان اظهار داشت: شما نخبگان جامعه هستید و باید بهتر از گذشتکان باشید، اصلاح طلبی یعنی هر کس فردای بهتر و شرایط و سازندگی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: باید روشی متفاوت از 8 سال گذشته که با آن جامعه را اداره می کردند، برگزینیم. روشهایی که مردم می پسندند همیشه به نفعشان نیست. به طور مثال در مورد یارانه ها مردم نظری مثبت داشتند اما به ضررشان بود.

وی با اشاره به طرح حزب اسلامی کار برای جایگزینی یارانه های نقدی، گفت: در این طرح باید دانشجویان، بیکاران و همه مردم جامعه را مدنظر قرار داد، آن را به رییس جمهوری تحویل دادیم و دکتر روحانی نیز آن را به معاون اجرایی و در ادامه به وزیر کار ارجاع دادند. این یک نوع جدال منطقی و جدالی بر پایه منطق و علم است.

دبیرکل حزب اسلامی کار ادامه داد: تورم و رکود نمی توانند ناجی اقتصاد شوند و تا زمانی که اقتصاد غیررقابتی و مزیتی وجود داشته باشد، امکان نجات اقتصاد وجود ندارد.

کمالی با بیان اینکه تنها با پول نمی شود این مسایل را حل کرد، افزود: مشکل ما عقل و فهمیدن شرایط اقتصاد است. یک روز به خودمان می آییم و می بینیم که منابع گازی و نفتی تمام شده آن روز است که اقتصاد کشور زمین می خورد. چرا عده ای خاص اجازه داشتند پول را به جامعه تزریق کنند، اکنون همان 9 هزار نفر ممنوع الخروج شده اند چرا باید پول کشور به دست آنها می رسید.

وی ادامه داد: آیا فکر کرده اید که یک کارگر ایرانی در چین خیلی خوب کار می کند اما در ایران نه و یا چرا یک کارگر افغانی در ایران خوب کار می کند، دلیل دستمزدها است. مگر در ایران انگیزه ای هم برای کارگر می ماند امسال به نسبت تورم 10 درصد دستمزدتان کاهش داشته اما فکر می کنید که افزایش حقوق گرفته اید تا زمانی که اقتصاد رقابتی شکل نگیرد وضع ما همین صورت است.

اخبار سیاسی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
نابسامانیهای جهان مدرن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت مجلس با توزیع یارانه‌ها به اختیار دولت



به گزارش خبرنگار خانه ملت، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی چهارشنبه در بررسی ماده 8 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها موافقت نکردند که دولت برحسب اختیار یارانه نقدی و غیر نقدی را به خانوارهای هدف تعیین کند.

مجلس با 51 رای موافق، 120 مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه با این پیشنهاد مخالفت کردند.

 

عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرهنگ پیشنهاد داده بود که ماده 5 لایحه دولت جایگزین ماده 8 شود که براساس این پیشنهاد دولت مجاز بود حداکثر تا 60 درصد خالص وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در قالب کمک مستقیم و بصورت پرداخت نقدی یا غیرنقدی یا واگذاری سهام از جمله سهام قابل عرضه در بورس را برحسب اختیار به خانوارهای جامعه هدف بپردازد.

 

در حالی که براساس مصوبه کمیسوین ویژه، دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را بصورت پرداخت نقدی و غیر نقدی به 5 دهک در آغاز دوره اجرا و تغییر تدریجی آن به برقراری نظام جامع تامین اجتماعی در پایان دوره بپردازد.

حسن نوروزی نماینده رباط کریم در موافقت با این پیشنهاد گفت: باید پرداخت نقدی شامل 6 دهک و 7 جامعه نیز شود.

وی افزود: پرداخت یارانه باید شامل کارمندان و افرادی که ماهانه 500 تا 550 هزار تومان دریافت می‌کنند نیز بشود.

