اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت با یاری بدنه اجتماعی وارد فاز دوم یارانه ها شود



اخبار,اخبار اقتصادی ,یارانه نقدی

 

اخبار اقتصادی - علی تاجرنیا :
دولت با یاری بدنه اجتماعی وارد فاز دوم یارانه ها شود

در هر صورت اتکای دولت باید به بدنه اجتماعی باشد. در هر سه حوزه فرهنگ و سیاست اقتصاد بزرگترین حامی و همراه همین بدنه اجتماعی است.

علی تاجرنیا در گفت و گو با «عصر ایران» از دولت روحانی به عنوان تنهاترین ترین دولت - هم به لحاظ پشتیبانی از جانب نهادهای حاکمیتی و هم نیروهای اثرگذار در کشور - یاد می کند . او در عین حال تاکید دارد: دولت از پشتوانه بدنه اجتماعی و گروه های اجتماعی طرفدار و حامی خود برخوردار است ولی باید با دقت آن را مراقبت و از آن استفاده کند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در عین امید به تدبیرهای شخص رییس جمهور و دولت روحانی برای نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها پاره ای نگرانی های خود را از چشم داشتن مخالفان دولت به پاره ای کاستی های احتمالی در فاز دوم پنهان نمی کند و خواستار استمرار پرداخت یارانه نقدی به همه ثبت نام کنندگان می شود. این گفت و گو از این قرار است:

-آقای تاجرنیا با توجه وجود مشکلات بر جای مانده از عملکرد هشت سال گذشته جدی ترین چالش های پیش روی دولت دولت را چه می دانید؟
من فکر می کنم دولت آقای دکتر روحانی شاید تنهاترین دولت هم به لحاظ نهادهای حاکمیتی و هم نیروهای اثرگذار در کشور باشد. باور من به این خاطر است که نوع مخالفتی را که در این دوره از طرف برخی مجلسی ها با سیاست های آقای روحانی شاهدیم حتی در مجلس پنجم (در قبال دولت اصلاحات) نیز به این شکل ندیدیم. بنابراین به نظر من مهم ترین چالش دولت این است که در درون حاکمیت هم باید به گونه ای حرکت کند که فشارها و آسیب ها کم شود.

مثلا در حالی که می دانیم این دولت آقای احمدی نژاد بود که به شدت دولت را در پاره ای پرداخت ها بدهکار کرد و آثار زیان بار آن نیزباقی مانده است؛ اما باز شاهدیم برخی نوک حملات را به سمت دولتی می گیرند که وارث آن مشکلات است و خود عملا در ایجاد این شرایط نقشی نداشته است.

- با این توصیف منظورتان این است که چالش اصلی دولت این است که دستگاه های دیگر را هماهنگ کند؟ تلقی عمومی اما این است که چالش اصلی دولت پرونده هسته ای است.
بله، چالش اصلی دولت همراه کردن و به نوعی هماهنگ شدن با سایر قوای درون حاکمیت است. به نظر من انتخابات پیش روی مجلس بسیار مهم است. تا اگر مجلس آینده کمکی به دولت نکند حداقل به لحاظ مواضع سیاسی و تصویب طرح ها و لوایح و موارد نظارتی مانع و مشکل بر سر راه دولت نباشد. اهمیت موضوع هسته ای البته روشن است اما من فکر می کنم چالشی بود که در آینده رو به حل شدن می رود.

-یعنی شما معتقدید مشکل هسته ای پشت سر گذاشته شده ؟
پشت سر گذاشته شده است؛ اما آنچه در این رابطه مورد چالش است این است که جریان مخالف دولت آگاهانه و با وجود اینکه دستاوردهای مثبت دولت را در مورد حل شدن موضوع هسته ای می بیند؛ متاسفانه به نوعی سعی می کند فضای تبلیغاتی را در دست بگیرد. بنابراین من یکی از چالش های مهم سیاسی دولت را فضای رسانه ای می بینم که یک بخش آن از طرف رسانه عمومی کشور در اختیار جریان مخالف دولت است که حتی اگر سعی می شود همراهی با سیاست های دولت شود؛ به گونه ای دارد اتفاق می افتد که در بطن خودش به نوعی تخریب دولت را به همراه دارد.

همراهی در عین تخریب؟ چگونه؟
به عنوان مثال در موضوع یارانه ها ما شاهد هستیم که به شدت از شخص آقای روحانی به عنوان نماد دولت هزینه می شود و احساس ناهمراهی بیشتر به دست می دهد تا همراهی.

دولت برای شکستن این فضا از چه ابزار و سیاست هایی باید مدد بگیرد؟
من فکر می کنم مهم ترین ابزار دولت بدنه اجتماعی و گروه های اجتماعی طرفدار و حامی دولت هستند که البته به شدت از طرف نهادهای مخالف دولت تحت فشارند. اما احساس هم می شود دولت برنامه جدی برای بهره گیری از توان اینها ندارد. به عنوان مثال از چالش هایی که پیش روی دولت است اگر از چند ماه گذشته دولت جلسات مکرری با اقشار و گروه های مختلف اجتماعی می داشت و آنها را برای هدفمندی یارانه ها به عرصه عمومی می کشاند چه بسا اثرگذاری آن بیشتر بود. الان هم دیر نشده و دولت آقای روحانی باید از این ظرفیت استفاده کند.

