اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت بايدازارديبهشت‌ قانون هدفمندكردن ...



 

دولت بايدازارديبهشت‌ قانون هدفمندكردن ...

 

خباز با تاكيد بر قانوني نبودن توافقات كميته مشترك دولت و مجلس:

دولت بايد از ارديبهشت‌ماه قانون هدفمندكردن يارانه‌ها را اجرا كند


آيين‌نامه تشكيل سازمان هدفمندسازي، در دولت تدوين شده و براي تطبيق با قوانين مصوب، به مجلس ارسال شده است/مادامي كه توافقات دولت و مجلس شكل قانوني نگيرد، لازم الاجرا نيست/دولت قصد اجراي هدفمند كردن يارانه از اول ارديبهشت 89 را ندارد.

ایلنا: سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس، توافقات صورت گرفته در كميته يارانه‌اي مشترك دولت و مجلس را قانوني ندانست و تاكيد كرد: مادامي كه اين توافقات شكل قانوني نگيرد، لازم الاجرا نيست.
محمدرضا خباز نماينده كاشمر، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينكه كميته مشترك دولت مجلس براي دستيابي به نقطه مشترك و تصميم مشترك تشكيل شده است، اظهار داشت: توافقات اعضاي محدود اين كميته بايد در جمع عمومي مطرح شود تا راهكار نهايي به دست آيد.
وي كه معتقد بود نمايندگان عضو اين كميته مشترك بهتر بود با راي مجلس انتخاب مي‌شدند، ادامه داد: اما هيات رييسه افرادي را براي عضويت در اين كميته انتخاب كرد كه گويا به توافقاتي با دولت رسيدند. اما اين توافقات جنبه قانوني ندارد و صرفا وجه اقناعي دارند. به عبارت ديگر چنانچه اعضاي اين كميته نتوانند مجلس را در برابر توافقات صورت گرفت قانع كنند، اين توافقات قانون نخواهند شد. يعني تشكيل كميته مشترك دولت و مجلس براي حل اين مسايل، شرط لازم بوده است اما شرط كافي محسوب نمي‌شود.
عضو فراكسيون خط امام (ره)، با تاكيد بر اينكه دولت از ارديبهشت ماه امسال موظف به اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌هاست، بهانه‌هايي همچون عدم تصويب آيين‌نامه‌هاي اجرايي اين قانون به منظور تعويق در اجراي آن را نپذيرفت و افزود: از آنجا كه بنده عضو هيات تطبيق قوانين مجلس هستم، مي‌دانم كه اين آيين‌نامه‌ها و حتي آيين‌نامه تشكيل سازمان هدفمندسازي، در دولت تدوين شده و براي تطبيق با قوانين مصوب، به مجلس ارسال شده است. از اين رو نمي‌توان چنين بهانه‌اي را پذيرفت.
خباز به دو اقدام مشكوك دولت اشاره كرد كه دغدغه‌هاي جديدي را براي نمايندگان آفريده است. نخست پيشنهاد برگزاري رفراندوم و شوراي حكميت براي عدم اجراي قانون مصوب مجلس و دوم تعيين بنزين يارانه‌اي براي سه ماهه ابتدايي سال 89 در اواخر سال گذشته.
به گفته وي، اين اقدامات مشكوك دولت، گوياي آن است كه قصد اجراي هدفمند كردن يارانه از اول ارديبهشت 89 را ندارد. چرا كه دولت تا بيش از اين مصر به فروش بنزين ليتري 400 تومان بوده اما يكدفعه موضع خود را تغيير داده و 60 ليتر بنزين يارانه‌اي براي سه ماهه اول سال تعريف كرده است.
سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس اين اقدامات دولت را قانون شكني دانست كه در شان نخستين مقام كشور نيست...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
درخواست پزشکیان از دولت اعتدال: دربودجه، قانون را رعایت کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در صورت عدم اجراي قانون از سوي دولت...



 

 

در صورت عدم اجراي قانون از سوي دولت...

 

لاريجاني با اشاره به تاخير 18 ساله در ارائه اساسنامه شركت ملي نفت:

در صورت عدم اجراي قانون از سوي دولت،مجلس براي تدوين اساسنامه‌ها اقدام مي‌كند


اگر دولت در مهلت قانونی اساسنامه‌ها را به مجلس تقدیم نکند،کمیسیون انرژي طرح خود را برای اساسنامه‌ها ارائه خواهد کرد/ دولت باید به قانونی که تصویب شده است پایبند باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:در صورتی که دولت اساسنامه‌های شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی را ارائه نکند، مجلس راساً برای تدوین این اساسنامه‌ها اقدام می‌کند.
به نقل از خانه ملت"علی لاریجانی"در پاسخ به این سوال که اگر همچون سال‌های گذشته دولت اساسنامه شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی را به مجلس تقدیم نکند مجلس چه تدبیری درپیش خواهد گرفت، اظهار داشت: دولت باید به قانونی که تصویب شده است پایبند باشد و پیشنهاد خود را در این ارتباط به مجلس ارائه کند.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: البته کمیسیون انرژی مجلس مطالعاتی را در این زمینه انجام داده است و اگر دولت در مهلت قانونی اساسنامه‌ها را به مجلس تقدیم نکند،کمیسیون طرح خود را برای اساسنامه‌ها ارائه خواهد کرد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس می تواند راساً در این موضوع ورود پیدا کند گفت: بله، البته بهتر است که دولت لایحه بدهد اما هنگاميكه این مسئله براي 18-17 سال به تاخیر افتاده است ، سال گذشته به کمیسیون انرژی ماموریت داده شد که مطالعات خود را در این مورد آغاز کند تا اساسنامه‌های این شرکت‌ها به صورت طرح در مجلس مطرح شود...../تحلیل:ایلنا