 

الیاس نادران نماینده تهران در تذکر آیین نامه‌ای گفت: شناسایی دهک‌ها برای پرداخت یارانه هیچ ارتباطی با شغل کارمندی و کارگری ندارد.

 

نادران تصریح کرد: 5 دهک از کم درآمدترین مردم شامل این طرح می‌شوند تا 7 دهک، ربطی ندارد افراد چه شغلی داشته باشند و یا حتی بیکار باشند.

 

محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در دفاع از این پیشنهاد گفت: براساس آمارهای مرکز آمار ایران 5 دهک یعنی نصف مردم باید مورد حمایت قرار گیرند.

 

وی افزود: این سوال مطرح است که آیا طبقه متوسط جامعه که معمولا در دهک 6 و 7 قرار دارند نباید مورد حمایت دولت قرار گیرند. آیا نباید انعطاف لازم برای دولت وجود داشته باشد.

 

فرزین ادامه داد: در لایحه دولت بحث پرداخت نقدی به دهک نیامده بلکه جامه هدف را مطرح کرده است.

 

وی گفت: نباید دست دولت را برای حمایت بیشتر از مردم در این لایحه بسته شود. در صورت بازگشت به لایحه دولت درصد بیشتری شامل حمایت دولت می‌شوند.

 

کاظم دلخوش نیز در مخالفت با بازگشت به لایحه دولت اظهار داشت: کمیسیون سقف و کف درآمد دولت حاصل از اجرای این قانون را مبنی بر 10 تا 20 هزار میلیارد تومان را مشخص کرده است.

 

وی افزود: براساس مصوبه این کمیسیون سرانه هر نفر پرداخت یارانه نقدی ماهانه 20 تا 24 هزار تومان می‌شود.

 

دلخوش توضیح داد: در مصوبه این کمیسیون اینگونه نیست که این پرداخت نقدی به دهک‌های 1، 2 و 3 یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گیرد بلکه ممکن است شامل فردی که در بازار زحمت می‌کشد و در شرایط این دهک‌ها قرار دارد نیز بشود.

 

دلخوش ادامه داد: ما حامی دولت هستیم و کمیسیون ویژه مجلس می‌خواهد دولت این بخش را درست اجرا کند. لذا حواله به حضرت عباس شکم مردم را سیر نمی‌کند که بگوییم در آینده پرداخت نقدی بصورت سهام خواهد بود.

 

محمدرضا خباز نماینده کاشمر، داریوس قنبری نماینده ایلام، سیدمهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه، محمد مهدی مفتح نماینده رزن نیز هر کدام در تذکر و اخطار قانون اساسی با استناد به اصول 20 و 48 قانون اساسی، اختصاص یارانه به 5 دهک پایین جامعه را بی‌عدالتی دانستند.

 

به اعتقاد آنها طبق قانون با همه افراد باید یکسان برخورد شود و نیمی از جامعه از نیمی دیگر جدا نشوند. همه آحاد با هم برابر هستند و از حقوق سیاسی و اقتصادی و اجتماعی یکسانی برخوردار می‌باشند. آنها در تذکرات خود گفته بودند دهک پنجم با دهک ششم به لحاظ درآمدی اختلاف چندانی ندارد و اختصاص یارانه به یک دهک و عدم اختصاص آن به دهک دیگر که فاصله درآمدی چندانی ندارند مصداق بی‌عدالتی است.

 

الیاس نادران در تذکر دیگری با استناد به ماده 113 گفت: نماینده دولت در دفاع از بازگشت به لایحه دولت گفته بود دهک‌های درآمدی سوری است و قابل شناسایی می‌باشند لذا اجازه دهید براساس گروه هدف عمل کنیم.

 

وی افزود: اما ایشان نگفته بودند منطق شناسایی جامعه هدف چیست؟

 

محمدحسن ابوترابی که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت گفت: تذکر شما وارد است.


گفتنی است بررسی ماده 8 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها همچنان ادامه دارد.