اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت فعلا تصمیمی برای حذف دهک ها ندارد



حذف دهک ها , تصمیم دولت برای حذف دهک ها,یارانه نقدی


دولت فعلا تصمیمی برای حذف دهک ها ندارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی در شرایط فعلی، تصمیمی برای حذف برخی دهک ها از دریافت یارانه نقدی ندارد.

حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد عصر چهارشنبه درحاشیه برگزاری همایش آسیب شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی که در دانشگاه سمنان برگزار شد به خبرنگاران اظهار داشت: در مجموع با مطالعات دولت، نظر نمایندگان مجلس و کارشناسان دستگاه های اجرایی، دولت و مجلس به این نگاه مشترک رسیدند.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس با الهام گرفتن از قانون هدفمندسازی یارانه ها در مراحل بعدی به ارائه خدمت بیش از پرداخت نقدی توجه دارند، خاطرنشان کرد: ارایه خدمت در بخش درمان یکی از حوزه هایی است که می تواند جایگزین یارانه نقدی باشد و مردم نیز دغدغه جدی درمان در کشور دارند که در این شکل این نیاز مردم نیز برطرف می شود.

ابوترابی فرد ادامه داد: در کنار پرداخت نقدی یارانه ها می توان مقداری از منابع یارانه را به صورت کالا در اختیار مردم قرار داد که در این صورت دریافت کنندگان آن، کالا را ارزان تر در اختیار می گیرند و از منابع ریالی خود نیز بیشتر بهره برداری می کنند.

تکیه بر درآمدهای نفتی ریشه مهم ضعف اقتصادی کشور است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر فایده های پرداخت یارانه به شهروندان به صورت غیرنقدی، اظهار داشت: کاهش اثر تورمی یارانه ها و ایجاد ثبات اقتصادی که اکنون از نیازهای اساسی کشور است، از مهمترین نتیجه های پرداخت غیرنقدی یارانه به صورت کالا یا خدمت است.

وی همچنین ریشه مهم ضعف اقتصادی کشور را تکیه بر درآمدهای نفتی دانست و گفت: درآمد درونزا قدرت ملی باید با تولید توسط جوانان و دانشمندان این مرز و بوم به دست آید و در عرصه مشکلات اقتصادی ریشه آن‌ها را در تکیه به درآمدهای نفتی می‌دانیم.

ابوترابی فرد ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز طی پنج سال گذشته تاکید داشتند که در برنامه پنجم توسعه هزینه‌های جاری کشور نباید از درآمد نفت بیشتر باشد ولی متاسفانه امروز هزینه‌های جاری مبتنی بر درآمد نفت به دو برابر خود رسیده است.

دولت نقشه راه اقتصادی را ترسیم کند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم نقشه راه اقتصادی را ترسیم کند تا با کوتاه‌ترین مسیر با مشارکت مجلس، دولت و مردم بتوان در شرایط موجود اقتصادی سربلند شویم و با مدیریت مصرف در جامعه به تحول اقتصادی دست یابیم.


ابوترابی فرد بدهی بخش های خصوصی و غیردولتی و شرکتهای دولتی به نظام بانکی کشور را بیش از 600 هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

وی اظهار داشت: این مبلغ حجم سرسام آوری است که نشان می دهد این بخشها کارآمدی لازم را نداشته اند.

نقدینگی در کشور از مرز 500 هزار میلیارد تومان عبور کرد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین حجم بالای بدهی های بانکهای مختلف به بانک مرکزی را آسیب جدی برای اقتصاد کشور دانست و افزود: نقدینگی در کشور از مرز 500 هزار میلیارد تومان عبور کرده اما بخشهای تولیدی کشور و همچنان با کمبود منابع مالی مواجه اند.

ابوترابی فرد با انتقاد از اسلامی نامیدن نظام بانکداری کشور با شرایط فعلی، خاطرنشان کرد: نمی توان نام اسلامی را یدک کشید و هیچ عملکرد مناسب و منطبق با مبانی اقتصاد اسلامی نداشت.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکداری کشور بر اساس نظام سود برنامه ریزی شده است، افزود: این تعارض آشکار با اقتصاد اسلامی است و اگر نهادهای مالی کشور بر اساس نظام غربی کار می کرد، می توانستند از امروز موفق تر باشند.
/مهر


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه دهک های پردرآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

20 درصد از یارانه شیر حذف شد/ دولت فعلا یارانه شیر را پرداخت نمی کند



 

20 درصد از یارانه شیر حذف شد/ دولت فعلا یارانه شیر را پرداخت نمی کند

 

نظر وزارت بازرگانی این است كه دولت ابتدا طلب كارخانه‌ها را بپردازد و پس از آن دولت تصمیم به پرداخت یارانه به‌صورت نقدی یا غیرنقدی بگیرد.

رییس سازمان بازرگانی خوزستان گفت: دولت هنوز تصمیم قطعی برای پرداخت نقدی یارانه شیر به مصرف‌كننده و یا دامدار را نگرفته است.

محمدحسین چراغی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار كرد: 20 درصد از سهمیه یارانه شیر در نظر گرفته شده امسال برای استان‌ها از دی و بهمن‌ماه حذف شد. به‌طور طبیعی با برآورد كارشناسی مشخص شد كه نمی‌توان از اسفندماه یارانه شیر را پرداخت كرد.

وی افزود: سهمیه یارانه به هر تولیدكننده شیر پس از تولید پرداخت می‌شود. برخی استان‌ها ممكن است از 80 درصد باقی‌مانده سهمیه خود تاكنون استفاده نكرده‌اند و همچنان روند پرداخت یارانه شیر را ادامه داده‌اند.

چراغی با بیان این كه اگر دولت تصمیم به پرداخت 20 درصد یارانه كاهش یافته بگیرد، یارانه معوقه را به مردم پرداخت می‌كند، بیان كرد: نظر وزارت بازرگانی این است كه دولت ابتدا طلب كارخانه‌ها را بپردازد و پس از آن دولت تصمیم به پرداخت یارانه به‌صورت نقدی یا غیرنقدی بگیرد.

وی گفت: سهمیه یارانه شیر خوزستان سالانه حدود 41 میلیارد تومان بود كه امسال 33.5 میلیارد تومان از آن با كسر 20 درصد پرداخت شد....../تحلیل:عصرایران