معتقدم این از ظرفیت هایی است که اگر منفعل شود دولت مهم ترین پشتیبان خود را از دست می دهد. این به نظر من خیلی برای دولت مهم است و قطعا از آن می تواند استفاده کند. دولت در حال حاضر در میان اقشار مردم حامیان جدی دارد و همین که حدود 10 درصد از دریافت یارانه انصراف دهند کسانی هستند که به دنبال کمک به دولت هستند و باید از این ظرفیت ها استفاده کند. ضمن آن دولت باید به شکل جدی مراقب باشد بخشی از این تصمیماتی که در مجلس گرفته می شود و مطالبی که این روزها شاهد آن هستیم تخریب دولت را به همراه نداشته باشد. موضوع یارانه ها ضمن آنکه می تواند یک فرصتی برای دولت باشد، نباید این احساس را نباید در مردم بوجود بیاورد که دولت ازاداره امور اقتصادی ناتوان است.

چه اولویت هایی باید مورد توجه قرار بگیرد؟
من فکر می کنم در کنار مساله یارانه ها سامان دهی حوزه اقتصادی، افزایش رشد اقتصادی کشور، باز کردن فضای اقتصادی و فراهم کردن حضور بخش خصوصی، مهم تر از همه اطمینان بخشی برای سرمایه گذاری خارجی که بعد از یک دوره طولانی رکود مواردی است که امروز بیش از همیشه به آن احتیاج داریم، از جمله مواردی است که برای عبور از این بحران ها باید مورد توجه دولت باشد. در هر صورت اتکاء ایشان باید به بدنه اجتماعی باشد. در هر سه حوزه فرهنگ و سیاست اقتصاد بزرگترین حامی و همراه همین بدنه اجتماعی است.

-به بیان دیگر دولت مراقب باشد تصویر ناکامی ترسیم نکنند؟
بنده معتقد هستم بحث یارانه ها، همانند مساله هسته ای یک آزمونی برای دولت است. ببینید قدرت رسانه جریان رقیب باعث شده یک امر موفقی مثل حل کردن مساله هسته ای را تبدیل به نقاط شبهه انگیز در میان مردم کند. طبیعی است آنها از این دست بر نمی دارند. شما ببینید در مساله ای مثل ربایش پنج مرزبان کشور چقدر تلاش شد دولت آقای روحانی ضعیف نشان داده شود در حالی که در دوران آقای احمدی نژاد و در جریان سراوان ما بدترین و ضعیف ترین عملکرد را دیدیم اما وقتی مقایسه می کنیم می بینیم عملکرد مثبت دولت و گروه های اجتماعی باز هم توسط رسانه های مخالف دولت که کم هم نیستند علیه دولت بکارگیری می شود.

 تاکید من این است دولت باید ضمن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در مورد گرفتن یارانه از سوی اقشاری که نیازمند آن هستند،در عین حال نباید به سراغ مواردی رود که نارضایتی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال کسانی که درخواست دریافت یارانه دارند را مورد ممیزی قرار ندهند و محروم نکند. به هر حال با توجه به سیاست غلط گذشته یارانه ها امروز به عنوان یک بخشی از حقوق مردم تلقی شده و این اشتباه فراگیر شده است. بنابراین اگر دولت بخواهد یارانه آنها را قطع کند این تصور بوجود می آید که می خواهد بخشی از حقوق آنها را بگیرد. بنابراین از نظر من دولت باید به هر کسی که ثبت نام می کند و خود را مستحق دریافت یارانه می داند، یارانه پرداخت کند و نباید در این شرایط سراغ این برود که شما درآمد بیشتری دارید و ..

نتیجه فاز دوم مطرح هدفمندی یارانه ها از نظر سیاسی و اجتماعی برای دولت موثر خواهد بود. چه چشم اندازی برای آینده این طرح می بینید؟
  پیش بینی می کنم فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها محقق خواهد شد و دولت در اجرای آن با موضوع یارانه مدبرانه برخورد خواهد کرد. البته با گشایشی که در حوزه اقتصادی می شود دورنمای دولت در سال آینده مثبت خواهد بود. اما باز تاکید می کنم بدنه اجتماعی را باید حفظ کند.
اخبار اقتصادی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
حتما ببینید - روشنگری دکتر احمدی نژاد درباره یارانه و یارانه دادن در دولت روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۲تخلف دولت در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها



۱۲تخلف دولت در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها

اعضای كمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی با ارسال نامه ای خطاب به رئیس مجلس، ۱۲مورد قانون شكنی دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را تشریح كردند.

 

   یارانه‌ها,اخبار اقتصادی,اقتصاد روز ایران

 

به گزارش الف، این گزارش در پاسخ به درخواست رئیس مجلس ذیل تقاضای این نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۳ درباره عملكرد دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تهیه شده است.

در این گزارش آمده است در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها وزارت اقتصاد ۵۰ هزار میلیارد ریال تنخواه از بانك مركزی دریافت كرده است كه طبق گزارش كتبی خزانه، این رقم ماهیت تنخواه نداشته و از منابع بانك مركزی و بصورت استقراض بوده است.

 

در این گزارش همچنین اشاره شده در مرحله دوم، خزانه‌داری كل مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر بابت تنخواه از بانك مركزی دریافت كرده كه در صورتهای مالی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان بدهی به بانك مركزی ثبت شده است. این گزارش به ده مورد دیگر نقض قوانین و مقررات در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره دارد.

 

این گزارش را ۱۲ نماینده شاخص عضو كمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه طرح تحول اقتصادی امضا كرده‌اند:

غلامرضا مصباحی مقدم

محمدرضا باهنر

محمدحسین فرهنگی

محمدرضا تابش

احمد توكلی

جمشید انصاری

محمدمهدی مفتح

عباس رجایی

رضا عبدالهی

/جهان نیوز